Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Prop. 59 L (2012–2013). I tillegg
til de foreslåtte endringer i disse lovene foreslås det også enkelte
endringer i andre lover som omhandler fiskeriene, herunder havressursloven.
Noen av de endringer som gjøres er rene oppdateringer og flyttinger
fra en lov til en annen. En slik flytting er blant annet at man
flytter definisjonen av hvem som skal anses likestilt med norsk
statsborger fra fiskeriforbudsloven og over til deltakerloven § 5,
slik at definisjonen skal stå i samme bestemmelse som kravet om
norsk nasjonalitet for å drive ervervsmessig fiske og fangst. Komiteen har
videre merket seg at kravet knyttet til bosted for mannskap på norske
fiskefartøy flyttes fra fiskeriforbudsloven til en ny § 5 a i deltakerloven. Komiteen har
også merket seg at regjeringen foreslår at det skal innføres en hjemmel
til å kunne fastsette i forskrift når søknad om ervervstillatelse
kan avslås ut fra hensynet til fiskeflåtens distriktsmessige fordeling,
hensynet til ressursgrunnlaget eller lovens formål for øvrig. Den
endringen foreslås for å kunne forskriftsfeste det som forvaltningen
har utviklet en omfattende praksis for i dag.
Komiteen er av den oppfatning
at mange av de forslag som fremmes i proposisjonen er lite kontroversielle
og helt i tråd med dagens fiskeripolitikk i praksis.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen i Prop. 59 L (2012–2013) har foretatt en grundig
etterkontroll av deltakerloven med sikte på å oppdatere og forenkle
regelverket, samt vurdere om loven virker etter sin hensikt. Regjeringen
har også foretatt en gjennomgang av fiskeriforbudsloven, blant annet
med sikte på å oppheve bestemmelser uten praktisk betydning, samt
å flytte noen av bestemmelsene til nyere lover hvor de hører bedre
hjemme. Regjeringens målsetting har vært å vurdere om regelverket
har virket etter sin hensikt etter at lovene ble vedtatt (deltakerloven
ble vedtatt i 1999, fiskeriforbudsloven i 1966). Regjeringen har
på denne bakgrunn utarbeidet en lovproposisjon med en rekke ulike
forslag til lovendringer. Forslagene er av en relativt teknisk karakter. Flertallet viser
til at høringsinstansene gjennomgående har vært positive til regjeringens
forslag og at det er gitt uttrykk for at arbeidet må sees på som
en fornying av regelverket. Flertallet er av den
oppfatning at forslagene som fremmes i proposisjonen er i tråd med
dagens fiskeripolitikk i praksis, og slutter seg til den fremlagte
lovproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at regjeringen
foretar en rekke endringer i forskjellige lover innen fiskerisektoren som
en følge av den etterkontroll som departementet har foretatt av
lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst
(deltakerloven) og at en også har foretatt en gjennomgang av lov
17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske mv.
i Norges territorialfarvann (fiskeriforbudsloven). Disse medlemmer mener
det er grunn til å påpeke at regjeringen i proposisjonen også foreslår
en samordning av straffebestemmelsene i deltakerloven med det som
fremkommer i havressursloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at regjeringen
burde foretatt en fullstendig gjennomgang av hele feltet knyttet
til bøter og straff i forbindelse med overtredelse av bestemmelsene
både i havressursloven og deltakerloven før man endrer bestemmelsene
i deltakerloven. Disse medlemmer vil komme tilbake
til dette punktet i forbindelse med omtalen under den konkrete paragrafen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at flere av
høringsinstansene har uttrykt skepsis til den fremgangsmåten regjeringen
har valgt, særlig knyttet til endringene i deltakerloven. Disse
medlemmer vil i den forbindelse spesielt nevne høringsuttalelsen
til Norges Fiskarlag der det bl.a. uttales følgende:
«1. Norges Fiskarlag er svært undrende til departementets
fremgangsmåte hvor departementet alene har foretatt en revisjon
av deltakerloven for så å sende denne til høring.»
