Stortingsrepresentantene André Oktay Dahl, Anders
B. Werp, Jan Tore Sanner, Svein Harberg, Bent Høie og Linda C. Hofstad
Helleland fremmet 12. desember 2011 følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen sikre at politiet
har adgang til å gjennomføre forebyggende tiltak med bruk av narkotikahund,
herunder på skoler.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at det etableres flere
narkotikahundekvipasjer til bruk for politiet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Knut Sjømæling, viser
til forslagene i Dokument 8:39 S (2011–2012).
Komiteen vil understreke betydningen
av en effektiv forebygging av bruk og omsetning av narkotika, og
er derfor positiv til innholdet i forslagene fra representantene
Dahl, Werp, Sanner, Harberg, Høie og Helleland.
Komiteen peker på viktigheten
av at innsatsen mot narkotika er målrettet og skjer på et tidlig tidspunkt.
Bruk av narkotika er svært ødeleggende for den enkelte, og representerer samtidig
et betydelig samfunnsproblem. Bruk og omsetning av narkotika skaper
i tillegg grobunn for annen kriminalitet som vold, ran og ulike
former for økonomisk og organisert kriminalitet. Komiteen mener
derfor det er en viktig oppgave for politiet å begrense og redusere
bruken og omsetningen av narkotika, og at en innsats mot ungdom
har en særlig nytteverdi i form av å avskjære en potensiell kriminell
løpebane på et så tidlig tidspunkt som mulig.
Komiteen påpeker at skolen skal
være en arena for trygghet og læring. Narkotikabruk er et problem
som berører mange av samfunnets arenaer, men rusmidlers tilstedeværelse
i skolen er spesielt alvorlig. Den første kontakten med rus skjer gjerne
i ungdomsmiljøene, og det er et felles samfunnsansvar å gjøre alt
for at skolen skal være en rusfri arena. Komiteen mener
derfor forebygging av narkotikabruk og -salg i skolen er en viktig
oppgave for politiet. Samtidig fordrer en effektiv bekjempelse av
narkotikabruk og -omsetning i skolen en bred og helhetlig innsats,
og at politiet har et godt tverretatlig samarbeid med kommunale
myndigheter.
Komiteen viser til at bruk av
narkotikahunder på skoler siden 2008 har vært et ledd i Oslo-politiets
forebyggende arbeid mot narkotikabruk blant ungdom, og at Oslo politidistrikts
evaluering av ordningen har gitt positive tilbakemeldinger fra både
elevråd, skoleledelse og lærere. Ifølge Justisdepartementet ønsker
alle parter at politiet bidrar med en slik innsats oftere enn i
dag. Komiteen viser videre til høringsuttalelser
som bekrefter en positiv holdning hos Politijuristene, Norsk Narkotikapolitiforening og
Riksadvokaten, og mener de brede og gode tilbakemeldingene viser
at ordningen fungerer og oppleves som nyttig.
Komiteen vil understreke det
klare skillet mellom politiets forebyggende arbeid og etterforskning
basert på en begrunnet mistanke i konkrete narkotikasaker. Når politiet
i medhold av straffeprosessloven handler på bakgrunn av en begrunnet
mistanke, er det snakk om en etterforskning, på lik linje med annet
etterforskningsarbeid politiet gjør i det daglige. Det er avgjørende
for ordningens legitimitet at dens hensikt er forebygging av rusmisbruk
blant ungdom.
Komiteen viser til at det er
politimestrenes oppgave å prioritere ulike oppgaver innenfor politi- og
lensmannsetaten, men vil påpeke at bruken av narkotikahunder i den
forebyggende og oppsøkende virksomheten på skoler fremstår som et
riktig og godt verktøy. Komiteen mener derfor ordningen
kan være et positivt tilskudd også til andre politidistrikters forebyggende
arbeid, dersom lokale behov tilsier at en slik ordning vil ha nytteverdi.
Dette fordrer bedre informasjon om hva ordningen går ut på og hva
dens hensikt er, samt om regelverket for bruk av narkotikahund i skolene.
Komiteen mener også det er verdt
å vurdere en videreføring av ordningen i det øverste trinnet på ungdomsskolen.
Oslo Politidistrikt har allerede gjennomført enkelte besøk på ungdomsskoler
etter oppfordring fra og dialog med skoleledelsen, og erfaringene
fra disse besøkene er etter komiteens forståelse
positive.
Komiteen påpeker at politiet
allerede innenfor dagens regelverk og rammer har adgang til å gjennomføre
forebyggende tiltak med bruk av narkotikahunder, herunder på skoler.
Denne virksomheten skjer i tråd med retningslinjer beskrevet av
Riksadvokaten, og etter modell av en veileder utarbeidet av Oslo
Politidistrikt. Komiteen viser til høringsuttalelser
fra Oslo Politidistrikt, som mener retningslinjene er klare. Komiteen vil
allikevel understreke at informasjon om denne adgangen, retningslinjene
og veilederen bør gjøres tilgjengelig for skoler også utenfor Oslo.
I vurderingen av spørsmålet om behovet for flere narkotikahundekvipasjer
til bruk for politiet, viser komiteen til politimestrenes
styringsrett, men vil samtidig påpeke viktigheten av et tilstrekkelig
antall tilgjengelige narkotikahunder i det enkelte politidistrikt. Komiteen viser
for øvrig til svarbrevet fra Justisdepartementet, der statsråden
understreker politiets adgang til innlån av hunder fra Toll- og
avgiftsdirektoratet, og at det påligger politiet å gjøre en løpende
vurdering av behovet for flere ekvipasjer.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen sikre at politiet har
adgang til å gjennomføre forebyggende tiltak med bruk av narkotikahund,
herunder på skoler.
II
Stortinget henstiller til regjeringen å sikre at
det etableres flere narkotikahundekvipasjer til bruk for politiet.
Oslo, i justiskomiteen, den 27. mars 2012
Per Sandberg |
Jan Bøhler |
leder |
ordfører |