Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
datert 20.12.2011 med spørsmål vedrørende Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2010. Jeg vil nedenfor
besvare spørsmålene.
Politidirektoratets forslag om å opprette av
et felles tolkeregister i etaten er ikke fulgt opp i sin helhet.
Så langt har Politidirektoratet arbeidet med felles retningslinjer
for bruk, bestilling og betaling av tolk i politiet. Justisdepartementet
ga i brev av 1.12.2010 til Politiets utlendingsenhet og Utlendingsdirektoratet
dessuten i oppdrag å opprette et felles tolkeregister for å sikre
en mer effektiv og hensiktsmessig bruk av tilgjengelige tolker i
utlendingssaker. Dette felles tolkeregisteret er nå opprettet og
tatt i bruk ved at tolkene som står på lister i Utlendingsdirektoratet
og tolkene i Politiets utlendingsenhet er slått sammen i et felles
tolkeregister.
Utlendingsdirektoratet utga i august 2011 et
eget rundskriv med retningslinjer for bruk av tolk i utlendingssaker
herunder asylsaker – rundskriv RS 2011 – 039 ”Bruk av tolk i utlendingssaker”. Rundskrivet
ble utformet for å sikre sektorspesifikke retningslinjer på utlendingsfeltet,
og gjelder i utgangspunktet for politiet og Utlendingsdirektoratet
ved behandling av saker etter utlendingsloven.
I rundskrivet opereres det med kategoriene:
Utgangspunktet i henhold til rundskrivet er
at det skal brukes en statsautorisert tolk med tolkeutdanning i
utlendingssaker. Der slik tolk ikke er tilgjengelig fastsetter rundskrivet
at man kan benytte den tolken som er best kvalifisert for et gitt
oppdrag, blant de tolker som er tilgjengelige innenfor det tidsrom
oppdragsgiver har til rådighet. Vurderingene ved valg av tolk skal baseres
på de kriterier som ligger til grunn for kvalifikasjonskategoriene
i nasjonalt tolkeregister.
Jeg har fått opplyst at Politiets utlendingsenhet
i 2011 benyttet statsautoriserte tolker med tolkeutdanning ved 17
prosent av asylregistreringene. I 83 prosent av oppdragene var tolkene innen
nivå fem eller dårligere i henhold til kvalifikasjonskategoriene
i nasjonalt tolkeregister. Nivå fem beskrives i registeret som personer med
bestått tospråklig test med grunnleggende tolkeopplæring.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen henviser
i sitt brev til at ”komiteen er kjent med at feil i registreringsdokumentene
ofte følger asylsøkeren gjennom asylprosessen”. Til dette vil jeg
bemerke at Politiets utlendingsenhet er meget bevisst på at asylregistreringen
skal være korrekt og arbeider stadig for å forbedre rutinene, heve kompetansen
blant ansatte og innføre kvalitetsstandarder for å unngå feil og
sikre at arbeidet holder høy kvalitet. Dette er et kontinuerlig
arbeid. Utlendingsenheten opplyser at de ikke kan se å ha mottatt
klager eller henvendelser fra eksempelvis Utlendingsdirektoratet,
Utlendingsnemnda eller andre som påpeker vesentlige feil i registreringsdokumentene.
For ytterligere å sikre kontrollen på de personene som
utfører tolkeoppdrag for politiet har Politidirektoratet i 2011
utgitt et eget rundskriv som angir krav om vandelskontroll av de
personer som registreres for tolkeoppdrag for politiet. Dette er
også et viktig virkemiddel for å sikre tolkens generelle kvalifikasjoner
og deres skikkethet for å kunne tjenestegjøre for politiet.
Jeg vil bemerke at kvalitet og tilgjengelighet
på tolketjenester ikke kan styres av departementet. Antall asylregistreringer
varierer fra dag til dag og det er store variasjoner med hensyn
til søkernes nasjonaliteter. Det er videre et krav at asylregistreringen
skal skje innen 24 timer. Politiets utlendingsenhet har ikke fast
ansatte tolker, men tilkaller tolker etter behov. Politiets utlendingsenhet
benytter seg i praksis av de samme tolkene som Utlendingsdirektoratet
og Utlendingsnemnda. Utlendingsenhetens erfaring er at det ofte
er vanskelig å skaffe statsautoriserte tolker med tolkeutdanning
innen de tidsrom asylregistreringen skal skje. De må derfor i stor grad
benytte tolker uten statsautorisasjon.
