Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett har lansert
en vekstpakke med skattetiltak for næringslivet i Fastlands-Norge. Siktemålet
er å dempe todelingen av norsk økonomi.
Flertallet viser til at veksten
i produksjon og sysselsetting i fastlandsøkonomien i Norge har tatt seg
godt opp etter finanskrisen. Arbeidsledigheten er lav, både i et
internasjonalt og i et historisk perspektiv. Det går godt i norsk
økonomi. Flertallet mener likevel vi må vokte oss
for å tro at de gode tidene fortsetter av seg selv. I gode tider
er det lett å gjøre feil som gir nedgang senere. Flere år med høy
lønnsvekst og en gradvis styrking av kronen har løftet kostnadsnivået
i Norge. I en situasjon med svak etterspørsel ute, gjør det mange
eksportbedrifter sårbare. Flertallet viser til at
partene i arbeidslivet tidligere i år har gitt et viktig bidrag
til en vekstkraftig norsk økonomi gjennom et moderat lønnsoppgjør. Flertallet viser
også til at Norges Bank har nedjustert rentebanen og dermed dempet
presset på kronekursen. Flertallet mener tiltakene
i vekstpakken vil ytterligere øke lønnsomheten og styrke investeringene
i fastlandsbedriftene, og slik bidra til å styrke konkurranseutsatt
sektor og å trygge arbeidsplassene. Med vekstpakken mener flertallet at
regjeringen har foreslått viktige bidrag for en mer balansert utvikling
av norsk økonomi.
Flertalletviser
til at ett av hovedgrepene i vekstpakken er at skattesatsen for
selskaper settes ned fra 28 til 27 pst. Skatten på næringsinntekt
for personlig næringsdrivende (enkeltpersonforetak og deltakere
i deltakerlignede selskaper) skal reduseres tilsvarende som for
selskaper. Samlet styrker dette bedriftene med om lag 3 mrd. kroner.
Det innføres videre en startavskrivning på 10 pst. for driftsmidler
i saldogruppe d), maskiner mv. Avskrivningen blir med dette 30 pst.
første året. Det styrker bedriftene med om lag 400 mill. kroner.
I tillegg forbedres Skattefunn-ordningen med 100 mill. kroner, for
å utløse mer innovasjon i næringslivet, og styrke forskningsmiljøene.
Flertallet understreker at skattelettelsene
er fullfinansiert, i tråd med regjeringens skatteløfte. Ved å begrense
rentefradrag i konsernforhold tettes skattehull, begrenses uønskede
tilpasninger og økes skatteinntektene i størrelsesorden 3 mrd. kroner.
I tillegg reduseres skattefavorisering i formuesskatten av næringseiendom
og sekundærboliger noe. Flertallet mener det kan
bidra til å kanalisere kapital til næringsvirksomhet og dessuten
dempe prisutviklingen i boligmarkedet noe. Skatteøkningen er på
om lag 400 mill. kroner.
Flertallet viser til slutt til
at skatteendringene for fastlandsøkonomien understøttes av satsjusteringen
i friinntekten i petroleumsskattesystemet. Justeringen vil stimulere
til større kostnadsbevissthet i petroleumssektoren, og legge noe
mer av risikoen for overskridelser over på selskapene.
Flertallet viser til at kampen
for et anstendig arbeidsliv og mot sosial dumping er en prioritert
oppgave for regjeringen, og at det kontinuerlig er blitt fremmet
og gjennomført handlingsplaner med en rekke tiltak mot sosial dumping. Flertallet viser til
viktigheten og verdien av at det norske arbeidslivet er godt organisert
med sterke faglige rettigheter og et godt trepartssamarbeid.
Flertallet ønsker tiltakene i
Handlingsplan 3 velkommen og peker på brede, kraftfulle virkemidler er
nødvendig for å oppnå bedre etterlevelse av arbeidslivsregelverket
og derigjennom et mer anstendig arbeidsliv. Videre viser flertallet til
at søksmålsrett for fagforeninger, tilsyn med deler av innleieregelverket
og innføring av overtredelsesgebyr er viktige virkemidler for å
bidra til økt seriøsitet og bedre etterlevelse av regelverket i
likhet med styrking av tilsynene.
Flertallet understreker at forebygging
av sosial dumping krever et styrket organisert arbeidsliv, en godt
fungerende allmenngjøringsordning og en offentlig sektor som følger
forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Bransjeprogrammer
har vist resultater og dette verktøyet bør derfor brukes i utsatte
bransjer som uteliv og vegtransport. Luftfartstilsynet kompetanse
bør styrkes og trepartsutvalg for tilsyn med arbeidsmiljø bør etableres.
Videre viser flertallet til Stortingets
behandling av Prop. 115 (2012–2013) om stillingsvern mv. for arbeidstakere
på skip (skipsarbeidsloven), som styrker stillingsvernet for sjøfolk
og innfører solidaransvar for norske rederier. Flertallet mener
handlingsrommet for tiltak mot sosial dumping innen internasjonal
skipsfart og allmenngjøring for den del av norsk skipsfart som ikke
er omfattet av allmenngjøringsloven, må vurderes. Flertallet ser
at endring i eier-, organisasjons- og styringsstrukturer krever
nye regler og tiltak grunnet mange kontraktsledd, økt bruk av bemanningsforetak
og konsern- og franchisevirksomhet.
