6. Kulturdepartementet

6.1 Kap. 300 Kulturdepartementet

6.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Ulike administrasjonsoppgaver

Kulturdepartementets utgifter knyttet til Norges formannskap i Nordisk Ministerråd i 2012, utgifter til kjøp av tjenester i forbindelse med utredninger på litteraturfeltet, samt utgifter til arbeidet med stortingsmeldingen om visuell kunst er i 2012 bevilget under kap. 320 post 79. Det foreslås at utgiftene til ovennevnte tiltak på til sammen 2,2 mill. kroner i stedet bevilges under kap. 300 post 1.

Nasjonale ettårsmarkeringer etter hendelsene 22. juli 2011

Regjeringen legger opp til at det skal arrangeres nasjonale markeringer på ettårsdagen etter angrepene mot regjeringskvartalet i Oslo og Arbeidernes Ungdomsfylkings sommerleir på Utøya 22. juli 2011. Kulturdepartementet skal koordinere arbeidet med disse arrangementene, og departementets utgifter i forbindelse med markeringene er beregnet til 1 mill. kroner. Det vises for øvrig til omtale under kap. 314 post 1 nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 300 Kulturdepartementet, post 1 Driftsutgifter økes med til sammen 3,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.2 Kap. 314 Kultur og samfunn

6.2.1 Post 1 (Ny) Driftsutgifter

Sammendrag

Nasjonale ettårsmarkeringer etter hendelsene 22. juli 2011

Det vises til omtale under kap. 300 post 1 ovenfor. Kulturdepartementet skal ha ansvaret for et utendørs kveldsarrangement som direktesendes på fjernsyn. NRK Aktivum vil i samarbeid med NRK være produsent for kveldsarrangementet og fjernsynsoverføringen av dette. Kostnader knyttet til produksjon, overføring mv. er anslått til 17,5 mill. kroner.

I tillegg kommer utgifter til leie av sted, praktisk assistanse fra utleier og strømkostnader knyttet til kveldsarrangementet, samt utgifter til Kulturdepartementets koordinering av arbeidet med øvrige nasjonale ettårsmarkeringer, jf. omtale under kap. 300 post 1 ovenfor. Disse utgiftene på til sammen 1 mill. kroner er foreslått bevilget under kap. 300 post 1.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 314 Kultur og samfunn, post 1 Driftsutgifter økes med 17,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.2.2 Post 75 Kultur i inkluderende arbeidsliv

Sammendrag

Det vises til forslag om bevilgningsøkninger på til sammen 5,5 mill. kroner til Den kulturelle nistepakka under kap. 323 post 1 og kap. 326 post 1. Det foreslås at utgiftsøkningen på til sammen 5,5 mill. kroner dekkes gjennom tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 314 Kultur og samfunn, post 75 Kultur i inkluderende arbeidsliv.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.2.3 Post 79 Ymse kultur og samfunnsformål

Sammendrag

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn

På Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets (BLD) budsjett bevilges det midler til en tilskuddsordning for barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn under kap. 857 Barne- og ungdomstiltak, post 60 Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn. Ordningen skal bidra til å bedre oppvekst- og levekårene i større bysamfunn. Det foreslås å øke bevilgningen til tiltaket med 5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 857 post 60.

Det foreslås at bevilgningsøkningen på BLDs budsjett dekkes gjennom følgende bevilgningsreduksjoner på Kulturdepartementets budsjett: 2,9 mill. kroner under kap. 314 post 79, 1,4 mill. kroner under kap. 315 post 79, og 0,8 mill. kroner under kap. 320 post 79.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 314 Kultur og samfunn, post 79 Ymse kultur og samfunnsformål reduseres med 2,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.3 Kap. 315 Frivillighetsformål

6.3.1 Post 70 Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at de frivillige organisasjonene gjør et uvurderlig arbeid i Norge. Fra statlig hold er det derfor helt avgjørende å legge til rette for økt deltakelse og å skape gode vilkår for frivillig innsats. Et sentralt moment i denne forbindelse handler om å kompensere for kostnader som frivillig sektor har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.

