Samlet utgiftsbevilgning til Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet i 2010 utgjorde 45 065 mill kroner. Inntektsbevilgningen
i 2010 utgjorde 1 479 mill. kroner. Departementet har ansvaret for
ni virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Barne-,
ungdoms- og familie-etaten (Bufetat).
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
har feilbudsjettert tilskudd på 31 mill. kroner til Atferdssenteret.
Budsjetteringen er i strid med bevilgningsreglementets krav og har
medført feil i Bufetats regnskap. Riksrevisjonen har merket seg
at departementet vil endre praksis i forbindelse med budsjettet
for 2012.
Riksrevisjonen er kritisk til at det er usikkerhet om
barnebidrag er korrekt beregnet i 42 prosent av de kontrollerte
sakene, og at saksbehandlingstiden for fastsettelse av barnebidrag
og bidragsforskudd er dobbelt så lang som normtidskravet på to måneder.
Etter Riksrevisjonens vurdering er situasjonen alvorlig fordi barnebidraget
i mange tilfeller er nødvendig for barnets underhold.
Det er uheldig at Arbeids- og velferdsdirektoratet
ikke har prioritert å oppgradere bidragskalkulatoren som skulle
ha medvirket til korrekt kostnadsfordeling mellom foreldrene.
Riksrevisjonen merker seg at departementet ser svært
alvorlig på situasjonen, og vil følge opp problemene i dialog med
Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Riksrevisjonen er kritisk til at fylkesnemndene
i nærmere 90 prosent av sakene har en behandlingstid som overstiger
barnevernlovens mål om fire uker. Riksrevisjonen har siden 2008
hatt merknader til saksbehandlingstiden, og ser svært alvorlig på
at det ikke har vært forbedringer i perioden. I Innst. 138 S (2010–2011)
uttaler kontroll- og konstitusjonskomiteen at en finner det kritikkverdig
at saksbehandlingstiden i 88 prosent av sakene er på mer enn fire
uker.
Riksrevisjonen konstaterer at selv om departementet
har iverksatt tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, slik som
tilføring av ekstra ressurser, ressursutveksling og rutiner for
god saksstyring og omorganisering, har de forventede effektene uteblitt.
Departementet legger til grunn at omorganiseringen
i 2010 og økninger i budsjettet vil gi synlige resultater i 2011.
Riksrevisjonen er kritisk til at det har tatt så lang tid å oppnå
effekt av igangsatte tiltak, og understreker betydningen av aktiv oppfølging
fra departementets side.
Bufetat får revisjonsbrev med merknad knyttet til
følgende forhold:
Atferdssenteret mottok i 2010 en samlet bevilgning
på 50,7 mill. kroner fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
(Bufdir) og tre departementer. Bufdir utarbeider et felles oppdragsbrev
til Atferdssenteret.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bufdir ikke
har etablert tilfredsstillende rutiner og internkontroll for forvaltningen
av tilskuddsmidlene. Dette har blant annet ført til brudd på økonomireglementet både
når det gjelder praksis for utbetalinger og tilbakebetalinger av
ubrukte bevilgninger, krav til utforming av søknad og manglende
sporbarhet gjennom hele forvaltningen av tilskuddsordningen.
Riksrevisjonen ser positivt på at departementet har
iverksatt flere tiltak for å rette opp svakhetene og møte kravene
i økonomiregelverket. Riksrevisjonen forventer at disse tiltakene vil
sikre god forvaltning av budsjettmidlene.
Riksrevisjonen er kritisk til at det er betydelig svikt
i innkjøpsprosessene i Bufetat. Til tross for utvikling av lokal
innkjøpspolitikk og innskjerping av interne rutiner gjennomføres
det innkjøp som er i strid med anskaffelsesregelverket. Det er etter
Riksrevisjonens vurdering uheldig at en stor, landsomfattende virksomhet
ikke i større grad greier å samordne og følge opp innkjøp nasjonalt
og regionalt.
Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge
opp Bufetats tiltak og effekten av disse i styringsdialogen med
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Region nord gjennom
flere år har hatt utfordringer med å sikre god kvalitet i regnskapet
og etterleve krav og føringer når det gjelder drift av barnevernsinstitusjoner
og tiltak. Riksrevisjonen merker seg at direktoratet vil følge opp
disse utfordringene. Riksrevisjonen forutsetter at departementets styring
tar i betraktning de risikomomenter som har framkommet i revisjonen
av Region nord.
MultifunC er et spesialtilpasset tilbud til
ungdom med store atferdsvansker. Tiltaket krever store ressurser
og er kostbart. Riksrevisjonen finner det derfor kritikkverdig at
kapasitetsutnyttelsen i MultifunC i flere år har vært lav. I 2010 er
kapasitetsutnyttelsen på 52 prosent, vesentlig under resultatkravet
på 92 prosent.
Riksrevisjonen konstaterer at Bufdirs tiltak
foreløpig ikke har hatt synlig effekt. Riksrevisjonen forutsetter
at departementet vil følge opp utviklingen for å sikre at flere
ungdommer i særlige utsatte grupper får et kvalitativt godt tilbud, og
at ressursene utnyttes på en effektiv måte.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
avsluttet:
Innføring av varslingsrutiner
i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og underliggende
virksomheter
Mangelfull oppfølging fra det kommunale
barnevernet når det gjelder enslige mindreårige asylsøkere mellom
15 og 18 år
Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen: