Målet med Riksrevisjonens undersøkelse har vært
å vurdere om utbyggingen og fornyelsen av jernbaneinfrastrukturen
bidrar til at hovedmålet for jernbanepolitikken om et godt jernbanetilbud
til transportbrukerne nås. Et godt jernbanetilbud innebærer blant
annet en sikker og driftsstabil jernbaneinfrastruktur med økt kapasitet,
redusert reisetid, bedre tilgjengelighet og flere godsterminaler.
Undersøkelsen omfatter perioden 2000–2011, med hovedvekt på perioden
2006–2010.
Bakgrunnen for undersøkelsen er at den tekniske tilstanden
på jernbanenettet beskrives som ikke tilfredsstillende i Nasjonal
transportplan 2010–2019. Tilstanden i jernbaneinfrastrukturen gir
lav driftsstabilitet og dermed flere forsinkelsestimer og økt reisetid
i togtrafikken. Samtidig har bevilgningene til Jernbaneverket økt
vesentlig fra 2000 til 2010. Økningen har vært på 3,9 mrd. 2010-kroner,
noe som tilsvarer en realøkning på 68 pst.
Rapporten, riksrevisorkollegiets oversendelsesbrev
til departementet 7. mars 2012 og statsrådens svar 23. mars 2012
følger som trykte vedlegg til Riksrevisjonens dokument.
Hovedmålene for utviklingen
av jernbanenettet om økt driftsstabilitet og redusert reisetid er
ikke nådd.
Jernbaneverket har ikke oversikt over status
i gjennomføringen av den samlede prosjektporteføljen. Det fører
til at Samferdselsdepartementet ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon.
Det mangler dokumentasjon om effekter av
investeringstiltak. Departementet har heller ikke etterspurt rapportering
om dette.
Investeringstiltak er forsinket, og igangsatte
tiltak har blitt dyrere enn planlagt.
Mangel på kapasitet og kompetanse innen
jernbanetekniske fag forsinker arbeidet med forbedring av jernbanenettet.
Jernbaneverket har mangelfulle rutiner
for å følge opp at det gjennomføres tilstrekkelige kontroller av
leverandørene i markedet.
Det finnes ingen gode målinger av produktivitet i
Jernbaneverket.
To av hovedmålene for utviklingen av jernbanenettet
i perioden 1998–2012 har vært redusert reisetid og en bedre avvikling
av togtrafikken i form av færre innstillinger og forsinkelser. Likevel
har reisetiden på prioriterte strekninger som for eksempel Oslo–Bergen,
Oslo–Halden og Oslo–Drammen vært tilnærmet lik de siste 14 årene.
Færre tog er i rute til endestasjonen (punktlighet), og
det er flere innstillinger (regularitet) og flere forsinkelsestimer
i togtrafikken i 2011 enn det var for fem år siden, selv om resultatene
i 2011 viste en bedring i disse indikatorene sammenlignet med 2010. De
samlede resultatene for perioden 2006–2011 viser likevel at sentrale
deler av målet om et godt jernbanetilbud ikke er nådd.
Det er imidlertid positivt at det har skjedd
enkelte forbedringer i Jernbaneverkets arbeid med fornyelse av jernbanenettet.
Blant tiltakene som er igangsatt, er bedre kartlegging av vedlikeholdsetterslepet
gjennom utvikling av mer egnede beregningsmodeller og planer for
helhetlig (syklisk) fornyelse av jernbaneinfrastrukturen.
Det er etablert et system for mål- og resultatstyring,
der Samferdselsdepartementet gir styringssignaler og mottar rapportering
på punktlighet, regularitet og forsinkelsestimer i togtrafikken.
Samferdselsdepartementet mottar også regelmessig rapportering om
framdrift, økonomi og risiko når det gjelder gjennomføring av igangsatte
investeringsprosjekter.
Til tross for et etablert system for mål- og
resultatstyring er det svakheter ved styringen av utbygging av jernbaneinfrastrukturen.
Jernbaneverket mangler blant annet tilstrekkelig oversikt over status i
gjennomføringen av den samlede investeringsporteføljen, slik den
er nedfelt i Nasjonal transportplan og Jernbaneverkets handlingsprogram.
Jernbaneverket utarbeider ikke overordnede oversikter over status
i gjennomføringen av handlingsprogrammet, dvs. hvor mange og hvilke
typer investeringsprosjekter som er gjennomført som planlagt, vs.
hvor mange investeringsprosjekter som er utsatt eller ikke startet opp.
Samferdselsdepartementet mottar heller ikke rapportering om den
samlede investeringsporteføljen, der også ikke igangsatte tiltak
inngår.
Videre foreligger det ikke dokumentasjon eller rapportering
om effekter av gjennomførte fornyelses- og investeringstiltak. Samferdselsdepartementet har
heller ikke etterspurt rapportering om dette.
På bakgrunn av de nevnte manglene, både internt i
Jernbaneverket og i rapporteringen til departementet, er det Riksrevisjonens
vurdering at det ikke foreligger tilstrekkelig styringsinformasjon
om gjennomføringen av investeringsporteføljen.
Det er videre Riksrevisjonens oppfatning at
det uten en helhetlig oversikt ikke er et tilstrekkelig grunnlag
for å styre arbeidet med å nå de overordnede målene i Nasjonal transportplan
om et godt jernbanetilbud til transportbrukerne.
For å oppnå et godt jernbanetilbud er utbygging og
fornyelse gjennom investeringstiltak sentrale forutsetninger. Bevilgningene
til Jernbaneverket i perioden 2006–2009 har i all hovedsak vært
i samsvar med forutsetningene i den nasjonale transportplanen for
2006–2015. Likevel har det vært omfattende avvik fra planlagt framdrift
når det gjelder både å sette i gang og å fullføre investeringsprosjekter
til fastsatt tid.
Samferdselsdepartementet påpeker at departementet
har redegjort gjennom de årlige budsjettproposisjonene til Stortinget
for blant annet endringer i planlagt framdrift, i prioritering og
i kostnadsutvikling for de store investeringsprosjektene og dessuten endringer
i aktivitetsnivået på programområdene. Selv om det for enkeltprosjekter
er gitt forklaringer på avvik og endringer, mener Riksrevisjonen
at de samlede avvikene er så omfattende at det får konsekvenser
for målet om å oppnå et godt jernbanetilbud.
I perioden 2006–2009 hadde en stor andel (35
av 49) av de planlagte investeringstiltakene manglende eller forsinket
igangsetting sammenlignet med hva som var lagt til grunn i Jernbaneverkets
handlingsprogram. Av i alt elleve nyanlegg som inngår i undersøkelsen,
var det tre investeringstiltak som ikke ble igangsatt som planlagt
i perioden 2006–2009, mens det var fire tiltak som hadde forsinket
oppstart. Også blant investeringstiltakene som er omtalt som programområdetiltak,
var det en betydelig andel tiltak (28 av 38) som ikke ble igangsatt
eller hadde forsinket oppstart. Det dreide seg her blant annet om
rassikringstiltak, tiltak for økt tunnelsikkerhet og tiltak for
universell utforming av plattformer på tungt trafikkerte jernbanestrekninger.