Disse medlemmer vil påpeke at
regjeringen i proposisjonen skriver at man har foretatt en etterkontroll
av deltakerloven og gjennomgang av fiskeriforbudsloven. En har med
andre ord ikke foretatt en helhetlig vurdering av lovene med sikte
på modernisering. Det fremkommer med all tydelighet i proposisjonen
at det som nå ligger til behandling er diverse justeringer og mindre endringer. Disse
medlemmer mener det ville vært naturlig at regjeringen nå
igangsatte et arbeid med en evaluering av deltakerloven for å se om
det lovverket som nå gjelder, i tilstrekkelig grad er tilpasset
dagens situasjon innen fiskerinæringen og de behov en der måtte
ha. Disse medlemmer mener at særlig forskjellen knyttet til
fylkesbindinger når det gjelder arv og generasjonsskifte er lite
hensiktsmessig og bør endres for å sikre de mindre og mellomstore fiskebåtrederiene. Disse
medlemmer ber videre om at regjeringen nå igangsetter et
arbeid med å evaluere deltakerloven og i den forbindelse utarbeider
et høringsutkast som sendes ut bredt til alle aktørene innen fiskerinæringen
slik at man kan få seg forelagt en mer åpen og helhetlig gjennomgang
av lovverket. I den forbindelse bør det også vurderes om en i det
hele tatt trenger fiskeriforbudsloven eller om denne lovens intensjoner
og bestemmelser i stedet kan ivaretas av annet lovverk.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til representantforslag fra representanter fra Høyre om en gjennomgang
av rettssikkerheten til norske fiskere, jf. Dokument 8:120 S (2010–2011). Høyre
ønsket i den forbindelse en redegjørelse for de reelle og underliggende
eier- og maktforholdene i fiskerinæringen, og ønsket fremlagt en sak
om begrensningene i deltakerloven, hvor det redegjøres for om disse
bidrar til at lovens mål faktisk nås, hvilke positive og negative
konsekvenser eierbegrensningene har hatt og har, samt å vurdere
et skille basert på båtenes størrelse. Høyre mente også at regelverket
burde endres, slik at generasjonsskifter kan skje på en mer ubyråkratisk
måte. Disse medlemmer mener det er et behov for å
evaluere deltakerloven, og at det i den forbindelse bør utarbeides
et høringsutkast som sendes ut bredt til alle aktørene i næringen.
Komiteen har merket
seg at regjeringen foreslår en rekke endringer i deltakerloven. Dette
er et resultat av det arbeidet som er gjort med etterkontroll knyttet
til denne loven. Deltakerloven ble vedtatt 26. mars 1999 og erstatter tidligere
lover som har regulert deltakelsen i fiske og fangst. Loven er blitt
endret flere ganger siden ikrafttredelsen, og i den forbindelse
finner komiteen grunn til å vise til de endringer
som ble foretatt i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 70
(2003–2004) og Ot.prp. nr. 13 (2007–2008), og sist de endringer
som ble gjort i forbindelse med behandlingen av Prop. 70 L (2011–2012)
Endringer i deltakerloven, havressurslova og finnmarksloven. Komiteen vil
påpeke at mange av de endringer som foreslås i denne proposisjonen
er mindre endringer som komiteen fullt ut slutter
seg til da det kan dreie seg om presiseringer og tilpasninger til
andre gjeldende lover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti finner likevel grunn til å
gå nærmere inn på noen av de endringer som foreslås spesielt da
disse kan ha stor betydning for de som utøver fiske og fangst.
