Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til
lov om endringer i legemiddelloven. Det foreslås å gjøre det straffbart
uten lovlig adkomst å erverve, besitte eller bruke dopingmidler
slik disse er definert i forskrift om hva som skal anses som dopingmidler.
Det foreslås at overtredelser av den nye bestemmelsen straffes med bøter
eller fengsel i inntil 6 måneder eller begge deler.
Det foreslås også å presisere i legemiddelloven § 23
at det må framgå uttrykkelig av tillatelsen for innførsel av og
engros- og detaljomsetning med narkotika at tillatelsen omfatter
narkotika, samt å klargjøre at hovedregelen er at narkotika kun
skal anvendes til medisinske og vitenskapelige formål.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte forslag til
lovendringer om forbud mot erverv, besittelse og bruk av visse dopingmidler
på høring i juni 2012 med høringsfrist i oktober samme år. Departementet
har mottatt merknader fra 29 høringsuttalelser.
Straffeloven § 162 b første ledd om dopingforbrytelser
rammer «den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, oppbevarer,
sender eller overdrar … dopingmiddel». Bestemmelsen rammer ikke erverv
av dopingmidler. Besittelse og bruk av dopingmidler er ikke straffbart,
men dersom midlet også er et narkotikum, vil erverv, besittelse
og bruk være straffbart etter bestemmelsene om narkotikaforbrytelser. Narkotikalisten
og dopinglisten, jf. forskrift 14. februar 2013 nr. 199 om narkotika
og forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler,
regulerer hva som skal anses som narkotika og dopingmidler i straffelovens
forstand. Statens legemiddelverk fastsetter hvilke stoffer som til
enhver tid skal stå på listene. Medvirkning til dopingforbrytelser
er straffbart, jf. straffeloven § 162 b fjerde ledd. Bestemmelsen
rammer også medvirkning til bruk selv om bruk ikke er straffbart
etter § 162 b første ledd.
Det redegjøres for rettstilstanden i Sverige,
Danmark og Finland på det relevante området.
Det redegjøres for bruk og utbredelse av dopingmidler
for og helsemessige konsekvenser av slik bruk.
Det gis en oversikt over antidopingarbeidet
i Norge.
Etter departementets vurdering er omsetning
og bruk av dopingmidler en atferd som kan medføre alvorlige negative
konsekvenser for den enkelte bruker, tredjepersoner og samfunnet
for øvrig. Departementet bemerker at man ved å kriminalisere bruk
av doping tydeliggjør samfunnets holdning til dopingbruk.
Departementet foreslår at bruk, besittelse og
erverv av dopingmidler gjøres straffbart.
Etter departementets vurdering bør et forbud mot
erverv, besittelse og bruk av dopingmidler reguleres i legemiddelloven
og ikke i straffeloven.
Departementet foreslår å knytte forbudene til Legemiddelverkets
dopingliste da dette harmonerer med den avgrensning som er gjort
for straffebudene for omsetning mv. i straffeloven.
Departementet foreslår å endre legemiddelloven § 31
annet ledd slik at overtredelser av den nye bestemmelsen straffes
med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder eller begge deler.
En endring av legemiddelloven som foreslått
vil innebære en utvidelse av området for straffbare handlinger.
I den grad dette vil føre til økt antall straffesaker, vil også
arbeidsbyrden for påtalemyndigheten og domstolene øke. Departementet finner
imidlertid grunn til å tro at tiltale for erverv, besittelse eller
bruk av dopingmidler vil bli tatt ut sammen med tiltale for andre
straffbare forhold, for eksempel voldsforbrytelser eller organisert
kriminalitet. I slike saker vil ekstrabelastningen for politi, påtalemyndighet
og domstolene normalt være relativt liten. Forbud mot bruk, besittelse
og erverv av dopingmidler vil dermed etter departementets oppfatning kunne
bidra til en mer effektiv etterforskning av organisert dopingkriminalitet.
Utgangspunktet for lovforslaget er den pågående revisjonen
av forskrift om narkotika m.v. (narkotikalisten) av 30. juni 1978
nr. 8.