Samferdselsdepartementet påpeker at årsaken til at mange tiltak
er utsatt, i stor grad er økte kostnader for tiltakene. Innenfor gitte
budsjettrammer medfører det at færre investeringsprosjekter blir
gjennomført.
For investeringstiltakene som er under gjennomføring,
er det vesentlige forsinkelser i ferdigstillelsen. Halvparten av
de undersøkte nyanleggene som ble eller skulle blitt tatt i bruk
i 2009 eller 2010, ble ferdigstilt senere enn det som ble anslått
første gang prosjektet ble omtalt i St.prp. nr. 1. Tilsvarende ble 15
av de 22 undersøkte programområdetiltakene ferdigstilt senere enn
det som opprinnelig var planlagt i Jernbaneverkets årlige virksomhetsplaner.
Etter Riksrevisjonens vurdering er de gjentatte tilfellene av forsinkelser
i gjennomføringen av investeringsprosjekter uheldige, og de forsinker
arbeidet med å utvikle et bedre togtilbud slik Stortinget har forutsatt.
Flertallet av de undersøkte investeringstiltakene som
ble eller skulle blitt tatt i bruk i 2009 eller 2010, hadde en betydelig
kostnadsøkning underveis i prosjektgjennomføringen. Blant annet
har nyanleggene hatt en kostnadsøkning på mellom 35 og 54 pst. fra opprinnelig
kostnadsanslag, oppgitt ved første gangs omtale i St.prp. nr. 1,
til sluttkostnad. Alle de tre nyanleggene som etter et fastsatt
opplegg for kvalitetssikring har fått oppgitt en kostnadsramme,
har overholdt denne. For de tre nyanleggene som ikke har fått oppgitt
en kostnadsramme, er det imidlertid en vesentlig kostnadsøkning
fra opprinnelig kostnadsanslag til sluttkostnad.
På bakgrunn av den store andelen av igangsatte investeringsprosjekter
som gjennomføres med en vesentlig høyere sluttkostnad enn opprinnelig
planlagt, mener Riksrevisjonen at kvalitetssikringen med hensyn
til å sikre realisme i kostnadsanslagene ikke i tilstrekkelig grad
er ivaretatt.
Riksrevisjonen har merket seg at det fra 2011 foreligger
strengere krav til blant annet planlegging før investeringsprosjekter
tas opp til bevilgning, og at kravene til kvalitetssikring av plangrunnlaget
er strengere i 2012 enn de var i begynnelsen av undersøkelsesperioden.
Riksrevisjonen vurderer det som positivt at
det er iverksatt tiltak på området, og konstaterer at framtidige
resultater vil vise i hvilken grad kravene til bedre planlegging
vil bidra til mer realistiske kostnadsanslag. Riksrevisjonen merker
seg at departementet mener at det i Nasjonal transportplan så langt i
for liten grad er lagt vekt på å belyse usikkerhet og hvilke planforutsetninger
som er knyttet til kostnadsestimatene og prosjektframdriften som
er lagt til grunn i meldingen. Riksrevisjonen vil også påpeke viktigheten
av at risikostyring er gjennomgående for hele styringsprosessen,
slik at usikkerheten knyttet til planforutsetninger og kostnadsoverslag
i større grad reflekteres i forarbeidene til Nasjonal transportplan,
i selve planmeldingen og i den videre oppfølgingen i de årlige budsjettframleggene.
Manglende kapasitet innen jernbanetekniske fag, både
internt i Jernbaneverket og i markedet, er en årsak til at flere
investeringsprosjekter ikke ble igangsatt som planlagt og ble forsinket
i gjennomføringen. Det framkommer at tilgangen på riktig kompetanse og
kapasitet ofte ikke er kartlagt godt nok i planleggingsfasen.
Det er for eksempel få som innehar den signalkompetansen
det er behov for, og dagens signalmontører er i hovedsak eldre arbeidstakere
som innen få år vil gå av med pensjon. Det teknologiske systemet på
det norske jernbanenettet er særnorsk, og det er vanskelig å rekruttere
til faget. Det er planlagt å innføre ny og standardisert teknologi
for signal- og sikringsanlegg på jernbanen, det såkalte ERTMS-systemet.
Det er imidlertid ikke avklart når signal- og sikringsanlegget kan
implementeres. I lys av ovennevnte utfordringer knyttet til signalanlegg
og signalkompetanse mener Riksrevisjonen at det er viktig å iverksette
tiltak på kort og lang sikt for å møte kompetanseutfordringene.
Undersøkelsen har for øvrig omfattet utbygging og
fornyelse av infrastrukturen, og ytterligere sikkerhetsspørsmål
har således ikke vært en del av undersøkelsen.
Jernbaneverket har de siste årene arbeidet aktivt med
å ivareta sitt sektoransvar for utviklingen av leverandørmarkedet
gjennom blant annet utvidet samarbeid med bransjeorganisasjoner
og nye anskaffelses- og kontraktstrategier.
Det finnes imidlertid eksempler på at Jernbaneverket
ikke systematisk kontrollerer at valgte leverandører etterlever
kontrakter, lover og regler. Det foreligger dessuten ingen skriftlige
oversikter over antall gjennomførte kontroller og resultatene av
disse. Derfor mener Riksrevisjonen at Jernbaneverket ikke har etablert
tilfredsstillende rutiner for å følge opp at det blir gjennomført
nødvendige kontroller av leverandører og underleverandører.
I bevilgningsreglementet stilles det krav om
effektiv bruk av tildelte midler, noe som fordrer god produktivitet.
I Jernbaneverket foreligger det imidlertid ikke noen gode og presise
produktivitetstall som kan brukes som styringsinformasjon. Det skyldes
blant annet manglende datakvalitet. Etter Riksrevisjonens vurdering
kan det tyde på at Jernbaneverket ikke har iverksatt tilstrekkelige
tiltak som kan danne grunnlag for gode og presise produktivitetstall.
1. Samferdselsdepartementet
bør vurdere hvordan det bedre kan styre arbeidet med å realisere
målene om økt driftsstabilitet, redusert reisetid og økt kapasitet
i jernbanenettet. Riksrevisjonen mener at Samferdselsdepartementet
bør vurdere å:
stille krav til Jernbaneverket
om oversikt over og rapportering om gjennomføringen av den samlede
investeringsporteføljen, slik den er nedfelt i Nasjonal transportplan
og Jernbaneverkets handlingsprogram
stille krav til Jernbaneverket om å rapportere om
effekter av utførte fornyelses- og investeringstiltak
gjennomføre eventuelle justeringer av styringssignaler
til Jernbaneverket på grunnlag av forbedret styringsinformasjon
om status for gjennomføring
fortsette arbeidet med å utvikle pålitelige
styringsdata om produktivitet i Jernbaneverket
2. Samferdselsdepartementet bør sammen
med Jernbaneverket vurdere hvordan Jernbaneverkets arbeid med planlegging
og gjennomføring av vedtatte investeringsprosjekter kan forbedres
for å få mer effektiv gjennomføring og bedre kostnadskontroll. Etter
Riksrevisjonens mening bør det vurderes å:
utvikle og gjennomføre
tiltak for å få et mer realistisk kostnadsanslag over investeringsprosjektene
i alle relevante plandokumenter
følge opp at de iverksatte tiltakene som
skal bidra til bedre planlegging, gir de ønskede virkningene
legge større vekt på risikostyring i hele
styringsprosessen, slik at usikkerhet i planforutsetninger og kostnadsoverslag
i større grad tydeliggjøres i alle relevante plandokumenter, inklusiv
Nasjonal transportplan
sette klare effektmål for foreslåtte fornyelses-
og investeringstiltak for å gi forutsigbarhet i gjennomføringen
av større investeringsprosjekter – det vil også kunne gi større
forutsigbarhet om togtilbudet for brukerne
ytterligere styrke kompetansen innen jernbanetekniske
fag, særlig signalkompetansen, og etablere en framdriftsplan for
implementering av nytt signal- og sikringsanlegg
3. Samferdselsdepartementet bør påse at
det etableres tilstrekkelige rutiner for å følge opp at det gjennomføres
nødvendige kontroller av leverandører og underleverandører.
