I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
om en orientering om status for oppfølging av Handlingsplan for
å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme, og fremme forslag
til nye tiltak der hvor det er nødvendig.
2. Stortinget ber regjeringen om en orientering om
status for oppfølging av de pålegg og anbefalinger Norge har fått
av internasjonale organer som overvåker medlemslandenes arbeid mot
rasisme og intoleranse.
3. Stortinget ber regjeringen foreta en
gjennomgang av det antirasistiske arbeidet som gjøres i skolen,
og fremme forslag til styrking av dette arbeid om nødvendig. Særlig
bør det vurderes om de nye uttrykkene for rasisme reflekteres godt
nok i dette arbeidet.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
at omfanget av hatkriminalitet blir kartlagt og offentliggjort på
lik linje med øvrig kriminalitetsstatistikk.
5. Stortinget ber regjeringen styrke forskningen på
alle former for ekstremisme og terrorisme.
6. Stortinget ber regjeringen igangsette
et forsk-ningsprosjekt med det formål å kartlegge omfanget av og
innholdet i hatefulle ytringer i det offentlige rom. Kartleggingen
bør så langt mulig gi svar på hvordan omfanget har utviklet seg, hvor
store disse miljøene er, hvordan radikalisering foregår, hvordan
det argumenteres, hvilke påstander som fremsettes, hva som er myter
og hva som er fakta og hvem som er de utsatte gruppene i vår tid?
7. Stortinget ber regjeringen vurdere å
støtte konkrete prosjekter i regi av frivillige organisasjoners
aktiviteter som har som formål å motvirke og/eller ta til motmæle
mot hat og ekstremisme.
8. Stortinget ber regjeringen vurdere om
noen av de offentlige etatene som har en påvirkerrolle innen integreringsfeltet,
skal få et tydeligere mandat til å gjøre fakta og dokumentasjon
om innvandring og integrering tilgjengelig for offentligheten.
9. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
i hvor stor grad trusler mot ytringer begrenser det frie ordskiftet,
vurdere tiltak for å øke etterforskningsinnsatsen mot trusler og
fremme forslag til skjerpede reaksjoner om nødvendig.
10. Stortinget ber regjeringen vurdere
etableringen av et senter som kan drive forskning, formidling, romme
utstillinger og ta imot besøk fra skoleklasser i tilknytning til
et 22. juli-monument.»
I dokumentet vises det til at terroren rammet Norge
med voldsom kraft den 22. juli 2011.
Forslagsstillerne peker på at mange hadde sett for
seg at den fremste trusselen mot demokratiet ville komme utenfra.
I stedet viste den seg å komme fra en som har vokst opp i Norge,
gått i den offentlige norske skolen og lekt side om side med andre
norske barn. Motivasjonen for angrepene synes, ifølge forslagsstillerne,
å ha vokst ut fra en argumentasjon som ikke er unik. Tvert imot
kan man daglig finne den igjen blant annet i debattfora på noen
av de mest leste norske nettsteder.
Forslagsstillerne viser til at Stortinget har
startet behandlingen av redegjørelsene fra justisministeren og forsvarsministeren
om angrepene. De viser videre til at 22. juli-kommisjonen vil foreta en
full gjennomgang av beredskapen og nødetatenes handlemåter. De peker
på at når den fremtidige beredskapen skal utformes, er det viktig
ikke å være naive. Forslagsstillerne peker på at det også er naivt
å tro at beredskap og sikkerhet bare handler om barrierer, gitter,
stengte gater og bombefilm på vinduer.
Forslagsstillerne mener derfor at man også bør tørre
å diskutere hvordan et slikt voldsomt hat som det en så 22. juli
2011, kan oppstå hos enkelte mennesker, og hvorfor dette leder enkelte til
å bruke vold for å nå sine politiske mål.
I dokumentet pekes det på at forskningen om
terrorisme i stor grad har vært konsentrert om terror begått av
ekstreme islamister. Samtidig synes det som om kunnskapen om terrorisme
og vold med fremmedfiendtlig motiv har vært neglisjert. Dette på
tross av at den politisk motiverte volden i Norge de siste tiårene
i all hovedsak har hatt ulike former for fremmedfiendtlige motiv.
