I dokumentet vart det fremma følgjande forslag 11. april
2012:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer
i lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring (bokføringsloven) § 13
annet ledd ved å redusere kravet om oppbevaringsplikt for regnskapsmateriale,
herunder primærdokumentasjon, fra ti til fem år.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Thor
Lillehovde, leiaren Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, og Dag Ole
Teigen, frå Framstegspartiet, Ida Marie Holen, Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar
Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen, frå Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, frå Kristeleg
Folkeparti, Hans Olav Syversen, og frå Venstre, Borghild Tenden, syner
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 3. mai
2012 til finanskomiteen. Brevet er lagt ved denne innstillinga.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, syner
til brev frå finansministeren og til Prop. 107 L (2011–2012), der
dette temaet er omhandla. Fleirtalet syner til handsaminga
av denne saka.
I Prop. 107 L (2011–2012) er det gjort framlegg om
å presisera at dei bok-føringspliktige fritt kan velja oppbevaringsmedium,
også elektronisk lagring. Dette i lag med den tekniske utviklinga vil
kunna medverka til lågare utgifter til oppbevaring av rekneskapsmateriale.
Fleirtalet syner til at regjeringa
òg gjer framlegg om ei vidare kartlegging av kostnadene for oppvaringstid
for rekneskapspliktige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at formålet
med lov-reg-ler om bokføring er å sikre en rekke interessentgrupper, herunder
ledere og ansatte hos den bokføringspliktige selv samt kontrollmyndigheter
og andre regnskapsbrukere, dokumentasjon for økonomiske transaksjoner
og de forpliktelser og tilgodehavender som transaksjonene gir opphav
til. Hvor lenge de regnskapspliktige skal pålegges å oppbevare regnskapsmateriale,
beror på en avveining av forskjellige hensyn. Krav til oppbevaringstid
skal sikre at dokumentasjonen er tilgjengelig så lenge det vil kunne
være saklig behov for å kontrollere den. Samtidig innebærer krav
til oppbevaring kostnader for de bokføringspliktige, og pliktig
oppbevaringstid bør derfor ikke være lenger enn nødvendig. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at Norge bør følge utviklingen
i Danmark og Sverige og redusere oppbevaringstiden til fem år.
Disse medlemmer viser til at
departementet på bakgrunn av det materialet som nå foreligger, har
kommet til at det er behov for ytterligere kartlegging av kostnadene
knyttet til kravene til oppbevaringstid, før det eventuelt kan fremmes forslag
til Stortinget om å redusere pliktig oppbevaringstid for regnskapsmateriale.
Departementet foreslår ikke nå endringer i gjeldende krav til oppbevaringstid. Disse
medlemmer registrerer at til tross for mange rapporter,
omfattende høringsuttalelser, ønsker fra et samlet næringsliv og
opposisjon samt regjeringens konkrete mål om reduserte administrative
byrder for næringslivet, så velger regjeringen nok en gang å utsette
og ta stilling til saken. Disse medlemmer er overrasket
over at regjeringen ikke klarer å ta standpunkt i en sak hvor konsekvensene
er godt nok utredet.
På bakgrunn av Stortingets anmodning ba departementet
Skattedirektoratet og Økokrim ved brev hhv. 30. november 2007 og
15. januar 2008 om en vurdering av kravet til 10 års oppbevaring for
primærdokumentasjon. Skattedirektoratet og Økokrim besvarte departementets
henvendelse ved brev 10. juni 2008 og 5. oktober 2008. Det vises
til at en nedkorting i oppbevaringsplikten i praksis vil betinge
vesentlige lovendringer på skatte- og avgiftsområdet. Disse
medlemmer mener regjeringen må starte arbeidet med eventuelle
lovendringer slik at det opprettholdes fremdrift i arbeidet.
I Danmark gjelder det som hovedregel krav til fem
års oppbevaringstid. Det er imidlertid gjort unntak for kassastrimler
og tilsvarende dokumentasjon i detaljhandel, som bare skal oppbevares
i ett år. Unntaket ble vedtatt i 2006 som ledd i den danske regjeringens
forenklingsarbeid. I Sverige ble oppbevaringstiden redusert fra
10 til 7 år som ledd i den svens-ke regjeringens forenklingsarbeid. Disse
medlemmer registrerer at forenklingsarbeid for næringslivet
har bedre vilkår i våre naboland som på disse tidspunktene hvor
endringene ble vedtatt begge hadde borgerlige regjeringer.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har lovet forenklinger for bedriftene med 5 mrd. kroner
i løpet av 2013, og at den ikke kommer til å greie det hvis den
ikke gjennomfører de mest opplagte tiltakene, slik forslaget om
å halvere oppbevaringsplikten for regnskapsdokumenter er.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen selv skriver at kostnadene knyttet til oppbevaring av regnskapsmateriale
på grunnlag av bokføringsloven § 13, er beregnet til 631,5 mill.
kroner per år. Dette utgjør således omtrent 2,2 pst. av de estimerte
samlede administrative kostnadene knyttet til å etterleve bokføringsregelverket.