Statsråden framholder i sitt svarbrev at større
bevilgninger til jernbanen gir og vil gi et bedre jernbanetilbud,
men at det vil ta tid. Slik statsråden vurderer det, er det lite
realistisk å forvente at jernbanetilbudet i løpet av få år vil bli
vesentlig bedre, selv om bevilgningene er økt i betydelig grad.
Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket har de
senere årene satset kraftig på en bedring av driftsstabiliteten.
Målet for punktlighet i persontogtrafikken er nådd i perioden august
2011 til og med februar 2012. Videre viser statsråden til at målet
for reduksjon i reisetid som ble uttrykt i Norsk jernbaneplan 1998–2007,
i perioden 2000–2012 ikke har vært like høyt prioritert som målet
for økt kapasitet og bedre driftsstabilitet.
Jernbaneverket har oversikt over egen investeringsportefølje
og gir den styringsinformasjonen som Samferdselsdepartementet ber
om. Departementet vil imidlertid følge opp om Jernbaneverket kan
gjøre ytterligere forbedringer av dokumentasjon og rapportering
av status og utvikling for totalporteføljen.
Det pågår ifølge statsråden arbeid med å dokumentere
og etterprøve gjennomførte jernbaneinvesteringer. Statsråden opplyser
at siden jernbanen er et sammenhengende system, kan effekter i form
av redusert reisetid eller økte frekvenser, eller kombinasjon av
disse, først tas ut når planlagte systemforbedringer i form av for
eksempel dobbeltspor eller kryssingsspor er fullt utbygd. Samferdselsdepartementet
vil i styringsdialogen med Jernbaneverket legge opp til at etaten
i bedre grad kan dokumentere effekter av tiltak/prosjekter under
programområdene.
Arbeidet med å bedre kvaliteten i plangrunnlaget og
gjennomføringen av prosjekter er en vedvarende prosess som Samferdselsdepartementet
er opptatt av. Statsråden opplyser at det er igangsatt tiltak for
å bedre kvaliteten på plangrunnlaget i neste Nasjonal transportplan
2014–2023, og for å bedre plankvaliteten og grunnlaget for fastsettingen
av kostnadsrammer for de enkelte prosjektene som blir tatt opp til
bevilgning i de årlige statsbudsjettene.
Det vises også til at utfordringene knyttet
til kapasitet og rekruttering innen jernbanefagene i de siste årene
har vært et problem som Samferdselsdepartementet har orientert Stortinget
om i statsbudsjettene. Dette er ifølge statsråden fremdeles en stor
utfordring, men statsråden uttaler at hun har tillit til at Jernbaneverket
– som gjennomfører en rekke tiltak – får kontroll på utviklingen,
og at situasjonen vil bedre seg i årene som kommer.
Statsråden opplyser videre at Jernbaneverket
har gjennomgått rutiner og praksis for kontroll av leverandører,
og at det ikke er rutinene som er mangelfulle, men at oppfølging
og praksis ikke har vært god nok. Jernbaneverket gjennomfører nå
tiltak for å få en praksis som er i bedre samsvar med rutinene.
Dette vil Samferdselsdepartementet følge opp i styringsdialogen
med Jernbaneverket.
Det framgår til slutt av statsrådens svar at
Jernbaneverket har utfordringer med å utvikle gode produktivitetsindikatorer.
Jernbaneverket arbeider videre med å bedre kvaliteten på regnskapsdata
og styringsinformasjon som kan gi grunnlag for bedre målinger av
produktiviteten. Dette er tema i styringsdialogen mellom Samferdselsdepartementet
og Jernbaneverket.
Etter Riksrevisjonens oppfatning er det uheldig at
de sentrale målene om økt driftsstabilitet og redusert reisetid
for jernbanen ikke er realisert for store deler av perioden fra
2000 til 2012, til tross for en betydelig økning i bevilgningene.
Riksrevisjonen registrerer at statsråden framholder at realisering
av målene for jernbanen tar tid, og Riksrevisjonen vil derfor følge
utviklingen på området framover.
Riksrevisjonen merker seg at statsråden vil
påse at departementet og Jernbaneverket går gjennom Riksrevisjonens
anbefalinger og vurderer hvordan de kan følges opp i arbeidet med
å bedre styringen av investeringer i utbygging og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
er kjent med Riksrevisjonens undersøkelse om utbygging og fornyelse
av jernbaneinfrastrukturen (Dokument 3:13 (2011–2012)) som ble overlevert
Stortinget 31. mai 2012, for perioden 2000–2011. Bakgrunnen for
undersøkelsen var at den tekniske tilstanden på jernbanenettet ble
beskrevet som ikke tilfredsstillende i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Komiteen er kjent med hovedfunnene
i undersøkelsen som er:
Hovedmålene for utviklingen
av jernbanenettet om økt driftsstabilitet og redusert reisetid er
ikke nådd.
Jernbaneverket har ikke oversikt over status
i gjennomføringen av den samlede prosjektporteføljen. Det fører
til at Samferdselsdepartementet ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon.
Det mangler dokumentasjon om effekter av
investeringstiltak. Departementet har heller ikke etterspurt rapportering
av dette.
Investeringstiltak er forsinket og igangsatte
tiltak er blitt dyrere enn planlagt.
Mangel på kapasitet og kompetanse innen
jernbanetekniske fag forsinker arbeidet med forbedring av jernbanenettet.
Jernbaneverket har mangelfulle rutiner
for å følge opp at det gjennomføres kontroller av leverandørene
i markedet.
Det finnes pr. i dag ingen gode målinger
av produktivitet i Jernbaneverket.
Komiteenhar
merket seg Riksrevisjonens kritikk av at Jernbaneverket ikke har
oversikt over status i gjennomføringen av den samlede prosjektporteføljen,
noe som igjen fører til at departementet ikke får tilstrekkelig
styringsinformasjon. I sitt svar til Riksrevisjonen datert 23. mars
2012 skrev Samferdselsdepartementet at de er opptatt av å ha tilstrekkelig styringsinformasjon
for å kunne nå overordnede investeringsmål i NTP og de konkretiserte
målene i statsbudsjettet. Det ble videre påpekt at prosjektporteføljen
både for investeringer og fornyelse har vokst betydelig i perioden
og at økningen i bevilgningene setter ytterligere krav til rapportering.