Flertallet mener at forebygging
er særlig viktig i forhold til unge arbeidstakere, utenlandske arbeidstakere
og nye virksomheter. Flertallet støtter derfor at
Arbeidstilsynet skal styrke sin informasjon og rådgivning, samt
håndheve at regelverk følges, for å oppnå rett start i arbeidslivet.
Nå i revidert nasjonalbudsjett tar komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet i hovedsak ikke omkamper på bevilgningsforslag
fra behandlingen av budsjettet for 2013 sist høst. Fremskrittspartiets
forslag til alternativt statsbudsjett for 2013 er disse medlemmers primære
budsjettopplegg. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
nå kommer etter med flere av bevilgningsforslagene disse
medlemmer foreslo sist høst. Disse medlemmer anser
behandlingen av revidert nasjonalbudsjett som en mer teknisk revisjon. Kuttforslagene
legges således ikke inn på nytt. Der det har oppstått nye behov,
eller endringer i forutsetningene, fremmer disse medlemmer forslag dersom disse
medlemmer mener det er hensiktsmessig. Bevilgningsforslagene
i denne innstilling kan ikke uten videre legges til bevilgningsforslagene
fra i høst som økt pengebruk da revidert nasjonalbudsjett gjennomføres
under andre forutsetninger.
Disse medlemmer viser til følgende
tabell, som i hovedtrekk viser disse medlemmers forslag
til bevilgninger i forhold til regjeringens fremlegg av revidert
nasjonalbudsjett for 2013:
Forslag til revidert nasjonalbudsjett
for 2013 Fremskrittspartiet
(endringer ifht. regjeringens forslag i mill. kroner) |
| | |
Økte foreslåtte offentlige bevilgninger | | |
økte offentlige utgifter i budsjettrammene (FrP) | | 1 805 |
reduserte offentlige inntekter (FrP) | | 1 220 |
Finansieringsbehov | | 3 025 |
| | |
overskudd på statsbudsjettet, regjeringen | | 355 100 |
overskudd på statsbudsjettet, FrP | | 352 075 |
| | |
Reduserte/økte offentlige utgifter | | |
| | |
Statsforvaltning ramme 1 | | |
igangsetting byggeprosjekter | -113 | |
| | -113 |
| | |
Familie/forbruker ramme 2 | | 35 |
| | |
Utenriks ramme 4 | | -279 |
| | |
Justis ramme 5 | | |
tingretter og lagmannsretter, drift | 65 | |
politiet, drift | 110 | |
oslopolitiet, drift | 30 | |
kriminalomsorgen, drift | 25 | |
annet | 8 | |
| | 238 |
Kommunal/innvandring ramme 6 | | |
tilskudd fylkeskommuner, regional utvikling | -500 | |
reduserte kostnader utlendingsdirektoratet
m.m. | -61 | |
| | -561 |
Arbeid/sosial/dagpenger ramme 7 | | |
tiltak for færre på trygd | 115 | |
gå imot kutt på hjelpemidler til å bedre
funksjonsevnen | 132 | |
arbeidsmarkedstiltak | 100 | |
styrke arbeidstilsynet | 5 | |
tiltak for å bekjempe barnefattigdom | 35 | |
| | 387 |
| | |
Forsvar ramme 8 | | 0 |
| | |
Næring ramme 9, 10, 11 | | |
nettolønnsordning | 170 | |
bedring av skattefunn, tilskudd | 40 | |
| | 210 |
| | |
Energi ramme 12 | | |
CO2-håndtering | -841 | |
| | -841 |
Miljø ramme 13 | | |
vrakpant | 33 | |
annet | -3 | |
| | 30 |
| | |
Kontroll ramme 14 | | 0 |
| | |
Helse ramme 15 | | |
økt pasientbehandling | 500 | |
rustiltak, psykisk helsearbeid, ikt
m.m. | 81 | |
| | 581 |
Kunnskap ramme 16 | | |
sjømannskirken | 5 | |
kvalitetsutvikling grunnskolen | 2 | |
| | 7 |
Transport ramme 17 | | |
redningsselskapet | 10 | |
drift, vedlikehold riksveier | 350 | |
riksveiinvesteringer | 300 | |
rassikring | 200 | |
utbedring flomkatastrofe, øremerkes | 250 | |
utbedring etterslep fylkesveier | 400 | |
drift og vedlikehold jernbane | 100 | |
| | 1 610 |
Rammetilskudd kommuner ramme 18 | | |
likebehandling av kommunale og private
barnehager | 131 | |
samhandlingsreform | 434 | |
kommunal tjenesteyting, utbedring, vedlikehold | 200 | |
skjønnsmidler bosetting/mottak flyktninger | 66 | |
redusert rammetilskudd til fylkeskommuner | -100 | |
| | 731 |
| | |
Finans ramme 21 | | |
toll- og avgiftsetaten, driftsutgifter | 85 | |
redusere kjøp av klimakvoter | -315 | |
| | -230 |
| | |
Sum økning offentlige utgifter | | 1 805 |
| | |
Redusere statens inntekter | | |
| | |
Skatte- og avgiftslettelser | | |
ikke stramme inn på friinntekten for
oljeselskap | 60 | |
