Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomitéen
av 20.12.11 vedlagt følgende spørsmål:
Mangler i den helhetlige avstemmingen fra forsystemer
til utbetalingsreskontro skyldes systemmessige begrensninger. De
fleste fagsystemer og samtlige økonomisystemer for stønadsregnskapet
som HELFO benytter er utviklet og driftes i NAV. Det opereres med
et eget oppdragssystem som tar imot vedtak fra forsystemene og omformer
disse til utbetaling (utbetalingsreskontro). Oppdragssystemet benyttes
både for transaksjoner i NAV og HELFO.
Arbeids- og velferdsetaten utviklet i sin tid
oppdragssystemet uten funksjonalitet for periodiske rapporter for
mottatte oppdrag fordelt på fagsystemer (antall transaksjoner og
sum beløp). Arbeids- og velferdsetaten har etablert et generelt grensesnitt
mellom fagsystemene og oppdragssystemet (OS), hvor avstemmingen
bygger på prinsippet om at oppdrag som sendes til OS skal få en
kvittering fra oppdragssystemet med tilhørende varslingssystem.
Det er utviklet rutiner for daglig avstemming i HELFO av transaksjoner
fra fagsystemer.
Helserefusjonsreformen innebar overføring av helserefusjonsområdet
fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet fra og med
1.1.2009. I arbeidet med overføring av området var det tidlig klart
at det var nødvendig med et lengre utviklingsløp for å adskille
helserefusjonsområdet systemmessig fra NAV, både med hensyn til drifts-
og stønadsregnskap. Det ble derfor inngått en tjenesteavtale mellom
NAV og Helsedirektoratet som innebar at NAV skal drifte systemer
på helserefusjonsområdet inntil nye systemer er utviklet i regi
av Helsedirektoratet. Driftsregnskapet for HELFO ble etter et omfattende
utviklingsprosjekt overført til Helsedirektoratet fra 1.1.2010.
DFØ (Direktoratet for økonomistyring) fører i dag driftregnskapet
for HELFO. Imidlertid gjenstår stønadsregnskapet. Ansvaret for føring
av stønadsregnskapet må overføres som ledd i Helsedirektoratets
IKT-strategi.
Helsedirektoratet er godt i gang med et langsiktig
utviklingsprosjekt som skal utvikle nytt elektronisk saksbehandlingsverktøy
som omfatter HELFO. Forprosjektet ble gjennomført i 2010, og hovedprosjekt
ble igangsatt i 2011. Leverandør av saksbehandlingsverktøy ble valgt sommeren
2011. I kravspesifiseringen av ny saksbehandlingsløsning er tilknytning
til økonomisystem og oppfyllelse av økonomireglementet mht. avstemming
og sporbarhet høyt prioritert. Videre er DFØ valgt som leverandør
av økonomitjenester for stønadsområdet, og vil overta den funksjonen
som NAV har i dag med utbetalinger og regnskapsføring.
Det er tett kopling mellom nytt saksbehandlingsverktøy
og stønadsøkonomi. Systemene etableres derfor i en felles fremdriftsplan,
hvor innfasing av saksbehandlingssystemer skjer parallelt med trinnvis
overføring av økonomitjenester fra NAV til DFØ. Overføring av stønadsområder
til ny saksbehandlingsløsning og ny økonomiløsning skal etter planen
starte i 2012 og overføres gradvis. Overføring av alle fagområder
vil etter planen være sluttført i løpet av en 5-årsperiode.
Overføring av stønadsregnskapet fra NAV til Helsedirektoratet
og DFØ krever omfattende og systematisk arbeid over flere år. På
kort sikt arbeider NAV, Helsedirektoratet og HELFO i fellesskap
for å kompensere for de systemmessige svakhetene gjennom videreutvikling
av avstemmingsrutiner og tilhørende dokumentasjon innenfor rammen
av tjenesteavtalen mellom de to etatene.