Komiteen har merket
seg at regjeringen foreslår å flytte bestemmelsen som regulerer
at minst halvparten av mannskapet og lottfiskerne samt fartøyfører
skal være bosatt i en kystkommune eller i en nabokommune til en
kystkommune, fra fiskeriforbudsloven § 3 og til deltakerloven § 5
a.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig i at dette er en bestemmelse som hører
hjemme i deltakerloven og ikke i fiskeriforbudsloven. Disse
medlemmer finner imidlertid grunn til å påpeke at det innen
næringen er delte meninger om hvorvidt dette er en bestemmelse som
bør opprettholdes. Norges Fiskarlag påpeker i sin høringsuttalelse at
kravet knyttet til bosted for fartøyfører bør endres da det bør
være unødvendig å måtte søke dispensasjon for en norsk fartøyfører
som er bosatt et annet sted enn i en kystkommune eller i en nabokommune
til en kystkommune. De påpeker videre at det er uheldig at en norsk
fartøyfører som er bosatt i et land utenfor EØS-området, er utelukket
fra å kunne være fartøyfører på et norsk fiskefartøy.
Disse medlemmer er enig i de
betraktninger som fremføres av Norges Fiskarlag og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag til ny § 5 a første avsnitt:
«I lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å
delta i fiske og fangst (deltakerloven) gjøres følgende endringer:
Ny § 5 a første ledd skal lyde:
§ 5 a Krav til bosted
Det er forbudt å nytte
fartøy til ervervsmessig fiske eller fangst dersom ikke minst halvparten av
mannskapet og lottfiskerne er bosatt i en kystkommune eller i en
nabokommune til en kystkommune.»
Komiteen viser til
at forskrift 2. desember 2011 nr. 1178 om adgang til å delta i kystfartøygruppens
fiske for 2012 (deltakerforskriften), gitt med hjemmel i lov 26. mars
1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven), stiller
krav til bosted for erverver av fartøy som har deltakeradgang i
fisket etter torsk, hyse og sei mv. i lukket gruppe, jf. deltakerforskriften § 43
annet ledd bokstav b. Kravet er at både selger og kjøper må være
ført i fiskermanntallet i samme fylke i minst 12 måneder før kjøpet finner
sted. Unntak fra kravet kan gjøres for kjøper som er ført i fiskermanntallet
i løpet av de siste tolv månedene, dersom vedkommende har vært bosatt
i fylket i minst 12 måneder.
Bestemmelsen åpner for at Fiskeridirektoratets regionkontor
kan dispensere fra bostedskravet (forskrift 2. desember 2011 nr.
1178 om adgang til å delta i kystfartøygruppens fiske for 2012 (deltakerforskriften)
§ 43 tredje ledd bokstavene a og b)
a) når fartøy
kjøpes fra annet fylke og overføres til Nord-Troms og Finnmark,
b) ved salg mellom fylker når det er naturlig
å se kjøper og selgers distrikt som ett område i kvotesammenheng.
Ved generasjonsskifte hefter det altså bostedskrav
som skal være oppfylt ved overdragelsen på lik linje med ordinært
erverv. Dette bostedskravet gjelder ikke ved arv ved dødsfall.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å legge
til rette for minst mulig offentlig begrensning i næringsetablering
og -utvikling i fiskerinæringen. I denne sammenheng mener disse
medlemmer det er viktig å kunne få til effektive overdragelser
av fiskefartøy i forbindelse med salg, arv eller generasjonsskifte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til brev av 6. mars 2013 til Stortingets
næringskomité fra fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.
Det fremkommer her at det ikke er registrert rene overdragelser
av fartøy som er generasjonsskifter, men at Fiskeridirektoratet
har opplyst at når det gjelder antallet generasjonsskifter som berøres av
fylkesbindingen «nok har hatt en forespørsel om overføring av aksjer
i generasjonsskifte hvor fylkesbindingen er berørt, men uten at
dette resulterte i noen enkeltsak». Det fremkommer videre i svaret
til Stortinget at:
«En naturlig antagelse kan være at den som vil overta
et fartøy på generasjonsskifte, ofte eller som regel vil være bosatt
samme sted og kanskje ha deltatt i driften av fartøyet tidligere.