arbeidsgiveravgiften for lærlinger kuttes
fra 1. juli 2013 | 345 | |
øke avskrivningssatsen for saldogruppe
d) maskiner til 25 pst. | 515 | |
startavskrivninger saldogruppe d) settes
til 30 pst. | 75 | |
øke avskrivningssatsene på saldogruppe
e) skip m.m. til 20 pst. | 34 | |
fradrag gaver, 25 000 kr for privatpers.100
000 kr for bedrifter | 25 | |
annet | 21 | |
Sum: skatte-/avgiftslettelser ramme
23 | | 1 075 |
| | |
Utbytte | | |
ikke ta utbytte fra NSB | 120 | |
ikke ta utbytte fra Avinor AS | 25 | |
Sum: utbytte ramme 23 | | 145 |
| | |
Sum: reduserte inntekter | | 1 220 |
| | |
Poster uten resultatvirkning ramme 0
«under streken» | | |
gjeldssletting helseforetak | 500 | |
økning kapital husbanken til bygging
av studentboliger | 280 | |
riksvei sf, bane sf, egenkapitalinnskudd | 20 | |
Sum | | 800 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at revidert nasjonalbudsjett er en justering av budsjettet for
2013. Det er derfor ikke naturlig å ta opp alle forslag som ble
fremmet i statsbudsjettet for 2013. Disse medlemmer har
imidlertid funnet rom for noen justeringer.
Disse medlemmer omprioriterer
om lag 3,3 mrd. kroner og reduserer bruken av penger fra pensjonsfondet
med om lag 0,8 mrd. kroner.
Innenfor denne rammen har disse medlemmer valgt
følgende hovedprioriteringer:
Kap.post | Prioritering | Bokført proveny |
| | |
5800.50 | Redusert bruk av penger fra pensjonsfondet | 853,3 |
| Skatter og avgifter | 487 |
5501.72 | BSU, øke sparebeløp til 25 000 og heve
taket til 300 000, øke sats til 28 pst. | 120 |
5538.71 | Fjerne veibruksavgift for biodiesel
(B30 til B100) | 1 |
5521.70 | Fjerne mva. på leasing og batteriskifte
for el-biler fra 1. juli | 8 |
5543.70 | Fritak for CO2-avgift
for kvotepliktige | 10 |
5556.70 | Halvere produktavgiften for saftprodukter
fra 1. juli | 32 |
| Øke Skattefunn ref. Høyres Dokument
nr. 8:102 (2007–2008) | |
5501.72 | I) Øke maksimalt fradragsgrunnlag for
egenutført FoU | 0 |
5501.72 | II) Maksimal timesats på 530 kroner
fjernes | 0 |
5501.72 | V) Fjerne maksimalt timeantall per ansatt | 0 |
928.71 ny | Gjeninnføre tilskuddsordning for ulønnet
arbeid som ikke omfattes av Skattefunn | 40 |
5501.72 | Avskrivningssats saldogruppe D (10 pst.
startavskrivning) | 150 |
5501.72 | Økt skattefradragsbeløp ved gaver til
frivillige organisasjoner til 25 000 kr for privatpersoner og 100 000
kr for bedrifter | 25 |
5501.72 + 5700.71 | Heve grensen for lønnsoppgaveplikt i
frivillige org. til 8 000 kr | 13 |
5700.72 | Øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
til 50 000 kr per ansatt / 500 000 kr per org. | 8 |
5501.72 | Fradrag for store sykdomsutgifter | 15 |
5506.70 | Fjerne arveavgiftens trinn 1 og halvere
satsene fra 1. juli | 65 |
5501.72 | Heve nedre grense for grunnrenteskatt
kraftverk til 10 MW | 0 |
| Utgifter | 1 964,6 |
| Arbeidsliv | |
605.21 | Talegjenkjenningsprogramvare | 15 |
621.63 | Utstyrslån og lokale fattigdomstiltak | 15 |
621.70 | Støtte til frivillige som driver tiltak
for inkludering av fattige barn | 20 |
857.60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 20 |
857.70 | Støtte til Røde Kors-prosjektet «Ferie
for alle» | 15 |
640.1 | Arbeidstilsynet | 5 |
601.70 | Foreningen Norden: Nordjobb | 0,2 |
| Helse | |
732.72-75 | Friske midler til sykehusene over basisbevilgningen;
øremerking til habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige,
patologi og laboratoriekapasitet | 150 |
761.60 | Kompetanseløft i kommunehelse mv. | 50 |
764.60 | Allmennpsykologer i kommunene | 10 |
764.72 | Arbeidstrening/arbeidsformidling for
personer med psykiske helseutfordringer, støtte til bl.a. Fontenehusene | 10 |
764.73 | Veterantiltak | 2,5 |
780.50 | Økt forskning på og kompetanse om ME,
fibromyalgi og lyme borreliose | 10 |
719.79 | Nasjonalt pollenvarsel | 1 |
2751.70 | Innføring av generell refusjon for prostatakreftlegemiddel
Abiraterone | 22 |
761.71 | Barnepalliasjon | 1 |
586.63 | Rentekompensasjon for nye sykehjemsplasser
og bofellesskap for demente, Investeringsramme 2,5 mrd. kroner | 6 |
