Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen igangsette prøveprosjekt
i inntil ti kommuner der lærer og skoleleder på den enkelte skole,
i samråd med PP-tjenesten, bemyndiges til å ta beslutning om spesialpedagogiske tiltak
rettet mot enkeltelever.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen snarest mulig iverksette
forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig
antall kvalifiserte lærere i barnehage og grunnopplæring.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor
KS og lærerorganisasjonene for å utforme og innføre nye karriereveier
for lærere.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen styrke ressursene
til rådgivningstjenesten i grunn- og videregående skole, samt sikre
at rådgiverne har nødvendig kompetanse.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen styrke praksisselementene
i lærerutdanningen.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen, i dialog med KS,
sikre alle lærere rett og plikt til videreutdanning.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen i dialog med KS finne nødvendige
grep for å heve statusen ved læreryrket.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
med konkrete tiltak for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i
skolen.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen innføre et særskilt
videreutdanningsløft for tilsatte i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen innføre rett til
påbygging til studiekompetanse for elever med fagbrev og med virkning
fra de elevene som starter på yrkesfag Vg1 eller Vg2 skoleåret 2013/2014.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig nasjonal
strategi for satsing på kvalitet i høyere utdanning og fagskoleutdanning.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen snarest legge frem
en melding om endringer i grunnskolelærerutdanningen slik at det
blant annet legges mer vekt på praksis og forbedringer relatert
til utdanningens innhold, og at det samtidig stadfestes en klar
tidsfrist for overgang til en femårig, mastergradsbasert grunnskolelærerutdanning.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen erstatte dagens Vg3-tilbud
i skole for elever som ikke får tilbud om læreplass med et 2-årig
løp med kombinasjon skole og opplæring i bedrift.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen sørge for at finansiering av
fagskolene tilbakeføres til staten snarest mulig.
Forslag fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen sørge for at tegnspråk gjøres
tilgjengelig som valgfag i ungdomsskolen.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental
plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud
av relevant og god etter- og videreutdanning.
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen fremme en plan for bedre
å innlemme formålsparagrafen i alle fag og på alle nivåer i skolen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
etablering av nasjonale videregående skoler innen realfag.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen sikre at alle nytilsatte lærere
reelt omfattes av en veiledningsordning.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag
om fra høsten 2014 å innføre én time fysisk aktivitet hver dag for
elever i grunnskolen, med en tilsvarende økning av rammetimetallet.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen øke statens andel
til videreutdanning av lærere til 60 pst.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen legge frem en fireårig opptrappingsplan
med sikte på å øke antallet personell i skolehelsetjenesten med
1 000.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen opprette et partssammensatt
«regelråd» som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer
i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere
byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjernefunksjoner i skolen.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen fastsette et konkret måltall
– 25 pst. – for reduksjon i antall byråkratiserende statlige rundskriv,
forskrifter mv. i skolesammenheng.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen videreføre utdanningsprogram
for medier og kommunikasjon som et yrkesfaglig program, eventuelt
som et «hybridprogram» basert på et annet løp enn 2+2-modellen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen legge fram et opplegg for
en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede
lærere.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene
vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en
obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede
lærere.
Forslag fra Venstre:
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen fastsette en forpliktende
tidsfrist for når alle skoler og øvrige undervisningsbygg skal være
universelt utformet.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen innføre en sertifiseringsordning
for lærere i samråd med berørte parter i skolesektoren, som skal
sees i sammenheng med rett og plikt til kompetanseheving.