I proposisjonen inngår:
Forslag til endringer
av tolloven § 12-13 slik at det gis adgang til å be om bindende
forhåndsuttalelser om varers opprinnelse, samt om toll og gebyrer
som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av en vare.
Forslag til opprettinger og presiseringer
i skatteloven.
Ordninger med bindende forhåndsuttalelser går generelt
ut på at myndighets-utøvelse overfor et nærmere angitt privat rettssubjekt
på et saklig begrenset område fastsettes (bindes) på forhånd, etter
en forutgående søknadsprosess. Bindingen vil ha begrenset varighet,
og avhenge av at faktiske forhold er korrekt opplyst. Den griper
ikke inn i Stortingets lovgivningsmyndighet, og må følgelig vike
for senere endringer i alminnelig lovgivning.
Importører og eksportører kan ha behov for å
få klarlagt de tollmessige følger av en planlagt transaksjon, for
eksempel der det skal vurderes forretningsmessige sider ved innførsel
av varepartier av et gitt slag fra en bestemt stat. En ordning med
bindende forhåndsuttalelser innebærer at aktørene gis anledning
til å innhente tollmyndighetenes vurdering på forhånd, slik at toll
og gebyrer som vil påløpe, blir best mulig klarlagt før transaksjonene
gjennomføres. Uttalelsen vil også publiseres i anonymisert form på
tollmyndighetenes internettsider, slik at andre aktører kan gjøre
seg kjent med den. Ordningen vil dermed kunne skape større grad
av forutberegnelig-het for mange flere enn den som en uttalelse
retter seg til. Publiserte uttalelser er riktignok kun veiledende
for tredjepart, og binder ikke tollmyndighetene overfor andre enn
den uttalelsen gjelder. Men som klargjøring av etatens regelforståelse
på de aktuelle områder vil en publisert uttalelse normalt være av
verdi også for tredjeparter.
Ordninger med bindende forhåndsuttalelser er innført
mer generelt i skatte- og avgiftslovgivningen, se ligningsloven
§§ 3A-1 flg., petroleumsskatteloven § 6 og merverdiavgiftsloven §§ 17-1
flg.
Etter tolloven § 12-13 kan tollmyndighetene
etter søknad avgi bindende forhåndsuttalelse om klassifisering av
varer. Nærmere bestemmelser er gitt i tollforskriften §§ 12-13-1
til 12-13-3. Både tollregionene og Toll- og avgiftsdirektoratet
kan avgi slike uttalelser.
Utenom dette spesielle klassifiseringsområdet har
det norske tollregelverket ingen ordning med bindende forhåndsuttalelser.
I proposisjonen fremmes forslag om endringer
i tolloven § 12-13 slik at ordningen med bindende forhåndsuttalelser
utvides til å omfatte uttalelser om henholdsvis varers opprinnelse
og toll og gebyrer som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av
en vare.
Toll- og avgiftsdirektoratet har sendt forslag
om å utvide adgangen til å be om bindende forhåndsuttalelser på
alminnelig høring. Alle instansene som har uttalt seg, er positive
til forslaget.
Høringen, gjeldende rett, folkerettslige forpliktelser,
bindende forhånds-uttalelser i EU, departementets vurderinger av
behovet for lovforslaget og selve lovforslaget er nærmere omtalt
i proposisjonen.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft fra
den tid Kongen bestemmer.
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser
antas å være ubetydelige. Toll- og avgiftsetaten vil trolig få noe
økt saksbehandling, men andre staters erfaringer indikerer at antall
henvendelser trolig vil være lavt. Kostnadene dekkes innenfor toll-
og avgiftsetatens gjeldende budsjettramme.
Eksportutvalget for fisk AS har endret foretaksnavn
til Norges Sjømatråd AS.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-30
første ledd bokstav g nummer 6. Departementet foreslår at endringen
trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Ved lov 3. september 2010 nr. 54 om endringer
i burettslagslova mv. ble blant annet skattefritaket i skatteloven
§ 2-30 for Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond opphevet.
Det var forutsatt i lovforarbeidene at oppheving av
skattefritaksbestemmelsen skulle tre i kraft samtidig med nye regler
i burettslagslova kapittel 5 om sikring mot tap av felleskostnader
i borettslag, som trer i kraft 1. januar 2013. Endringen i skatteloven
har ved en inkurie blitt iverksatt allerede med virkning fra 1.
januar 2011.
Etter Finansdepartementets oppfatning er et
nytt lovvedtak nødvendig dersom Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond
skal være unntatt skatteplikt frem til 1. januar 2013, slik Stortinget
har forutsatt. Departementet foreslår at stiftelsen forblir en skattefri
institusjon for inntektsårene 2011 og 2012.
Departementet viser til forslag til endring
av skatteloven § 2-30 første ledd bokstav j. Det foreslås at endringen
trer i kraft straks med virkning bare for inntekts-årene 2011 og
2012. Skattefritaksbestemmelsen faller da bort fra og med inntektsåret
2013, jf. forutsetningene i Prop. 115 L (2009–2010) og Innst. 326
L (2009–2010).
Departementet foreslår å fjerne referansene
til tilsvarende utenlandsk selskap i
skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene
e og f. Bakgrunnen for forslaget er at referansene er overflødige
og misvisende.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at formuleringen
«eller tilsvarende utenlandsk selskap» tas ut av den nevnte lovteksten.
Forslaget innebærer ingen materielle endringer.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-38
annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f. Departementet
foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2012.
Henvisningen til § 2-3 tredje ledd i skatteloven § 3-4
fjerde ledd er misvisende, og foreslås erstattet av en henvisning
til dagens regler om utflyttingsskatt i skatteloven § 10-70. Dette
er en ren oppretting uten realitetsendring.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 3-4
fjerde ledd. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Det er i bestemmelsen henvist til § 23 i lov
om Den Norske Stats Husbank av 1. mars 1946. Denne loven er opphevet,
og erstattet av lov om Husbanken av 29. mai 2009. Bestemmelsen i tidligere
lov § 23 er videreført i ny lov § 10. Det foreslås derfor at henvisningen
rettes i tråd med dette.
Det vises til forslag til endring av skatteloven § 5-43
første ledd bokstav f. Departementet foreslår at endringen trer
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.
I bestemmelsens første ledd er det henvist til ligningsloven
§ 8-6 nr. 2 c som ble opphevet i forbindelse med reorganisering
av skatteetaten. Det foreslås derfor at henvisningen tas ut, og
at lovteksten tilpasses noe. Videre er det i tredje ledd benyttet
betegnelsen «netto inntekt», som i skattelovgivningen for øvrig
er erstattet av betegnelsen «alminnelig inntekt». Det foreslås derfor
at lovteksten rettes i tråd med dette.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 15-5
første ledd første punktum og tredje ledd. Departementet foreslår
at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.