763.71 | Frivillig arbeid mot rus | 25 |
2650.72 | Utvidede omsorgspenger også til selvstendig
næringsdrivende | 0,7 |
732.82 | Låneandelen for større investeringer
i helseforetakene økes fra 50 pst. til 70 pst. | 16 |
732.84 | Gjøre helseforetakene og kommunene i
stand til å foreta IKT-investeringer for 10 mrd. kroner over 5 år,
ved å innføre en rentekompensasjonsordning – 20 mill. kroner i 2013 | 20 |
| Kunnskap og forskning | |
226.21 | Etter- og videreutdanning av lærere
(fremmedspråk og matematikk, redusert egenandel for kommunene) | 175 |
281.70 | Kompetanseheving i lærerutdanningen | 25 |
260.50 | Ca. 1 500 nye studieplasser innenfor
lærer- og ingeniørutdanningene | 50 |
260.50 | Universitetsmiljøer i verdenstoppen | 25 |
225.74 | Foreningen Norden: Utdanning | 0,6 |
1590.71 | Sjømannskirken | 5 |
228.71 | Tilskudd til private skoler | 3,2 |
228.79 | Private toppidrettsgymnas | 1,8 |
226.71 | Tilskudd til vitensenter og Newtonrom | 5,5 |
260.50 | Tilskudd til grunnfinansiering av Bachelor
i internasjonal beredskap | 4,5 |
227.74 | Økt tilskudd til spesialskoler: Briskeby | |
2410.50 | Studiestipend | 20,1 |
2410.72 | Renter, studielån | 0,5 |
2410.90 | Studielån | 0 |
| Kommune | |
571.60 | Gradert barnehagepris, sosialtiltak,
øremerket | 50 |
| Miljø | |
1420.35 | Økt frivillig skogvern | 5 |
1825.70 (gjenoppr.) | Tilskudd til utskifting av oljefyr | 25 |
| Samferdsel | |
1320.30 | Riksveiinvesteringer (trafikksikkerhetstiltak) | 200 |
1320.32 Ny | Oppstart- og planleggingsmidler nye
OPS-prosjekter: E39 Rådal–Svegatjørn, E18 Vestkorridoren | 50 |
1320.63 Ny | Fylkesveier, tilskudd til fylkeskommunene | 100 |
1320.63 Ny | Fylkesveier, kartlegging av flaskehalser
for større tømmervogntog | 20 |
1330.60 | Kollektiv, belønningsordning | 30 |
1330.64 Ny | Belønningsordning gang- og sykkelveier | 20 |
1062.70 | Tilskudd til Redningsselskapet | 10 |
| Energi | |
1820.22 | Flom- og skredforebygging: NVEs arbeid | 10 |
1820.60 | Flom- og skredforebygging: Tilskudd
til kommunene | 30 |
1820.72 | Flom- og skredforebygging: Tilskudd
til private | 10 |
| Finans | |
1618.1 | Mobilt skattekontor for utstedelse av
ID-kort til utenlandske sesongarbeidere | 10 |
| Justis | |
440.1 | Økt bevilgning til politiet – nyansettelser
og økt trening | 110 |
441.1 | Økt bevilgning til Oslo politidistrikt
– bekjempelse av gjengkriminalitet | 30 |
410.1 | Domstoler | 10 |
430.70 | Kriminalomsorgen – tilbakeføring | 5 |
400.23 | Etablering av nasjonal rapportør menneskehandel | 5 |
440.1 | Uttransportering av asylsøkere med avslag | 10 |
| Næring | |
920.50 | Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) | 200 |
2421.50 | Landsdekkende innovasjonslåneordning | 67 |
2421.50 | Etablerertilskudd gjennom Innovasjon
Norge | 15 |
2426.70 | Styrke NCE-program og oppstart GCE | 50 |
2421.76 | Miljøteknologiordningen Innovasjon Norge,
maritimt | 25 |
2421.74 Ny | OPI-veileder, oppstart | 15 |
2421.90 | Innovasjonslån, utlånsbeløp | 0 |
| Kultur | |
315.86 Ny | Herreløs arv tilfaller ideelle organisasjoner | 2 |
320.70 Ny | Tippenøkkelen | 60 |
334.71 | Cinematek og filmfestivaler: nedgang
i DVD-midler | 10 |
| Utenriks | |
150.78 | Regionbevilgning til Afrika | 50 |
Disse medlemmer dekker inn 3 304
mill. kroner gjennom reduserte utgifter og økte inntekter. De viktigste
inndekningsforslagene:
Fylkeskommunal regional
utvikling
Økt barnehagepris med 200 kroner
Næringsoverføringer
Utbytte Statskraft og Entra
Redusert statlig og fylkeskommunalt byråkrati
Bistand
Nøytral moms i staten
Økt avgift på tobakk og mineralolje
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at revidert nasjonalbudsjett generelt ikke bør være gjenstand for
«omkamp» om høstens statsbudsjett, men primært møte akutte behov
som er oppstått siden statsbudsjettet ble vedtatt.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i statsbudsjettet for inneværende år fremmet en rekke forslag
som ville gitt mer valgfrihet til barnefamiliene, bedre eldreomsorg
og flere og enda bedre lærere i skolen, jf. Innst. S 2 (2012–2013).