På vegne av Helse- og omsorgsdepartementet sendte
Statens legemiddelverk utkast til ny narkotikaforskrift, endringer
i dopingforskriften og forslag til lovendringer, på høring i oktober 2012
med høringsfrist i desember samme år. Folkehelseinstituttet og Toll-
og avgiftsdirektoratet har hatt merknader til lovforslaget.
Det kreves særskilt tillatelse for hver handelstransaksjon
ved inn-, ut- og gjennomførsel av narkotika. Vilkårene er fastsatt
i tillatelsen eller i forskrifter med hjemmel i legemiddelloven.
Kravene til tillatelser (sertifikat) knyttet
til narkotika er samlet i legemiddelloven § 23 annet ledd. For å
kunne tilvirke narkotika må virksomheten ha tillatelse til dette.
Det må fremgå uttrykkelig av tilvirkertillatelsen dersom det er slik
at den omfatter tilvirkning av narkotika. Dette følger av legemiddelloven
§ 23 første ledd. Når det gjelder tillatelse til innførsel av, og engros-
og detaljomsetning med narkotika, framgår det ikke på samme måte
av legemiddelloven § 23 annet ledd at det uttrykkelig må framgå
av tillatelsen om den (også) omfatter narkotika.
Statens legemiddelverk viser i høringsnotatet
til at dersom det er gitt tillatelse til innførsel av, og engros-
og detaljomsetning med narkotika, bør dette gå uttrykkelig frem
av tillatelsene. Apotek vil være unntatt bestemmelsen i annet ledd
da det følger av apotekloven § § 5-3 og 6-2 at de har leveringsplikt
for alle legemidler som er tillatt solgt her i landet.
Det foreslås å endre legemiddelloven § 23 slik
at det framgår at innførsel av og engros- og detaljomsetning med
narkotika bare må foregå i den utstrekning dette er uttrykkelig
fastsatt i tillatelse etter § § 13, 14 og 16.
Det foreslås videre å erstatte ordet «gjennomførsel»
med «transitt».
Det foreslås også å presisere at hovedregelen
er at narkotika kun skal anvendes til medisinske og vitenskapelige
formål, men at departementet i forskrift skal kunne tillate industriell
bruk av narkotika.
De foreslåtte presiseringene i legemiddelloven § 23
ventes ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser
av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde, Khalid Mahmood,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, støtter regjeringas
forslag til endringer i legemiddelloven angående forbud mot erverv,
besittelse og bruk av dopingmidler. Komiteen viser
til at forbudet selvsagt ikke gjelder dem som bruker anabole steroider
forskrevet av lege til behandling av tilstander og sykdommer.
Komiteen er glad for at lovendringen
nå kommer, og ser det som en del av bekjempelsen av doping. Forbudet
er ikke selv nok til å stanse bruk av doping, men vil være et godt
virkemiddel. Komiteen er derfor fornøyd med at regjeringa
i årets budsjett har satt av 4 mill. kroner til Helse Sør-Øst for
å videreutvikle tilbudet til personer som har skader etter bruk
av dopingmidler, og at det satses på forskning, informasjon og forebygging.
Komiteen viser til at stoffene
på dopinglista, som er fastsatt av Legemiddelverket, ikke er sammenfallende
med de stoffer som idretten regner for å være dopingmidler. Idrettens
liste inneholder både narkotiske stoffer og stoffer som ikke står
på noen lister. Disse omfattes ikke av denne lovendringen.
Komiteen viser til at bruken
av doping har bredt ut seg fra konkurranseidretten til kroppsbygger-
og fitnessmiljøer, blant torpedoer, i motemiljøer og blant ungdom
utenfor den organiserte idretten.Komiteen syns
det er bekymringsfullt at ved en studie ved videregående skoler
i Oslo oppgav 6,8 prosent av guttene at de hadde prøvd doping (Norheim 2008).
Foreldre sier at når de konfronterer sine ungdommer med dopingbruken,
får de bare til svar at det er deres kropp, og at bruk av doping ikke
er ulovlig i Norge. De ønsker seg et forbud mot bruk av anabole
steroider.