Som et viktig ledd i tolkearbeidet i justissektoren har
departementet påbegynt en gjennomgang av tolkebruk i hele justissektoren.
En betydelig del av denne kartleggingen gjelder kvalitetssikring og
tilgjengeligheten av tolketjenester.
Departementets arbeid på dette feltet gjelder hele
justissektoren, og er ikke særskilt rettet mot tolker i Politiets
utlendingsenhet. Jeg ser dette arbeidet som viktig for å kunne prioritere
mer målrettet på området, men kvalitet og tilgjengelighet på tolker
er ikke noe departementet ensidig kan gjøre noe med.
De reviderte retningslinjene for departementets tilskuddsforvaltning
vil bli ferdigstilt i løpet av første halvår 2012 og implementert
fortløpende. Departementet har merket seg de spørsmål Riksrevisjonen
har og disse vil bli fulgt opp i de reviderte retningslinjene.
Politidirektoratet har i jevnlig dialog med
politidistriktene presisert viktigheten av planlegging av tjenestelister
med tanke på forventede hendelser og tidspunkt disse skjer. Det
er videre viktig å foreta en strategisk analyse av tjenestlige behov
opp mot hendelser/aktiviteter for å kunne ha en tilnærmet riktig
bemanning i forhold til når hendelser oppstår. Det er også oppmerksomhet på
at overtiden skal fordeles jevnt mellom tjenestemennene, og at beordringer
primært skal komme i tilknytning til ordinær tjeneste, jf. aml og
ATB. Bruk av overtid fra inngåelse av ny arbeidstidsavtale 1.10.2009
og frem til juni 2011 viser en nedgang på 8 %. Med bedre tilpasset
bemanning for enkelte ukedager og helger vil en kunne redusere overtidsbruken
ytterligere.
Når det gjelder nye tillegg i ATB er det knyttet unntak
i forhold til hviletidsbestemmelsene. De månedlige godtgjørelsene
er ikke knyttet til overtidsbruk, men unntak i forhold til arbeidsmiljøloven.
Unntakene gir en fleksibilitet i forhold til den daglige hviletiden.
Jeg vil også bemerke at politiets aktiviteter
er knyttet til et vidt spekter av oppgaver i tillegg til den operative
tjenesten. Som eksempel kan nevnes transporter, fremstillinger,
etterforskning, besøk på skoler, barnehager, institusjoner med mer.
Disse aktivitetene er ikke nødvendigvis lagt inn som målbare aktiviteter,
men krever likevel at en større del av mannskapsstyrkene er til
stede i kjernetiden 07.00 -17.00. Den resterende mannskapsstyrken er
satt til å utføre den operative tjenesten som er knyttet til det
som kan defineres som ”publikums trygghetsfølelse”. Denne tjenesten
foregår døgnet rundt alle dager i uken i form av turnustjeneste.
I oppsett av turnus er det en rekke hensyn som må tas, herunder
HMS-krav, jf. Arbeidsmiljøloven § 10-2. På grunn av den belastningen
det er å arbeide i helgene og om kvelden/natten, prøver etaten i
størst mulig grad å unngå å pålegge tjenestemenn å arbeide annenhver helg.
Hensynet til tjenstlige behov må således veies opp mot arbeidstakernes
behov og formelt regelverk ved utarbeiding av turnus og tjenestelister.
Jeg er imidlertid opptatt av å sikre en effektiv ressursbruk
i politi- og lensmannsetaten, og vil derfor se om det er potensial
for ytterligere forbedringer på dette området som kan realiseres.
Dette vil bl.a. bli behandlet i melding til til Stortinget om Resultatreformen
som det tas sikte på å fremme i løpet av 2012. De høye opptakene
på Politihøgskolen de senere årene vil dessuten sikre tilgang på
flere polititjenestemenn, noe som på sikt vil kunne bidra til å
dempe arbeidspresset på tjenestemenn og samtidig gi økt politioperativ
virksomhet og tilstedeværelse i helgene.