Forslagene prioriterte de som har minst fra før og vilkårene for
frivillige organisasjoner og verdiskaping over hele landet. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti gjorde større omprioriteringer
på dette budsjettet enn noen gang tidligere under den rødgrønne
regjeringen. På utgiftssiden ble det gjort endringer på over 9 mrd. kroner,
på skatte- og avgiftssiden omprioriterte vi for 7,5 mrd. kroner.
Hovedsatsingene i Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett var:
5,8 mrd. kroner mer
til barnefamiliene, inkl. nytt barnefradrag i skatten på 5 000 kroner
pr barn, økning av kontantstøtten for ettåringer og gjeninnføring
for toåringer, dobling av engangsstønaden for unge mødre, og innføring
av to hovedopptak i barnehagene.
1,6 mrd. kroner mer til skole og høyere
utdanning
Et løft for en verdig eldreomsorg på 1
mrd. kroner, bl.a. 2 000 flere sykehjemsplasser
1,5 mrd. kroner mer til kamp mot fattigdom
og rus i Norge
Bedre rammevilkår for frivillig innsats
Økt bistand til Afrika og satsing på utdanning, helse
og landbruk
Skattelettelser og økte bevilgninger til
verdiskaping, forskning og samferdsel
Økte bevilgninger til politi og beredskap
Markert grønnere og mer helsevennlig skatte-
og avgiftsprofil
Dette medlem understreker betydningen
av å følge handlingsregelen. En ekspansiv budsjettpolitikk i nedgangskonjunkturer
må etterfølges av innstramminger når situasjonen i økonomien normaliseres.
Høyere lønnsvekst og sterkere krone her hjemme svekker isolert sett
konkurranseevnen for bedrifter som er utsatt for internasjonal konkurranse.
Dette medlem vil her som nevnt
ikke ta «omkamp» eller fremme et helhetlig budsjettalternativ slik dette
medlem gjør i de alternative statsbudsjettene. Dette
medlem vil i stedet fremme forslag av akutt karakter som
har blitt avdekket etter at statsbudsjettet ble behandlet. Dette
medlem foreslår derfor:
Tiltak for kompetanseheving
og flere førskolelærere i barnehagene, mer veiledning og støtte
til fosterforeldre, økning av adopsjonsstøtten til 2G og styrking
av Familievernet.
100 mill. kroner ekstra til forebyggende
helsetiltak i kommunene og bedre investeringsordninger for sykehusene.
1 000 flere arbeidsmarkedstiltaksplasser
i møte med regjeringens inndragning av midler og den svake inkluderingen
av personer som sliter på arbeidsmarkedet.
Styrket rusomsorg og hjelp til fattige
barn i ideell regi.
Innføring av bedre startavskrivninger og
SkatteFUNN nå, i stedet for å vente til 2014 slik regjeringen foreslår.
Sterkere satsing på sosiale tiltak for
tilreisende bostedsløse og romfolk både i Norge og i Sentral- og
Øst-Europa i regi av frivillige organisasjoner.
