Europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/104/EF om
vikararbeid (vikarbyrådirektivet) ble vedtatt i EU 19. november
2008. Formålet med direktivet er å øke beskyttelsen av ansatte i
vikarbyråer og anerkjenne vikarbyråers plass i arbeidsmarkedet.
Direktivet tillater begrensninger i adgangen til å leie inn og ut
arbeidskraft når det er begrunnet i allmenne hensyn. Direktivet
anses som EØS-relevant.
Fristen for å gjennomføre direktivet i EU var 5. desember
2011. Beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen
er ennå ikke fattet. Gjennomføring av direktivet nødvendiggjør lovendringer.
Stortingets samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning er
således nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd. For ikke
å forsinke ikrafttredelsen legges det opp til at Stortinget på forhånd
gir sitt samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning.
Arbeidsdepartementet har etter oversendelsen
av proposisjonen oversendt Stortinget en lovproposisjon med de nødvendige
lovendringer, jf. Prop. 74 L (2011–2012) om endringer i arbeidsmiljøloven
og tjenestemannsloven mv.
Utkast til beslutning i EØS-komiteen og direktiv 2008/104/EF
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.
Innenfor EU er det store forskjeller med hensyn til
bruk av innleid arbeidskraft og i de innleides rettslige stilling,
status og arbeidsvilkår. Kommisjonen fremmet på 1990-tallet en rekke grunnleggende
forslag knyttet til deltidsarbeid, midlertidig ansettelse og ansettelse
gjennom vikarbyrå. Det ble etter noe tid inngått avtaler, ved egne
direktiv, om deltidsarbeid og midlertidig ansettelse. Kommisjonen
fremmet i 2002 forslag til et direktiv som tok utgangspunkt i de punktene
det var oppnådd enighet om mellom partene. Vikarbyrådirektivet ble
vedtatt i EU i november 2008.
Vikarbyrådirektivet har flere formål, herunder
å øke beskyttelsen av de arbeidstakerne som er utleid fra vikarbyråene,
og forbedre deres vilkår gjennom å innføre et prinsipp om likebehandling,
samt bidra til å skape arbeidsplasser.
Vikarbyrådirektivet oppstiller en ramme for beskyttelse
av vikaransatte som er ikke-diskriminerende, gjennomsiktig og står
i rimelig forhold til formålet, samtidig med at den respekterer mangfoldet
i arbeidsmarkedene og arbeidsmarkedsrelasjonene. Det understrekes
at arbeidsavtaler uten tidsbegrensning (fast ansettelse) er den
alminnelige formen for ansettelsesforhold.
Forbud mot og restriksjoner på anvendelsen av arbeidskraft
innleid fra vikarbyrå er tillatt dersom reglene kan begrunnes i
allmenne hensyn. Dette gjelder særlig beskyttelse av de utleide
arbeidstakerne, krav til helse og sikkerhet på arbeidsplassen eller
behovet for å sikre et velfungerende arbeidsmarked og forebygge
misbruk. Direktivets liste over hensyn er ikke uttømmende. Vilkåret
allmenne hensyn må forstås som henvisning til den alminnelige lære
om allmenne hensyn som er utviklet av EU-domstolen, blant annet
når det gjelder reglene om fri bevegelse av tjenester. I EU-domstolens
rettspraksis er det blant annet lagt til grunn at beskyttelse av
arbeidstakere er et legitimt allment hensyn.
Det sentrale i direktivet er et krav om likebehandling,
som innebærer at arbeidstakere som leies ut fra et vikarbyrå, minst
skal ha de lønns- og arbeidsvilkår som vedkommende ville ha fått
dersom vedkommende var blitt direkte ansatt i innleievirksomheten
for å utføre samme arbeid. Likebehandlingen skal omfatte ulike sider
ved lønn, arbeidstid og ferie.
Direktivet tillater at det gjøres unntak fra
likebehandlingsprinsippet ved tariffavtale eller dersom arbeidstakerne
har fast ansettelse med garantert lønn i vikarbyrået.
Det kan legges til grunn at direktivets likebehandlingsprinsipp
gjennomgående vil innebære noe økte lønnskostnader for bemanningsforetak
som leier ut arbeidskraft. Hvor stor denne effekten vil være, kan
variere.