Samferdselsdepartementet vil, ifølge svaret, følge dette opp overfor
Jernbaneverket og se om det kan gjøres ytterligere forbedringer
av dokumentasjon og rapportering av status og utvikling. I sitt
svar datert 7. november 2012 på spørsmål fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
i brev av 17. oktober 2012 (vedlegg 1 og 2), skriver imidlertid
Samferdselsdepartementet at Jernbaneverket har oversikt over status
i alle enkeltprosjekter og at Riksrevisjonens konklusjon om at Samferdselsdepartementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon, ikke er korrekt.
Komiteenanser
Samferdselsdepartementets forbedringer i styringsdialogen med vekt
på dokumentasjon og rapportering, som fremgår i deres svar til Riksrevisjonen,
som positive tiltak. Komiteen forventer at dette,
sammen med arbeidet med å sette Jernbaneverket bedre i stand til
å dokumentere effekter av ulike jernbaneprosjekt, vil resultere
i bedre styring og effektmåling av jernbanetiltak.
Komiteener
kjent med manglende dokumentasjon av effekten av investeringstiltakene
og at departementet i en kommentar til Riksrevisjonen skrev at det
var krevende å dokumentere effekten for mindre investeringstiltak,
men at det i tiden fremover arbeides for at effekten av tiltakene/prosjektene
i større grad blir fulgt opp. Departementet bekrefter i sitt svar til komiteen at
det av ulike årsaker er krevende å fremskaffe slik dokumentasjon,
men at det arbeides med dette på ulike områder. Komiteen ser
det som en fordel at effekten av tiltakene eller prosjektene dokumenteres
og ber om at arbeidet med å fremskaffe slik dokumentasjon intensiveres.
Komiteen merker seg at statsråden
erkjenner at Jernbaneverket har utfordringer i arbeidet med å utvikle
gode indikatorer til bruk av måling og synliggjøring av produktivitet
i sin virksomhet, men at Jernbaneverket fortsetter arbeidet med
å bedre kvaliteten på produktivitetsindikatorene som er utviklet og
tatt i bruk. Komiteen vil understreke at det er knyttet
en rekke utfordringer til ulike former for produktivitetsmål innenfor
offentlig sektor og at slike mål derfor må vurderes med hensyn til
virksomhetens art og formål.
Komiteenhar
merket seg at hovedmålet for utviklingen av jernbanenettet har vært
bedre avvikling av togtrafikken med redusert reisetid, færre forsinkelser
og innstillinger. Riksrevisjonens undersøkelse viser imidlertid
at sentrale deler av målet ikke er nådd i undersøkelsesperioden.
Tilstanden i jernbaneinfrastrukturen ga lav
driftsstabilitet og dermed flere forsinkelsestimer og økt reisetid
i togtrafikken. Reisetider på prioriterte strekninger som Oslo–Bergen,
Oslo–Halden og Oslo–Drammen har vært tilnærmet lik de siste 14 årene. Samtidig
med dette har bevilgningene til Jernbaneverket økt vesentlig i perioden
2000 til 2010. Økningen har vært på hele 3,9 mrd. 2010-kroner, noe
som tilsvarer en realøkning på hele 68 pst.
Komiteen er kjent med at til
tross for økningene i bevilgningene er ikke driftsstabiliteten og
avviklingen av togtrafikken forbedret i undersøkelsesperioden. Komiteenslutter seg derfor til Riksrevisjonens
krav om at både Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket må få
bedre kontroll over planlegging, gjennomføring og effekten av de
ulike jernbanetiltak. I sitt svar til komiteen 7. november 2012
skriver departementet at arbeidet med dette er prioritert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser eksempelvis til at det i 2011 var færre tog i rute, flere
innstillinger og flere forsinkelsestimer enn fem år tidligere. Det
var riktignok en bedring fra 2010 til 2011, men samlet for perioden
2006 til 2011 har det skjedd en forverring og ikke en forbedring
av jernbanetilbudet, uttalte riksrevisor under presentasjonen av
undersøkelsen. Flertalletmener
disse nedslående resultater viser at det er nødvendig med aktive
grep og tettere oppfølging av målsettingene fra både Samferdselsdepartementet
og Jernbaneverket og forutsetter at dette blir gjort uten ytterligere
forsinkelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet erkjenner at
det er tett sammenheng mellom blant annet rutemønstre og kjøretid i
et jernbanenett som består av 95 pst. enkeltspor. Reduksjoner i
kjøretid forutsetter forkorting av linjer.
Disse medlemmerviser
videre til at utgangspunktet for styrking av bevilgningene til jernbane
i perioden 2006–2012 på om lag 4,2 mrd. kroner eller 76 pst., var
en betydelig foreldet jernbaneinfrastruktur med overbelastning på
viktige områder. Disse medlemmerforventer
at den langvarige omprioritering av midler fra investeringer til
vedlikehold for å styrke driftsstabiliteten i jernbanenettet vil gi
langsiktige resultater. Det tar lang tid å utvikle en robust og
kapasitetssterk jernbane. Disse medlemmer merker
seg at Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket de senere år har
lagt ned et betydelig arbeid med å bedre driftsstabiliteten i togtrafikken.
Utviklingen i punktligheten i persontogtrafikken både
i 2011 og i 2012 har vært meget positiv. Disse medlemmerser dette som et tegn på at arbeidet har
hatt positiv effekt. Så langt i 2012 har punktligheten ligget høyere
enn fastsatt resultatmål på 90 pst. i gjennomsnitt på alle togstrekningene.
Komiteenregistrerer at bevilgningene i all hovedsak
har vært som forutsatt i transportplanen for 2006 til 2015. Til
tross for dette var om lag 70 pst. av investeringsprosjektene ikke
igangsatt som planlagt, og rundt 60 pst. av de prosjektene som ble
igangsatt ble ferdigstilt senere enn planlagt. Et flertall av disse prosjektene
ble også betydelig dyrere (35 til 54 pst.) enn opprinnelig anslått.
Komiteen viser til at i en kommentar
til dette resultatet lister Samferdselsdepartementet opp ulike årsaker
både til forsinkelsene og til kostnadsøkningene samt tiltak for
å forbedre situasjonen.
Komiteen viser videre til at
Jernbaneverket arbeider med å forbedre plankvaliteten for prosjekter som
prioriteres i Nasjonal transportplan og i de forskjellige planstadiene
frem til de tas opp til bevilgning i statsbudsjettet, og departementet
har besluttet at som hovedregel skal ikke prosjekter tas opp til
bevilgning før det foreligger godkjente reguleringsplaner og før
det er gjennomført detaljplanlegging for de enkelte prosjekter.
Komiteen ser alvorlig på at Jernbaneverket ikke
har tilfredsstillende rutiner for oppfølging og kontroll av leverandørene
i markedet, selv om praksisen er innskjerpet, og komiteen forutsetter
at arbeidet med å bringe dette i orden gis høy prioritet.
Komiteener
usikker på om dette er tilstrekkelig til å få kontroll med situasjonen
og ber om at disse utfordringer gis prioritet og at ytterligere
tiltak vurderes iverksatt.
Riksrevisjonen påpeker at styringen av jernbaneinfrastruktur
har svakheter og at departementet ikke får tilstrekkelig informasjon
til å kunne styre dette på en tilfredsstillende måte. Riksrevisjonen
ber om at departementet sammen med Jernbaneverket vurderer ulike
tiltak for bedre kontroll over kostnader og bedre planlegging og
gjennomføring av prosjekter. Riksrevisjonen anbefaler videre at
det må settes klare mål for effekten av investeringer og at Jernbaneverket
må rapportere om effekten av utførte tiltak. Komiteen slutter
seg til disse anbefalingene.