Samlet sett innebærer Kristelig Folkepartis
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2013 en oljepengebruk
som reduserer det strukturelle budsjettunderskuddet med nesten 300
mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Dette
medlem legger frem følgende endringsforslag i forhold til
regjeringen, og viser til nærmere begrunnelse for de enkelte forslag
i Innst. 480 S (2012–2013) og Innst. 475 L (2012–2013):
KrFs alternative reviderte
nasjonalbudsjett for 2013
Kap. | Post | Beskrivelse | Bokført beløp (mill. kr) | Sum profil |
| | | | |
Økte bevilgninger |
|
Familie og utdanning |
842 | 1 | Styrking av Familievernet: Akutte kapasitetsproblemer,
bl.a. inntaksstopp i Sør-Trøndelag | 50 | |
854 | 71 | Fosterhjem: Rekruttering. Mer veiledning
og støtte til fosterforeldre | 20 | |
852 | 70 | Økning av adopsjonsstøtten til 2G | 20,8 | |
858 | 1 | Økt behov for adopsjonsforberedende
kurs og oppfølging av adopsjonssøkende | 5,0 | |
226 | 71 | Vitensenteret Sørlandet | 3,0 | |
228 | 71 | Gjeninnføre tilskudd Kongshaug Musikkgymnas | 1,65 | |
231 | 21 | Kompetanseheving i barnehagene og rekruttering
av førskolelærere | 10,0 | |
| | | | 110,5 |
Bedre alderdom,
helse og omsorg | | |
732 | 72 | Friske midler til sykehusene over basisbevilgningen:
Øremerking til tiltak for rusmiddelavhengige | 40,0 | |
732 | 82 | Helseforetakene: Låneandelen for større
investeringer økes fra 50 til 70 pst. | 16,0 | |
732 | 84 | Helseforetakene: Rentekompensasjonsordning
for IKT som muliggjør investeringer på 10 mrd over 5 år | 20,0 | |
764 | 60 | Allmennpsykologer i kommunene | 10,0 | |
764 | 72 | Arbeidstrening/arbeidsformidling for
personer med psykiske helseutfordringer: Støtte til bl.a. Fontenehusene | 10,0 | |
780 | 50 | Demens (5 mill.), ME (Rituximab-prosjektet)
(5 mill.), fibromyalgi (2,5 mill.) og flåttsykdom (2,5 mill.) | 15,0 | |
2751 | 50 | Prostatakreftmedisin | 22,0 | |
571 | 60 | Forebyggende helsetiltak i kommunene | 100,0 | |
| | | | 233,0 |
Fattigdomsbekjempelse
og rus | | |
857 | 60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 20 | |
857 | 70 | Støtte til Røde Kors-prosjektet «Ferie
for alle» | 15 | |
440 | 70 | Dobling av pott som frivillige organisasjoner
kan søke om for å bistå tilreisende bostedsløse med helsetilbud,
tolker, sanitærtilbud etc. | 10 | |
605 | 1 | 1000 flere plasser arbeidsmarkedstiltak:
Adm.kostnader NAV | 13 | |
621 | 63 | Utstyrslån og lokale fattigdomstiltak | 15 | |
621 | 70 | Støtte til frivillige som driver tiltak
for inkludering av fattige barn | 20 | |
634 | 76 | 1000 flere plasser arbeidsmarkedstiltak | 20 | |
763 | 71 | Rustiltak, frivillig arbeid | 25,0 | |
| | | | 138,0 |
Internasjonal solidaritet | | |
118 | 71 | Støtte til frivillige organisasjoners
tiltak for å bedre romfolks tilgang til skole og arbeidsliv, helsetilbud
og bedrede boforhold i Øst-Europa | 50 | |
150 | 78 | Bistand til Afrika: Oppretting av regjeringens
kutt | 50 | |
| | | | 100,0 |
Bærekraftig verdiskaping | | |
928 (NY) | 71 | Gjeninnføre tilskuddsordning for ulønnet
arbeid som ikke omfattes av SkatteFUNN | 40 | |
1420 | 35 | Skogvern | 10 | |
1420 | 22 | Tiltak mot lakselus: Gyrodactylus salaris
i Driva | 2,85 | |
| | | | 52,9 |
Andre satsinger | | | |
315 | 86 (Ny) | Herreløs arv tilfaller ideelle organisasjoner | 2 | |
441 | 1 | Økt innsats mot gjengkriminalitet i
Oslo Politidistrikt | 30 | |
1062 | 70 | Tilskudd til redningsselskapet | 10,0 | |
1600 | 1 | Styrke etikkarbeid, Statens pensjonsfond
Utland | 2,0 | |
| | | | 44,0 |
Sum økte bevilgninger | 678,3 | |
| | | | |
Reduserte utgifter | | | |
551 | 60 | Regional utvikling, omprioritering til
samferdsel | -120,0 | |
1810 | 21 | Geologiske undersøkelser, seismikk og
datainnsamling ved Jan Mayen | -35 | |
2751 | 70 | Redusert apotekavanse | -33,0 | |
2309 | 1 | Kutt Ymse - momsnøytrale innkjøp stat
(250 mill. kroner.), bedre koordinering og strategisk styring av
offentlige IT-prosjekter (100 mill. kroner), kutt i privat konsulentbruk
i staten (unntatt bistandssektoren) (200 mill. kroner) | -550 | |
Sum reduserte utgifter | -738,0 | |
| | | | |
Reduserte inntekter |
5611 | 85 | Ikke øke statlig utbytte i NSB | 120 | |
Sum reduserte inntekter | 120,0 | |
| | | | |
Skatte- og avgiftslettelser | | |
72 | | Øke maksimalt fradragsgrunnlag for egenutført
FoU | 0 | |
72 | | Maksimal timesats på 530 kroner fjernes | 0 | |
72 | | Fjerne maksimalt timeantall per ansatt | 0 | |
72 | | Avskrivningssats saldogruppe D (10 pst.