Direktivet inneholder bestemmelser om informasjon,
tilgang til felles goder, representasjon, forbud mot visse avtaler
mellom vikarbyrået og innleievirksomheten og krav om regler som
skal sikre etterlevelsen av direktivet.
Gjennomføringen av vikarbyrådirektivet i norsk rett
krever lovendringer. Stortinget må gi sitt samtykke til en beslutning
i EØS-komiteen om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen, jf. Grunnloven
§ 26 annet ledd.
Fristen for å gjennomføre direktivet i EU var 5. desember
2011. For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse av beslutning
om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen, fremmes forslag om at
Stortinget gir sitt samtykke før EØS-komiteen treffer sin beslutning.
Det vil dermed ikke være nødvendig for Norge å ta forbehold om konstitusjonelle
prosedyrer ved beslutning i EØS-komiteen.
Dersom den endelige beslutningen i EØS-komiteen
skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt frem i proposisjonen,
vil saken bli fremmet på nytt for Stortinget.
Det vises til proposisjonens kapittel 4 hvor
det innledningsvis redegjøres for innholdet i EØS-komiteens beslutning.
Regjeringen vil tilkjennegi sin politikk og
sine ambisjoner vedrørende norsk arbeidsliv og bruk av vikarbyrå
i EØS-komiteen når denne treffer beslutning om innlemmelse av vikarbyrådirektivet
i EØS-avtalen i form av en erklæring. Det vil bli slått fast at
den legger til grunn at norske regler vedrørende bruk av ansatte
i vikarbyrå er forenlig med direktivet. Det vil bli understreket at
Norge vil føre en ambisiøs politikk for å sikre at fast tilsetting
fortsatt er hovednormen i norsk arbeidsliv, og for å sikre akseptable
lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i vikarbyrå.
Høringsnotatet som ble sendt ut, med frist desember
2010, inneholdt en redegjørelse for direktivet, samt en vurdering
av forholdet mellom norsk rett og direktivet og hvilke konsekvenser
en gjennomføring i norsk rett vil medføre.
Av de 56 høringsuttalelser som kom inn, hadde 40
merknader. Det fremkom ikke argumenter mot innføring av direktivets
prinsipp om likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår. Det fremkom
imidlertid ulike syn på rekkevidden av likebehandlingsprinsippet.
Direktivet er et minimumsdirektiv. Arbeidstakersiden ønsker at likebehandlingen
skal omfatte så mye som mulig, blant annet pensjon og dekning av
arbeidsrelaterte utgifter. Arbeidsgiversiden vil generelt begrense
området for likebehandlingsprinsippet til det minimum de anser at
direktivet krever.
LO og de fleste arbeidstakerorganisasjonene sluttet
seg til vurderingen og konklusjonen om at dagens begrensninger på
adgangen til å leie inn arbeidstakere fra vikarbyrå kan opprettholdes, men
de krevde innført nye tiltak for å sikre etterlevelsen av likebehandlingsprinsippet
og øvrige regler om innleie. Arbeidsgiverorganisasjonene og Advokatforeningen
ga uttrykk for at direktivets begrensninger i adgangen til å ha
nasjonale restriksjoner på innleie medførte at Norge må oppheve
arbeidsmiljølovens regler om vilkår for innleie.
En tilleggshøring, med frist 30. januar 2012,
inneholdt forslag til ytterligere tiltak for blant annet å sikre
gjennomføringen av nye regler om likebehandling som følge av vikarbyrådirektivet. LO
og flere andre organisasjoner meddelte nå at de er imot innlemmelse
av vikarbyrådirektivet i EØS-avtalen.
Høringsrundene viser at det er uenighet med hensyn
til en vurdering av muligheten for å beholde de norske vilkårene
for innleie ved en innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen. Flere uttaler
at de frykter at Norge vil bli tvunget til å lempe på vilkårene
for innleie som er nedfelt i arbeidsmiljølovens og tjenestemannslovens bestemmelser.
De mener derfor at regjeringen må reservere seg mot å innlemme direktivet
i EØS-avtalen. Andre arbeidstakerorganisasjoner slutter seg til
regjeringens vurdering om at dagens innleieregler kan opprettholdes.
