Finansdepartementet legger med dette fram forslag
om endringer i merverdiavgiftsloven slik at transportører hjemmehørende
i utlandet kan velge om de vil registrere virksomheten i Merverdiavgiftsregisteret
her i landet eller ikke. Etter dagens regelverk må utenlandske transportører
registrere seg for å oppnå fradrag for inngående merverdiavgift.
Forslaget krever endringer i merverdiavgiftsloven § 2-1 Registreringsplikt.
Registrering gir rett til fradrag for inngående merverdiavgift.
Registrering i Merverdiavgiftsregisteret innebærer imidlertid administrative
kostnader for den næringsdrivende. Det foreslås derfor at utenlandske
transportører i stedet for å registrere seg, kan søke om refusjon
av inngående merverdiavgift. Etter gjeldende merverdiavgiftsregelverk
forutsetter refusjon at den utenlandske næringsdrivende ikke har
hatt avgiftspliktig omsetning i merverdiavgiftsområdet. Utenlandske
transportører som utfører transporttjenester som skjer direkte til
eller fra steder utenfor merverdi-avgiftsområdet, har avgiftspliktig
omsetning i merverdiavgiftsområdet. For at disse skal få refusjon
må dermed også merverdiavgiftsloven § 10-1 Næringsdrivende uten
forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet, endres.
Forslaget innebærer gjeninnføring av en ordning som
ble praktisert etter merverdiavgiftsloven 1969, men som ikke ble
videreført i merverdiavgiftsloven 2009.
Saken har vært på høring. Ingen høringsinstanser har
gått imot forslaget.
Departementet foreslår at endringene i merverdiavgiftsloven
trer i kraft 1. januar 2013.
Etter merverdiavgiftsloven § 2-1 skal næringsdrivende
mv. registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak
som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50 000 kroner
i en periode på tolv måneder. Fritatt omsetning er omfattet av loven,
jf. merverdiavgiftsloven § 1-3 første ledd bokstav h. Det er dermed
lagt til grunn at utenlandske transportører som utelukkende utfører
avgiftsfrie transportoppdrag i Norge i utgangspunktet er registreringspliktige.
Departementet foreslår at avgiftssubjekt som ikke har forretningssted
eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet og som kun omsetter tjenester
som nevnt i merverdiavgiftsloven § 6-28, kan velge om virksomheten
skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret eller ikke. Fritaket
for registreringsplikt foreslås tatt inn i merverdiavgiftsloven § 2-1
syvende ledd.
Etter merverdiavgiftsloven § 10-1 første ledd
er det et vilkår for refusjon at den næringsdrivende ikke har hatt
avgiftspliktig omsetning i merverdiavgiftsområdet de siste tolv
måneder. Utenlandske transportører som utelukkende utfører avgiftsfrie
transportoppdrag i Norge, oppfyller dermed ikke vilkårene for refusjon.
Transportører med omsetning i merverdiavgiftsområdet under beløpsgrensen
kan dermed verken bli registrert eller få refusjon.
Det foreslås at transportører i utlandet kan
få refusjon, jf. forslag til endring av § 10-1 tredje ledd. Det
foreslås at vilkårene for refusjon i hovedsak er de samme som etter
den generelle bestemmelsen i § 10-1 første ledd, jf. forslaget § 10-1
tredje ledd bokstav b og c. Vilkår i § 10-1 første ledd første punktum
om at den næringsdrivende ikke har hatt avgiftspliktig omsetning
i merverdiavgiftsområdet de siste tolv måneder kan imidlertid ikke
gjelde for de uten-landske transportørene i og med at de har hatt
slik omsetning, jf. forrige avsnitt.
Videre foreslås at vilkåret i § 10-1 første
ledd bokstav b om at omsetningen utenfor merverdiavgiftsområdet
hadde medført registreringsplikt eller rett til frivillig registrering
dersom omsetningen hadde skjedd i merverdiavgiftsområdet, ikke skal
gjelde. Det vises til at omsetning av transporttjenester etter § 6-28
faktisk medfører registreringsplikt, dvs. at det ikke er nødvendig med
et eget vilkår om dette.
Det foreslås at adgangen til refusjon kun skal gjelde
næringsdrivende som omsetter tjenester som nevnt i § 6-28. Forslaget
vil omfatte transportører med omsetning under registreringsgrensen.
For transportører med omsetning over registreringsgrensen, foreslås
et vilkår om at virksomheten har valgt ikke å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret,
jf. § 10-1 tredje ledd bokstav a. Virksomheten kan dermed ikke både være
registrert i Merverdiavgiftsregisteret og søke om refusjon.
I høringsrunden fikk forslaget om å gjeninnføre tidligere
ordning uttrykkelig tilslutning fra Den nors-ke advokatforening,
Skattebetalerforeningen, Skatt nord og Skatteetatens Juristforening. NHO
Transport uttaler at de støtter begrunnelsen for den foreslåtte
endringen, men forutsetter at refusjonsordningen kun gjøres gjeldende
for internasjonal transport og ikke kabotasjekjøring. NHO Transport
uttrykker bekymring for at transporten i Norge med busser tilhørende
utenlandske selskap øker, og at forslaget om refusjon til de utenlandske
transportører kan gi disse ytterligere konkurransefordeler i forhold
til norske aktører. Også Skatt øst påpeker konkur-ranseaspektet,
samt at det er kontrollutfordringer knyttet til kabotasjetransport
mv.
