Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av Ryfylkesambandet (Ryfast)
i Rogaland. Samtidig legg departementet fram styrings- og kostnadsramme
for prosjektet E39 Eiganestunnelen i Rogaland.
Saman med prosjektet E39 Eiganestunnelen vil Ryfast
gi ferjefritt vegsamband mellom Nord-Jæren og Ryfylke.
Ryfast omfattar to undersjøiske toløps tunnelar. Tunnelen
mellom E39 i Stavanger og Hundvåg (Hundvågtunnelen) er 5,7 km lang,
medan tunnelen mellom Hundvåg og Solbakk i Strand kommune (Solbakktunnelen)
er 14,3 km lang. Det er lagt opp til anleggsstart i 2012/2013, med opning
for trafikk i 2018.
Det er i dag to ferjesamband mellom Nord-Jæren og
Ryfylke: Sambandet Lauvvik–Oanes og sambandet Stavanger–Tau. Det
er føresett at begge sambanda blir lagt ned når Ryfast blir opna
for trafikk. Desse er i dag sambandet mellom Ryfylkekommunane Suldal,
Hjelmeland, Strand og Forsand med til saman om lag 18 000 innbyggjarar,
og Nord-Jæren inkl. regionsentret Stavanger, E39, Stavanger lufthamn
Sola, Risavika hamn og godsterminalen ved Ganddal.
Prosjektet Ryfast er mellom anna omtalt i St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019, St.prp. nr.
1 (2005–2006) og Prop. 1 S (2011–2012).
Ved behandlinga av St.prp. nr. 1 Tillegg nr.
2 (2002–2003) slutta Stortinget seg til innkrevjing av forskotsbompengar
i dei to ferjesambanda for å finansiera planlegging av Ryfast. Innkrevjinga blei
avslutta i juli 2005 etter innkrevjing i 2 1/2 år, jf. St.prp. nr.
1 (2005–2006).
Prosjektet E39 Eiganestunnelen er mellom anna omtalt
i St.meld. nr. 16 (2008–2009), St.prp. nr. 1 (2005–2006) og Prop.
1 S (2011–2012). I Prop. 28 S (2011–2012) er det lagt til grunn
delvis bompengefinansiering med bompengar frå Nord-Jærenpakka.
Det er ein føresetnad for Ryfast at delar av
Eiganestunnelen blir bygd sidan fellesstrekninga mellom dei to prosjekta
inngår i Eiganestunnelen.
I mars 2012 gjekk fylkestinget inn for at Ryfast blir
bygd som eit fylkesveganlegg og overført til staten etter at utbygginga
er gjennomført. Samferdselsdepartementet held fast ved at Ryfast
blir gjennomført som eit riksvegprosjekt, jf. Prop. 1 S (2011–2012)
der Samferdselsdepartementet gjekk inn for at Ryfast blir gjennomført
som eit riksvegprosjekt og at Ryfast. blir ein del av rv. 13.
Nødvendige omleggingar av lokalvegnettet inngår
i prosjektet. I tillegg til å inngå i sambandet mellom Nord-Jæren
og Ryfylke vil Hundvågtunnelen gi bydelen Hundvåg/Buøy eit nytt fastlandssamband
og avlasta Bybrua. Vidare vil Hundvågtunnelen saman med Eiganestunnelen avlasta
vegnettet i sentrale delar av Stavanger. Reguleringsplanar for traseen
til Ryfast blei godkjende i 2008.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet rv. 13 Ryfast. Samferdselsdepartementet legg til grunn,
i 2012-prisnivå, styringsramme for prosjektet på 5 220 mill. kroner
og kostnadsramme på 5 950 mill. kroner. Kostnadene er inkl. etablering
av bomstasjonar.
Statens vegvesen har rekna samfunnsøkonomisk netto
nytte for Ryfast (NN) til 140 mill. kroner. Netto nytte over totale
kostnader (NN/K) er rekna til 0.
Etter den lokalpolitiske behandlinga er det
med unnatak av Forsand kommune lokalpolitisk tilslutnad til finansieringsopplegget
og bompengeopplegget inkl. forslaget til takstar og rabattsystem.
Forsand kommune ønskjer at fylkesvegprosjektet med tunnel mellom
Espedal og Frafjord blir innarbeidd i opplegget. Dersom dette ikkje
blir tatt til følgje, ber Forsand kommune om at Hundvågtrafikken
tek sin del av utgiftene. Samferdselsdepartementet viser til at finansieringsopplegget
blei lagt fram etter lokale prosessar. Dei andre kommunane og Rogaland fylkeskommune
har slutta seg til finansieringsopplegget. Departementet meiner
at samanhengen mellom nytte og betaling er tilfredsstillande. Departementet
legg etter dette til grunn at det er tilstrekkeleg lokalpolitisk tilslutning
til opplegget. Dersom økonomien i prosjektet blir betre enn føresett,
går departementet likevel inn for at dette skal føra til lågare takstar
i Solbakktunnelen.
Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune
har fatta garantivedtak for eit maksimalt bompengelån på til saman
6 mrd. kroner i 30 år (2010-prisnivå). Garantien er fordelt med
70 pst. på fylkeskommunen og 30 pst. på kommunen.
Finansieringsplanen for Ryfast omfattar bompengar
og lokale tilskot frå fylkeskommunen, kommunar og lokalt næringsliv.
Trafikktala er baserte på at ferjesambanda Lauvik–Oanes
og Stavanger–Tau samt hurtigbåtsambandet Stavanger–Jørpeland blir
lagt ned når Ryfast blir opna for trafikk. Det er lagt til grunn at
sambanda blir erstatta med eit godt busstilbod.
Det er vesentleg uvisse ved trafikkgrunnlaget. Dette
er i hovudsak knytt til avvising som følgje av bompengar og kor
stor del av trafikken som ikkje blir særleg påverka av bompengetakstane (næringstrafikk
og fritids- og turisttrafikk). Vidare kan tiltak for å avgrensa
biltrafikk i byområdet påverka nivået på trafikken i bomstasjonane for
Ryfast.
I St.meld. nr. 32 (1988–1989) Norsk veg- og vegtrafikkplan
1990–1993 og St.meld. nr. 46 (1990–1991) Om endring i rammebetingelser
for bompengeprosjekter er bompengeperioden avgrensa til 15 år. Det
blir likevel opna for at 20 år kan vurderast i spesielle tilfelle.
For nokre ferjeavløysingsprosjekt er det derfor lagt til grunn ein
bompengeperiode på om lag 20 år. Samferdselsdepartementet tilrår
derfor at det blir lagt opp til ein bompengeperiode for Ryfast på
om lag 20 år.
Det er lagt til grunn etterskotsinnkrevjing
i automatiske, ubemanna bomstasjonar. Innkrevjinga vil skje i begge
retningar.
Forslag til finansieringsplan for utbygging
av Ryfast går fram av tabell 5.1 nedanfor:
Tabell 5.1 Finansieringsplan
Mill. 2012-kr |
| Før 2010 | 2010-2013 | 2014-2017 | 2018-2023 | Sum |
Bompengar | | 716 | 2 984 | 1 148 | 4 848 |
Rogaland fylkeskommune | 6 | 74 | 38 | -6 | 112 |
Stavanger kommune | 20 | 90 | 90 | | 200 |
Ryfylkekommunane | | 10 | 20 | | 30 |
Stavanger Næringsforening | | 10 | 20 | | 30 |
Sum: | 26 | 900 | 3 152 | 1 142 | 5 220 |
Eventuelle kostnadsoverskridingar ut over prisstigning
skal dekkjast i samsvar med gjeldande retningslinjer for bompengeprosjekt
og dei lokalpolitiske vedtaka.
I proposisjonen er det lagt til grunn samla bompengeinntekter
på om lag 9,9 mrd. kroner i 2012-prisnivå. Om lag 4,8 mrd. kroner
er føresett nytta til å dekkja delar av investeringskostnadene,
om lag 4,7 mrd. kroner til å dekkja lånerenter (basert på 6,5 pst.
lånerente) og 0,4 mrd. kroner til å dekkja inn-krevjingskostnader og
kostnader til drift av bompengeselskapet.
Etter at Stortinget har fatta vedtak om utbygging og
finansiering av rv. 13 Ryfylkesambandet i Rogaland, vil det bli
inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd
med gjeldande standardavtale og dei vilkåra som er lagt til grunn
i proposisjonen.
Prosjektet E39 Eiganestunnelen omfattar bygging
av firefelts veg utanom Stavanger sentrum mellom Schancheholen og
Smiene inkl. ein 3,7 km lang tunnel. Fellesstrekninga med Hundvågtunnelen
på om lag 0,9 km blir finansiert som ein del av Eiganes-tunnelen.
Prosjektet vil avlasta området for gjennomgangstrafikk, auka trafikktryggleiken
og redusera køproblema.
I Prop. 28 S (2011–2012) er det lagt til grunn delvis
bompengefinansiering med bompengar frå Nord-Jærenpakka. Det er ein
føresetnad for Ryfast at delar av Eiganestunnelen blir bygd.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet. Samferdselsdepartementet legg til grunn, i 2012-prisnivå,
styringsramme på 2 110 mill. kroner og kostnadsramma 2 190 mill.
kroner.
Samfunnsøkonomisk netto nytte for Eiganestunnelen
(NN) er rekna til 640 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader
(NN/K) er rekna til 0,3.
Departementet vil koma tilbake til utbyggings- og
finansieringsplan for prosjektet Eiganestunnelen når alle avklaringar
ligg føre.