Regjeringen er opptatt av at Innovasjon Norge og
SIVA fortsatt skal være sentrale og effektive aktører i utføringen
av nærings- og distriktspolitikken:
Regjeringen forbedrer
styringen av Innovasjon Norge gjennom å foreslå nye mål for selskapet. De
nye målene fremhever tydelig hva selskapet skal oppnå, og er dekkende
for selskapets virksomhet. Målstrukturen legger til rette for økt grad
av målstyring og bedre oppfølging av selskapets resultater.
Regjeringen forbedrer eierstyringen av
Innovasjon Norge sammen med fylkeskommunene gjennom å utforme målsettinger
på strategisk viktige områder knyttet til selskapets rolle som faglig kompetent
rådgiver for eiere og oppdragsgivere, for selskapets internasjonaliseringsvirksomhet, for
forenklingen av selskapets tjenesteportefølje og for selskapets
møte med kundene. Eierstyringen skal som i dag, være i tråd med
regjeringens eierstyringspolitikk.
Regjeringen vil forenkle virkemiddelporteføljen til
Innovasjon Norge, slik at selskapets brukere enkelt kan orientere
seg i selskapets programmer og tjenester. Nærings- og handelsdepartementet vil
gi Innovasjon Norge i oppdrag å foreslå konkrete forenklinger, mens
hver enkelt oppdragsgiver har et selvstendig ansvar for å gjennomføre
konkrete forenklingstiltak på egne ansvarsområder.
Regjeringen styrker samordningen av departementenes
oppdrag til Innovasjon Norge og SIVA gjennom felles styringssignaler
til selskapene i Nærings- og handelsdepartementets oppdragsbrev.
Regjeringen vil følge opp at Innovasjon
Norge har en god kundedialog og be selskapet se på forenkling av
søknadsprosessen og rapporteringskravene som stilles kundene. Regjeringen
er opptatt av at Innovasjon Norges møte med kundene er konstruktive
og effektive, og at man unngår unødig kompliserte søknadsprosesser
og rapporteringskrav.
Regjeringen vil gi Innovasjon Norge et
tydelig mandat til å være en innovasjonspolitisk rådgiver for eiere
og oppdragsgivere av selskapet. Innovasjon Norge skal vurdere hvilke
av selskapets programmer og tjenester som gir særlig god måloppnåelse
og hvilke som virker mindre godt, og i hvilken grad måloppnåelsen
kan styrkes ved å gjøre endringer i den eksisterende virkemiddelporteføljen.
Regjeringen forbedrer styringen av SIVA
gjennom å foreslå nye mål for selskapet. Den nye målstrukturen fremhever
tydelig hva selskapet skal oppnå, og er dekkende for selskapets
virksomhet. Målstrukturen legger til rette for økt grad av målstyring
og bedre oppfølging av selskapets resultater. Den nye målstrukturen
innebærer ingen endring i selskapets virksomhet. Eierstyringen skal
som i dag, være i tråd med regjeringens eierstyringspolitikk.
Regjeringen understreker SIVAs mandat til
å investere i større eiendomsprosjekter.
Regjeringen vil gjennomføre en helhetlig
evaluering av eiendomsvirksomheten til SIVA, og blant annet se nærmere
på begrunnelsen for og etterspørselen etter SIVAs tilbud på eiendomssiden,
og analysere selskapets strategi og prioriteringer, arbeidsmetoder,
porteføljesammensetning og bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Regjeringen vil understreke SIVAs rådgivende rolle
knyttet til utvikling av eksisterende virkemidler på sine områder.
Regjeringen understreker at samarbeidet
mellom Innovasjon Norge, SIVA og Norges forskningsråd skal resultere
i tre tydelige og samkjørte aktører, der virkemidlene utfyller hverandre
og fremstår på en helhetlig måte for næringslivet, FoU-institusjoner
og offentlige myndigheter i hele landet.
Regjeringen vil bedre informasjonen om
de tilgjengelige ordningene og gjøre det lettere for gründere og
bedrifter å orientere seg blant virkemiddelapparatets ulike tjenester
og programmer. Derfor vil regjeringen at virkemiddelaktørene skal
ha tydelige koblinger mellom de ulike aktørenes informasjonsportaler
og at virkemiddelaktørene har en ensartet og tilgjengelig fremstilling
av egne virkemidler og tjenester.