Dersom det likevel finnes mange tilfeller hvor denne antagelsen
ikke er riktig, vil det å oppheve fylkesbindingen i forbindelse
med generasjonsskifte potensielt kunne medføre endring i den fylkesvise
fordeling av kystfartøy med begrenset adgang til å delta i torskefisket.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den formening at det
ikke foreligger særlige grunner til at generasjonsskifte skal vurderes
på annen måte enn arv ved dødsfall.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta
i fiske og fangst (deltakerloven) § 21 gis et nytt fjerde ledd:
§ 21 fjerde ledd skal lyde:
Det kan ikke i medhold
av første ledd fastsettes bestemmelser om krav til bosted som er
til hinder for at fartøy overtas for fortsatt drift ved arv eller
generasjonsskifte av person som er omfattet av § 7 annet ledd første
og annet punktum.»
Komiteen har merket
seg at regjeringen ønsker å ta inn en bestemmelse i deltakerloven
§ 7 første ledd bokstav a som åpner for at det kan gis forskrift
med nærmere regler om når ervervstillatelse kan avslås ut fra hensynet
til fiskeflåtens distriktsmessige fordeling, hensynet til ressursgrunnlaget
eller lovens formål for øvrig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil i den forbindelse vise til at det allerede
i dag er inntatt i deltakerloven § 7 en bestemmelse om at slik ervervstillatelse
kan avslås selv om vilkårene ellers er oppfylt, dersom innvilgelse
ikke er ønskelig ut fra hensynet til fiskeflåtens distriktsmessige
fordeling, hensynet til ressursgrunnlaget eller lovens formål for øvrig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dagens fiskeriforvaltning og lovverk må ha som hovedmålsetting
å i størst mulig grad medvirke til at en får en så optimal høsting
av havets ressurser som mulig. I den forbindelse er det viktig at
man har en variert flåtestruktur som kan høste disse ressursene
på en god måte. Disse medlemmer mener at det skal
svært tungtveiende grunner til for å kunne avslå en søknad om ervervstillatelse
på dette grunnlaget dersom øvrige vilkår er oppfylt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å
delta i fiske og fangst (deltakerloven) gjøres følgende endringer:
§ 7 Særlige bestemmelser
om ervervstillatelse
Første ledd skal lyde:
a. fartøyet tidligere er tatt ut av fisket i
medhold av en kondemnerings- eller strukturkvoteordning eller liknende
ordning.
b. fartøyeieren eller andre som har drevet
et fartøy på fartøyeierens vegne, grovt eller gjentatte ganger har
overtrådt bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller
annen fiskerilovgivning.»
Komiteen har merket
seg at regjeringen foreslår å oppdatere straffebestemmelsene i deltakerloven
i forhold til havressursloven samt i tillegg å heve strafferammen
ved grov overtredelse av deltakerloven og havressursloven. Videre
foreslås å endre bestemmelsene om tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
i deltakerloven slik at disse er i samsvar med havressurslovens
tilsvarende bestemmelser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at siktemålet
med hevingen av strafferammen ved grov overtredelse først og fremst
er å ramme internasjonal fiskerikriminalitet. Dette er utdypet i brev
av 8. mars 2013 fra fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen
til Stortingets næringskomité. Det er videre fremhevet at:
«Forslaget om å heve strafferammen for grove overtredelser
fra tre til seks år har ingen betydning for straffenivået ved ordinære
overtredelser, og behøver heller ikke resultere i strengere straffeutmåling
i alle enkeltsaker om grove overtredelser, jf. Prop. 59 L (2012–2013)
kap. 5.8.3»
samt at
«Det er ved overtredelser som er av organisert og grenseoverskridende
karakter der kriminaliteten foregår på tvers av landegrenser mellom
flere parter og systematisk og over tid, at det kan være aktuelt
å benytte strafferammen på inntil 6 års fengsel.»
Flertallet legger etter dette
til grunn at lovendringen ikke i seg selv er et signal om endring
av normalstraffenivået. Man ser trender internasjonalt om grove
overtredelser innenfor fiskerinæringen. Det er et mål at Norge skal
være forberedt på at disse trendene også kan nå oss, bl.a. gjennom
å tilrettelegge for å kunne straffe disse overtredelser på en tilstrekkelig
streng måte.