Komiteen har merket seg at mangel
på kapasitet innen jernbanefag skal være en viktig årsak til forsinkelse
og manglende igangsetting av prosjekter og at undersøkelsen konstaterer
at rekruttering av personale med denne type kompetanse er vanskelig. Komiteen er
videre kjent med at Jernbaneverket har gjennomført en rekke målrettede
tiltak for å bedre situasjonen uten at dette har hatt den ønskede
virkning.
Departementet skriver i sitt svarbrev av 7. november
2012 til komiteen at utdanning av ny kapasitet innenfor jernbanefagene
tar nødvendigvis tid og at veksten i inntaket av nyansatte må avpasses
etter Jernbaneverkets egen kapasitet til opplæring samtidig med
at alle andre oppgaver skal løses.
Komiteenmener
det er nødvendig å sette i gang ytterligere tiltak både på kort
og lang sikt for å sikre nødvendig kompetanse og kapasitet innen
jernbanetekniske fag.
Departementet hevder i sitt svar
til komiteen at Jernbaneverket har innskjerpet egen praksis på området
for å sikre oppfølgingen av egne rutiner. Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelige Folkeparti
og Venstre,er også kjent med
kritikken som er reist av Riksrevisjonen i den årlige revisjon og
kontroll for budsjettåret 2011 (Dokument 1 (2012–2013)) der det
fremgårat Jernbaneverket ikke har hatt
oversikt over sine innkjøpsavtaler og at det har vært vanskelig
å finne dokumentasjon for at anskaffelsesregelverket er fulgt og
for hvilke kontrollrutiner som eksisterte. Selv om flertallet vil
komme tilbake til dette under behandlingen av Dokument 1, vil flertallet hevde
at praksis på dette området krever ytterligere innskjerpelser uten
forsinkelser.
Flertalleter
kjent med at Samferdselsdepartementet fikk seg forelagt rapporten
ved brev av 25. januar 2012 og har i brev av 16. februar 2012 gitt
kommentarer til rapporten. Statsråden fremholder i svaret blant
annet at større bevilgninger til jernbanen vil gi et bedre jernbanetilbud,
men vurderer det som lite realistisk å forvente at det skal bli
vesentlig bedre i løpet av få år, selv om bevilgningene har økt
betydelig. Flertalletforventer
en langt mer offensiv holdning fra departementets side for å forbedre
den svært lite tilfredsstillende situasjonen vi nå har i jernbanen og
som er dokumentert gjennom Riksrevisjonens rapport.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 3:13 (2011–2012)
– om Riksrevisjonens undersøkelse om utbygging og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen
– vedlegges protokollen.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har for tiden til
behandling Dokument 3:13 (2011-2012) Riksrevisjonens undersøkelse
om utbygging og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen. Som ledd i
behandlingen av saken ønsker komiteen å stille følgende spørsmål:
1. Riksrevisjonen hevder
at Jernbaneverket ikke har oversikt over status i gjennomføringen
av den samlede prosjektporteføljen, noe som igjen fører til at departementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon. Hva er gjort og hva
blir gjort fra departementets side for å bedre både oversikt, rapportering
og informasjonsflyt?
2. Ifølge Riksrevisjonen mangler det også
dokumentasjon av effektene av investeringstiltak. I en kommentar
fra departementet datert 23. mars 2012 hevdes det at det er krevende
å dokumentere direkte effekter for mindre investeringstiltak og
videre at departementet og Jernbaneverket i tiden fremover vil arbeide
for at effekten av tiltakene/prosjektene under programområdene i
større grad blir fulgt opp. På hvilken måte blir dette gjort og
hva er resultatet av dette arbeidet så langt?
3. Bevilgningene til jernbanetiltak har
i perioden 2000 til 2010 økt med 68 prosent, men til tross for dette
er ikke hverken driftsstabiliteten eller avviklingen av togtrafikken
forbedret. Hva er årsaken til dette?
4. Om lag 70 prosent av investeringsprosjektene
ble ikke igangsatt som planlagt, rundt 60 prosent av tiltakene ble
ferdigstilt senere enn planlagt, og et flertall av prosjektene ble
betydelig dyrere enn anslått, opp til 54 prosent. Hva er årsaken
til dette, og hva blir konkret gjort for å bringe disse forhold
i orden?
5. Mangel på kapasitet og kompetanse innen
jernbanetekniske fag påpekes som en av årsakene til at arbeidet
med forbedring av jernbanenettet forsinkes. Departementet hevder
i en kommentar at Jernbaneverket har gjennomført en rekke målrettede
tiltak for å bedre situasjonen. Dette har åpenbart ikke hatt den
ønskede virkning. Hvilke andre tiltak planlegger man for å forbedre
situasjonen?
6. Jernbaneverket har mangelfulle rutiner
for å følge opp at det gjennomføres tilstrekkelige kontroller av
leverandørene i markedet. Departementet hevder at det ikke er rutinene
som er mangelfulle, men at oppfølgingen og praksis ikke har vært
god nok. Hvilke tiltak er igangsatt for å bringe dette i orden?
7. Riksrevisjonen hevder at det ikke finnes
gode målinger av produktiviteten i jernbanesektoren. Jernbaneverket
har ifølge departementet nå utviklet flere indikatorer for å måle
produktiviteten i ulike deler av virksomheten. Har dette så langt gitt
de nødvendige resultater eller vurderer man andre alternative grep
for å kartlegge produktiviteten?
8. Det hevdes fra Riksrevisjonen at Samferdselsdepartementet
ikke får tilstrekkelig informasjon om svakhetene i jernbaneinfrastrukturen
og derfor ikke kan styre utviklingen på en god måte. Hva er gjort
og hva gjøres for å bedre dette?
Av hensyn til komitébehandlingen bes det om snarlig
svar. Det bes videre om at en word-versjon av svarbrevet sendes
elektronisk til kontroll@stortinget.no.
Det vises til brev av 17. oktober d.å. fra Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité hvor det stilles 8 spørsmål om
Riksrevisjonens Dokument 3:13 (2011-2012). Nedenfor følger Samferdselsdepartementets
svar på spørsmålene.
Innledningsvis vil Samferdselsdepartementet
påpeke et forhold som vi mener at Riksrevisjonen burde ha omtalt
i faktabeskrivelsen og i analysen. Det har i perioden 2000-2010
vært et stort taktskifte i jernbanepolitikken og Jernbaneverket
sine ramme- betingelser, fra et generelt lavt aktivitetsnivå i Jernbaneverket
fram til 2005 med krav om omstilling og konkurranseutsetting av
Jernbaneverkets egenproduksjon og vedlikehold. Ved regjeringsskiftet
høsten 2005 ble arbeidet med videre konkurranse- utsetting stanset,
og deretter har aktivitetsnivået i Jernbaneverket økt kraftig med
over 75 pst. økning i bevilgningene. Tabellen under viser forslag
til bevilgninger til Jernbaneverket for hhv. 2000, 2005 og 2010
(i St.prp. nr. 1/Prop. 1 S) i løpende mill. kr:
I løpende mill.
kr |
Jernbaneverket *) | 2000 | 2005 | 2010 |
| | | |
Drift og vedlikehold (inkl. Gardermobanen) | 2 727 | 2 847 | 4 462 |
Investeringer i linjen (alle 30 poster) | 1 219 | 1 423 | 3 918 |
Sum kap 1350 Jernbaneverket | 3 946 | 4 270 | 8 380 |
*) I 2005 ble jernbaneinfrastrukturen innlemmet
i momsregimet og Jernbaneverket fikk fradrag for inngående moms.