Nærings- og handelsdepartementet vil be
Innovasjon Norge ta initiativ til å fornye samarbeidsavtalen med
Sametinget.
Regjeringen legger vekt på at Innovasjon Norge og
SIVA skal ha velbegrunnede og effektive virkemidler som svarer på
næringslivets behov i dag og i årene som kommer. Regjeringen går
inn for:
Kriterier for god
virkemiddelbruk som skal være veiledende for eventuelle nye virkemidler
som legges til Innovasjon Norge og SIVA. Regjeringen ber Innovasjon
Norge og SIVA foreta en gjennomgang av selskapenes samlede virkemiddelportefølje
basert på kriteriene.
En kartlegging av tilgjengelige offentlige
bedriftsrettede virkemidler for næringsutvikling. Hensikten er å
få en samlet oversikt over dagens bedriftsrettede virkemidler, og
kartlegge hvilke virkemidler som er tilgjengelige for ulike bedrifter,
både når det gjelder fasene i en bedrifts utvikling, størrelse og
sektor.
En forenkling av Innovasjon Norges virkemiddelporteføljen,
for å sikre at selskapets brukere enkelt kan orientere seg i selskapets
programmer og tjenester. Nærings- og handelsdepartementet vil gi
Innovasjon Norge i oppdrag å foreslå konkrete tiltak for å forenkle
egen virkemiddelportefølje. Nærings- og handelsdepartementet vil
følge opp eventuelle anbefalinger i samarbeid med eierne og berørte
departementer. Hver enkelt oppdragsgiver har imidlertid et selvstendig ansvar
for å gjennomføre konkrete forenk-lingstiltak på egne ansvarsområder
En evaluering av låneordningene som Innovasjon
Norge forvalter for Nærings- og handelsdepartementet for å vurdere
måloppnåelse, risikoprofil og utviklingsmuligheter.
At Innovasjon Norge fortsatt skal forvalte
Bygdeutviklingsmidlene gjennom Innovasjon Norge, for å tilføre mottakere
i ordningen størst mulig kompetanse på næringsutvikling.
Utvikling av dagens tilbud til pilot- og
demonstrasjonsprosjekter.
Utvikling av dagens tilbud på kapital i
bedrifters tidlige fase.
En videreføring av SIVAs nye næringshageprogram,
i tillegg til SIVAs nye inkubasjonsprogramm, for å bistå nyetablerte
bedrifter til best mulig utnyttelse av forretningsideens innovasjons-
og vekstpotensial.
En styrking av Innovasjon Norges arbeid
med internasjonalisering hvor:
Samarbeidet
mellom Innovasjon Norge og utenrikstjenesten skal styrkes.
Samarbeidet mellom Innovasjon Norges distrikts-
og utekontorer skal bedres. Utekontorene skal formidle kunnskap
om uutnyttede markedsmuligheter i utlandet til Innovasjon Norge
sentralt og/eller distriktskontorer og relevante næringsaktører.
Små og mellomstore bedrifter er den vik-tigste målgruppen.
Det presiseres at tjenestetilbudet skal
ha hovedvekt på praktisk assistanse fremfor mer dyptgående strategisk
rådgivning. I enkelte markeder skal markedskompetanse som kommer
viktige strategiske næringer til gode prioriteres.
Utekontorenes evne til å levere landanalyser
for viktige markeder skal styrkes.
Innovasjon Norges tilstedeværelse i Asia
og Afrika skal styrkes.
Samarbeidet mellom Innovasjon Norge og Norges
forskningsråd skal styrkes.
Samarbeidet mellom Innovasjon Norge og
SIVA skal styrkes.
Det skal etableres et strategisk råd for
Innovasjon Norges internasjonale tilstedeværelse. Det vises for
øvrig til at det er Innovasjon Norges styre som avgjør hvor selskapets
utekontorer lokaliseres.
Profileringen av norsk næringsliv i utlandet
skal styrkes.
SIVA skal videreføre sitt arbeid i Nordvest-Russland,
men utover dette ikke foreta investeringer utenfor Norge.
