9.1.1 Innledning

Samlet utgiftsbevilgning til Helse- og omsorgsdepartementet i 2010 utgjorde 129 248 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010 utgjorde 2 568 mill. kroner. Departementet har ansvaret for elleve virksomheter, fire regionale helseforetak, 27 underliggende helseforetak, ett statsforetak, ett deleid aksjeselskap og ett særlovsselskap.

9.1.2 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt ti avsluttende revisjonsbrev uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Helsedirektoratet.

9.1.2.1 Helsedirektoratet

Mangelfull styring og intern kontroll av tilskudd

Helsedirektoratet forvalter betydelige beløp til et stort antall tilskuddsordninger. Ordningene berører i stor grad befolkningen direkte og er viktig for liv og helse. Riksrevisjonen er kritisk til at det ikke er tilfredsstillende utforming av kriterier, mål og rapporteringskrav for tilskuddsforvaltningen. Riksrevisjonen merker seg at departementet ser at det er behov for en bedre rapportering om måloppnåelse for de ulike tilskuddsordningene.

Riksrevisjonen ser positivt på det utviklingsarbeidet som er utført av departementet i samarbeid med Helsedirektoratet. Det er viktig at dette arbeidet følges opp av departementet.

Svakheter i regnskapet for Helseøkonomi-forvaltningen

Helseøkonomiforvaltningen har blant annet oppgaver med å utbetale refusjoner til behandlere og enkeltpersoner. Budsjettet for 2010 er på ca. 22 mrd. kroner. Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke har blitt framlagt nødvendig dokumentasjon for å kunne bekrefte at regnskapet for Helseøkonomiforvaltningen er korrekt. Riksrevisjonen er kritisk til at sentrale avstemminger mellom forsystemer og utbetalingsreskontro ikke har vært mulig å gjennomføre i 2010. Forholdet ble også tatt opp i forbindelse med revisjon av regnskapet for 2009.

Riksrevisjonen ser det som uheldig at inngåtte tjenesteavtaler mellom Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet fortsatt har mangelfulle beskrivelser av oppgaver som skal utføres, og hvilken dokumentasjon som skal ligge til grunn for regnskapsoppfølgingen.

Riksrevisjonen understreker betydningen av at departementet følger opp arbeidet med å forbedre dokumentasjon og avstemningsrutiner, slik at regnskapet til Helseøkonomiforvaltningen blir reviderbart.

9.1.2.2 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Feil budsjettering og regnskapsføring under flere virksomheter og poster

  • Svakheter i Helsedirektoratets anskaffelser

  • Svakheter i styringen av Norsk pasientskadeerstatning