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) ble bevilgningsforslaget på kap. 1350
redusert med om lag 599 mill. 2005-kr på grunn av dette. Bevilgningsforslaget
for 2000 er ikke korrigert for dette, og er derfor ikke direkte
sammenlignbart med forslagene for 2005 og 2010. Grovt anslått kunne
en slik momsendring i 2000 ha redusert bevilgningen med om lag 485 mill.
2000-kr. Tilsvarende ville en reversering av dette i 2010 kunne
bety en økning i bevilgningen med om lag 1 175 mill. 2010-kr
For Jernbaneverket har den store økningen i
bevilgningene etter 2005 betydd en overgang fra lavt aktivitetsnivå
med omstilling og usikkerhet til en betydelig vekst i aktivitetsnivået.
Dette har hatt en grunnleggende betydning for mange av de forholdene
som Riksrevisjonen tar opp i Dokument 3:13, særlig med hensyn til
tilgjengelig kapasitet innenfor jernbanefagene.
Dessuten har det både i oppfølgingen av Nasjonal
transportplan 2006-2015 og Nasjonal transportplan 2010-2019 blitt
erkjent at planmeldingene har undervurdert behovet for drift- og
vedlikehold i arbeidet med å oppnå fastsatte mål om bedre driftsstabilitet
i togtrafikken. Kvalitet, tilstand og ytelse i infrastrukturen har
hatt en raskere negativ utvikling enn det som ble forutsatt i planmeldingene.
Oppfølgingene av begge plan- meldingene har derfor resultert i en
overoppfylling av planrammene til drift og vedlikehold for planperiodene
til og med 2013.
Spørsmål 1:
Riksrevisjonen hevder at
Jernbaneverket ikke har oversikt over status i gjennomføringen av
den samlede prosjektporteføljen, noe som igjen fører til at departementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon. Hva er gjort og hva
blir gjort fra departementets side for å bedre både oversikt, rapportering og
informasjonsflyt?
Svar:
Jernbaneverket har oversikt over status i alle
enkeltprosjekter, og Samferdselsdeparte- mentet får den styringsinformasjonen
fra Jernbaneverket som departementet ber om i styringsdialogen mellom
departementet og etaten. Riksrevisjonens konklusjon om at Samferdselsdepartementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon er etter departe- mentets
mening ikke korrekt.
De «faste» rapporteringskravene for Jernbaneverket
følger av bevilgningsreglementet, etatsinstruksen og tildelingsbrevet
fra Samferdselsdepartementet til Jernbaneverket. Presentasjonen
og detaljeringen av disse rapporteringene diskuteres jevnlig mellom
departementet og etaten. I tillegg er det et stort volum av ad hoc
rapporteringer, bl.a. i forbindelse med plan- og budsjettarbeidet.
I budsjettproposisjonene for de siste 4 årene
er det rapportert på oppfyllingen av Nasjonal transportplan 2010-2019
for planperioden 2010-2013 med utgangspunkt i plan- rammene og måleparametrene som
følger av transportplanen. I forbindelse med ny Nasjonal transportplan
2014-2023 vil det bli foretatt en ny gjennomgang av målformuleringer
og opplegget for rapportering.
Spørsmål 2:
Ifølge Riksrevisjonen mangler
det også dokumentasjon av effekten av investeringstiltakene. I en kommentar
fra departementet datert 23. mars 2012 hevdes det at det er krevende
å dokumentere effekten for mindre investeringstiltak og videre at
departementet og Jernbaneverket i tiden fremover vil arbeide for
at effekten av tiltakene/prosjektene under programområdene i større
grad blir fulgt opp. På hvilken måte blir dette gjort og hva er
resultatet av dette arbeidet så langt?
Svar:
Jernbanenettet er et sammenhengende og regulert
system, hvor samspillet mellom infrastruktur og togtrafikken er
avgjørende for hvilken transportkapasitet og -kvalitet som kan tilbys.
Svært mange av investeringene er avhengig av ruteplanendringer for
å få ut effekten av tiltakene. Samtidig kan formålstjenlige ruteplanendringer
være begrenset på grunn av andre forhold i infrastrukturen, i tilgjengelig
togmateriell og i trafikk- mønsteret. Dette er særlig krevende på
et jernbanenett med meget høy kapasitets- utnyttelse (mange punkter/strekninger
med overbelasting i rushtrafikken), stor andel av enkeltspor og
sammensatt togproduksjon (varierende toglengder, hastighetsprofiler
og stoppmønster). Ruteplanen er et komplisert samspill mellom kapasitetsutnyttelse
av infrastrukturen, trafikksammensetting og mulige togkryssinger
i forhold til togoperatørenes ulike ønsker om togruter (togtider
og rutestruktur – f.eks. stive ruter). For å gjøre vesentlige endringer
i transporttilbudet er det ofte nødvendig å gjennomføre en rekke
store og små tiltak i infrastrukturen. Virkningene av ett enkelt
tiltak kan isolert sett, være små, men tiltaket sammen med en rekke
andre tiltak, kan være nødvendig for å kunne realisere en bedring
av transporttilbudet.
Et eksempel på samspillet mellom infrastruktur og
togtilbud er det pågående arbeidet med å bedre togtilbud i Østlandsområdet
– ny grunnrutemodell. Denne er delvis et resultat av det nye dobbeltsporet mellom
Lysaker og Asker og NSBs investeringer i nytt togmateriell. I tillegg
til det nye dobbeltsporet er det nødvendig å gjennomføre en rekke
«mindre» tiltak i infrastrukturen for å kunne ta i mot nye tog og gi
en betydelig forbedring av togtilbudet og mer effektiv disponering
av togmateriellet. Et tilsvarende eksempel er Jernbaneverkets utredninger
av dobbeltspor i IC-triangelet hvor det redegjøres for sammenhengen
mellom tiltak og mulige ruteforbedringer i IC-området.
Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket legger
vekt på å få fram samspillet mellom infra-struktur og transporttilbudet.
Dette er et viktig moment i arbeidet med ny Nasjonal transportplan
2014-2023. Den samlede effekten av tiltakene kan måles når det realiseres
et nytt rutetilbud. Denne tilnærmingen er utviklet uavhengig av
Riksrevisjonens Dokument 3:13.
I tillegg til ruteplanavhengige tiltak gjennomføres
det en rekke tiltak som er uavhengig av ruteplanen. Dette kan være
sikkerhetstiltak ved planoverganger, rassikring, stasjonstiltak
m.m. Disse tiltakene innrettes mot de definerte hovedmålene i Nasjonal transportplan
og måles med tilhørende indikatorer, jf. del III i Samferdselsdepartementets
Prop. 1 S (2012-2013).
