Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, vil innledningsvis understreke at forebygging
av og innsats mot hat og ekstremisme er og må være en prioritert
oppgave. Angrepene 22. juli 2011 kom ikke utenfra, men var uttrykk
for hat og ekstremisme som finnes i Norge. Terror og voldshandlinger
må bekjempes, men justispolitiske tiltak vil aldri alene være nok.
Hatefulle ytringer og ekstremisme, som er motivasjonen for slike
handlinger, må også motarbeides. Vi har et felles ansvar for å bidra
til et samfunn der ulike mennesker kan leve fredelig sammen, basert
på likeverd, frihet og gjensidig respekt.
Komiteen deler forslagsstillernes
ønske om forsterket innsats mot hat og ekstremisme. Kunnskap om
ekstreme miljøer er avgjørende. Det er behov for økt forskning om
hvordan ekstremismen utvikler seg, hvor store miljøene er, hvordan
de argumenterer, hvilke arenaer de opptrer på og hvor tilbøyelige
de er til å bruke vold.
Komiteen er samtidig opptatt
av å verne om ytringsfriheten. Et åpent ordskifte er en forutsetning
for et åpent samfunn og for å kunne forstå og imøtegå ekstremisme.
Det er, som forslagsstillerne påpeker, avgjørende at ekstreme ytringer
blir motsagt, at myter avsløres og at det framføres argumenter mot
de verdigrunnlag som terror og ekstremisme bygger på.
Komiteen vil understreke at det
ikke er statens ansvar å sikre en balansert debatt. Det er et ansvar
alle deler. Myndighetene har imidlertid ansvar for å spre faktisk
informasjon som kan bidra til å oppklare misforståelser. Det er
for eksempel avgjørende at forestillingen om at norsk integreringspolitikk
er feilslått, kan møtes med dokumentasjon på at det motsatte er
tilfelle.
Komiteen viser til at Internett
er arena for formidling av hat og ekstremisme, og at det også er her
mange med slike holdninger finner meningsfeller.
Komiteen mener det er viktig
at norsk politi har nødvendige verktøy for og er rustet til å etter-forske
kriminalitet på Internett. Det er ikke politiets oppgave å overvåke
ytringer generelt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler forslagsstillernes
bekymring for en ny form for rasisme. I en rekke europeiske land
er ideen om et velfungerende flerkulturelt samfunn under angrep. Flertallet vil
understreke at det norske samfunn i 2012 er et flerkulturelt samfunn.
Debattene må dreie seg om hvordan vi skal fungere sammen, ikke om
vi skal det. Verdier som likestilling, demokrati og respekt for
menneskerettighetene utgjør et felles og ufravikelig fundament i
det norske samfunn. Både gjennom våre samfunnsinstitusjoner og som
enkeltpersoner er det avgjørende at vi står opp for disse verdiene,
når de blir utfordret.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
innspill fra Politijuristene under høringen om forslaget. De oppgir
at mørketallene for kriminalitet på Internett er enorme og anslår
at politiet kun oppdager noen få prosent, kanskje bare noen få promille,
av denne kriminaliteten, og oppklarer enda mindre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke sin bekymring for rasisme – i alle former. Disse
medlemmer mener at den gruppen i Norge som i dag i størst grad
er utsatt for rasisme, er jødene. Disse medlemmer vil
også fremheve at om man er innvandrer til Norge, så behøver dette
nødvendigvis ikke å bety at man ikke har rasistiske holdninger.
Det er tilstrekkelig å vise til den diskriminering og forfølgelse
mange kristne utsettes for i land med en overveiende muslimsk befolkning.
Disse medlemmer kan ikke ubetinget
gi sin tilslutning til utsagnet fra komiteens flertall om at Norge
er et flerkulturelt samfunn. Det finnes store minoriteter av innvandrere
i større byer, særlig Oslo og Drammen, hvor det i enkelte områder
om ikke altfor lang tid vil bli et spørsmål om å integrere en majoritet
inn i en minoritet.
Vi har intet empirisk grunnlag for å kunne anta at
det vil bli så enkelt som noen synes å tro.