Flertallet ser derfor behovet
for å få en hevet ramme for å kunne møte grenseoverskridende og organisert
kriminalitet på en adekvat måte, og flertallet vil
understreke at det er enig i departementets vurdering av at hevingen
av strafferammen ikke skal resultere i strengere straffeutmåling
i alle enkeltsaker om grove overtredelser. Flertallet viser
i denne forbindelse til at forslaget om å heve strafferammen fra
tre til seks år har som sitt primære siktemål å legge bedre til
rette for at Norge kan delta i internasjonalt samarbeid i kampen
mot grenseoverskridende fiskerikriminalitet. Det vises til svarbrev
av 8. mars 2013 hvor det fremgikk at:
«Forslaget kan sees på som en oppfølging både av
Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert kriminalitet – en
felles innsats, og regjeringens handlingsplan mot økonomisk kriminalitet. Dette
er nærmere omtalt i kapittel 5.8 i Prop. 59 L (2012–2013). For å
kunne samarbeide tilfredsstillende med andre stater ved brudd på havressursloven,
er det nødvendig at straffebestemmelsen tilfredsstiller kravene
til hva som anses som alvorlig forbrytelse i FNs konvensjon mot
grenseoverskridende organisert kriminalitet, dvs. at strafferammen
for grove overtredelser må ligge på minst fire års fengsel. Videre er
det slik at det i arbeidet med straffeloven 2005 ble lagt til grunn
at man bør benytte færre strafferammer enn i dag, jf. Ot.prp. nr.
8 (2007–2008) s. 23 flg. En øvre strafferamme på 4 år ble ikke videreført,
noe Stortinget sluttet seg til. Laveste strafferamme over 4 år som
ble videreført er 6 år, som også er strafferammen for alvorlig miljøkriminalitet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at det er på høy tid
at det foretas en total gjennomgang av hele dette feltet om gebyrer
og endringer i straffebestemmelsene. Det er svært viktig at det
er samsvar mellom straffereaksjonen og lovbruddets alvorlighet.
Mange fiskere føler i dag at de straffes urimelig hardt sett i forhold
til det lovbruddet de anklages for å ha begått. Dette gjelder både
gebyrets størrelse og ikke minst regelverket knyttet til utøvelsen
av fisket, herunder bifangstregler etc. Disse medlemmer vil
i den forbindelse særlig vise til Norges Fiskarlags høringsuttalelse
til straffebestemmelsen i deltakerloven der de bl.a. uttaler følgende:
«Norges Fiskarlag er uenig med Fiskeri- og kystdepartementet
om de forslagene som departementet foreslår i høringsnotatet om straffereaksjoner
og andre reaksjoner for brudd på fiskeriregelverket.»
De uttaler videre at:
«det er Fiskarlagets oppfatning at fiskerne har blitt
utsatt for unødvendig harde reaksjoner ved brudd på fiskeriregelverket
og at mange av reaksjonene verken har hatt legitimitet eller forståelse
hos fiskerne samt at reaksjonene har fremstått som uforholdsmessig
strenge sett i sammenheng med forseelsen.»
Disse medlemmer mener at det
er svært viktig at de straffereaksjoner som treffes har legitimitet
i befolkningen og ikke minst hos yrkesutøverne selv. Dette synes
ikke å være tilfelle. Disse medlemmer ber om at regjeringen
foretar en evaluering av dagens straffebestemmelser og overtredelsesgebyr, samt
tvangsmulkt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av rettssikkerheten til norske fiskere, herunder en gjennomgang
av om det er samsvar mellom straffereaksjoner og lovbruddets alvorlighet
og om regelverket gir tilstrekkelig forutberegnelighet, og å legge
frem en sak for Stortinget om dette.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ber
om at en slik gjennomgang og evaluering foretas før en foretar endringer
i lovverket. Det er her viktig at yrkesutøvernes organisasjoner
blir gitt anledning til å komme med sine synspunkter før ny sak
fremlegges. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
stemme imot endringene i deltakerloven §§ 28, 29, 31 samt ny § 31
a.