Disse medlemmer viser til at regjeringen har lovet at kompensasjonsordningen for merverdiavgift skal «innfases jevnt» innen 2014. Blant annet skrev daværende kulturminister Trond Giske i et brev til frivilligheten 16. juni 2009: «Ordningen innfases jevnt med oppfølgingen av kulturløftet og skal samlet tilføres en mrd. kroner i resten av kulturløftets periode 2010–2014». Disse medlemmer vil understreke at løftet om å innfase ordningen «jevnt» kan ikke tolkes på noen annen måte enn at det skal trappes opp hvert år.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner ikke regjeringens forslag tilfredsstillende. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet foreslo forbedringer rundt dette i statsbudsjettet for 2012, uten å oppnå flertall. Disse medlemmer mener det fortsatt er behov for endringer, men tar ikke slike omkamper i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, forhøyes med

50 000 000

fra kr 627 500 000 til kr 677 500 000»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 styrkes ordningen med bare 18,5 mill. kroner, mot forventet ca. 200 mill. kroner. Den lovede opptrappingen stilles dermed så å si i bero i 2012, og dette medlem er enig med frivilligheten som selv langt på vei karakteriserer dette som et «løftebrudd». Dette medlem mener det er behov for en langt raskere opptrapping, og foreslår på denne bakgrunn å bevilge ytterligere 100 mill. kroner til formålet.

Dette medlem understreker at behovet for fortsatt samarbeid mellom offentlige og ideelle virksomheter på helse- og velferdsfeltet fortsatt må tillegges stor vekt i vurderingen av behovet for å presisere og endre bestemmelsene for private virksomheters deltakelse i kompensasjonsordningen for merverdiavgift. Dette medlem er opptatt av at disse aktørene minst må ha den samme adgangen til å få tilbakeført merverdiavgift som de hadde før Skattedirektoratet innskrenket ordningen til ikke å gjelde kommunens «sørge for»-ansvar.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, forhøyes med

100 000 000

fra kr 627 500 000 til kr 727 500 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser til at den nye momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner har slått uheldig ut for mindre organisasjoner. Statsråd Huitfeldt har bekreftet at det medfører riktighet at et fåtall organisasjoner har mottatt et lavere kompensasjonsbeløp i ny ordning enn i tidligere ordning, jf. Dokument 15:1181 (2010–2011). Dette medlem vil understreke Venstres mål om en avbyråkratisering av momskompensasjonsordningen og at en finansiell opptrapping knyttet til ordningen sikres, bl.a. jf. forslag i Dokument 8:58 S (2010–2011). Som et ledd i dette arbeidet foreslår dette medlem å bevilge 50 mill. kroner til formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, forhøyes med

50 000 000

fra kr 627 500 000 til kr 677 500 000»

6.3.2 Post 79 Ymse frivillighetsformål

Sammendrag

Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn, post 79 Ymse kultur og samfunnsformål ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 315 Frivillighetsformål, post 79 Ymse frivillighetsformål reduseres med 1,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.3.3 Post 84 (Ny) Tilskudd til Ungdoms-OL

Stortinget har gitt fullmakt til å gi tilsagn om statsgaranti og et samlet statlig tilskudd på 232 mill. kroner til ungdoms-OL på Lillehammer i 2016, jf. Prop 153 S (2010–2011) og Innst. 33 S (2011–2012).

I proposisjonen er det lagt opp til at tilskuddet skal utbetales i perioden 2013–2016, med følgende fordeling i det enkelte budsjettår: 50 mill. kroner i 2013, 60 mill. kroner i 2014, 90 mill. kroner i 2015 og 32 mill. kroner i 2016. Beløpene skal konsumprisjusteres fra 2010 fram til det aktuelle budsjettår. Det går fram av proposisjonen at den årlige utbetalingen er avhengig av framdriften i prosjektet.

For å dekke driftsutgifter til oppstart av prosjektet er det er behov for at 8,6 mill. kroner av statstilskuddet utbetales allerede i 2012. En bevilgning på 8,6 mill. kroner i 2012 innebærer kun en justering av utbetalingstakten, og ikke en endring av det samlede statstilskuddet på 232 mill. kroner.

I tråd med proposisjonen er det stiftet et aksjeselskap, Lillehammer Ungdoms-OLs Organisasjonskomité AS (LYOGOC), som skal ha ansvaret for å planlegge og gjennomføre ungdoms-OL. Selskapets styre er oppnevnt og rekruttering av administrativt nøkkelpersonell pågår. Det er viktig å komme raskt i gang med arbeidet med å tiltrekke seg bidrag fra sponsorer mv. I løpet av året skal det også opprettes et kontor for organisasjonen, og det vil påløpe kostnader knyttet til møter, styrevirksomhet mv.