Som et ledd i arbeidet med å evaluere de eksterne kvalitetssikringsordningene
KVU/KS1 og KS2 kan det nevnes at Finansdepartementet i samarbeid
med Samferdselsdepartementet har satt i gang en evaluering av utbyggingen
av nytt dobbeltspor på strekningen Sandvika-Asker. Jernbaneverket
har dessuten satt i gang interne evalueringer av ferdigstilte investeringstiltak.
Ingen av disse evalueringene er per i dag ferdigstilt.
Spørsmål 3:
Bevilgningene til jernbanetiltak
har i perioden 2000 til 2010 økt med 68 prosent, men til tross for dette
er ikke hverken driftsstabiliteten eller avviklingen av togtrafikken
forbedret. Hva er årsaken til dette?
Svar:
Fra 2000 til 2005 var de årlige bevilgningene
til Jernbaneverket på et relativt jevnt nivå. Mesteparten av veksten
i bevilgningene har skjedd fra 2006 til 2010. I perioden 2006-2010
har økningen i bevilgningene vært størst til investeringer i linjen
som har liten betydning for bedringer av driftsstabiliteten så lenge
arbeidene på nye jernbaneanlegg ikke er avsluttet (gjelder for alle
togslag på hele jernbanenettet). Veksten i bevilgningene til drift
og vedlikehold i perioden 2006-2010 har vært om lag halvparten av veksten
i bevilgninger til investeringer. Innenfor drift og vedlikehold
har veksten vært størst for vedlikeholdet. I løpet av perioden 2006-2010
ble det etter hvert en større forståelse for at utviklingen i tilstanden
i infrastrukturen var dårligere enn tidligere antatt. I 2008 og
2009 oppstod det mange og omfattende driftsforstyrrelser bl.a. på
grunn av krevende vinterforhold. Dessuten måtte togtrafikken på
Oslo S ofte stoppes grunn av mye driftsforstyrrelser i Oslotunnelen.
Dette skapte mange ganger kaotiske forhold for de reisende. Regjeringen
besluttet derfor å starte opp Oslo-prosjektet som omfatter en total
fornyelse og rehabilitering av kritisk infrastruktur i Oslo-området.
Oslo-prosjektet ble satt i gang etter at Stortinget ved
behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2008 bevilget midler til
strakstiltak og arbeid med en hovedplan for en total fornyelse.
Hovedplanen inngikk i Nasjonal transportplan 2010-2019 hvor prosjektet
ble prioritert med ca 2 mrd. 2009-kr på kap. 1350, post 30 Investeringer
i linjen. I tillegg ble det i 2010 og 2011 satt i gang et omfattende
arbeid med å styrke vinterdriften av jernbanen.
Resultatene av dette arbeidet (Oslo-prosjektet sammen
med en betydelig satsing på drift og vedlikehold i perioden 2009-2012
og styrket vinterdrift) begynner nå å gi meget positive resultater.
Punktligheten i togtrafikken totalt sett hittil i 2012 (per september)
er på 92 pst. (alle persontog, inkl Flytoget), mot 88 pst. i hele
2011. (målsatt standard er 90 pst.). Regulariteten i togtrafikken
er på 98,1 pst. mot 97,6 pst. i 2011. Oppetiden i infrastrukturen
er 98,9 pst. mot 98,5 pst. i 2011. Regulariteten og oppetiden i
2011 og 2012 har vært preget av driftsavbrudd på grunn av ras og
flom etter «ekstremvær».
Det er sammensatte årsaker til at det i perioden 2000-2010
har vært en svak sammen- heng mellom ressursinnsats til drift og
vedlikehold av jernbanenettet og resultater i form av bedre driftsstabilitet.
Den viktigste årsaken er at vedlikeholdsbehovet på jernbaneinfrastrukturen
har vært for lavt prioritert over flere tiår slik at infrastrukturen
etter hvert ble preget av forfall. I den aktuelle perioden var det
til dels betydelig trafikkvekst på jernbanenettet som også bidro til
økende slitasje på nettet. Det er flere forhold som har påvirket
driftsstabiliteten i denne perioden. Dette gjelder økt kapasitetsutnyttelse
i form av økt togproduksjon av et allerede overbelastet og til dels
nedslitt jernbanenett i hele perioden, personellmangel (lokførere)
i NSB i 2001 og 2002, samt vanskelige vinterforhold i årene 2008,
2009 og 2010.
Spørsmål 4:
Om lag 70 prosent av investeringsprosjektene
ble ikke igangsatt som planlagt, rundt 60 prosent av tiltakene ble
ferdigstilt senere enn planlagt, og et flertall av prosjektene ble
betydelig dyrere enn anslått, opp til 54 prosent. Hva er årsaken
til dette, og hva blir konkret gjort for å bringe dette i orden?
Svar:
Når dette skal vurderes, er det er viktig å
være oppmerksom på hva de ulike formelle planfasene innebærer for
et investeringsprosjekt og usikkerheten som er knyttet til prosjektomfang,
kostnadsanslag og framdriften i de ulike planleggingsfasene. I hoved- sak
er det fire planfaser: 1) Forstudie og utredning (ev. konseptvalgutredning
KVU/ KS1 for store prosjekter), 2) Hoved- og kommunedelplan, 3)
Detalj- og reguleringsplan, og 4) Byggeplan og gjennomføring. For
store prosjekter gjennomføres det ekstern kvalitetssikring (KS2)
før anleggsstart.
Nasjonal transportplan gir en økonomisk planramme
for planperioden og angir innretning og prioritering av prosjekter.
Prosjektene som spesifiseres for oppstart i løpet av de fire første
årene i transportplanen, presenteres i hovedsak på grunnlag av hovedplan/kommunedelplan.
Prosjekter som tas opp til bevilgning i de årlige statsbudsjettene,
presenteres i hovedsak på grunnlag av detalj- og reguleringsplan (grunnlag
for gjennomføring av KS2).
Gjennom de ulike planfasene, når ytterligere planlegging
og detaljering er gjennomført, oppstår det ofte behov for endringer
i omfang og innhold i prosjektene. Det må derfor skilles mellom
tidligfase (herunder Nasjonal transportplan og Handlingsprogram)
og godkjent kostnadsramme som er fastsatt av Stortinget.
I budsjettsammenheng spesifiseres prosjektene med
en kostnadsramme som utgjør departementets fullmakt til å gjennomføre
prosjektet og binde opp framtidige bevilgninger. Samferdselsdepartementet mener
at godkjent kostnadsramme på tidspunktet for oppstart er det beste
grunnlaget for å vurdere om et prosjekt blir dyrere enn planlagt.
Da er rammene for prosjektet i all hovedsak fastlagt, og det gjenstår
liten usikkerhet om hvordan prosjektet skal utformes.
I planperioden 2006-2009 var det i hovedsak mindre
prosjekter som inngikk i Jernbane- verkets handlingsprogram, som
ikke ble startet opp som planlagt. I forhold til planforut- setningene
i Nasjonal transportplan skyldtes manglende oppstart i hovedsak
at prosjektene i den videre planleggingen, viste seg å bli dyrere
enn kostnadsanslagene som var lagt til grunn i Nasjonal transportplan/Handlingsprogrammet.
