Jeg viser til brev datert 20. desember 2011
fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité med spørsmål vedrørende
Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret
2010 – Dokument 1 (2011–2012).
Vedlagt følger svar.
Riksrevisjonen finner det
kritikkverdig at de senere års investeringer i nytt felles integrert
forvaltningssystem ikke i større grad har bidratt til å bedre kvaliteten
på budsjettprognosene og den økonomiske styringen. Hva er årsaken
til dette, og hva konkret blir gjort for å bringe dette i orden?
Riksrevisjonens kontroll avdekket endring i
det forventede regnskapsresultatet for Forsvaret i løpet av november
og desember 2010. Ved utgangen av oktober rapporterte Forsvaret
om et forventet samlet mindreforbruk på 281 mill. kroner ved årsslutt,
mens det samlede mindreforbruket ble 541 mill. kroner ved samme
årsslutt. Dette utgjorde om lag 2 % av Forsvarets driftsbudsjett.
Som det fremgår av forsvarsministerens uttalelse til
Dokument 1 (2011–2012), datert 13. september 2011, har innføring
av et felles integrert forvaltningssystem i Forsvaret generelt bidratt
til større grad av økonomisk kontroll og sporbarhet. Gjennomgående
var prognosearbeidet for de fleste avdelinger godt i 2010. Avviket
mellom Forsvarets angitte prognoser sent i året og endelig resultat
for driftsbudsjettet 2010 skyldtes i all hovedsak svakheter ved
prognosearbeidet innenfor Hæren og deler av Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO).
Det ble på denne bakgrunn i desember 2010 igangsatt
en ekstern evaluering av blant annet prognosearbeidet innenfor Hæren
og FLO. Evalueringen konkluderte blant annet med at det ikke var
vesentlige mangler i rutiner og verktøy for prognoser. Imidlertid
ble det påpekt utfordringer innenfor horisontal samhandel og innenfor
kompetanse og kapasitet på forvaltningsområdet. Evalueringen identifiserte
klare forbedringspotensial i Hæren og FLO, blant annet for hvordan økonomi-
og regnskapssystemet kan utnyttes bedre i den løpende styringen.
Det ble på denne bakgrunn iverksatt forbedringstiltak, i tillegg
til en rekke andre tiltak iverksatt for generelt å forbedre virksomhetsstyringen
i Forsvaret.
Forsvarsstaben rapporterer at de har iverksatt
tett oppfølging av underliggende avdelingers prognoser med hensikt
å heve prognosekvaliteten. Også Forsvarsdepartementet har fulgt
opp Forsvarets prognosearbeid, med et særlig fokus på de nevnte
kapittelområdene. De foreløpige regnskapstallene for 2011 tyder
på klar forbedring og at tilgjengelige prognoseverktøy gjennom året har
blitt utnyttet i langt større grad i oppfølgingen av budsjettprognosene
enn tidligere.
Riksrevisjonen ser alvorlig
på at 12 av 34 reviderte investeringsprosjekter er forsinket med
ett år eller mer. Skyldes dette dårlig planlegging eller manglende
oppfølging av de planer som er vedtatt, og hva gjøres for å forbedre
dette?
At leveranser av materiell blir forsinket ift.
de planer som Forsvaret har lagt til grunn for utvikling av fremtidig
struktur, er uheldig, men ikke unaturlig. De fleste av de refererte
prosjektene er forsinket som følge av forhold leverandøren har ansvaret
for. Årsakene til leverandørforsinkelsene er mangeartet, men skyldes
stort sett uventede teknologiske utfordringer samt optimistisk planlegging
fra leverandørens side. I slike tilfeller er det lite Forsvaret
kan gjøre for å påvirke leveringen.
Forsvaret har i sin styring av prosjektene hovedfokus
på ytelse, kostnad og tid i oppfølgingen av prosjektene, normalt
i denne prioritets rekkefølge. Det innebærer at Forsvaret prioriterer
å få materiell med avtalt ytelse og innenfor fastlagt kostnadsramme,
om nødvendig, fremfor å få materiell til avtalt tid. I mange tilfeller
skal det leveres materiell hvor kvalitet er av avgjørende betydning
for personellets sikkerhet. I slike tilfeller er det ikke aktuelt
å søke å oppnå tidlig levering hvis dette kan gå ut over kvaliteten
og dermed sikkerheten for personellet.
At 12 av 34 prosjekter var forsinket med mer
enn ett år er ikke unaturlig tatt i betraktning at Forsvarets prosjekter
ofte går over 10 til 15 år. Det vil ofte skje endringer i rammebetingelsene
underveis, og uforutsette hendelser vil oppstå.
De store forsinkelsene skyldes i liten grad
dårlig planlegging eller manglende oppfølging av planene fra Forsvarets
side. Der hvor forsinkelsen ikke bare skyldes leverandørene, er
det gjerne manglende kapasitet eller kompetanse i Forsvarets logistikkorganisasjon
som er årsaken. Forsvarsdepartementet har gitt oppdrag om at stillinger
innenfor investeringsvirksomheten skal prioriteres ved tilsettinger
samt at nøkkelpersonell skal skjermes fra beordringer bort fra nøkkelstillinger.
Forsvaret har iverksatt ekstraordinære tiltak innenfor dette området,
men det vil ta tid før disse får full effekt.
For å motvirke de negative konsekvensene av forsinkelsene
er det etablert en større «overhøyde» i prosjektporteføljen, slik
at andre prioriterte prosjekter kan forseres dersom noen blir forsinket.