4.1.1 Innledning

Samlet utgiftsbevilgning til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i 2010 utgjorde 45 065 mill kroner. Inntektsbevilgningen i 2010 utgjorde 1 479 mill. kroner. Departementet har ansvaret for ni virksomheter.

4.1.2 Riksrevisjonens uttalelse

Riksrevisjonen har avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Barne-, ungdoms- og familie-etaten (Bufetat).

4.1.2.1 Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets styring, måloppnåelse og resultat rapportering til Stortinget

Feilbudsjettering og regnskapsføring av utgifter til Atferdssenteret

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet har feilbudsjettert tilskudd på 31 mill. kroner til Atferdssenteret. Budsjetteringen er i strid med bevilgningsreglementets krav og har medført feil i Bufetats regnskap. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil endre praksis i forbindelse med budsjettet for 2012.

Utfordringer i fastsettelse av barnebidrag

Riksrevisjonen er kritisk til at det er usikkerhet om barnebidrag er korrekt beregnet i 42 prosent av de kontrollerte sakene, og at saksbehandlingstiden for fastsettelse av barnebidrag og bidragsforskudd er dobbelt så lang som normtidskravet på to måneder. Etter Riksrevisjonens vurdering er situasjonen alvorlig fordi barnebidraget i mange tilfeller er nødvendig for barnets underhold.

Det er uheldig at Arbeids- og velferdsdirektoratet ikke har prioritert å oppgradere bidragskalkulatoren som skulle ha medvirket til korrekt kostnadsfordeling mellom foreldrene.

Riksrevisjonen merker seg at departementet ser svært alvorlig på situasjonen, og vil følge opp problemene i dialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Lang saksbehandlingstid i fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker

Riksrevisjonen er kritisk til at fylkesnemndene i nærmere 90 prosent av sakene har en behandlingstid som overstiger barnevernlovens mål om fire uker. Riksrevisjonen har siden 2008 hatt merknader til saksbehandlingstiden, og ser svært alvorlig på at det ikke har vært forbedringer i perioden. I Innst. 138 S (2010–2011) uttaler kontroll- og konstitusjonskomiteen at en finner det kritikkverdig at saksbehandlingstiden i 88 prosent av sakene er på mer enn fire uker.

Riksrevisjonen konstaterer at selv om departementet har iverksatt tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, slik som tilføring av ekstra ressurser, ressursutveksling og rutiner for god saksstyring og omorganisering, har de forventede effektene uteblitt.

Departementet legger til grunn at omorganiseringen i 2010 og økninger i budsjettet vil gi synlige resultater i 2011. Riksrevisjonen er kritisk til at det har tatt så lang tid å oppnå effekt av igangsatte tiltak, og understreker betydningen av aktiv oppfølging fra departementets side.

4.1.2.2 Regnskaper der Riksrevisjonen har vesentlige merknader

Barne-, ungdoms- og familieetaten

Bufetat får revisjonsbrev med merknad knyttet til følgende forhold:

Svakheter i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets forvaltning av bevilgninger til Atferdssenteret

Atferdssenteret mottok i 2010 en samlet bevilgning på 50,7 mill. kroner fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og tre departementer. Bufdir utarbeider et felles oppdragsbrev til Atferdssenteret.

Riksrevisjonen er kritisk til at Bufdir ikke har etablert tilfredsstillende rutiner og internkontroll for forvaltningen av tilskuddsmidlene. Dette har blant annet ført til brudd på økonomireglementet både når det gjelder praksis for utbetalinger og tilbakebetalinger av ubrukte bevilgninger, krav til utforming av søknad og manglende sporbarhet gjennom hele forvaltningen av tilskuddsordningen.

Riksrevisjonen ser positivt på at departementet har iverksatt flere tiltak for å rette opp svakhetene og møte kravene i økonomiregelverket. Riksrevisjonen forventer at disse tiltakene vil sikre god forvaltning av budsjettmidlene.

Brudd på anskaffelsesregelverket i barne-, ungdoms- og familieetaten

Riksrevisjonen er kritisk til at det er betydelig svikt i innkjøpsprosessene i Bufetat. Til tross for utvikling av lokal innkjøpspolitikk og innskjerping av interne rutiner gjennomføres det innkjøp som er i strid med anskaffelsesregelverket. Det er etter Riksrevisjonens vurdering uheldig at en stor, landsomfattende virksomhet ikke i større grad greier å samordne og følge opp innkjøp nasjonalt og regionalt.

Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge opp Bufetats tiltak og effekten av disse i styringsdialogen med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Utfordringer i Region nord

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Region nord gjennom flere år har hatt utfordringer med å sikre god kvalitet i regnskapet og etterleve krav og føringer når det gjelder drift av barnevernsinstitusjoner og tiltak. Riksrevisjonen merker seg at direktoratet vil følge opp disse utfordringene. Riksrevisjonen forutsetter at departementets styring tar i betraktning de risikomomenter som har framkommet i revisjonen av Region nord.

Tiltak for ungdom med store atferdsvansker

MultifunC er et spesialtilpasset tilbud til ungdom med store atferdsvansker. Tiltaket krever store ressurser og er kostbart. Riksrevisjonen finner det derfor kritikkverdig at kapasitetsutnyttelsen i MultifunC i flere år har vært lav. I 2010 er kapasitetsutnyttelsen på 52 prosent, vesentlig under resultatkravet på 92 prosent.

Riksrevisjonen konstaterer at Bufdirs tiltak foreløpig ikke har hatt synlig effekt. Riksrevisjonen forutsetter at departementet vil følge opp utviklingen for å sikre at flere ungdommer i særlige utsatte grupper får et kvalitativt godt tilbud, og at ressursene utnyttes på en effektiv måte.

4.1.2.3 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Av tidligere rapporterte forhold er følgende avsluttet:

  • Innføring av varslingsrutiner i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og underliggende virksomheter

  • Mangelfull oppfølging fra det kommunale barnevernet når det gjelder enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år

Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Svakheter i fylkesmennenes tilsyn av tjenestekvalitet for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år

  • Svakheter i forvaltning av tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap