Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til vedtak om lønnsregulering
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet m.fl.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
viser i proposisjonen til at forhandlingene mellom staten ved Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet og tjenestemennenes hovedsammenslutninger,
LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne, om ny hovedtariffavtale
i staten for perioden 1. mai 2012 til 30. april 2014, ble innledet
12. april 2012.
LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne krevde forhandlingene
avsluttet 26. april 2012 kl. 11.00.
Riksmekleren innkalte partene til innledende møte
2. mai 2012 kl. 10.00.
Den 14., 16. og 18. mai 2012 begjærte hovedsammenslutningene
meklingen avsluttet.
Om morgenen den 24. mai 2012 ble meklingen avsluttet
mellom Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og LO
Stat, YS Stat og Unio, uten at Riksmekleren fant grunnlag for å sette
fram noe meklingsforslag. LO Stat, YS Stat og Unio tok deretter
medlemmer ut i streik. Meklingen mellom Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet og Akademikerne fortsatte.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet,
LO Stat, YS Stat og Unio ble 31. mai enige om å innlede frivillig
mekling fredag 1. juni 2012.
Riksmekleren fant grunnlag for å fremme et meklingsforslag
lørdag 2. juni. 2012. Akademikerne aksepterte forslaget. LO Stat
og YS Stat har anbefalt forslaget og sender det til uravstemning med
svarfrist 22. juni 2012 kl. 15.00.
Unio forkastet forslaget og fortsatte streiken. Partene
ble 7. juni 2012 enige om at sluttbehandlingen av tariffrevisjonen
2012 Oppgjøret i staten mellom Unio og staten v/Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet, får sin endelige avgjørelse ved frivillig nemndsbehandling
hvor Rikslønnsnemnda er tvisteløsningsorgan. Dette innebærer at
de fortsatt følger hovedtariffavtalen i staten 1. mai 2010–30. april
2012.
Hovedtrekkene i riksmeklerens forslag av 2.
juni er som følger:
Tarifftilleggene for første avtaleår gir et
bidrag til årslønnsveksten på 2,37 pst. Sammen med overhenget på
1,1 pst. og anslaget på lønnsglidningen, gir dette en årslønnsvekst
fra 2011 til 2012 på om lag 3,97 pst. I tillegg kommer avsetning
på 0,1 pst. i de lokale forhandlingene (resirkulerte midler).
Det vises i proposisjonen til at med virkning
fra 1. mai 2012 er det gitt generelle tillegg på hovedlønnstabellen
i staten (tabell A) med både lavlønnsprofil og likelønnsprofil.
Fra lønnstrinn 19 til og med lønnstrinn 55 er det gitt et tillegg på
12 000 kroner. Fra og med lønnstrinn 56 til og med lønnstrinn 98
er det gitt et prosenttillegg på 2,7 pst.
Tabell A er utvidet med tre lønnstrinn på topp
fra og med ltr. 99 til og med ltr. 101.
Det vises i proposisjonen til at i første avtaleår iverksettes
sentrale tiltak/justeringer pr. 1. juli 2012 innenfor en økonomisk
ramme på 0,42 pst. pr. dato. Justeringene bidrar til å videreføre
arbeidet med likelønn i det statlige tariffområdet.
Med virkning fra 1. september 2012 skal det føres
lokale forhandlinger innenfor en økonomisk ramme på 1 pst. av lønnsmassen.
I tillegg kommer 0,1 pst. (resirkulerte midler) som virksomheten
selv må dekke innenfor allerede gitte bevilgninger. Partene er enige
om at likelønn skal prioriteres i forhandlingene.
Ulempetillegget for pålagt arbeid på lørdag
og søndag er økt fra 36 kroner til 40 kroner pr. arbeidet klokketime
i tidsrommet fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 24.00.
Bidraget fra arbeidstakerne er økt fra 200 kroner til
300 kroner pr. år.
Det avsettes 25 mill. kroner til en styrket
kompetanseutvikling som skal bidra til å utvikle, fornye og digitalisere
statlige virksomheter. Videre avsettes det 6 mill. kroner til videreføring av
felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte
i samarbeidskompetanse og medbestemmelse.