Når det gjelder mange av de mer perifere av
landets 429 kommuner, vil det ikke være en korrekt beskrivelse av
virkeligheten å karakterisere disse som flerkulturelle samfunn.
Følgelig vil disse medlemmer tilbakevise påstanden
om at Norge i 2012 er et flerkulturelt samfunn.
Disse medlemmer vil videre vise
til at ideen om et velfungerende flerkulturelt samfunn er under
press fra mange hold utenfor Norges grenser. En rekke fremtredende
europeiske politikere, herunder Angela Merkel, David Cameron og
Nicolas Sarkozy, har uttrykt sterk skepsis til det flerkulturelle
samfunn, basert på erfaringer fra sine respektive hjemland.
Disse medlemmer vil minne om
Dokument 8:95 S (2010–2011), om å iverksette en handlingsplan mot
jødehat. Disse medlemmer mener de bekymringsfulle
utviklingstrekkene om et voksende jødehat som der beskrives, understreker
betydningen av å forsterke innsatsen mot hat og ekstremisme.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil minne om Dokument 8:95 S (2010–2011), om
å iverksette en handlingsplan mot jødehat, der forslagsstillerne
fra Kristelig Folkeparti ble stående alene om flere av forslagene. Dette
medlem mener de bekymringsfulle utviklingstrekkene om et
voksende jødehat som der beskrives, understreker betydningen av
å forsterke innsatsen mot hat og ekstremisme.
Komiteen viser til
at regjeringen 1. desember 2010 la fram handlingsplanen «Felles
trygghet – felles ansvar» mot hat og ekstremisme. Planen er tverrsektoriell
og inneholder en rekke forebyggende tiltak, samt innsats for økt
kunnskap om feltet. På nettsiden www.radikalisering.no, som ble
lansert 6. desember 2011, er det publisert en statusrapport for
handlingsplanen. Komiteen konstaterer at nye statusrapporteringer på
handlingsplanen vil bli publisert etter hvert.
Komiteen har merket seg at justisministeren
i sitt brev til Stortinget 20. februar 2012 understreker at behov
for nye tiltak og satsinger på dette området vil bli vurdert løpende.
Det er naturlig at tiltak også vurderes som et ledd i oppfølgingen
av terrorangrepene 22. juli 2011. Komiteen viser
i denne sammenheng til innstillingen fra Stortingets særskilte komité
for behandling av redegjørelse fra justisministeren og forsvarsministeren
i Stortingets møte 10. november 2011 om angrepene 22. juli, Innst. 207
S (2011–2012), hvor Den særskilte komité blant annet under «1.2
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme» trekker fram følgende:
«Komiteen mener at det må legges særskilt vekt på
samarbeid og samordning gjennom lokale samarbeidsstrukturer for
å styrke det bredere kriminalitetsforebyggende arbeidet. To ordninger står
sentralt i samordningen og samarbeidet lokalt: politiråd og samordning
av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT). Politirådenes mandat
favner hele befolkningen, inkludert barn og unge, mens SLT primært
har barn og unge som målgruppe. Politiråd bør også være et godt verktøy
for å forebygge radikalisering og utvikle et strategisk samarbeid
om forebygging med det lokale selvstyret også i dette spørsmålet.
Komiteen forutsetter at regjeringen evaluerer effekten av politirådene
med sikte på å legge «best practice» til grunn og sikre nødvendig
erfaringsutveksling.»
Og videre under samme punkt i innstillingen
heter det:
«Komiteen er kjent med at Norge har et anerkjent
forskningsmiljø på radikalisering og ekstremisme. Det er viktig
å styrke dette miljøet. Videre mener komiteen at det kan være grunn
til å styrke arbeidet med å støtte personer som ønsker å forlate
ekstreme og radikaliserte miljøer.»
Komiteen deler disse synspunktene
med Den særskilte komité, og imøteser oppfølgingen av dette arbeidet.
Komiteen er kjent
med at norske myndigheter i mars 2011 avga midtveisrapport i den
fjerde rapporteringssyklusen til den europeiske kommisjon mot rasisme
og intoleranse (ECRI) og med at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
samtidig mottok anbefalinger fra FNs rasediskrimineringskomité (CERD).