startavskrivning) | -150 | |
72 | | Økt skattefradragsbeløp ved gaver til
frivillige organisasjoner til 25 000 kr for privatpersoner og 100
000 kr for bedrifter | -25 | |
72 | | Heve grensen for lønnsoppgaveplikt i
frivillige org til 8000 kr | -13 | |
72 | | Øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
til 50 000 per ansatt / 500 000 per org. | -8 | |
Sum skatte- og
avgiftslettelser | -196 | |
| | | | |
Skatte- og avgiftsøkninger | | |
70 | | Økte alkoholavgifter 10 pst | 300 | |
70 | | Økte tobakksavgifter 10 pst | 240 | |
Sum skatte og avgiftsøkninger | 540 | |
Sum skatt og avgift | 344 | |
Redusert oljekorrigert budsjettunderskudd | 283,7 | |
Komiteens medlem fra Venstre understreker
som de øvrige at dette er en budsjettrevisjon og at opplegget som
presenteres under ikke reflekterer alle Venstres politiske prioriteringer
på alle områder. Dette medlem henviser i så måte
til Venstres alternative budsjett for 2013 slik dette framgår av Innst.
2 S (2012–2013). Dette medlem har i imidlertid valgt
noen områder hvor det er påkrevd at regjeringen og stortingsflertallet
har en mye mer offensiv og tydeligere kurs. Dette gjelder de samme områdene
som Venstre har pekt på ved de fleste budsjettbehandlinger under
den sittende regjering: En nødvendig satsing på skole, utdanning
og forskning, det gjelder en framtidsrettet og nyskapende næringspolitikk,
det gjelder en ambisiøs miljø- og klimapolitikk og en målrettet
politikk for fattigdomsbekjempelse.
Dette medlem mener at regjeringens
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2013 ikke viser noen vilje
til å ta Norge videre. Budsjettet vitner om en trøtt regjering som
har gått tom for ideer og som trenger avløsning. Dette medlem mener
regjeringen ikke leverer noen plan for Norge og savner blant annet
satsing på lærere, gründere, kollektiv i byene og fattigdomsbekjempelse.
Dette medlem mener at regjeringens
forslag til årets budsjettrevisjon ikke løser de utfordringene Norge
står overfor. Regjeringens forslag er om mulig enda mer politikkfritt
enn vanlig og det bekrefter de mønsteret vi har sett de siste årene,
nemlig at regjeringen ikke har noen plan eller politisk retning
for Norge som det styres etter. Spesielt merkelig er dette all den
tid regjeringen har mange ambisiøse mål på viktige områder som miljø/klima,
lærersatsing, og fattigdomsbekjempelse. Dette er målsettinger Venstre
deler og da blir det etter dette medlems syn både
trist og underlig at regjeringen ikke utviser noen reell vilje til
å følge opp ambisiøse målsetninger med konkrete tiltak og bevilgninger
for å nå disse målene.
Dette medlem etterlyser også
vilje til å satse på framtiden – på skole, forskning, nyskaping
og de minste bedriftene. Det er bred politisk enighet om at det
er kunnskap vi skal leve av i fremtiden. Da må regjeringen satse,
ikke bare prate. Regjeringen innrømmer selv at norske lærere fortsatt
ligger under OECD-snittet når det gjelder etter- og videreutdanning,
men likevel er det ikke én ny krone til nettopp dette. Det er også
uforståelig for dette medlem at ikke regjeringen
benytter sjansen til å øke bevilgningene til universiteter og høyskoler,
all den tid vi vet antall søkere til høyere utdanning fortsetter
å vokse. Dette medlem mener at det minste vi kunne
ha forventet av regjeringen, var at innsparingen på 232 mill. kroner
i EUs rammeprogram for forskning (som følge av bedre valutakurs
enn antatt) burde blitt kanalisert til mer forskning på andre områder.
Særlig burde dette være gjort fordi regjeringen selv gjorde satsingen
på forskning gjennom EUs rammeprogram til en hovedbegrunnelse for
økt forskningsinnsats ved fremleggingen av statsbudsjett-forslaget
for 2013.
Dette medlem mener nøkkelen til
en god skole er bedre og mer motiverte lærere. Dette medlem viser
til at Venstre har foreslått en rekke tiltak i Stortinget for å
få dette til – både når det gjelder lærerutdanning, etterutdanning
for lærer, bedre arbeidsvilkår og en enklere skolehverdag. Dette medlem prioriterer
spesielt en økt satsing på å få bedre og flere lærere. Det er investering
i kunnskap og investering i framtid. Dette medlem viser
til at det fortsatt er 9 000 ufaglærte i norsk skole. Med regjeringens
tempo vil det ta nesten 35 år før alle norske lærere har fått nødvendig
videreutdanning. Likevel finnes det ikke en krone til flere kvalifiserte
lærere i regjeringens forslag til budsjettrevidering.
Dette medlem viser til at Venstre
foreslår en samlet økt satsing på skole og lærer med 380 mill. kroner. Dette
medlem vil spesielt trekke fram at Venstre foreslår en ekstrabevilgning
på150 mill. kroner for kompetanseheving/lærerløft, 25 mill. kroner til
å rekruttere flere lærer og oppfølging av Dokument 8:156 S (2009–2010)
om å øke den statlige finansieringen knyttet til videreutdanning
av lærere, hvor Venstre øker denne med 10 prosent slik at anslagsvis
3 000 lærer får nødvendig etter- og videreutdanning denne høsten.