Det foreslås en bevilgning på 8,6 mill. kroner under kap. 315 Frivillighetsformål, ny post 84 Tilskudd til ungdoms-OL.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.4 Kap. 320 Allmenne kulturformål

6.4.1 Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 77

Sammendrag

Midler til ulike tiltak

Regjeringen har nedsatt en komité for å utrede nasjonale minnesmerker etter hendelsene 22. juli 2011. Utgifter til komiteens arbeid i 2012 er 0,3 mill. kroner. Utgifter til komité- og juryarbeid i forbindelse med Ibsen-prisen og Arne Nordheim-prisen på 0,1 mill. kroner er bevilget under kap. 320 post 79.

Utgiftene til ovennevnte tiltak på til sammen 0,4 mill. kroner bør bevilges under kap. 320 post 1, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 320 post 79.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 1 Driftsutgifter økes med 0,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.4.2 Post 60 Den kulturelle spaserstokken og kulturkort for ungdom

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til ordningen med opplevelseskort for barn og unge, hvor kommunen gir barn fra familier med lav inntekt muligheten til å delta i kultur- og fritidsaktiviteter uten å måtte betale. Initiavtagerne til ordningen opplever stor pågang fra kommuner som vurderer å innføre ordningen. Disse medlemmer foreslår derfor å avsette midler til et prosjekt som sprer informasjon om ordningen til landets kommuner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål

60

Den kulturelle spaserstokken og kulturkort for ungdom, forhøyes med

1 000 000

fra kr 19 250 000 til kr 20 250 000»

6.4.3 Post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

Komiteens medlem fra Venstre viser til at de regionale kompetansesentrene for rytmisk musikk bidrar til utvikling av bransjen og musikkmiljøene og skaper møteplasser for erfaringsutveksling og nettverksbygging. Kompetansesentrene fungerer også som talerør og er et viktig bindeledd mellom aktører i musikkbransjen, samt mellom musikkbransjen og andre instanser. Komiteens medlem fra Venstre viser til Dokument 8:104 S (2011–2012) og mener man må sikre likebehandling av de regionale kompetansesentrene for rytmisk musikk, og foreslår derfor å bevilge 6,8 mill. kroner til dette formålet inneværende år.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres, forhøyes med

6 800 000

fra kr 218 743 000 til kr 225 543 000»

6.4.4 Post 79 Til disposisjon, kan nyttes under post 1

Sammendrag

Det vises til omtalene under kap. 300 post 1, kap. 314 post 79 og kap. 320 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon reduseres med til sammen 3,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfredse med at regjeringen overfører midler fra «til disp.»-poster, og heller styrker poster hvor prioriteringer blir mer synlige. Disse medlemmer viser også til sine merknader i Innst. 14 S (2011–2012), hvor det kommer tydelig frem at slike poster anses som uheldige.

6.5 Kap. 321 Kunstnerformål

6.5.1 Post 73 Kunstnerstipend m.m., kan overføres

Komiteens medlem fra Venstre viser til Dokument 8:103 S (2011–2012) om å opprette en stipendordning for unge kulturtalenter og foreslår å bevilge 2,5 mill. kroner til formålet. I dag reiser flere unge talenter innenfor musikk, dans, drama og visuell kunst utenlands for å få kortere eller lengre skolering i sine kunstarter, dersom de foresatte har økonomiske ressurser til dette. En stipendordning for unge kulturtalenter bør etter dette medlems syn dekke hele eller deler av kostnadene til selve opplæringen, opphold og diett/reise. Dette medlem ser for seg en ordning etter søknad der foresattes inntekt, en spredning på ulike kunstarter og uttrykk, samt dokumentasjon av søkernes talent, gjennom attester, er blant kriteriene.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

321

Kunstnerformål

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres, forhøyes med

2 500 000

fra kr 124 051 000 til kr 126 551 000»

6.6 Kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

6.6.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Kunst i offentlige rom (KORO) ble i etterkant av hendelsene 22. juli 2011 engasjert av Departementenes servicesenter (DSS) og Statsbygg til å ivareta arbeidet med uthenting og sikring, konservering og restaurering av kunsten i regjeringskvartalet. De samlede merutgiftene til dette oppdraget er på 1,8 mill. kroner i 2012.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 1 Driftsutgifter økes med 1,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.6.2 Post 50 Kunst i offentlige rom

Sammendrag

Monument over Christian Frederik

Christian Frederik spilte en viktig rolle i de begivenheter og prosesser som ledet fram til Eidsvollsforsamlingen og Grunnloven i 1814, og han ble Norges første folkevalgte konge. Regjeringen legger opp til at det reises et monument over Christian Frederik i forbindelse med Grunnlovsjubileet 2014.