I tillegg noterer komiteen seg at Justisdepartementet
rapporterer til The Office for Democratic Institutions on Human
Rights (ODIHR) under OSSE når det gjelder hatkriminalitet, senest
i august 2011.
Komiteen er opptatt av at de
pålegg og anbefalinger Norge har fått fra internasjonale organer gjøres
offentlig kjent uten unødige opphold. Arbeidet med å følge opp forslagene
må ha høy prioritet.
Komiteen er, som forslagsstillerne,
opptatt av det antirasistiske arbeidet i skolen. Også i denne sammenheng
viser komiteen til justisministerens brev til Stortinget
av 20. februar 2012, der det bl.a. slås fast at «arbeidet med å
motvirke problematferd, rasistiske og diskriminerende holdninger
skal gjennomsyre all virksomhet ved skolene og lærebedriftene». Komiteen mener dette
er et godt utgangspunkt. Å utvikle sunne holdninger er ikke noe
som gjøres på siden av den ordinære undervisningen, det må være
en del av all undervisning og all annen aktivitet i skolenes regi.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
ønsker en vurdering av om «de nye uttrykkene for rasisme» reflekteres
godt nok i skolens antirasistiske arbeid. Det vises i denne sammenheng
til at Kunnskapsdepartementet i 2010 opprettet en arbeidsgruppe
som skulle presentere forslag til hvordan skolen kan arbeide systematisk
og helhetlig mot antisemittisme, rasisme og diskriminering. Arbeidsgruppas
rapport ble lagt fram i januar 2011, og som en konsekvens av denne,
har Kunnskapsdepartementet gitt Institutt for lærerutdanning og
skoleforskning ved UiO, Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter
(HL-senteret) og Det europeiske Wergelandsenteret i oppdrag å utvikle
et nytt opplæringstilbud med vekt på demokratisk beredskap og inkluderende
samhandling. Tilbudet er rettet mot lærere, skoleledere og elever
på ungdomstrinnet.
Komiteen mener det gjøres et
godt arbeid mot rasisme i norsk skole i dag og opplever at forslagsstillernes
ønske om en forsterket innsats er ivaretatt gjennom det nye opplæringstilbudet som
er under utvikling.
Komiteen ser på hatkriminalitet
som angrep på retten til å være og tenke annerledes, grunnleggende
rettigheter i og forutsetninger for et demokratisk samfunn. Dessverre
er det faktiske omfanget av hatkriminalitet i Norge ikke kjent.
Komiteen viser til justis- og
beredskapsministerens brev til Stortinget av 20. februar 2012 der det
fremgår at Oslo Politidistrikt i 2008 og 2010 foretok gjennomganger
av anmeldelser for å avdekke hatmotiv. Rapportene er offentliggjort. Justis-
og beredskapsministeren peker samtidig på begrensninger knyttet
til utarbeidelse av tilfredsstillende statistikk på området, blant
annet knyttet til svakheter ved manuell registrering i straffesaksregisteret
og mangelfull kunnskap om hvordan begrepet «hatkriminalitet» skal forstås. Komiteen er
inneforstått med at bedre registrering forutsetter et nytt straffesakssystem, men
vil understreke at arbeidet med å øke politiets kompetanse om hatkriminalitet
og senke terskelen for anmeldelse, må ha høy prioritet. Komiteen legger
til grunn at tilgjengelig kunnskap om omfanget av hatkriminalitet
også framover vil offentliggjøres, slik det hittil har vært praksis
for.
Komiteen viser til
handlingsplanen «Felles trygghet – felles ansvar» der økt kunnskap
er et av innsatsområdene. Planen er basert på en erkjennelse av
at det er behov for mer forskning på feltet. Det gis nå støtte til
forskningsprosjekter både nasjonalt og internasjonalt, og i rapporteringen
på handlingsplanen gis det en oversikt over relevante forskningsprosjekter.
I justis- og beredskapsministerens brev til Stortinget av 20. februar
2012 vises det blant annet til forskning i regi av Forsvarets Forskningsinstitutt
(FFI), Politihøyskolen (PHS) og Norsk Utenrikspolitisk Institutt
(NUPI), samt til et forskningsprogram for samfunnssikkerhet i regi
av Forskningsrådet. Komiteen legger til grunn at økt
kunnskap om radikalisering og ekstremisme er en grunnleggende forutsetning
for mer effektiv og målrettet forebygging.
