Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Christina
Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Representantforslag 25 S (2011–2012), statsrådens svarbrev
av 19. desember 2011 (vedlegg), samt Likestillingsnemndas avgjørelse
i sak nr. 09/2011, og svarbrev fra statsråden 24. april 2012 (vedlegg)
og av 4. mai 2012 (vedlegg).
Komiteen vil understreke
at barnebidraget skal fastsettes på grunnlag av aktuell og framtidig inntekt.
Inntekten til begge foreldre har betydning for bidragsfastsettelsen,
og ved fastsettelsen av beregningsgrunnlaget for utmåling av barnebidrag
er det personinntekt og kapitalinntekt over 10 000 kroner som skal
legges til grunn. Dette gjelder både for den bidragspliktige og bidragsmottakeren.
For bidragsmottakere skal det i tillegg tas med utvidet barnetrygd,
ekstra småbarnstillegg, kontantstøtte for bidragsbarnet og fordelen
av å være lignet i skatteklasse 2. Beregningsgrunnlaget fastsettes
som et årsbeløp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at alle inntekter som utgjør mindre enn 80 pst. av inntekt i full
stilling, skal falle utenfor unntaket for skjønnsfastsettelse i
forskrift 15. januar 2003 nr. 123 om fastsetjing og endring av fostringstilskot
(fastsettelsesforskriften) § 4 sjette ledd tredje punktum. I slike
tilfeller må det foretas en konkret og individuell vurdering av
inntektsevnen og av hvorvidt det foreligger en rimelig grunn til
at inntekten ikke er høyere, jf. fastsettelsesforskriften § 4 sjette
ledd andre punktum.
Flertallet viser til at statsråden
i sitt svarbrev av 4. mai 2012 skriver følgende:
«Jeg viser avslutningsvis til brev av 19. desember
2011 og 24. april 2012, og vil tilføye at det etter mitt syn kan
være gode grunner for og mot å beholde regelen i bidragsregelverket
som aksepterer at både bidragsmottakere og bidragspliktige uavhengig
av årsak har en inntektsreduksjon inntil 20 prosent uten at inntekten
skjønnsfastsettes. Jeg vil vurdere hensiktsmessigheten av å beholde
nåværende regel og konsekvensene av eventuelle endringer.»
Komiteen imøteser
en vurdering av mulige konsekvenser av eventuelle endringer, og
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at fastsettelsesforskriften p.t. sier
at «Inntekta for kvar av foreldra skal setjast til personinntekt
og positiv netto kapitalinntekt som overstig 10 000 kroner per år», og
legger her til grunn at avvik i inntekt og eventuell skjønnsfastsettelse
ut fra dagens regelverk vurderes i forhold til vedkommendes tidligere faktiske
inntekt. Disse medlemmer synes i lys av dette at
det er klargjørende med statsrådens redegjørelse om at unntak for skjønnsfastsettelse
i stedet skal vurderes opp mot fast stilling, slik at
«alle inntekter som utgjør mindre enn 80 prosent av
inntekt i full stilling skal falle utenfor unntaket for skjønnsfastsettelse
i forskrift 15. januar 2003 nr. 123 om fastsetjing og endring av
fostringstilskot.»
Disse medlemmer mener dette er
interessant, ikke minst fordi det står i kontrast til hva statsråden
uttalte i Stortingets ordinære spørretime så sent som 9. november
2011:
«Nav har alltid operert med, og regelverket opererer
med, en grense på 80 pst. der det altså er mulig å redusere sin
inntekt med inntil 20 pst. uten at det resulterer i skjønnsfastsetting.»
Disse medlemmer registrerer at
dette innebærer en helt annen realitet enn hva statsråden gir uttrykk
for i sitt brev av 4. mai 2012, og mener dette helt tydelig viser
behovet for at dette regelverket presiseres og følges opp på en
skikkelig måte.
Disse medlemmer synes det er
viktig å minne om hva denne saken dreier seg om. Bakgrunnen for
Dokument 8:25 S (2011–2012) er spørsmålet om redusert inntekt i
forbindelse med nytt barn med ny partner skal gi rett til å belaste
tidligere partner økt økonomisk byrde dersom de har felles barn. Disse
medlemmer mener det er viktig å ha dette utgangspunktet
med seg når saken behandles, og synes det kan virke som statsråden
i større grad ønsker å trekke opp en generell debatt om skjønnsfastsettelsen. Disse medlemmer er
derfor skuffet over at det fortsatt ikke foreligger noen svar på
hvordan statsråden ser på inntektsreduksjoner innenfor 20-prosenten,
da særlig i de tilfellene hvor reduksjonen kommer som 80 pst. uttak
av foreldrepenger etter nytt barn med ny partner. Det er således
ikke interessant for sakens vedkommede å se på tilfeller som faller
utenfor forskriftens generelle unntaksbestemmelse, da disse
medlemmer er opptatt av at Stortingets intensjon må følges
opp av regjeringen for alle tilfeller av slik inntektsreduksjon
som påfører tidligere partner økt økonomisk byrde. Disse
medlemmer vil da igjen vise til hva det daværende Barne-
og likestillingsdepartementet uttalte i St.meld. nr. 19 (2006–2007):
«Det er ikke uvanlig at foreldre reetablerer seg med
nye barn, og det er fortsatt ansett som vanlig at mor eller far
er hjemme med små barn. Et valg om å være hjemme med nye barn, kan
imidlertid betraktes som et internt anliggende for den nye familieenheten
- et valg som bare angår dem. Foreldre som har forsørgelsesplikt
for barn fra tidligere forhold, står i utgangspunktet fritt til
å innrette seg slik de måtte ønske, men det er ikke uten videre
gitt at de med sine valg kan fri seg fra den lovbestemte forsørgingsplikten
og føre byrdene over på den andre av foreldrene eller det offentlige.
Etter departementets syn er det derfor den nye familieenheten som
er nærmest til å bære eventuelle konsekvenser av et valg om å være
hjemme med nye barn.
Departementet vil derfor foreslå
at en bidragspliktig eller bidragsmottaker som velger å være hjemme
med nye barn, må bære de økonomiske konsekvensene av dette valget.»
Disse medlemmer viser til at
familie- og kulturkomiteen ga sin enstemmige tilslutning til dette
i Innst. S. nr. 185 (2006–2007), hvor det spesifikt blir presisert
at skjønnsfastsettelse skal benyttes i slike tilfeller som beskrevet:
«Komiteen støtter departementets forslag om at inntekten
til en bidragspliktig eller bidragsmottaker som velger å være hjemme
med nye barn under 3 år, vil bli gjenstand for skjønnsfastsettelse.»
Disse medlemmer er videre positiv
til de signaler som har kommet fra det øvrige politiske miljø, og
finner det gledelig at det ser ut til at dette er en sak som høster
bred støtte i Stortinget. Dette er ikke minst gledelig fordi det
viser at Stortinget ønsker å stå fast ved tidligere intensjoner,
og disse medlemmer håper den videre behandlingen
av denne saken vil sikre familier i fremtiden en enda større grad
av forutsigbarhet enn hva som har vært tilfellet frem til i dag.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart – og
i tråd med intensjonene i Innst. S. nr. 185 (2006–2007) og Innst.
O. nr. 25 (2008–2009) – fremme nødvendige lovendringer for å sikre
at en forelder ikke skal belastes økonomisk i de tilfeller hvor
ekspartneren velger å være hjemme med redusert eller ingen lønn
etter å ha fått nytt barn med ny partner.»