Departementet viser til at det ikke foreslås
endringer i reglene om kabotasjetransport. Kabotasje er transport
mellom steder i en annen stat enn der man hører hjemme. En utenlandsk transportør
som driver virksomhet i Norge må derfor forholde seg til de generelle
regler som også gjelder for norske transportører. Fritaket i merverdiavgiftsloven
§ 6-28 omfatter som nevnt kun transport som skjer direkte til eller
fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet. Ethvert fritak og enhver
særordning innebærer kontrollmessige utfordringer. Disse håndteres
av avgiftsmyndighetene på ordinær måte.
På denne bakgrunn foreslås å gjeninnføre tidligere
ordning slik at utenlandske transportører som utfører direkte transport
til eller fra det norske merverdiavgiftsområdet fritas for registreringsplikt
og gis adgang til refusjon av inngående merverdiavgift.
Det vises til forslag til endringer i merverdiavgiftsloven
§ 2-1 syvende ledd og § 10-1 tredje ledd.
Etter gjeldende rett har transportører i utlandet plikt
til å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. Registrering utelukker
refusjon etter gjeldende merverdiavgiftslov § 10-1. Når registreringsplikten
foreslås opphevet fra 1. januar 2013 og det åpnes for at de utenlandske transportørene
i stedet kan velge å bruke refusjonsordningen, er det ikke hensiktsmessig
å kreve at de utenlandske transportørene registrerer seg for 2010,
2011 og 2012 for å få fradrag for inngående merverdiavgift og deretter
avregistrere seg for å kunne få refusjon etter merverdiavgiftsloven
§ 10-1 dersom de heller ønsker å benytte seg av denne ordningen.
Krav om registrering ville videre påføre skattekontorene administrative
kostnader ved at de må foreta en rekke registreringer og avregistreringer.
Det foreslås derfor en overgangsbestemmelse slik
at transportører i utlandet som ikke har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret
kan få refusjon. I dette ligger også at plikten til å registrere
seg i Merverdiavgiftsregisteret ikke gjelder for denne perioden
slik at innvilgede refusjoner ikke skal omgjøres.
I sine høringsuttalelser påpekte Skatt nord
og Skatteetatens Juristforening at det ikke er tradisjon for denne
type overgangsregler i merverdiavgiftslovgivningen. Instansene er
ikke imot ordningen, men påpeker at overgangsreglene bør så snart
som mulig gjøres kjent for de utenlandske transportørene slik at
de kan vurdere om de skal avvente registrering i påvente av refusjonsordningen.
Forutsetningen for refusjon er at vilkårene
etter § 10-1 tredje ledd er oppfylt, jf. forslag til overgangsbestemmelse
bokstav a.
Det foreslås som vilkår for refusjon at søknaden er
framsatt innen søknadsfristen, jf. forslag til overgangsbestemmelse
bokstav b. Søknadsfristen er fastsatt i merverdiavgiftsforskriften
§ 10-1-2. Etter bestemmelsen skal søknad om refusjon sendes til
skattekontoret senest seks måneder etter utløpet av det kalenderår
søknaden gjelder for.
Søknadsfrist for kalenderåret 2010 utløp 30. juni 2011.
Praksis med utbetaling av refusjon til transportører i utlandet
opphørte først i desember 2011. Søknader for 2010 er dermed i hovedsak
ferdigbehandlet. Den foreslåtte overgangsregelen omfatter likevel
også refusjonssøknader for 2010, men gjelder kun søknader som er
framsatt innen søknadsfristen. Det skal dermed ikke gis refusjon
for nye søknader for 2010.
For 2011 utløp søknadsfristen 30. juni 2012.
I tråd med høringsforslaget vil merverdiavgiftsforskriften bli endret
slik at søknadsfristen for 2011 settes til 1. mars 2013. For 2012
vil søknadsfristen utløpe 30. juni 2013.
Det vises til forslag til overgangsbestemmelse.
Forslaget om å gi utenlandske transportører
adgang til å velge om virksomhetene skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret
eller ikke og å åpne for at det i stedet kan gis refusjon, innebærer
at de utenlandske transportørene kan unngå de kostnadene som en
registrering i Merverdiavgiftsregisteret innebærer. Forslaget har
dermed administrative fordeler for de utenlandske transportørene.
Forslaget innebærer gjeninnføring av tidligere ordning.
Skatteetaten har derfor allerede et system for å håndtere en ordning
med refusjon til transportører i utlandet. Forslaget vil dermed ikke
ha nevneverdige administrative konsekvenser for etaten. Forslag
til overgangsordning innebærer mindre administrative lettelser for skatteetaten
ved at den slipper å måtte registrere utenlandske transportører.
Utover dette antas forslaget ikke å ha økonomiske
konsekvenser av betydning.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.