Komiteen viser til at det er
beslaglagt både råmateriale og produksjonsutstyr i Norge, noe som bekrefter
at det blir produsert dopingmidler her. Det bidrar til at det blir
en undergrunnsvirksomhet som ulovlig produserer dopngmidler under
uhygieniske forhold. Det i seg selv kan bidra til stor skade på
brukeren.
Komiteen støtter Hormonlaboratoriet
ved Aker i at bruken av anabole steroider kan medføre både fysiske,
psykiske og sosiale problemer. Komiteen viser til
at selv om det ikke er forsvarlig å utsette noen for så høye doser
i forskningsøyemed, forteller brukere, pårørende og helsepersonell
at man får en rekke psykiske problemer ved doping, som aggressivitet,
irritasjon, humørsvingninger, søvnforstyrrelser, depressive og maniske
tilstander og en forhøyet selvmordsfare i nedtrappingsfasen.
Komiteen viser til at det ofte
synes som om det er de samme som selger narkotiske stoffer som også
selger dopingmidler. Råvarene til dopingmidler er mindre kostbare
enn til narkotika, samtidig som vi vet at det også produseres i
Norge, og at det gir en høyere fortjeneste. Fortjenesten kan selvsagt
benyttes til å understøtte annen kriminalitet.
Komiteen viser til det viktige
arbeidet som foregår mot doping både i Antidoping Norge og på Hormonlaboratoriet
på Aker. Antidoping Norge ble primært startet opp for å sikre kontroll-
og påtalevirksomheten for dopingsaker innenfor den organiserte idretten,
men har de senere åra også jobbet mot doping utenfor den organiserte
idretten og har blant annet et opplæringsprogram for helsesøstre.
Ifølge Antidoping Norge er doping en utfordring i ungdoms- og treningsmiljøer
i Norge og ikke bare i internasjonal toppidrett. Skal idretten opprettholde
sin rene verdiprofil for framtiden, er det viktig at idrettslaget
er en tydelig verdiformidler for en ren idrett. Antidoping Norge
er derfor engasjert i forebygging av doping. Gjennom satsingen Rent
Idrettslag tilbyr Antidoping Norge lokale idrettslag en enkel måte
for å sette fokus på verdiarbeid og antidoping. Ledelsen i idrettslaget
tenker gjennom hvordan doping skal forebygges og utarbeider en antidoping-policy. Rent
Idrettslag synliggjør sine holdninger mot doping gjennom bruk av
symbolet for Rent Idrettslag i forskjellige sammenhenger, som for eksempel
trykt på drakter, treningsklær, bager, trykt i programblad, synlighet
på nettsider med mer.
Komiteen merker seg at Hormonlaboratoriet på
Aker er engasjert i arbeidet mot doping. Laboratoriet besitter en
betydelig kompetanse på konsekvenser av dopingbruk. Dopingtelefonen som
betjener både brukere, pårørende, helsepersonell, politi og lærere,
er lokalisert i tilknytning til Hormonlaboratoriet. Dopingtelefonen
mottar daglig et stort antall telefoner og har en god kompetanse
på doping utenfor den organiserte idretten.
Komiteen mener det er viktig
å styrke kompetansen i tjenestene generelt, blant dem som arbeider
med rusproblematikk spesielt, og å styrke spisskompetansen om doping.
Ved å bevisstgjøre helsepersonell om doping kan det bli lettere
å oppdage dopingproblemer hos pasienter som ikke innrømmer dopingbruk,
og ikke selv er i stand til å se sammenhengen mellom eget bruk og
skader og lidelser. Det er derfor viktig at personer med dopingproblemer
og deres pårørende møtes av helsepersonell som har kompetanse om dopingproblematikk.
Komiteen merker seg at et stort
flertall av høringsinstansene støtter forslaget. Komiteen merker
seg at noen av dem som er kritiske til forslaget, påpeker at det
kan innebære en dobbelstraff. Komiteen støtter departementet
i at en utestengelse ikke er å anse som en sanksjon etter nasjonal
rett og heller ikke som straff etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.