I en oppfølgningsrapport om utviklingen i næringslivets administrative
kostnader, utarbeidet av Rambøll Management november 2009, angis
at det ikke har skjedd noen relevante endringer i regelverket i
perioden fra 2006 til 2009 når det gjelder regnskap og bokføring,
og kostnadene antas følgelig å være uendrede. Både Bedriftsforbundet,
Datatilsynet, HSH, Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening
og NHO har støttet disse medlemmers forslag i denne saken. NARF
viser i sitt høringssvar til at Perduco for NARF og NHO har gjennomført
en egen undersøkelse av kostnadene knyttet til kravet om 10 års
oppbevaringstid. I høringssvaret vises det bl.a. til at næringslivet
i Norge til enhver tid holder lagret rundt 80 millioner regnskapspermer,
og at det bare i 1 pst. av bedriftene blir kontrollert og funnet
feil i regnskapsmaterialet. NARF mener ut fra dette at ca. 40 millioner regnskapspermer
oppbevares til nær sagt ingen nytte, og at dette koster næringslivet
rundt 260 mill. kroner årlig. Disse medlemmer deler dette
synet og kan ikke se at kostnaden og merarbeidet står i forhold
til nytten som staten har med regelverket. NARF viser for øvrig
til at forskjellen mellom estimatet til Perduco og estimatet som
fremkom i kartleggingen til NHD antagelig skyldes at estimatet til
Perduco bare omfatter de fysiske lagringskostnadene, og at intern
tid til arkivering, systematisering mv. holdes utenfor i estimatet
til Perduco.
Disse medlemmer mener at regjeringens
uttalelser om at det er behov for ytterligere kartlegging ikke er
begrunnet ut fra manglende informasjon, men ut fra beslutningsvegring
og intern uenighet i regjeringen. Det er derfor uheldig at nødvendig
forenklingsarbeid for næringslivet i beste fall utsettes og i verste
fall nok en gang stoppes opp. Regjeringen har hevdet at en ekstern
utredning vil kunne ferdigstilles til årsskiftet, og disse
medlemmer forutsetter dermed at saken blir behandlet med
positiv innstilling i forbindelse med revidert statsbudsjett for
2013.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer
i lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring (bokføringsloven) § 13
annet ledd ved å redusere kravet om oppbevaringsplikt for regnskapsmateriale,
herunder primærdokumentasjon, fra ti til fem år.»
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer
i lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring (bokføringsloven) § 13
annet ledd ved å redusere kravet om oppbevaringsplikt for regnskapsmateriale,
herunder primærdokumentasjon, fra ti til fem år.
Komiteen har elles
ingen merknader, syner til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:97 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant-ene Jørund Rytman, Arve Kambe, Hans Olav
Syversen og Borghild Tenden om endring av bestemmelser om oppbevaringsplikt
for regnskapsdokumenter – vert lagt ved protokollen.
Jeg viser til forslag fra stortingsrepresentantene Jørund
Rytman, Arve Kambe, Hans Olav Syversen og Borghild Tenden om å redusere
kravet til oppbevaringsplikt for primærdokumentasjon etter bokføringsloven
§ 13 fra ti til fem år.
Forslagsstillerne viser til at Finansdepartementet vinteren
2008 – 2009 hadde ute på høring Skattedirektoratets og Økokrims
vurdering av kravet til oppbevaringstid for primærdokumentasjon. Som
jeg viste til i mitt brev til Stortinget 20. januar i år, er arbeidet
med å legge fram en proposisjon om endringer i bokføringsloven blitt forsinket
i departementet som følge av andre saker som det har vært nødvendig
å prioritere. I brevet 20. januar opplyste jeg samtidig at en slik proposisjon
planlegges fremmet for Stortinget i løpet av våren 2012, og at den
vil behandle lovforslagene i Bokføringsstandardstyrets delrapport
II, herunder spørsmålet om oppbevaringstid for regnskapsmateriale.
Det er fortsatt min intensjon å framlegge en slik proposisjon i
løpet av vårsesjonen 2012.
Oslo, i finanskomiteen, den 31. mai 2012
Torgeir Micaelsen |
Gunvor Eldegard |
leiar |
ordførar |