Samlet utgiftsbevilgning til Helse- og omsorgsdepartementet
i 2010 utgjorde 129 248 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010
utgjorde 2 568 mill. kroner. Departementet har ansvaret for elleve
virksomheter, fire regionale helseforetak, 27 underliggende helseforetak,
ett statsforetak, ett deleid aksjeselskap og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har avgitt ti avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Helsedirektoratet.
Helsedirektoratet forvalter betydelige beløp
til et stort antall tilskuddsordninger. Ordningene berører i stor
grad befolkningen direkte og er viktig for liv og helse. Riksrevisjonen
er kritisk til at det ikke er tilfredsstillende utforming av kriterier,
mål og rapporteringskrav for tilskuddsforvaltningen. Riksrevisjonen
merker seg at departementet ser at det er behov for en bedre rapportering
om måloppnåelse for de ulike tilskuddsordningene.
Riksrevisjonen ser positivt på det utviklingsarbeidet
som er utført av departementet i samarbeid med Helsedirektoratet.
Det er viktig at dette arbeidet følges opp av departementet.
Helseøkonomiforvaltningen har blant annet oppgaver
med å utbetale refusjoner til behandlere og enkeltpersoner. Budsjettet
for 2010 er på ca. 22 mrd. kroner. Riksrevisjonen ser alvorlig på
at det ikke har blitt framlagt nødvendig dokumentasjon for å kunne
bekrefte at regnskapet for Helseøkonomiforvaltningen er korrekt.
Riksrevisjonen er kritisk til at sentrale avstemminger mellom forsystemer
og utbetalingsreskontro ikke har vært mulig å gjennomføre i 2010.
Forholdet ble også tatt opp i forbindelse med revisjon av regnskapet
for 2009.
Riksrevisjonen ser det som uheldig at inngåtte tjenesteavtaler
mellom Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet fortsatt
har mangelfulle beskrivelser av oppgaver som skal utføres, og hvilken
dokumentasjon som skal ligge til grunn for regnskapsoppfølgingen.
Riksrevisjonen understreker betydningen av at departementet
følger opp arbeidet med å forbedre dokumentasjon og avstemningsrutiner,
slik at regnskapet til Helseøkonomiforvaltningen blir reviderbart.
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Feil budsjettering
og regnskapsføring under flere virksomheter og poster
Svakheter i Helsedirektoratets anskaffelser
Svakheter i styringen av Norsk pasientskadeerstatning