Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen
at det skal gis tillatelse til utbygging og drift av Martin Linge-feltet.
På vegne av rettighetshaverne i utvinningstillatelsene
har operatøren Total E&P Norge AS overlevert plan for utbygging
og drift av Martin Linge-feltet og plan for anlegg og drift av gassrørledning
fra Martin Linge-feltet. Rettighetshaverne er Total E&P Norge
AS (51 pst.), Petoro AS (30 pst.) og Statoil Petroleum AS (19 pst.).
Feltet har fått navnet Martin Linge, frem til
nå har rettighetshaverne omtalt funnet som Hild.
Martin Linge-feltet ligger i den nordlige delen
av Nordsjøen om lag 150 kilometer vest for Kollsnes. Funnet ble
påvist i 1975. Feltet planlegges bygget ut med en bunnfast innretning
med brønner, prosessanlegg, hjelpesystemer og boligkvarter. Denne
innretningen vil være tilknyttet et skip med fasiliteter for prosessering
og lagring av olje. Oljen vil bli lastet til tankskip på feltet. Gassen
vil transporteres til Storbritannia.
Det er ifølge departementet sannsynlig at det
under permanent drift vil benyttes forsyningsbase fra Stavanger-området,
men disse kontraktene er ennå ikke tildelt. Øvrige forsyningsbaser
kan bli benyttet etter behov. Helikoptertransport vil skje fra Sola.
Driftsorganisasjon skal legges til Stavanger.
Utvinnbare reserver i Martin Linge-feltet er anslått
til om lag 6 millioner standard kubikkmeter olje, 20,4 milliarder
standard kubikkmeter gass og 2,9 millioner standard kubikkmeter
kondensat. Totalt tilsvarer dette om lag 189 millioner fat oljeekvivalenter.
Planlagt produksjonsstart er 4. kvartal 2016, og forventet produksjonsperiode
er 11 år.
Totale investeringer for utbyggingen er av operatøren
anslått til 25,6 mrd. 2011-kroner. De forventede årlige driftskostnadene
varierer, men vil i gjennomsnitt være om lag 1,4 mrd. 2011-kroner
i driftsfasen.
Operatørens økonomiske analyse viser at utbyggingen
har en forventet nåverdi før skatt på 7,6 mrd. 2011-kroner. Balanseprisen
for prosjektet før skatt er 59 US dollar per fat oljeekvivalenter.
Departementet viser til at den planlagte utbyggingsløsningen
på Martin Linge er basert på at kraftbehovet i driftsfasen skal
dekkes med kraft via en kabel fra nettet på land. Planlagt tilkoblingspunkt
er Kollsnes. Konsesjonssøknad er sendt inn og behandles av NVE separat.
Antatt kraftsituasjon i området ved oppstart gjør at det vil være
aktuelt å knytte vilkår til en slik konsesjon for å ivareta hensynet
til kraftsystemet i regionen. Operatøren er gjort kjent med dette.
Det vises også til at effekter på marint liv
som følge av transport av store mengder kraft i kabel, samt trasévalg
og leggemetodikk for å unngå at kabelen er til hinder for fiske,
vil bli vurdert som en del av den videre planen for utbygging av feltet.
Det er gjennomført konsekvensutredning for Martin
Linge-feltet, som ifølge departementet ikke har avdekket forhold
som tilsier at prosjektet ikke bør gjennomføres eller at det bør
gjennomføres avbøtende tiltak utover de som ligger til grunn i utbyggingsplanene.
Prinsippene i naturmangfoldloven §§ 8-12 er reflektert, blant annet
gjennom departementets vurdering av konsekvensutredningen.
Departementet viser til at totale utslipp til
luft for Martin Linge-feltet i utbyggingsfasen vil være om lag 119 000
tonn CO2, 530 tonn NOx og 12,4 tonn nmVOC. Dette stammer hovedsakelig fra
boring og brønnoperasjoner, rørlegging og stålproduksjon.
Utslippene til luft i driftsfasen forventes
å være små som følge av kraft fra land. Drift av Martin Linge-feltet
forventes å ville medføre årlige gjennomsnittlige utslipp på om
lag 12 500 tonn CO2, 88 tonn NOx og 760 tonn nmVOC. Dette inkluderer
boring og brønnoperasjoner, fakling, marine operasjoner og helikoptertransport.
Utslippene av nmVOC er relatert til lagring og lossing av olje.
Departementet viser videre til at det vil være
noe utslipp til sjø i forbindelse med boring og ferdigstillelse
av brønnene på Martin Linge-feltet. Kun miljømessig akseptable stoffer
vil bli sluppet ut, dvs. kjemikalier som ligger innenfor Klima-
og forurensningsdirektoratets (Klif) grønne eller gule kategori.
Det vil også være noe kjemikalieutslipp til sjø ved klargjøring
av rørledninger og i driftsfasen. Den eksakte kjemikaliebruken vil
være gjenstand for egen søknad til Klif.
Borekaks fra boring med vannbasert borevæske er
planlagt sluppet ut til sjø, mens borekaks fra boring med oljebasert
borevæske er planlagt transportert til land. Det vises til at ytterligere studier
har vist at en løsning hvor oljebasert borekaks behandles på feltet
kan være den beste løsningen med hensyn til kostnader og miljøpåvirkning.
Løsningen har ikke tidligere vært benyttet på norsk sokkel, men
Total E&P Norge ønsker å gå videre med denne løsningen og diskutere
den med Klif.
Det er studert ulike løsninger for håndtering
av produsert vann. Valgt løsning innebærer at produsert vann vil
bli renset og reinjisert. Det produserte vannet vil bli renset til
et nivå der det tilfredsstiller kravet til oljeinnhold på maksimalt 30
ppm, dersom injeksjonsutstyret er utilgjengelig og det produserte
vannet må slippes ut til sjø.
Departementet vil sette som vilkår at gassrørledningen
fra Martin Linge-feltet blir innlemmet i det regulerte adgangsregimet
for gasstransport og at Gassco overtar som operatør, dersom det
i fremtiden skulle bli aktuelt med tredjepartsbruk av rørledningen.
Det vil også bli stilt som vilkår at rørledningen innlemmes i Gassled,
dersom departementet på et senere tidspunkt bestemmer dette.
Olje- og energidepartementet foreslår at plan
for utbygging og drift av Martin Linge-feltet godkjennes i samsvar
med planene operatøren har fremlagt, de merknader som fremgår av
denne proposisjonen, og på følgende vilkår:
Departementet foreslår videre at det gis tillatelse til
anlegg og drift av gassrørledning fra Martin Linge-feltet i samsvar
med planene operatøren har lagt fram, de merknader som framgår av denne
proposisjonen, og på følgende vilkår:
Departementet kan
på et senere tidspunkt kreve opprettet et eget interessentskap for
gassrørledningen, sammensatt av rettighetshaverne i utvinningstillatelsen
til Martin Linge-feltet. Rettighetshaverne må derfor kunne identifisere alle
kostnader som kan henføres til gassrørledningen.
Departementet kan på et senere tidspunkt
utpeke ny operatør for gassrørledningen.
Departementet kan på et senere tidspunkt
regulere tariffer og andre betingelser for bruk av gassrørledningen.
Departementet vil på et senere tidspunkt
kunne pålegge innlemming av gassrørledningen i Gassled.