NHO og andre arbeidsgiverorganisasjoner mener at vilkårene for innleie
av arbeidskraft ikke er forenlig med direktivets krav, og må mykes
opp dersom direktivet skal innlemmes i EØS-avtalen.
Problemstillinger og innspill fra høringen vil
bli ytterligere drøftet i lovproposisjonen.
Spørsmålet om Norge bør reservere seg mot innlemmelse
av direktivet i EØS-avtalen har vært fremme. Et grunnprinsipp i
EØS-avtalen er at det skal være et felles regelverk innen de områdene som
avtalen omfatter, jf. artikkel 102.
Det vises til proposisjonens kapittel 6 hvor
det redegjøres nærmere for hvordan nye rettsakter skal besluttes
og eventuelt muligheten til å reservere seg.
Det er vanskelig å forutse de samlede konsekvensene,
direkte og indirekte, ved bruk av reservasjonsretten.
Gjennomføring av vikarbyrådirektivet i norsk rett
vil kreve endringer i:
lov nr. 62 av 2005
om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)
lov nr. 3 av 1983 om statens tjenestemenn
m.m. (tjenestemannsloven)
lov nr. 21 av 1988 om ferie (ferieloven).
For å gjennomføre direktivets likebehandlingsprinsipp
må det foretas endringer i regelverket for lønns- og arbeidsvilkår
for arbeidstakere utleid fra vikarbyrå.
Det tas også sikte på å foreslå en rekke lovendringer
som ikke følger direkte av direktivet, med det formål å sikre at
reglene om likebehandling etterleves.
I tillegg vil det bli fremmet forslag om enkelte lovendringer
for å avklare, presisere eller understøtte allerede gjeldende regler
om ut- og innleie av arbeidskraft.
Det legges til grunn at gjeldende innleiebestemmelser
i arbeidsmiljøloven § 14-12 er i samsvar med direktivet artikkel
4 nr. 1, og at reglene kan begrunnes i slike allmenne hensyn som
gir anledning til å ha begrensninger i adgangen til innleie.
Lovendringene og forholdet mellom direktivets artikkel
4 nr. 1 og innleiereglene i arbeidsmiljøloven § 14-12 er nærmere
omtalt i Prop. 74 L (2011–2012) om endringer i arbeidsmiljøloven
og tjenestemannsloven mv.
Gjennomføring av direktivet forventes ikke å medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning for det
offentlige.
Vikarbyrådirektivet vil først og fremst få konsekvenser
for de private aktørene, henholdsvis vikarbyråene, de som leies
ut fra disse foretakene, og inn-leievirksomhetene. Det er knyttet usikkerhet
til hvor omfattende disse konsekvensene vil være for den enkelte
aktør, og hvilken effekt forslagene vil ha på arbeidsmarkedet som
sådan.
Vikarbyrå som ikke allerede tilbyr sine ansatte lønns-
og arbeidsvilkår i tråd med likebehandlingsprinsippet i direktivet,
vil måtte forbedre vilkårene tilsvarende. Ulike tiltak for å sikre gjennomføring
og etterlevelse av reglene vil også kunne få økonomiske og administrative
konsekvenser for vikarbyråene og dem som benytter deres tjenester.
Formål med vikarbyrådirektivet er å gi bedre
rettigheter til innleide arbeidstakere, i tillegg til gi hensiktsmessige
rammer for vikarbyråers utleie av arbeidskraft. Man ønsker å sikre
at omfanget av og arbeidsvilkårene ved innleie ikke undergraver
målene om et arbeidsmarked med hovedvekt på faste ansettelser. Sentralt
er kravet om likebehandling mellom arbeidstaker som innleid og som
ansatt.
For arbeidsmarkedet vil innføring av likebehandlingskravet
bidra til at arbeidsleie i større grad vil begrense seg til de situasjoner
der det er et reelt behov for fleksibilitet. Dette vil samtidig kunne
bidra til å hindre sosial dumping, i tillegg til at mange utleide
med loven i hånd vil kunne kreve bedre vilkår enn det de blir tilbudt
i dag.
Det legges til grunn at dagens norske regler
som begrenser adgangen til å leie inn arbeidskraft, kan opprettholdes
ved gjennomføring av direktivet.
Arbeidsdepartementet tilrår på denne bakgrunn deltakelse
i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2008/104/EF om vikararbeid (vikarbyrådirektivet).
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.