At SIVAs eiendomsvirksomhet kan spille
en rolle overfor større eiendomsprosjekter. Regjeringen går derfor
inn for at SIVA i fremtiden kan bidra i utviklingen av flere store
eiendomsprosjekter av lokal, regional og nasjonal betydning.
Etablering av en profesjonell og robust
funksjon i det offentlige virkemiddelapparatet – Invest in Norway
– for å ta imot utenlandske henvendelser om etablering av investeringer
i Norge. Invest in Norway skal ikke arbeide aktivt for å tiltrekke utenlandske
investeringer til Norge. Sekretariatsfunksjonen for den nye funksjonen
legges til Inno-vasjon Norge. Selskapet må imidlertid samarbeide
tett og koordinert med andre virkemiddelaktører som blant annet
SIVA og Norges forsk-ningsråd.
Opprettelse av nye landsdekkende såkornfond, og
at Innovasjon Norge får ansvaret for å forvalte statens eierandeler.
På sikt vil det opprettes inntil seks fond. Fondene skal investere
i såkorn- og oppstartsfasene til nye innovative og internasjonalt
konkurransedyktige bedrifter. Formålet med de nye fondene er å utløse
kapital til bedrifter i tidlig fase og å bygge opp og videreutvikle
gode forvaltningsmiljøer. Innretningen skal ta sikte på å gi insentiver
for best mulig forvaltning av statens verdier. Fondenes satsingsområder
vil bestemmes av fondsforvalternes kompetanse, men eksempelvis vil
energi, miljøteknologi, marin sektor, IKT, bio- og helseteknologi
og reiseliv være interessante områder. Regjeringen vil komme med
et konkret forslag til innretning av den statlige deltakelsen i nye
såkornfond i revidert nasjonalbudsjett for 2012.
Endringer i mandatet til Investinor for
å gi selskapet tilstrekkelig fleksibilitet og samtidig fastslå prinsippene
for Investinors investeringer. Mandatet foreslås endret slik at
selskapet skal prioritere lønnsomme investeringer i sektorer med næringsmiljøer
med internasjonale komparative fortrinn, som ivaretar utnyttelse
av viktige naturressurser som ivaretar utnyttelse av ny teknologi og
kompetanse eller som bidrar til mindre miljøbelastning og menneskeskapte
klimaendringer. Dette kan dreie seg om investeringer innen blant annet
miljøteknologi, energi, marint næringsliv, maritim sektor, reiseliv,
IKT og bio- og helseteknologi.
At eierskapet til Investinor overføres
fra Innovasjon Norge til Nærings- og handelsdepartementet.
Støtte til etablering og videreutvikling
av nasjonale nettverk for forretningsengler. Slike nettverk kan
knyttes opp mot nye såkornfond eller lignende miljøer.
Regjeringen vil:
Legge frem en egen
melding til Stortinget om immaterielle rettigheter hvor betydningen
av immaterielle rettigheter for innovasjon og verdiskaping vil gjøres
rede for.
Legge frem en egen strategi for økt innovasjonseffekt
av offentlige anskaffelser.
Legge frem en handlingsplan for kultur
og næring. Handlingsplanen skal bidra til økt verdiskaping og sysselsetting
i kulturnæringene gjennom å legge til rette for flere gründere,
flere vekstbedrifter og flere nyskapende næringsmiljøer.
Legge frem en strategi for mineralnæringen
hvor målsetting er å legge til rette for økt verdiskaping og sysselsetting
gjennom vekst i mineralnæringen i Norge.
Videreføre satsingen innenfor innovasjon
i helse- og omsorgssektoren.
Igangsette et strategisk arbeid med en
ny plan for norsk design.
Tiltakene som gjennomgås nedenfor er kun tiltak
som kan ha økonomiske og administrative konsekvenser av et visst
omfang. Det er ikke her gjort vurderinger av tiltak som i første
omgang innebærer at et saksområde skal utredes eller vurderes. For
slike saker vil en vurdering av økonomiske eller administrative
konsekvenser være en del av selve utredningen eller vurderingen.