Regjeringen har fulgt Politidirektoratets anbefaling
i rapporten "Politiet mot 2020 – Bemannings- og kompetansebehov
i politiet" om å øke opptaket til Politihøgskolen. Opptaket er til
og med økt utover anbefalingene i rapporten.
Siden Politihøgskolen startet sin utdanning
av studenter har 95 % av studentene vært i arbeid pr 1. mai året
etter at de ble uteksaminert. Dette viser at av de uteksaminerte
velger de aller fleste å jobbe i politiet, og at de også får jobb.
Det er de siste årene budsjettmessig lagt til
rette for at antall studenter som er ferdig utdannet fra Politihøgskolen
kan tilbys arbeid i etaten. Det er da tatt hensyn til prognoser
for antall som uteksamineres fra Politihøgskolen og antall som slutter
i etaten. Det er imidlertid rammestyring i politi- og lensmannsetaten.
I enkelte tilfeller øremerkes budsjetterte årsverk til spesielle
oppgaver og spesielle distrikter, men i hovedsak er det opp til
det enkelte politidistrikt/særorgan å fordele budsjettet mellom
lønn, drift og investeringer basert på mål- og resultatstyring.
Dette kan i perioder føre til at det ikke foretas ansettelser i ledige
stillinger pga. at det er nødvendig å prioritere andre oppgaver.
Befolkningsveksten vil i tillegg være avgjørende for
om en i 2020 klarer å oppnå målet om et landsgjennomsnitt på 2 tjenestemenn
pr 1000 innbygger.
Etter min vurdering er fortsatt høyt studentopptak
ved Politihøgskolen, og tilrettelegging for tilsetting av nyutdannede
i regjeringens årlige budsjettforslag og stortingsbehandlingen av dette,
de viktigste tiltakene for å nå bemanningsmålene i 2020. I tillegg
er det viktig at de som ferdigutdannes faktisk begynner å jobbe
i politi- og lensmannsetaten, noe som så langt synes å være tilfelle.
Det er også viktig å ha en aktiv personalpolitikk slik at kompetente
medarbeidere fortsetter å arbeide i etaten og en seniorpolitikk
som legger til rette for at eldre arbeidstakere å fortsette å arbeide
i etaten.
7. Det er store ulikheter
i den sivile rettspleien vedrørende organisering, saksbehandlingstid
og størrelse på fagmiljøene mellom og innad i politidistriktene.
Dette innebærer manglende likebehandling av saker innen gjeldsordning,
utlegg, utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven og tvangsdekning løsøre.
Etter Riksrevisjonens syn er det også uheldig at det er store forskjeller
i utdanning, realkompetanse og praksis mellom distriktene. Hva vil
statsråden gjøre for å bedre situasjonen?
Til komiteens bemerkning om manglende likebehandling
i saker om gjeldsordning og tvangsfullbyrdelse vil jeg påpeke følgende:
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
i samarbeid med Justisdepartementet, har sendt på høring et forslag
om endringer i gjeldsordningsloven som vil tillate at gjeldsordningssakene
samles hos bestemte namsmenn i politidistriktet. Forslaget er begrunnet
med at mange namsmenn har svært liten sakstilgang, og at det er
vanskelig for disse å opprettholde tilfredsstillende kompetanse
på området. Det antas at en samling av disse sakene hos utpekte driftsenheter
vil gi betydelige effektivitetsfordeler, samt legge bedre til rette
for etablering av fagmiljøer og kontinuitet i kompetansen. Frist for
høringen er satt til 5. mars 2012.
Jeg vil også trekke frem at regjeringen har
satt i gang tiltak som er egnet til å redusere forskjellene mellom
de ulike namsmennene når det besluttes utleggstrekk. Ved utleggstrekk
i lønn skal skyldneren beholde «det som med rimelighet trengs til
underhold av skyldneren og skyldnerens husstand», jf. dekningsloven
§ 2-7. Ettersom bestemmelsen er skjønnsmessig, kan namsmennene ha
ulikt syn på hva som ligger i begrepet, og om det er rom for trekk.
