Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders
Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til årsmeldingen for 2012 fra Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(Sivilombudsmannen), Dokument 4 (2012–2013).
Komiteen vil understreke Sivilombudsmannens
rolle for den enkelte innbygger. En klage til ombudsmannen gir en
mulighet til å få gyldigheten av forvaltningsvedtak undersøkt av
en nøytral og uavhengig instans. Undersøkelsene hos ombudsmannen
kan være et nyttig og praktisk alternativ til å måtte gå til domstolene.
Det er også viktig at den enkelte kan klage til ombudsmannen på
egen hånd, uten å bruke sakkyndig hjelp, f.eks. advokat.
Komiteen registrerer at antall
klager stiger litt hvert år, og er nå på rundt 3 000. Tallet i seg
selv er ikke urovekkende, men like mye et uttrykk for at klageordningen
fungerer. Komiteen registrerer at andelen av innkomne
saker som totalt sett fører til kritikk eller henstilling til å
se på saken på nytt, er på rundt seks pst.
Komiteen registrerer at klagene
som i tidligere år domineres av klager på Nav, deretter Fylkesmannen
og kommunene. Nesten en fjerdedel, eller 700 av sakene, dreier seg
om Nav, mens på Fylkesmannen og kommunene ble det mottatt rundt
550 klager hver. Dette hovedinntrykket er stort sett på linje med
tidligere års rapporter. Komiteen understreker at
disse tallene ikke er helt representative for omfanget av feil som gjøres
i forvaltningen. Rundt fem til seks pst. av klagene hos Nav og fylkesmennene
fører til en eller annen form for kritikk eller oppfordring til forvaltningen,
som er på snittet for alle etater. For kommunene er andelen noe
høyere; åtte pst.
Komiteen mener at tallene fra
årsrapporten tyder på at forvaltningen i det store og hele gjør en
god jobb og behandler henvendelser fra innbyggerne i tråd med gjeldende
retningslinjer. De aller fleste av sakene fører ikke til kritikk
fra Sivilombudsmannen eller henstilling om å se på saken på nytt.
Komiteen viser til at Oslo, Troms
og Finnmark er på klagetoppen, målt i antall klager sammenliknet
med befolkningstallet. Innbyggerne i Oppland, Buskerud og Rogaland
klager minst.
Komiteen registrerer at det er
svært ujevn informasjon blant folk om hva Sivilombudsmannen kan
tilby dem som føler seg urettferdig behandlet av offentlige myndigheter. Komiteen vil
derfor be ombudsmannen ta initiativ overfor forvaltningen for å
få på plass mer systematikk i hvordan ordningen med Sivilombudsmannen
kan gjøres kjent overfor personer som mener seg utsatt for feil
og urett fra forvaltningen.
Komiteen viser til at ombudsmannen
bruker mye tid på mindre saker og åpenbart grunnløse klager. Komiteen ber
derfor ombudsmannen om å jobbe mer i dybden med prinsipielt viktige saker.
Komiteen viser til at årsmeldingen
etter hvert har vokst seg svært omfangsrik. Komiteen viser
til at kravene til innhold er forankret i Instruks for Stortingets
ombudsmann for forvaltningen § 12, hvor det er et minimumskrav at
meldingen skal inneholde:
«… en oversikt over behandlingen av de enkelte saker
som Ombudsmannen mener har alminnelig interesse, og nevne de tilfeller
der han har gjort oppmerksom på mangler ved lover, administrative
forskrifter eller administrativ praksis eller har gitt særskilt
melding (…)», «et referat av hva vedkommende forvaltningsorgan eller tjenestemann
har uttalt om klagen (…)»
og videre
«… orientere om sitt arbeid med å overvåke og kontrollere
at offentlig forvaltning respekterer og sikrer menneskerettighetene».