Det er heller ikke gjort noen vurdering av saker med mindre økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Den nye målstrukturen for Innovasjon Norge bidrar
til å klargjøre hva regjeringen ønsker at selskapet skal oppnå,
og hva som er midler for å nå dette målet. Regjeringen legger videre
opp til at alle Innovasjon Norges virkemidler skal ha en tydelig
kobling til målstrukturen. Dette vil kunne bidra til en mer effektiv
ressursutnyttelse. Nytt mål- og resultatstyringssystem vil styrke
styringen av selskapet, og dermed bidra til en mer effektiv bruk
av offentlige midler til innovasjon og nyskaping.
Et relatert tiltak er knyttet til en forenkling
av Innovasjon Norges tjenesteportefølje. En forenklet tjenesteportefølje
vil kunne redusere administrasjonsbyrden, og gjøre det enklere for
kundene å orien-tere seg i det offentlige virkemiddelapparatet.
Eventuelle endringer i gjeldende portefølje vil gjøres innenfor
departementets til enhver tid gjeldende budsjettramme.
For å gjøre det lettere for gründere og bedrifter
å orientere seg blant virkemiddelapparatets ulike tjenester og programmer,
skal aktørene gi bedre informasjon om sine ordninger. Regjeringen
ønsker derfor at virkemiddelaktørene skal ha tydelige koblinger
mellom sine informasjonsportaler og at virkemiddelaktørene har en
ensartet og tilgjengelig fremstilling av egne virkemidler og tjenester.
Departementene vil arbeide med ytterligere samordning
av felles styringssignaler til selskapene i Nærings- og handelsdepartementets
oppdragsbrev til Innovasjon Norge og SIVA. Også formen på de ulike
departementenes oppdragsbrev vil samordnes. Arbeidet ventes å kreve
økt ressursinnsats i de berørte departementene. En sammenstilling
av oppdragene fra de ulike departementene ventes å være ressursbesparende for
Innovasjon Norge.
Opprettelsen av en Invest in Norway-funksjon medfører
isolert sett økte kostnader. Samtidig vil en etablert Invest in
Norway-funksjon kunne håndtere henvendelser fra utlandet mer effektivt enn
den enkelte offentlige virksomhet kan på ad hoc-basis. Samlet sett
vil opprettelsen kunne bidra til en mer effektiv ressursutnyttelse
i offentlig sektor.
Opprettelsen av nasjonale nettverk for forretningsengler
vil kreve at noe av Innovasjon Norges ressurser kanaliseres til
arbeid med feltet. Tiltaket ventes å ha positive effekter, i form
av økte og mer profesjonaliserte private investeringer i tidlig
fase.
I stortingsmeldingen presenterer regjeringen
en rekke tiltak for å styrke Innovasjon Norges arbeid med internasjonalisering,
innenfor de til enhver tid gjeldende rammer. Økt samarbeid i internasjonaliseringsarbeidet
mellom Innovasjon Norge og utenrikstjenesten kan bidra til en mer
effektiv ressursbruk og et bedre tilbud for Innovasjon Norges kunder.
Et forsterket samarbeid mellom SIVA og Innovasjon Norge i internasjonaliseringsarbeidet
vil bidra til å unngå dobbeltarbeid gjennom en mer helhetlig arbeidsdeling.
Forslaget om å opprette nye såkornfond vil medføre
vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser. Regjeringen
vil komme tilbake med et konkret forslag til innretning av den statlige
deltakelsen i nye landsdekkende såkornfond i revidert nasjonalbudsjett
for 2012.
I meldingen varsles det at eierskapet til Investinor
overføres fra Innovasjon Norge til Nærings- og handelsdepartementet.
Regjeringen foreslår at Investinors satsingsområder endres til føringer om
komparative fortrinn, naturressurser, teknologi- og kompetanseområder
og reduserte miljø- og klimabelastninger. Selskapet foreslås framover
styrt på investeringsfaser og avkastningskrav. De foreslåtte endringene
kan bidra til høyere avkastning fra Investinor. Nærings- og handelsdepartementet
vil komme tilbake til Stortinget i Prop. 1 S (2012–2013).
Det ventes ikke at meldingen vil ha konsekvenser
når det gjelder likestilling eller miljøpåvirkning.