Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Lise Christoffersen, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til Prop. 154 L (2012–2013) om endringer
i utlendingsloven (misbruk av aupairordningen mv.)
Komiteen viser til
at formålet med aupairordningen er å gi mulighet for internasjonal
kultur- og språkutveksling på et mellommenneskelig nivå, ved at
unge mennesker bor hos en norsk familie. Til gjengjeld bidrar au
pairen med nærmere definerte tjenesteytelser som lettere husarbeid
og barnepass for vertsfamilien.
Komiteen viser til at aupairordningen
er vel innarbeidet, og etter hvert forholdsvis detaljert regulert,
senest med gjeldende bestemmelser som trådte i kraft 1. juli 2012.
Komiteen ser behovet for at det
stilles betingelser om at forholdet ikke er, eller utvikler seg
til å bli, en utnyttelse av au pairene som billig, ufaglært arbeidskraft.
Komiteen konstaterer at det etter
gjeldende rett ikke er adgang til å treffe forvaltningsvedtak mot vertsfamilier
som bryter vilkårene for aupairopphold.
Komiteen mener det vil være et
bidrag til å verne om en lojal bruk av aupairordningen at det gis
mulighet for forvaltningsvedtak for å motvirke misbruk, mot vertsfamilier
som bryter vilkårene for oppholdstillatelse. Slik sett vil en også
kunne forebygge bruk av ulovlig arbeidskraft, motvirke at hjemmene
blir en arena for tvangsarbeid og i verste fall menneskehandel. Komiteen deler
departementets syn på at karantenebestemmelser rettet mot vertsfamilien vil
kunne virke preventivt, mens tilfeller av menneskehandel vil måtte
straffeforfølges på ordinær måte uansett i hvilken sammenheng det skulle
forekomme.
Komiteen mener at forslagene
til sanksjoner er lagt på et rimelig nivå, så lenge det er snakk
om brudd på de spesifikke vilkårene for oppholdstillatelse i forbindelse
med aupairopphold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det i prinsippet kunne vært ønskelig med et felles nordisk regelverk
på området, men anser det lite hensiktsmessig slik reglene er utformet
i de andre nordiske landene i dag. Verken Finland eller Sverige
har bestemmelser om karantene. De danske reglene inneholder bestemmelser
om automatisk karantene på bakgrunn av domfellelse, men også om
at utlendingsmyndighetene kan fatte vedtak om karantene når nærmere
bestemte vilkår er oppfylt. Flertallet støtter derfor regjeringens
forslag om at Utlendingsdirektoratet (UDI) må fatte vedtak om karantene
i alle saker, for å forhindre at det innvilges oppholdstillatelse
for å være au pair i en familie som har karantene på bakgrunn av
en straffedom.
Flertallet viser videre til at
karantene er en forvaltningsmessig reaksjon, som det bør knyttes
et vedtak til. Vertsfamilien det gjelder, får da informasjon om
vedtaket, innholdet i det og hva det innebærer å være ilagt karantene.
De får også mulighet til å klage. Innholdet i karantenen lar seg
dermed lettere etterprøve og kontrollere (notoritet). Det er gode
grunner som taler for å ha samme løsning for ileggelse av karantene, uansett
om karantenen ilegges for brudd på vilkårene for aupairhold eller
på bakgrunn av straffbare forhold. I tillegg viser flertallet til de
praktiske fordelene dette gir for å føre statistikk og følge med
på bruken av karantene overfor vertsfamilier.
Flertallet viser til at spørsmål
om karantene for manglende innbetaling av skatt ble reist både i
høringsrunden og i Stortingets egen høring. Flertallet støtter
regjeringens vurdering om at det ikke anses hensiktsmessig at slike
lovbrudd dekkes av bestemmelsene i forslag til ny § 27 b. Det er
kun brudd på vilkår gitt i eller i medhold av utlendingsloven (dvs.
utlendingsregelverket, ikke skattelovgivning e.l.) eller ilagt straff
for forhold begått mot au pairen (au pairen vil ofte være fornærmet
i straffesaken) som bør gi grunnlag for karantene. Flertallet viser
dessuten til punkt 2.1. i proposisjonen, der det redegjøres for
at UDI og skatteetaten sammen er blitt bedt om å se på behovet for
å utarbeide informasjonsmateriell om skatt, rettet mot vertsfamilier
og au pairer.
Flertallet viser til at det har
vært vurdert om overgrep begått av andre i vertsfamiliens familie eller
omgangskrets, også kan medføre karantene. Flertallet støtter
regjeringens vurdering av at dette ikke er hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil likevel anse det som fordelaktig
at man på dette området søker å tilstrebe en felles nordisk rettstilstand,
slik at Norden for 3.-landsborgere vil fremstå samlet med like regler
for å motvirke migrasjon på grunnlag av en illojal bruk av ordningen,
og for å motvirke utnyttelse etter ankomst.