Partene er enige om at det er viktig å arbeide
for et seriøst og velfungerende arbeidsliv med ordnede lønns- og
arbeidsforhold for alle. Dette må også gjelde for arbeidstakere
som leies inn fra bemanningsforetak til statlige virksomheter.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
og hovedsammenslutningene er enige om å nedsette en partssammensatt
arbeidsgruppe for å kartlegge omfanget av deltid. Arbeidsgruppen skal
identifisere bruken av og foreslå tiltak som kan redusere uønsket
deltidstilsetting.
Med hjemmel i hovedtariffavtalen ble forhandlingsstedene
for tariffperioden 2012–2014 drøftet med hovedsammenslutningene
og fastsatt av staten med virkning fra 1. mai 2012.
For medlemmene i hovedsammenslutningen Akademikerne
gis lønnsreguleringer i ny hovedtariffavtale virkning fra 1. mai
2012.
Normalt ville ny lønn blitt gitt fra avslutningen av
en streik. For medlemmene i LO Stat og YS Stat gis lønnsregulering
likevel med virkning fra 1. mai 2012 fordi møteboken ikke omtaler
virkningstidspunktet, og fordi oppgjøret er beregnet fra 1. mai
2012. For medlemmer i Unio vil virkningstidspunktet bli fastsatt
av Rikslønnsnemnda.
Det er en forutsetning for Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet at lønnsreguleringen fra 1. mai 2012 gjøres
gjeldende både for embetsmenn og for de tjenestemenn som ikke er
omfattet av hovedtariffavtalen.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
ber om fullmakt til å gjøre hovedtariffavtalen gjeldende fra 1. mai
2012 for embets- og tjenestemenn som ikke er medlemmer av en forhandlingsberettiget
organisasjon og som derfor ikke får sine lønns- og arbeidsvilkår
fastsatt i hovedtariffavtale.
Den samlede lønnskostnaden ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet pr. 1. mai 2012,
er for tidsrommet 1. mai–31. desember 2012 beregnet til 2,2 mrd.
kroner. Helårsvirkningen av oppgjøret for lønnskostnadene vil være
om lag 4 mrd. kroner.
Bevilgningsbehovet i forbindelse med budsjettkompensasjon
anslås til 1,6 mrd. kroner. Etter vanlig praksis foreslår derfor
regjeringen at kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige
tariffområdet bevilges med 1,6 mrd. kroner, samt at Finansdepartementet
får fullmakt til å fordele bevilgningen på de relevante budsjettposter,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Merutgifter i forbindelse med lønnsreguleringene
for forvaltningsorgan med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter,
dekkes som hovedregel innenfor virksomhetenes egne budsjetter.
Under kap. 1502 Tilskudd til kompetanseutvikling,
post 21 Spesielle driftsutgifter, ble det av staten og tjenestemennenes
hovedsammenslutninger ved lønnsoppgjøret 2012 satt av 6 mill. kroner
til videreføring av partenes felles opplærings- og utviklingstiltak
for ledere og tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse
i staten for tariffperioden 2012–2014. Bevilgningen skal gå til
regionale og landsdekkende tiltak og til drift av prosjektet. Det
foreslås bevilget 3 mill. kroner i 2012. Det vil bli fremmet bevilgningsforslag
om resterende 3 mill. kroner i 2013.
Under kap. 1502, post 70 Tilskudd, settes det
av 25 mill. kroner i tråd med forhandlingene mellom staten og tjenestemennenes
hovedsammenslutninger. Midlene skal benyttes i tariffperioden 1. mai
2012–30. april 2014. Det foreslås bevilget 12,5 mill. kroner i 2012.
Det vil bli fremmet bevilgningsforslag om resterende 12,5 mill.
kroner i 2013.
Under kap. 1503 Midler til opplæring og utvikling
av tillitsvalgte, post 70 Tilskudd, foreslås det en økning på om
lag 5,2 mill. kroner. Forslagene er utregnet på grunnlag av årsverk
og lønnsmasse i staten pr. 1. oktober 2011.
Under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1
Driftsutgifter, er det avsatt midler til dekning av merutgiftene
ved lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet
mv. Bevilgningen på posten vil bli foreslått redusert i en proposisjon om
ny saldering av statsbudsjettet 2012 til høsten.