Komiteen viser til
at det gjennom finansiering fra Justis- og beredskapsdepartementet,
Utenriksdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
gjennomføres flere prosjekter som har som formål å kartlegge holdninger
til minoriteter, diskriminering og hatefulle ytringer. Komiteen konstaterer
at det er forsket lite på dette temaet.
Komiteen viser til
at frivillig sektor har lang tradisjon for å drive holdningsskapende
arbeid. Norge er et samfunn som har vært kjennetegnet av høy tillit
mellom folk. Tillit er en viktig nøkkel til bekjempelse av hat og
ekstremisme. Deltakelse i frivillige organisasjoner bidrar til å bygge
slik tillit. Komiteen mener frivillige organisasjoner
har en avgjørende rolle i arbeidet med å forebygge og bekjempe hat
og ekstremisme.
Komiteen vil i denne sammenheng
særlig framheve det arbeidet som gjøres for å bidra til dialog og
samarbeid mellom tros- og livssynssamfunnene i Norge. Islamsk Råd
Norge og Mellomkirkelig råd for Den norske kirke kom i november
2011 med en fellesuttalelse som blant annet oppfordrer religiøse
ledere og menigheter til å imøtegå bruk av hellige tekster og religiøs retorikk
som kan gi grobunn for ekstremisme, og til å ta til orde mot hatefull
og truende omtale av andre, ikke minst i media og på Internett.
Komiteen vil understreke at arbeidet
med å motarbeide ekstremisme ikke er noe som i særlig grad påligger
innvandrerorganisasjonene. Arbeidet med å inkludere personer med
minoritetsbakgrunn i de brede frivillige organisasjonene har stor
betydning. Komiteen vil også framheve innsatsen som
gjøres av nasjonale ressursmiljøer på integreringsfeltet. Kampanjen «Tea
Time» i regi av Antirasistisk Senter er et eksempel på et konkret
tiltak som motvirker fordommer.
Komiteen vil understreke
at fakta om innvandring og integrering er det beste grunnlaget for en
balansert debatt. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
har en sentral rolle i å formidle informasjon om integrerings- og inkluderingspolitikken.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet samarbeider
med SSB om statistikk om migrasjon, integrering og levekår. Utlendingsdirektoratet
(UDI) er pålagt å sikre at informasjon om hvordan utlendingsloven
og statsborgerloven praktiseres er offentlig tilgjengelig. I tillegg
er UDI og Utlendingsnemda (UNE) viktige samfunnsaktører som bidrar
til en faktabasert innvandringsdebatt gjennom statistikk og i det
offentlige ordskiftet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til forslag 8 i dokumentet
og vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere om noen
av de offentlige etatene som har en påvirkerrolle innen integreringsfeltet,
skal få et tydeligere mandat til å gjøre fakta og dokumentasjon
om innvandring og integrering tilgjengelig for offentligheten.»
Komiteen vil understreke
at ytringsfrihet er en grunnleggende verdi i det norske samfunn
og nedfelt både i Grunnloven og i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon
(EMK.) Ytringsfriheten verner også ekstreme ytringer, og trusler må
være av en viss alvorlighetsgrad før grensen for hva som er lovlig
er overtrådt. Grensen for lovlige ytringer er nedfelt i straffeloven
og ble grundig vurdert da den nye straffeloven ble vedtatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener det ikke
er ønskelig med noen ytterligere innskjerpelse av reaksjonene mot
de ytringer som i dag er straffbare.
Komiteen viser til
at regjeringen har nedsatt en styringsgruppe som skal vurdere minnesmerker/monumenter
knyttet til 22. juli. Gruppen skal legge fram sin innstilling innen
1. april 2012.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, tar til etterretning at regjeringen
ikke planlegger å etablere et senter med de oppgaver som forslagsstillerne
ønsker seg.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslag 10 i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere etableringen av
et senter som kan drive forskning, formidling, romme utstillinger
og ta imot besøk fra skoleklasser i tilknytning til et 22. juli-monument.»