Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 6. desember 2011

Spørsmål om INFOFLYT

Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 29.11.2011 hvor komiteen ber om svar på tre spørsmål.

Spørsmål 1:

Fra hvilken dato ble INFOFLYT-registeret stanset for videre registrering og bruk på bakgrunn av at det mangler rettskraftig hjemmel?

Svar:

Jeg ønsker innledningsvis å understreke at de lovbestemmelsene som Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til i begrunnelsen for sine spørsmål omhandler behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen generelt.

Både kriminalomsorgen og politiet har som formål å forebygge kriminalitet og trygge samfunnet. Dette er nedfelt i straffegjennomføringsloven (§2) som ble vedtatt av Stortinget i mai 2001. I henhold til denne bestemmelsen etablerte Justisdepartementet i 2005 et INFOFLYT-system for gjensidig utveksling av informasjon mellom kriminalomsorgen og politiet. Systemet skal gi kriminalomsorgen et bedre grunnlag for å sikkerhetsvurdere varetektsfengslede og dømte.

Behandlingen av informasjon i INFOFLYT-systemet er nærmere regulert i rundskriv. Hittil er det i underkant av ca. 190 domfelte som har vært registrert i INFOFLYT-systemet, og om lag 50 innsatte er registrert i dag. I praksis er det informasjon om innsatte som antas å medføre særlig rømningsfare, fare for anslag utenfra for å bistå rømning, gisseltaking, fare for ny særlig alvorlig kriminalitet, som har spesielt beskyttelsesbehov og som kan ha tilhørighet til organiserte kriminelle nettverk som registreres. Registrering i INFOFLYT-systemet er altså ikke stanset.

Datatilsynet og Sivilombudsmannen har stilt kritiske spørsmål ved sider av INFOFLYT-systemet. Det er spesielt stilt spørsmål om straffegjennomføringsloven § 2 er en tilstrekkelig klar lovhjemmel for ordningen med informasjonsutveksling mellom kriminalomsorgen og politiet. Departementet har ikke funnet at denne kritikken er tilstrekkelig grunnlag for å stanse bruken av INFOFLYT- systemet. Kritikken gir likevel grunnlag for å foreta en omfattende gjennomgang av alle sider av systemet.

På denne bakgrunn opprettet Justisdepartementet i mai 2010 et bredt sammensatt utvalg for å gjennomgå INFOFLYT-systemet og foreslå regler for kriminalomsorgens behandling av personopplysninger og bruken av slike opplysninger i saksbehandlingen. Utvalget skal også vurdere hvorvidt hjemmelsgrunnlaget for INFOFLYT-systemet bør klargjøres.

INFOFLYT-systemet er et viktig verktøy for politiet og kriminalomsorgen i samarbeidet om å bekjempe og forebygge kriminalitet samt trygge samfunnet. Ordningen er omtalt i St.meld. nr. 37 (2007-2008) Straff som virker og i St.meld. nr. 27 (2010-2011) Kampen mot organisert kriminalitet. Det er svært viktig for meg å ha et velfungerende sy-stem som sikrer utveksling av troverdig og kvalitetssikret informasjon på dette sentrale området. Infoflytsamarbeidet må derfor videreutvikles med sikte på at kvaliteten på informasjonen blir best mulig, og at hensynet til samfunnssikkerheten, personvern og rettssikkerhet blir ivaretatt på en god måte.

Jeg vil imidlertid foreløpig avvente Infoflytutvalgets utredning før jeg tar stilling til mulige regelendringer. Utredningen fra utvalget er ventet i løpet av våren 2012.

Avslutningsvis viser jeg til svar 23. juni 2011 på spørsmål nr. 1656 fra stortingsrepresentanten Åse Michaelsen hvor INFOFLYT-samarbeidet mellom politiet og kriminalomsorgen er nærmere utdypet.

Spørsmål 2:

Hva er årsaken til at lovendring som gir hjemmel for drift av registeret ikke har trådt i kraft?

Svar:

Som jeg viste til innledningsvis, er de nye lovbestemmelsene ikke et hjemmelsgrunnlag for drift av INFOFLYT-systemet, men generelle regler for behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen. I Prop. 151 L (2009–2010) side 40 slås det fast at det må utarbeides en detaljert forskrift før bestemmelsene kan tre i kraft.

Det er nyttig å se forskriftsarbeidet i sammenheng med tilsvarende arbeid i politiet, der det pågår et arbeid med forskrift til den nye politiregisterloven. Det vil også være hensiktsmessig å se forskriftene i lys av Infoflytutvalgets utredning. Siden Infoflytutvalget skal vurdere om de nye bestemmelsene også kan omfatte behandling av personopplysninger i INFOFLYT, er utvalgets konklusjoner en viktig premiss for forskriftsarbeidet.

Spørsmål 3:

Når venter statsråden at straffegjennomføringsloven kapittel la med §§ 4a til 4e vil tre i kraft?

Svar:

Jeg vil sørge for at forskriftsarbeidet blir satt i gang så raskt som mulig etter at forskrift til politi-registerloven er ferdigstilt og Infoflytutvalget har levert sin utredning. Det er vanskelig å tidfeste ikrafttredelsen av bestemmelsene da både Infoflytutvalgets konklusjoner og utformingen av politiregisterforskriften mv. vil kunne ha innvirkning på arbeidets omfang.