I den forbindelse er et forslag fra en arbeidsgruppe med medlemmer
fra Arbeidsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
Finansdepartementet og Justisdepartementet om å etablere en standardisert
sats for livsopphold ved utleggstrekk og ved gjeldsordning sendt
på høring fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
med høringsfrist 5. mars 2012. Forslaget vil etter mitt syn virke
forenklende for namsmennene, samt bidra til større grad av likebehandling
i utleggstrekkssaker.
Videre bør forslaget om standardiserte livsoppholdssatser
ses i sammenheng med ordningen om samordning av utleggstrekk. En
slik samordning er viktig for å hindre at det blir trukket for mye
hos de enkelte skyldnerne. Utfordringen her er hvilken informasjon
namsmennene har tilgjengelig om eventuelle andre trekk når de vurderer
om trekk skal besluttes og hvor stort det eventuelt skal være. Ved
endringer i tvangsfullbyrdelsesloven ved lov 17. juni 2005 nr. 89
ble det blant annet derfor gitt nye bestemmelser om samordning av
utleggstrekk og om utvidet registrering av utleggsforretninger i
Løsøreregisteret.
Grunnsteinen i ordningen er en database hos Statens
innkrevingssentral hvor utleggstrekk og andre utleggsforretninger
fremgår. De tilknyttede namsmennene får her de opplysninger om løpende
trekk som de trenger for å samordne utleggstrekkene. Videre overføres
opplysninger om utleggstrekk og forretninger avsluttet med «intet
til utlegg» mv. til Løsøreregisteret ved Brønnøysundregistrene,
slik at de er tilgjengelige for kredittopplysningsbyråer og finansinstitusjoner
mv.
Samordningen av utleggstrekk følger av tre bestemmelser
i tvangsfullbyrdelsesloven: Før utleggstrekk besluttes skal namsmannen
undersøke om det allerede løper trekk mot skyldneren, jf. § 7-21
tredje ledd første punktum. Får trekket bedre prioritet enn et løpende
trekk, skal den namsmannen som har besluttet det løpende trekket,
varsles, jf. § 7-21 annet ledd. Når namsmannen blir oppmerksom på
et nytt trekk med bedre prioritet, skal vedkommende av eget tiltak
vurdere om det trekket vedkommende har besluttet, skal reguleres,
jf. § 7-24. Den første av de nevnte bestemmelsene – plikten til
å undersøke om det allerede er besluttet trekk – var ny i 2005.
En plikt til av eget tiltak å undersøke om det allerede løper trekk,
forutsetter at alle namsmenn som beslutter trekk, er knyttet til
et system hvor de kan innhente kunnskap om løpende trekk.
Siden det har tatt noe tid å utvikle de datatekniske
løsningene som lovvedtaket fra 2005 forutsetter, er det satt i kraft
skrittvis. For utleggsforretninger hos de alminnelige namsmennene
og Statens innkrevingssentral trådte ordningen i hovedsak i kraft
i 2008. Lovendringene ble 15. desember 2011 satt i kraft for skattekontorene
og skatteoppkreverne. Det ligger an til at Arbeids- og velferdsetatens
innkrevingssentral kan innlemmes i ordningen i 2012. Da vil alle
namsmyndigheter være omfattet av ordningen. Når ordningen med samordning
av utleggstrekk er på plass fullt ut, vil den – sammen med standardiserte
satser for utleggstrekk – medføre at beslutninger om utleggstrekk
i større grad forbeholdes tilfeller der det er rom for trekk, samtidig
som alle namsmenn vil gis forutsetninger for å oppfylle undersøkelsesplikten de
har etter tvangsfullbyrdelsesloven. Dette vil etter mitt syn bidra
til en større grad av ensartet behandling mellom de ulike namsmennene.
Hvem som er namsmann er regulert i tvangsfullbyrdelsesloven
§ 2-2. I lensmannsdistrikter er lensmannen namsmann. I namsfogddistrikter
er namsfogden namsmann. I politistasjonsdistrikter med sivile rettspleieoppgaver
er politistasjonssjefen namsmann. Namsmann for Svalbard er sysselmannen.