Komiteen ber Sivilombudsmannen
ved utarbeidelsen av kommende årsmeldinger legge vekt på å avgrense
lengde og innhold til lovens minimumskrav. Komiteen understreker
at det ikke er et krav at årsrapporten trykkes, framfor kun å publiseres
på nett. Komiteen mener at instruksen heller ikke
er til hinder for at Sivilombudsmannen utarbeider en trykket kortversjon
av sin årsrapport. Komiteen ber Sivilombudsmannen vurdere
hva som er mest formålstjenlig innenfor disse rammene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Høyre, viser til at Sivilombudsmannen
i dag har anledning til å bringe en sak til Stortinget, om ombudsmannen
finner det nødvendig. Det følger av sivilombudsmannsloven § 12 annet ledd:
«Får Ombudsmannen kjennskap til forsømmelse eller feil av større
betydning eller rekkevidde, kan han gi Stortinget og vedkommende
forvaltningsorgan særskilt melding».
Flertallet mener at terskelen
for å bringe slike saker til Stortinget kan virke noe høy. Flertallet foreslår
derfor at sivilombudsmannsloven § 12 annet ledd skal lyde:
«Ombudsmannen kan gi Stortinget og vedkommende
forvaltningsorgan særskilt melding om han finner det formålstjenlig.»
Forslaget til lovendring vil bli fremmet som
et eget representantforslag.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at sivilombudsmannsloven § 12 annet ledd gjelder såkalt særskilt
melding. Dette medlem viser til at Sivilombudsmannens
årlige melding til Stortinget omfatter ombudsmannens virksomhet i
det foregående år, og at ombudsmannen etter lovens virkeområde har
relativt vide hjemler til å arbeide for at det i den offentlige
forvaltning ikke blir gjort urett mot den enkelte borger, og at embets-
og tjenestemenn og andre som virker i forvaltningens tjeneste ikke
gjør feil eller forsømmer sine plikter. Dette medlem viser til
at ombudsmannen gjennom § 12 annet ledd er sikret en adgang til
å gi Stortinget eller rett vedkommende forvaltningsorgan en særskilt
melding utenom Sivilombudsmannens årlige melding, dersom ombudsmannen
får kjennskap til forsømmelse eller feil av større betydning eller
rekkevidde. Dette medlem kan derfor ikke se at det
er behov for å utvide ombudsmannens adgang til å bringe saker til
Stortinget ytterligere.
Komiteen viser til
at Stortinget tidligere har understreket at i de få enkelttilfeller
hvor Sivilombudsmannen anbefaler en klager å gå til sak mot forvaltningen,
og det senere skulle vise seg at klager taper til tross for Sivilombudsmannens anbefaling,
skal staten dekke kostnadene som klager påføres. Komiteen forventer
at dette nå er innarbeidet, og vil understreke at dette også gjelder
i de tilfeller hvor klager påføres andre kostnader, som for eksempel
saksomkostninger til domstol, selv om klager ikke kan sies å ha
tapt (eller vunnet) saken i sin helhet.
Komiteen vil for øvrig vise til
Dokument 8:122 S (2012–2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal om å styrke Sivilombudsmannens
rolle overfor forvaltningen og Dokument 8:123 L (2012–2013) Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og
Øyvind Vaksdal om endring i § 6 i sivilombudsmannsloven (utvidelse
av klagefrist), som ligger til behandling.
Komiteen vil også vise til Innst.
225 S (2012–2013) fra utenriks- og forsvarskomiteen om samtykke
til ratifikasjon av valgfri protokoll av 18. desember 2002 til FN-konvensjonen
av 10. desember 1984 mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff, jf. Prop. 56 S (2012–2013),
der det fremgår:
«For at Sivilombudsmannen skal kunne oppfylle de
krav protokollen stiller til nasjonale forebyggende mekanismer,
er det nødvendig med endringer i sivilombudsmannsloven og -instruksen.
Justisdepartementet tar sikte på å legge frem en Prop. L med forslag
til lov- og instruksendringer i løpet av vårsesjonen 2013.»