Det tas sikte på å gjennomføre arbeidet med å realisere et slikt monument i perioden 2012–2014. Prosjektets samlede kostnad er anslått til 5 mill. kroner. Kunst i offentlige rom (KORO) vil ha det overordnede ansvaret for prosjektgjennomføringen. For å dekke kostnader til etablering av kunstutvalg, prosjektadministrasjon og kunstnerkonkurranse, er det behov for 0,4 mill. kroner i 2012.

I tillegg er det behov for å øke tilsagnsfullmakten under kap. 322 post 50 med 4,6 mill. kroner, slik at KORO kan inngå nødvendige kontrakter for arbeidet etter 2012 for å sikre at monumentet blir ferdig til Grunnlovsjubileet 2014.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 50 Kunst i offentlige rom økes med 0,4 mill. kroner, og at tilsagnsfullmakten under kap. 322 post 50 økes med 4,6 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.1 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

6.7 Kap. 323 Musikkformål

6.7.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Som en oppfølging av Meld. St. 10 (2011–2012) Kultur, inkludering og deltaking legges det opp til å etablere tiltaket Den kulturelle nistepakka i 2012. Målet med tiltaket er å legge til rette for at flere får et profesjonelt kunst- og kulturtilbud gjennom arbeidsplassen eller på andre arenaer der man befinner seg i dagliglivet. Rikskonsertene og Nasjonalbiblioteket vil ha ansvaret for å forvalte ordningen. Det er behov for om lag 5,5 mill. kroner til tiltaket i 2012, fordelt med 1,7 mill. kroner til Rikskonsertene under kap. 323 post 1 og 3,8 mill. kroner til Nasjonalbiblioteket under kap. 326 post 1.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 323 Musikkformål, post 1 Driftsutgifter økes med 1,7 mill. kroner.

Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn, post 75 Kultur i inkluderende arbeidsliv ovenfor.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener utsatte barn og unges behov bør prioriteres i revidert nasjonalbudsjett 2012, og velger derfor å prioritere denne satsingen foran regjeringens forslag om offentlig finansiering av konserter på arbeidsplassen.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 5,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 3,85 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

323

Musikkformål

1

Driftsutgifter, nedsettes med

3 850 000

fra kr 158 315 000 til kr 154 465 000»

6.8 Kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål

6.8.1 Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 77

Sammendrag

Den kulturelle nistepakka

Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn, post 75 Kultur i inkluderende arbeidsliv og kap. 323 Musikkformål, post 1 Driftsutgifter ovenfor. Det er behov for å øke bevilgningen til Nasjonalbib-lio-teket med 3,8 mill. kroner for å dekke utgifter til tiltaket Den kulturelle nistepakka.

Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek

Under kap. 326 Språk-, litteratur og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak er det bevilget midler til inkluderingstiltak på bibliotek- og litteraturområdet, bl.a. knyttet til oppfølging av Meld. St. 10 (2011–2012) Kultur, inkludering og deltaking. Det er behov for 1 mill. kroner under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 1 Driftsutgifter til Norsk lyd- og blindeskriftbiblioteks arbeid med å tilrettelegge for aviser i lydformat. Økningen kan dekkes ved tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 326 post 78.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 326 post 1 økes med til sammen 4,8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.8.2 Post 78 Ymse faste tiltak

Det vises til omtale av Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 1 Driftsutgifter ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak reduseres med 1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfreds med at regjeringen overfører midler fra «ymse»-poster, og heller styrker poster hvor prioriteringer blir mer synlige. Disse medlemmer viser også til sine merknader i Innst. 14 S (2011–2012), hvor det kommer tydelig frem at slike poster anses som uheldige.

Komiteens medlem fra Venstre mener det er av stor betydning å ha et velfungerende bibliotektilbud. Bibliotekene er en viktig kilde for leseglede for både barn, ungdom og voksne. Bibliotekene har også en nøkkelrolle i både å formidle litteratur og annen kunst og samtidig være et opplevelsessenter og samlingspunkt for kunnskap og informasjon.