Forslagsstillerne mener at det er behov for
mer kunnskap om miljøene. Hvordan påvirker de hverandre, hvordan
foregår radikaliseringen, hvor store er de, hvordan utvikler de
seg, hvordan arter deres argumentasjon seg og hvor tilbøyelige er
de til å ta i bruk vold? Dette er informasjon som er nødvendig for
å kunne imøtegå ekstreme ytringer og for å bekjempe og forebygge
bruk av vold.
I dokumentet fremkommer det at enkelte nettdebatter
har blitt beskrevet som «en pøl av hat». Det er ifølge forslagsstillerne
likevel verken ønskelig eller mulig å undertrykke ytringer man ikke
liker. Ytringsfriheten står sterkt i Norge. Det er bred enighet
om at ytringsfriheten er en forutsetning for den personlige frihet
og det norske samfunnets åpne natur. Det avgjørende er at ekstreme
ytringer blir motsagt, at myter avsløres og at tvilere ser at det
finnes gode argumenter mot det verdigrunnlaget som terror og ekstremisme
bygger på.
Forslagsstillerne peker på at ansvaret for å
ta til motmæle mot hatefulle og ekstreme ytringer ikke først og
fremst er statens – snarere tvert imot. Enhver samfunnsengasjert
borger bør reagere og motsi hatefulle ytringer der hvor de fremkommer.
Men offentlige etater besitter ofte kompetanse, fakta og dokumentasjon
som vil komme til nytte når myter skal avkreftes. Forslagsstillerne
peker på at dette må gjøres tilgjengelig. Det offentlige bør også
støtte opp om frivillige organisasjoner, og særlig ungdomsorganisasjoner, som
har aktiviteter innrettet mot å imøtegå hatefulle ytringer i det
offentlige rom på en saklig måte.
Det har vært innvendt at et større engasjement mot
ekstreme ytringer kan oppfattes som et «konformitetspress». Forslagsstillerne
peker på at i den grad det er mulig å snakke om et «press» mot ytringer,
så synes det snarere å gå motsatt vei. Flere samfunnsdebattanter
har erfart at når de tar til orde for at de innvandrere som kommer til
Norge må møtes på en ordentlig måte og bli behandlet som individer,
så utløses et skred av utskjelling, ukvemsord og noen ganger også
trusler på papir, telefon og e-post. Noen har dessverre valgt å
tre ut av det offentlige ordskiftet på grunn av trusler.
Forslagsstillerne mener at det må være en prioritert,
offentlig oppgave å sikre at ingen føler seg tvunget til taushet
av hensyn til egen sikkerhet. Det å true andre mennesker til taushet
er et uakseptabelt brudd på ytringsfriheten.
I dokumentet vises det til at mye kan tyde på
at den volden en har sett springer ut av en forestilling om en slags
konflikt mellom norsk kultur og det enkelte betegner som «multikultur».
Kulturforskjeller og religion synes å være på fremmarsj som begrunnelse
blant enkelte som tar til orde for diskriminering og forskjellsbehandling
og som fremsetter hatefulle ytringer.
Samtidig må det, ifølge forslagsstillerne, presiseres
at det er og skal være stor takhøyde for å diskutere og kritisere
enhver religion og kultur. Problemet oppstår når kritikk går over
til å bli generalisering, hets og gruppetenkning, og når man slutter
å betrakte ethvert menneske som et selvstendig individ.
I dokumentet pekes det på at knapt noen kultur noe
sted i verden har vokst frem uten å utveksle impulser med andre
kulturer. Også deler av norsk kultur, som ungdomsmusikk, språkuttrykk osv.
vil påvirkes av minoritetsbefolkningen. Samtidig underslås det ofte
at minoritetsbefolkningen i langt større grad blir preget av majoritetsbefolkningens
kultur ettersom integreringen går sin gang. Forslagsstillerne viser
til at utviklingen av parallelle samfunn uten gjensidig kontakt
og utveksling er klart uheldig og noe det må jobbes hardt med for
å unngå.
Forslagsstillerne peker på at de som ønsker
å så vrangforestillinger om uoverkommelige kulturforskjeller, vil
finne et godt jordsmonn dersom integreringen av innvandrere i Norge
fremstilles som langt mer mislykket enn den i virkeligheten er –
tross utfordringer.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.