I rapport framlagt 22. juni 2007 av Finanstilsynet,
Oslo Børs og Økokrim vedrørende samarbeidet mellom de tre institusjonene
om bekjempelse av verdipapirkriminalitet, fremmes blant annet forslag
om å gi Økokrim elektronisk tilgang til verdipapirregisteret. Rapporten
viser til at tilgang på detaljert økonomisk og personlig informasjon
er viktig for å kunne avdekke verdipapirkriminalitet. Effektivitet
innen bekjempelse av verdipapirkriminalitet forutsetter blant annet
at det kan kreves informasjon fra aktører som har taushetsplikt,
samt at institusjonene som arbeider med bekjempelse av verdipapirkriminalitet,
har effektiv tilgang til informasjon i relevante offentlige registre
og databaser.
I rapporten er det videre vist til at etterforskning av
verdipapirkriminalitet ofte handler om å knytte transaksjoner i
finansielle instrumenter til konkrete personer på et gitt tidspunkt.
Det må videre etableres visshet for at vedkommende har handlet på
en måte som bryter med regelverket, for eksempel handlet på innsideinformasjon, eller
drevet med eller medvirket til markedsmanipulasjon. Slik etterforskning
vil ofte kreve sammenstilling av store mengder transaksjonsdata
for eksempel fra børsens handelssystemer og fra verdipapirregisteret.
Dette betyr at en vesentlig forutsetning for myndighetenes evne
til å lykkes med denne typen etterforskning er at det foreligger
effektiv tilgang til ulik registerinformasjon.
I rapporten vurderes blant annet om Finanstilsynet,
Oslo Børs og Økokrim har nok tilgang til informasjon i relevante
offentlige registre og databaser. En viktig informasjonskilde i
forbindelse med undersøkelser av mulig verdipapirkriminalitet er
data fra verdipapirregisteret. Verdipapirregisteret brukes først
og fremst som kilde til å finne hvem som har kjøpt eller solgt aksjer
eller andre finansielle instrumenter på en gitt dato eller i en
gitt periode. Per i dag har både Oslo Børs og Finanstilsynet elektronisk
tilgang til Verdipapirsentralens verdipapirregister, mens Økokrim
mangler slik elektronisk tilgang. Mangel på tilgang til verdipapirregisteret
for Økokrim nødvendiggjør derfor regelmessig ekstern bistand under
etterforskningen. I praksis kontaktes Finanstilsynet med forespørsel
om bistand. Selv om Finanstilsynet er velvillige til å yte bistand,
er dette en lite praktisk fremgangsmåte som medfører dobbeltarbeid
og forsinkelser. En slik fremgangsmåte svekker dermed effektiviteten
i kontrollkjeden generelt og i etterforskningen spesielt.
I brev fra Finansdepartementet 29. mars 2010 gis
Finanstilsynet i oppdrag å utarbeide utkast til lov- og/eller forskriftsendring
slik at Økokrim gis elektronisk tilgang til verdipapirregisteret, samt
å utarbeide utkast til høringsnotat.
I høringsnotat 29. september 2010 foreslår Finanstilsynet
at Økokrim gis elektronisk tilgang til verdipapirregisteret gjennom
endring i lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle
instrumenter (verdipapirregisterloven).
Se proposisjonens punkt 5.2–5.6 for omtale av gjeldende
rett, høringen, og departementets vurdering.
Ved nær sagt samtlige saker hvor det foreligger mistanke
om brudd på verdipapirhandelloven, utgjør data fra verdipapirregisteret
en sentral faktor i etterforskningen. Mangel på egen elektronisk
tilgang til verdipapirregisteret for politiet gjør informasjonsinnhentingen
lite praktisk og medfører i realiteten dobbeltarbeid og forsinkelser.
Dette svekker effektiviteten i kontrollkjeden generelt og i etterforskningen spesielt.
Elektronisk tilgang vil virke effektiviserende både
for politiet og for kontrollkjeden generelt, i tillegg til at det
vil kunne bidra til å heve kvaliteten på etterforskningen.
I likhet med Finanstilsynet legger departementet til
grunn at det må foretas mindre tekniske justeringer for å gi politiet
tilgang til registeret, men at det ikke vil påløpe vesentlige kostnader.
Departementet antar at de økonomiske besparelsene som følger av
forslaget, vil overstige kostnadene ved omleggingen.
Komiteen er positiv
til forslaget om at Økokrim gis elektronisk adgang til opplysninger i
norske verdipapirregister. Komiteen slutter seg også
til vurderingen om at tilgangen må gjelde uten at kravene i straffeprosessloven
er oppfylt. Komiteen viser til at etterforskning
av verdipapirkriminalitet ofte handler om å knytte transaksjoner
i finansielle instrumenter til konkrete personer på gitte tidspunkt
og at slik etter-forskning ofte krever sammenstilling av transaksjonsdata.
Det er da avgjørende at det foreligger en effektiv tilgang til ulik
registerinformasjon. Komiteen mener forslaget om tilgang
til opplysninger i verdipapirregisteret er et egnet bidrag til å
rasjonalisere effektiviseringsarbeidet av økonomisk kriminalitet. Komiteen slutter
seg til at politiet som etat gis samme tilgang til verdipapirregisteret,
og forutsetter at politiet etablerer gode og praktiske rutiner for tilgang,
slik at denne begrenses til personer og enheter som har behov for
dette i forbindelse med sitt arbeid.