En av hovedinnvendingene Venstre hadde mot den gjeldende bibliotekmeldingen da den ble behandlet, jf. St.meld. nr. 23 (2008–2009) og Innst. S. nr. 320 (2008–2009), var at den var for lite forpliktende. Bibliotekforeningen har presentert fire konkrete krav til økning i bevilgningene, men ingen av disse har så langt blitt innfridd av regjeringen eller Stortingets flertall i forbindelse med budsjettbehandlingene.

Dette medlem viser til at Venstre også i behandlingen av St.meld. nr. 10 (2011–2012) var opptatt av å styrke bibliotekene, som kulturens viktigste arena for inkludering og deltakelse.

På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge 15 mill. kroner til ulike tiltak på bibliotekfeltet. Summen skal blant annet benyttes til å styrke flerkulturelle bibliotek, igangsette et investeringsprogram for biblioteklokaler, forprosjektering av modellbibliotek og samarbeidsløsninger, samt bidra til kompetanseutvikling for ansatte.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

326

Språk-, litteratur- og biblio-tekformål

78

Ymse faste tiltak, forhøyes med

14 000 000

fra kr 103 339 000 til kr 117 339 000»

6.9 Kap. 329 Arkivformål

6.9.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Det vises til omtale under kap. 3329 Arkivformål, post 2 Inntekter ved oppdrag nedenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 329 Arkivformål, post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 9,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.10 Kap. 3329 Arkivformål

6.10.1 Post 2 Inntekter ved oppdrag

Sammendrag

Norsk helsearkiv er en interimsorganisasjon som organisatorisk er en del av Arkivverket. Fram til Norsk helsearkiv er etablert i nye lokaler på Tynset blir interimsorganisasjonen finansiert med tilskudd fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Størrelsen på tilskuddet fra HOD for 2012 var ikke avklart i tide til at det kunne innarbeides i Prop. 1 S (2011–2012) for Kulturdepartementet.

Tilskuddet fra HOD for 2012 er nå fastsatt til 9,5 mill. kroner. Det legges opp til at tilskuddet inntektsføres på kap. 3329 post 2. Inntektene skal dekke tilsvarende økte utgifter til drift av Norsk helsearkiv under kap. 329 post 21, jf. omtale ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 3329 Arkivformål, post 2 Inntekter ved oppdrag økes med 9,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.11 Kap. 334 Film- og medieformål

6.11.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foregår flere større utredningsarbeider på mediefeltet. Utredningene skal bidra til arbeidet med å tilpasse virkemidlene til en endret medievirkelighet. Arbeidet medfører et behov for å øke bevilgningen under kap. 334 post 1 med 1 mill. kroner. Det foreslås at økningen dekkes ved tilsvarende reduksjon under kap. 334 post 79.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 334 Film- og medieformål, post 1 Driftsutgifter økes med 1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.11.2 Post 79 Til disposisjon

Sammendrag

Det vises til omtale under kap. 334 Film- og medie-formål, post 1 Driftsutgifter ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 334 Film- og medieformål, post 79 Til disposisjon reduseres med 1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfredse med at regjeringen overfører midler fra «til disp.»-poster, og heller styrker poster hvor prioriteringer blir mer synlige. Disse medlemmer viser også til sine merknader i Innst. 14 S (2011–2012), hvor det kommer tydelig frem at slike poster anses som uheldige.

6.12 Kap. 335 Pressestøtte

6.12.1 Post 71 Produksjonstilskudd

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener revidert budsjett ikke skal brukes til omkamper med mindre ny informasjon eller utvikling tilsier at justeringer bør finne sted. Disse medlemmer viser til sitt forslag i statsbudsjettet for 2012, hvor Fremskrittspartiet reduserte pressestøtten. Disse medlemmer anser ikke at det er ny informasjon som tilsier at dette skal tas opp som tema på nytt i revidert statsbudsjett.

Disse medlemmer mener at statens oppgave med å legge til rette for en åpen og opplyst offentlig debatt ikke oppfylles dersom en avis eller media blir helt eller delvis avhengig av statlig støtte. Medias holdning til det offentlige vil bli farget gjennom denne avhengigheten, og kritikk av bidragsyterne kan utebli som en følge av subsidier.