I tillegg ble det i løpet av planperioden foretatt en betydelig
omprioritering av bevilgningene fra investeringer til drift og vedlikehold
som var nødvendig for å bedre driftsstabiliteten til togtrafikken. Dette
gikk i hovedsak på bekostning av nødvendig planlegging og oppstart
av mindre investeringsprosjekter under programområdene.
For å få redusert omfanget av kostnadsøkninger
i de forskjellige planstadiene fram til prosjektet blir tatt opp
til bevilgning, arbeider Jernbaneverket med å forbedre plan- kvaliteten
for prosjekter som prioriteres i Nasjonal transportplan og i de
forskjellige planstadiene fram til de tas opp til bevilgning i statsbudsjettet.
Samferdselsdeparte- mentet har besluttet at som hovedregel, skal
ikke jernbaneprosjekter tas opp til bevilgning før det foreligger
godkjente reguleringsplaner og det er gjennomført detaljplanlegging
for de enkelte prosjekter.
Spørsmål 5:
Mangel på kapasitet og
kompetanse innen jernbanetekniske fag påpekes som en av årsakene
til at arbeidet med forbedring av jernbanenettet forsinkes. Departementet
hevder i en kommentar at Jernbaneverket har gjennomført en rekke
målrettede tiltak for å bedre situasjonen. Dette har åpenbart ikke
hatt den ønskede virkning. Hvilke andre tiltak planlegger man for
å forbedre situasjonen?
Svar:
Samferdselsdepartementet viser til omtalene
av Jernbaneverkets bemanning og kompetanse-utvikling innenfor jernbanefagene
i de årlige budsjettframleggene, sist i Prop. 1 S (2012-2013), jf.
side 135. Viktige deler av den spesialkompetansen Jernbane- verket
har bruk for, eksisterer i liten grad eller ikke i det hele tatt
utenfor etaten, f.eks. gjelder dette for Jernbaneverkets relébaserte
sikringsanlegg. Utdanning av ny kapasitet innenfor jernbanefagene
tar nødvendigvis tid og veksten i inntaket av nyansatte må avpasses
til Jernbaneverkets egen kapasitet til opplæring samtidig med at
alle andre oppgaver skal løses (herunder løpende vedlikehold og
nyinvesteringer).
I tillegg til økt rekruttering og kompetanseutvikling
har Jernbaneverket bl.a. igangsatt en rekke tiltak mot leverandørmarkedet
for nyinvesteringer som går på ulike kontraktsformer/-fagsammensetninger,
intensivert bruk av kompetanse fra utlandet og sektoropplæring.
Markedet har respondert positivt på disse tiltakene. En effekt av
økte budsjetter er at det har ført til flere utlysninger av oppdrag
både på prosjektering og bygging som har medført at flere leverandører
ser på Norge som et attraktivt marked og har ført til økt konkurranse.
Spørsmål 6:
Jernbaneverket har mangelfulle
rutiner for å følge opp at det gjennomføres tilstrekkelige kontroller av
leverandørene i markedet. Departementet hevder at det ikke er rutinene
som er mangelfulle, men at oppfølgingen og praksis ikke har vært
god nok. Hvilke tiltak er igangsatt for å bringe dette i orden?
Svar:
Jernbaneverket har innskjerpet egen praksis
på området for å sikre oppfølgingen av egne rutiner. Dette gjelder
bl.a. oppfølging av entreprenørene i de ulike prosjektene med stikkprøvekontroller
og revisjoner, f.eks. sosial dumping. Jernbaneverket gjennomfører
også egne revisjoner på utvalgte områder og firmaer. Kontraktsopp-
følgingen skjer gjennom kontraktsgjennomgang og kontroll av alle
fakturaer mot gjennomført arbeidsmengde (målebrev). Jernbaneverket
har skriftlige revisjonsplaner i prosjektene, i divisjonen og hos
jernbanedirektøren.
Spørsmål 7:
Riksrevisjonen hevder at
det ikke finnes gode målinger av produktiviteten i jernbane- sektoren.
Jernbaneverket har ifølge departementet nå utviklet flere indikatorer
for å måle produktiviteten i ulike deler av virksomheten. Har dette
så langt gitt de nødvendige resultater eller vurderer man andre
alternative grep for å kartlegge produktiviteten?
Svar:
Samferdselsdepartementet viser til omtalen av effektivitet
i Prop. 1 S (2012-2013), jf. side 135. Det har vist seg utfordrende
å etablere et godt system for oppfølging av produktiviteten i Jernbaneverket,
bl.a. fordi Jernbaneverket har en sammensatt tjenesteproduksjon.
Jernbaneverket har gjennomført et internt prosjekt
for å styrke egen økonomistyring og regnskapskvalitet. Dette har
vært et gjennomgående prosjekt for hele virksomheten knyttet til
økonomistyrings- og regnskapsfunksjoner, enkelte sentrale støttefunksjoner
og planleggings- og gjennomføringsprosesser i kjernevirksomheten.
Prosjektet har synliggjort flere områder som krever stor innsats
i 2012 og videre inn i 2013. Jernbaneverket mener dette vil bidra
positivt til bl.a. måling av etatens produktivitet, planlegging
i kjernevirksomheten, og effektivitet og kvalitet i støtteprosesser.
Jernbaneverket arbeider med å heve kvaliteten
på styringsinformasjonen. Jernbane- verkets utbyggingsdivisjon er
i 2012 vurdert i forhold til organisering, kapasitet og kompetanse
med hensyn til effektiv prosjektgjennomføring innenfor de økonomiske rammer
som er gitt, målt opp mot hva som ansees som beste praksis i bransjen.
Det er videre igangsatt et arbeid med å se på effektiviteten av
de administrative funksjonene på tvers internt i Jernbaneverket.
Det har også vært gjennomført benchmark-studier
hvor Jernbaneverket er målt opp mot andre jernbaneforvaltninger
i Europa (sist oppdatert i 2010). Resultatene av disse studiene
må tolkes med forsiktighet, men de kan tyde på at livssykluskostnadene
for jernbaneinfrastruktur i Norge er noe lavere enn det europeiske
gjennomsnittet.
En enkel måte å vurdere utviklingen av totalproduktiviteten
kan være å se på samlet omsetning i Jernbaneverket målt i forhold
til antall ansatte. En slik beregning viser at omsetningen basert
på regnskapstall i faste priser, eks. inntak av lærlinger i Jernbaneverket
i 2005 utgjorde ca. 0,48 ansatt per mill. krone, mens tilsvarende
tall for 2011 var ca. 0,36 ansatt per mill. krone. Dette utgjør
en økning i omsetningen per ansatt på ca. 33,3 pst., eller en gjennomsnittlig
årlig økning på ca. 5,4 pst. i løpet av de siste 6 årene. Dette
indikerer at det har vært en produktivitetsforbedring i Jernbaneverket
i denne perioden.
Spørsmål 8:
Det hevdes fra Riksrevisjonen
at Samferdselsdepartementet ikke får tilstrekkelig informasjon om svakhetene
i jernbaneinfrastrukturen og derfor ikke kan styre utviklingen på
en god måte. Hva er gjort og hva gjøres for å bedre dette?
Se svar på spørsmål 1.
Kopi: Jernbaneverket
Riksrevisjonen
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. desember 2012
Anders Anundsen |
Øyvind Vaksdal |
leder |
ordfører |