Det er pr i dag opprettet namsfogdkontor i følgende byer:
Namsfogden i Bergen | Hordaland politidistrikt |
Namsfogden i Skedsmo | Romerike politidistrikt |
Namsfogden i Asker og Bærum | Asker og Bærum
politidistrikt |
Namsfogden i Tromsø og Karlsøy | Troms politidistrikt |
Namsfogden i Sandnes | Rogaland politidistrikt |
Namsfogden i Stavanger | Rogaland politidistrikt |
Namsfogden i Trondheim | Sør-Trøndelag
politidistrikt |
Namsfogden i Tønsberg og Nøtterøy | Vestfold politidistrikt |
Namsfogden i Fredrikstad | Østfold politidistrikt |
Namsfogden i Kristiansand | Agder politidistrikt |
Namsfogden i Oslo | Politidirektoratet |
For øvrig er namsmannsgjøremålene organisert ved
lensmannskontor eller politistasjoner med sivile rettspleieoppgaver.
Størrelsen på enhetene varier i forhold til det distriktet de skal
dekke. Det vil ut i fra lovens ordlyd naturlig nok være store forskjeller
på størrelsen på fagmiljøene på det enkelte kontor.
Det stilles i dag ingen krav til formell kompetanse
til den som skal utøve saksbehandling innen den sivile rettspleien.
For å ivareta rettsikkerheten og sikre likebehandling
er det satt i verk følgende tiltak:
Det er utpekt en
koordinator for de sivile rettspleieoppgavene i hvert politidistrikt.
Koordinatorene er Politidirektoratets kontaktperson samt saksbehandlernes
rådgiver i faglige spørsmål. Koordinatorene samles to ganger per år
for faglig påfyll og kunnskapsdeling. Koordinatorene har i sin tur
ansvar for å drive opplæring innenfor den sivile rettspleien i sitt distrikt.
Politihøgskolen er i gang med å utvikle
et kursopplegg for nytilsatte. Planen er å få dette på plass i 2012.
Kurset skal blant annet bidra til økt rolleforståelse. I tillegg
arbeides det med å få til en utdanningsmodul innen juridisk metode.
Det er utviklet kurs innenfor de fleste
fagområdene. Kursene oppdateres av Politihøgskolen og distribueres
til politidistriktene på forespørsel
Det er utviklet instruktørutdanning (20
studiepoeng) i den hensikt å utdanne instruktører som skal brukes
til opplæring og etterutdanning av saksbehandlere
Politihøgskolen har i tillegg til instruktørutdanningen
følgende studietilbud innen den sivile rettspleien: Tvangsfullbyrdelse
(20 studiepoeng), Forlik (10 studiepoeng) og Gjeldsordning (10 studiepoeng).
Utdanningene er alltid fulltegnet, noe som tyder på stor oppmerksomhet på
utdanning i politidistriktene.
Politidirektoratet har opprettet en faggruppe
som har ansvar for vedlikehold og utvikling av saksbehandlingsverktøyet
SIAN som skal bidra til å sikre likebehandling og gi økt rettssikkerhet
for partene.
Det ble i 2011 på landsbasis fremmet 5 111 søknader
om gjeldsordning.
I 2011 ble det også fremmet ca 240 000 utleggsbegjæringer
og ca 5 300 begjæringer om tvangssalg av løsøre. Politi- og lensmannsetaten har
lang erfaring og god kompetanse i håndtering av disse sakstypene.
Det er publisert rutinehåndbøker på intranettet med detaljert beskrivelse
av hvordan sakene skal behandles. I tillegg bidrar saksbehandlingsverktøyet
SIAN til god kvalitet, likebehandling og fremdrift i saksbehandlingen.
Det er satt sentrale måltall på at saksbehandlingstiden
ikke skal overstige 60 dager på utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven
og 90 dager på søknader om gjeldsordning. Dette følges opp av Politidirektoratet
i styringsdialogen med politidistriktene. Det er fortsatt noen politidistrikt
som ikke har nådd de sentrale måltallene. Disse er bedt om å gjennomgå
sine rutiner for å sette i verk tiltak for å bedre saksbehandlingstiden. Saksbehandlingstiden
på landsbasis er for 2011 bedret for både utlegg og gjeldsordning
sammenlignet med 2010. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for utleggsforretninger
var 86 dager i 2010 og har gått ned til 68 dager i 2011. Gjennomsnittlig
saksbehandlingstid for gjeldsordningssaker fra søknad til avslag
eller åpning av sak var 109 dager i 2010 og har gått ned til 93 dager
i 2011.