Disse medlemmer mener at avisproduksjon skal være selvfinansierende, men erkjenner at det vil kunne få konsekvenser for aviser som er blitt avhengig av økonomisk støtte fra staten dersom all støtte ble fjernet umiddelbart. Derfor vil disse medlemmer gradvis redusere overføringene til produksjonstilskudd og på sikt fjerne disse. Reduksjon for 2012 gjøres i hovedsak på riksdekkende såkalte «meningsbærende aviser», som det forventes kan øke inntjeningen eller redusere kostnadene sine. Den gjenstående delen av produksjonsstøtten skal inntil videre i hovedsak sikre videre drift av nr. 2- og nr. 3-aviser.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt forslag i statsbudsjettet for 2012 hvor Høyre reduserte pressestøtten og følger opp dette i revidert nasjonalbudsjett.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd, nedsettes med

50 000 000

fra kr 287 944 000 til kr 237 944 000»

Komiteens medlem fra Venstre støtter ordningen med produksjonstilskudd til aviser. Denne ordningen er viktig for å opprettholde mangfoldet i presse-Norge. Dette medlem ønsker imidlertid å innføre et tak i pressestøtten på 30 mill. kroner pr. avis. Et slikt tak vil innebære en reduksjon i produksjonstilskuddet på 10 mill. kroner. Et slikt tak vil ramme tre–fire aviser som i dag mottar et uforholdsmessig stort produksjonstilskudd, blant annet sett i sammenheng med antall abonnenter, men vil etter dette medlems syn ikke føre til mindre mangfold i presse-Norge.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd, nedsettes med

10 000 000

fra kr 287 944 000 til kr 277 944 000»

6.13 Andre saker

6.13.1 Forsikringsansvar ifm. Munch-jubileet

Sammendrag

I 2013 er det 150 år siden Edvard Munch ble født. I den forbindelse samarbeider Nasjonalmuseet og Munch-museet om jubileumsutstillinger med verk av kunstneren. Også andre norske museer er involvert i arbeidet og vil trolig bli benyttet som utstillingsarenaer i løpet av jubileumsåret. Kunstverkene som skal lånes ut mellom institusjonene representerer store verdier. Det er viktig at det legges til rette for gode rammebetingelser mellom institusjonene og eierne som muliggjør utlånene til disse utstillingene.

Stortinget har i saldert budsjett 2012 samtykket i at Kongen i 2012 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med større utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner. Denne fullmakten gjelder kun utenlandske utstillinger. I forbindelse med Munch-jubileet 2013 er det behov for å inngå avtaler om forsikringsansvar for kunstverk i norsk eie, og at slike avtaler inngås allerede i 2012.

Det foreslås at ovennevnte fullmakt utvides til også å gjelde kunstverk i norsk eie, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.3 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

6.13.2 Presisering av omtale av kap. 320 Allmenne kulturformål, post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I Prop. 1 S (2011–2012) for Kulturdepartementet er omtalen av hvilke utgifter bevilgningen under denne posten skal dekke ved en feil ikke kommet med.

Bevilgningen under kap. 320 post 1 skal dekke lønns- og driftsutgifter for Norsk kulturråd, inkludert sekretariatsfunksjonene, samt en del kostnader knyttet til utredninger, kulturstatistikk og andre oppgaver i departementets regi.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

6.13.3 Meld. St. 10 (2011–2012) Kultur, inkludering og deltaking

Sammendrag

Regjeringen har lagt fram en stortingsmelding om kultur, inkludering og deltaking i kulturlivet. Under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 78 Ymse faste tiltak er det bevilget 5,5 mill. kroner til oppfølging av meldingen. Kulturdepartementet legger opp til at midlene fordeles på følgende måte:

  • 1 mill. kroner til en aspirantordning for kunstinstitusjoner. Ordningen skal være underlagt Norsk kulturråd.

  • 0,5 mill. kroner til et treårig forsøks- og utvik-lingsprosjekt for publikumsutvikling i utvalgte institusjoner. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening, Norsk publikumsutvikling og Norsk kulturråd.

  • 2 mill. kroner til en ordning med elevbesøk i utvalgte institusjoner. Ordningen gjennomføres i samarbeid Norsk teater- og orkesterforening.

  • 0,5 mill. kroner til Rådet for folkemusikk og folkedans for å utvikle større kulturelt mangfold innen norsk dans.

  • 0,5 mill. kroner til tegnspråkteater i regi av Teater Manu.

  • 1 mill. kroner til en ordning for utvikling av amatørteater som inkluderingsarena i regi av Norsk teaterråd.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.