Disse medlemmer konstaterer at
Sverige og Finland ennå ikke har utviklet tilsvarende regelverk
som i Norge og Danmark, men at det inntil det skjer kan være en
fordel å samordne forvaltningsvedtakenes sanksjonsbestemmelser med
Danmark. Med jevne mellomrom etterlyses et sterkere nordisk engasjement
i å utvikle like rettsregler for å løse likeartede problemer i de
respektive nordiske land. Disse medlemmer anser dette
området for å være velegnet for å utvikle konsistente nordiske bestemmelser,
og anser en tilnærming til de danske reglene som en måte å begynne
dette arbeidet på, ettersom de i utgangspunktet også ligner meget
på departementets forslag. Dette innebærer at UDI vil kunne ilegge
en vertsfamilie toårig karantene ved grove brudd på oppholdsvilkårene,
mens karantene på henholdsvis 5 og 10 år (for visse straffbare forhold
begått mot au pairen) kan iverksettes automatisk som følge av domfellelse, uten
at det fattes forvaltningsvedtak av UDI.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i tillegg påpeke at det er et forhold som ikke er berørt i lovforslaget,
men som ifølge organisasjonen Juridisk rådgivning for kvinner (JURK)
i høy grad er relevant for situasjonen til au pairer og som har
rammet mange.
Ifølge skattebetalingsloven § 5-4 er det au
pairens vertsfamilie som er ansvarlig for innbetaling av skatt for
au pairen. Når dette ikke er blitt gjort, vil kravet om innbetaling
av skatt rettes mot au pairen. I mange tilfelle vil au pairen ikke ha
noen mulighet for å kunne kontrollere om trukket skatt faktisk blir
innbetalt til ligningsmyndighetene, og vil så kunne havne i en situasjon
der man får et relativt høyt skattekrav, målt i forhold til egne
midler. Au pairen vil dermed kunne straffes for noe arbeidsgiver
er skyld i.
Disse medlemmer mener på grunnlag
av det ovennevnte at eventuelle sanksjoner må rettes mot arbeidsgiver
og ikke mot arbeidstaker. Disse medlemmer vil derfor
foreslå at arbeidsgivers ansvar for innbetaling av skatt presiseres
i lovteksten og at dette følges opp av en straffereaksjon på linje
med det som ellers er foreslått i utlendingsloven § 27 b.
Disse medlemmer vil også påpeke
et annet forhold, nemlig at overgrep mot au pairer kan utføres av
andre enn vertsfamilien og at det er vertsfamiliens plikt å bidra
til å hindre at dette skjer. Brudd på alminnelig aktsomhet bør kunne rammes
av en straffereaksjon.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang
til riket og deres opphold her gjøres følgende endring:
Ny § 27 b skal lyde:
§ 27 b Tiltak ved brudd på vilkårene for oppholdstillatelse
til au pair eller ileggelse av straff eller særreaksjon
Dersom en vertsfamilie grovt eller gjentatte ganger
bryter vilkår gitt i eller i medhold av loven her om oppholdstillatelse
til au pair, kan Utlendingsdirektoratet treffe vedtak om at det ikke
skal innvilges oppholdstillatelse til au pair hos vedkommende vertsfamilie.
Vedtaket skal gjelde for ett, to eller fem år, avhengig av forholdets
art, omfang og varighet.
Det samme gjelder dersom en person i vertsfamilien
er ilagt straff eller særreaksjon for et forhold som kan føre til
fengselsstraff i mer enn tre måneder og forholdet er begått mot
den som på gjerningstidspunktet var au pair hos vedkommende. I slike
tilfeller kan vedtaket gjelde for opptil ti år.
Første ledd gjelder tilsvarende dersom vertsfamilien
forsettlig eller grovt uaktsomt bryter plikter fastsatt i eller
i medhold av skattebetalingsloven § 5-4 første og fjerde ledd.
Vedtak etter første til tredje ledd berører
ikke retten til opphold etter kapittel 13.»
Komiteen vil anse
den avgrensning av personkretsen som skal kunne utløse en karantenesanksjon,
som hensiktsmessig.
Komiteen deler departementets
syn på at det er en svakhet at gjeldende regelverk ikke gir en klar anvisning
på hvilken lovbestemmelse utvisningsspørsmålet skal vurderes etter,
dersom en utlending med innvilget permanent oppholdstillatelse begikk
en straffbar handling før vedkommende fikk sin første midlertidige oppholdstillatelse.
Dermed tydeliggjøres det at det avgjørende tidspunktet er når den
straffbare handlingen ble foretatt, ikke når den ble oppdaget. Komiteen støtter
dette, ikke minst fordi det uansett skal tas i betraktning om utvisningen
kan forsvares ut fra kravet til forholdsmessighet.
Komiteen viser til
ordlyden som sitert i proposisjonen, og som etter departementets
oppfatning kan skape tvil om at utvisningsvedtak overfor personer
med oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 111 ikke kan iverksettes
straks. Komiteen legger til grunn at presiseringen
i den foreslåtte endringen på en klarere måte dekker lovgivers intensjon
da loven ble vedtatt, og støtter derfor den nye formuleringen som
en klargjøring.