Komiteen merker seg at Virke
på høringen var opptatt av at lovendringen ikke måtte føre til at de
ikke fikk videreført sitt antidopingprogram.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg høringsuttalelsen
fra Virke, som er bekymret for at forslaget til lovgivning skal bidra
til at treningssentrenes antidopingarbeid må avsluttes. Disse
medlemmer peker på at det ikke er intensjonen med forslaget.
Tvert imot oppfatter disse medlemmer at en bred tilnærming
til antidopingarbeidet og ulike måter å innrette arbeidet på er
avgjørende for å lykkes i kampen mot doping. Disse medlemmer forutsetter
at departementet i samarbeid med Virke oppklarer denne problemstillingen
slik at treningssentrene kan være en motor i antidopingarbeidet.
Disse medlemmer peker videre
på opposisjonens felles merknad i Innst. 207 S (2012–2013) om samarbeidet
mellom offentlige etater og antidopingorganisasjoner som sa:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti mener idrettens antidopingarbeid er noe
flere sektorer burde hente lærdom fra. De siste årene har stadig
flere som bruker doping, blitt tatt, samtidig som antidopingorganisasjoner
bruker kapasitet til å forebygge, informere og kontrollere idrettsmiljøene. Disse
medlemmer mener imidlertid at det bør være mulig for øvrige myndigheter
å styrke samspillet med eksempelvis Antidoping Norge. Disse medlemmer
mener at et tettere samarbeid mellom politivesen, tollvesen og Antidoping Norge
kunne medført en bedre ressursutnyttelse og styrket innsats i antidopingarbeidet.
Disse medlemmer mener en gjensidig informasjonsutveksling ved beslag
av dopingmidler ville bidratt til at flere miljøer kunne avdekkes.
Disse medlemmer ber derfor om at regjeringen setter dette samarbeidet
på dagsordenen.»
Disse medlemmer mener dette er
et svært viktig tiltak som bør prioriteres av regjeringen.
Komiteen støtter departementet
i at man ved å kriminalisere bruk av doping tydeliggjør samfunnets
holdning til dopingbruk. Komiteen er glad for at
departementet påpeker at bruk av doping skal møtes med helsehjelp
i stedet for tradisjonell straff. Hensikten med kriminaliseringen
er allmennpreventiv og for å etablere sanksjonsmuligheter. Komiteen er
glad for at departementet understreker at en her ser for seg utstrakt
bruk av alternative reaksjoner.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i legemiddelloven (utvidet forbud mot
dopingmidler m.m.)
I
I lov 4. desember 1992 nr. 132 om om legemidler m.v.
gjøres følgende endringer:
§ 23 skal lyde:
Tilvirkning av narkotika må bare foregå i den utstrekning
det er uttrykkelig fastsatt i tillatelse etter § 12.
Innførsel av og engros- og detaljomsetning med narkotika
må bare foregå i den utstrekning dette er uttrykkelig fastsatt
i tillatelse etter §§ 13, 14 og 16. Apotek er
unntatt denne bestemmelsen.
Dersom ikke annet er bestemt i forskrifter, må innførsel,
utførsel og transitt av narkotika bare skje etter særskilt tillatelse
(sertifikat) for hver gang og på de vilkår som er fastsatt i tillatelsen
eller i forskrifter. Tillatelsen utstedes av den myndighet som Kongen
bestemmer.
Omsetning, utlevering og forsendelse av narkotika er bare
tillatt til medisinsk og vitenskapelig bruk. Departementet
kan i forskrift tillate industriell bruk av narkotika.
Tilvirkere og selgere er pliktige til å gi de meldinger
og opplysninger som departementet krever.
Ny § 24 a skal lyde:
Det er forbudt uten lovlig adkomst å erverve,
besitte eller bruke stoff som etter forskrift med hjemmel i straffeloven
§ 162 b første ledd er regnet som dopingmidler. Forbudet gjelder
også for preparater som inneholder slike stoffer.
§ 24 annet ledd gjelder tilsvarende.
§ 31 annet ledd skal lyde:
Besittelse og bruk av narkotika, jf. § 24 første ledd, og
erverv, besittelse og bruk av dopingmidler, jf. § 24 a første ledd,
straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 16. mai 2013
Bent Høie |
Wenche Olsen |
leder |
ordfører |