Det er 1 500 flere enn det regjeringen foreslår og utgiftene for
den enkelte lærer/skole/kommune reduseres i tillegg.
Dette medlem vil ikke akseptere
hvileskjær og kutt i forskning og høyere utdanning. Vi må ha målrettet
satsing. Fra å være ledende er Norge i ferd med å havne ordentlig
i bakleksa når det gjelder vilje til å satse på forskning. Vi må
både øke de årlige bevilgningene til grunnforskning, og satse målrettet
på miljø- og klimaforskning, men vi må også gi økonomiske insentiver
for næringsliv og andre til å satse mer på forskning. Dette
medlem vil også styrke Skattefunn-ordningen og viser til
en rekke forslag om dette i Venstres alternative opplegg.
Dette medlem foreslår derfor
en samlet økt satsing på forskning og høyere utdanning på om lag 550
mill. kroner. Det er investering i kunnskap og investering i framtid. Dette
medlem viser til at Venstre bl.a. foreslår 100 mill. kroner
til økt basisfinansiering av universitet og høyskoler, ca. 190 mill. kroner
samlet til flere stipendiat, post-doc og nærings-ph.d.-stillinger,
økt forskning på klima/fornybar energi med 50 mill. kroner og en
økt satsing på næringsrettet forskning med 75 mill. kroner. Dette medlem foreslår
også 1 000 flere studieplasser enn i regjeringens opplegg for å
møte den økende søkermasse ved høstens opptak og en dobling av innsatsen for
å bygge flere studentboliger.
Dette medlem understreker at
vi trenger mange, mange flere nye bedrifter i framtiden om velferden
skal sikres for kommende generasjoner. Skal vi få dette til, må
vi legge til rette for at flere vil starte for seg selv – ikke minst
flere kvinner. Da må vi ta bort alle diskriminerende regler og ordninger
for selvstendig næringsdrivende. Det må bli bedre skatteregler,
det må bli bedre sosiale ordninger, det må bli et enklere regelverk,
bedre tilgang på risikokapital og lavere oppstartskostnader. Dette
medlem foreslår derfor en samlet økt satsing på småbedrifter
og næringsliv på 425 mill. kroner, samt en målrettet skattelette
for næringslivet på om lag 1 150 mill. kroner.
Dette medlem vil spesielt peke
på forslag om å styrke de selvstendig næringsdrivende sosiale rettigheter
bl.a. ved å bevilge om lag 105 mill. kroner til økt kompensasjon
ved egen sykdom fra 65 til 80 pst., gjeninnføre tilskudd til ulønnet
arbeidsinnsats i Skattefunn, styrket satsing på miljøteknologiordningen (40
mill. kroner) utvide tilskuddsordningen for vekstbedrifter (20 mill.
kroner), opprette en ny ordning med tilskudd til innovative offentlige
anskaffelser, og etablere en norsk modell av den svenske Innovationsbron
(sikre kapital i overgangen fra idé til butikk). Dette medlem har
de siste årene tatt en rekke initiativ i Stortinget for å få redusert
næringslivets kostnader knyttet til et stadig øktende skjemavelde. Dette
medlem følger opp dette i revidert budsjett ved bl.a. å
foreslå å opprette et eget norsk regelråd, etter modell fra svensk
suksess.
Dette medlem mener at regjeringen
sementerer inntrykket av å prioritere olje foran miljø, og heller
ikke i dette budsjettet følger de opp klimaforlikets enighet om
bedre støtteordninger for energieffektivisering og utskifting av
oljefyrer i privatboliger.
Dette medlem mener videre at
det er behov for en forpliktende opptrappingsplan for å satse målrettet
på jernbane og kollektivtransport. Derfor foreslo dette medlem mer
enn 1 mrd. kroner mer til jernbane og kollektivtransport i sitt
alternative statsbudsjett i 2013. Framtiden er de miljøvennlige
løsningene. Derfor foreslår dette medlem økte bevilgninger
til jernbane, øvrig kollektivtransport, sykkelveier og miljøvennlige
transportløsninger med ca. 460 mill. kroner i denne innstilling.
Dette medlem vil først og fremst
prioritere de som trenger det offentliges hjelp aller mest. Dette
medlem har et spesielt engasjement i å få løftet flere fattige
barn og barnefamilier ut av fattigdom. Dette medlem viser
i så måte til at Venstre i valgkampen 2009 tok initiativ til et
felles løft for å få færre fattig barn og barnefamilier. Det var
alle enige om i valgkampen, men da Stortinget behandlet forslag fra
Venstre, Dokument 8:2 S (2009–2010) om en felles handlingsplan for
bekjempelse av fattigdom blant barn og i barnefamilier, var det
bare Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet som støttet Venstre.
Dette gjentok seg da Stortinget tidligere i fjor behandlet Fordelingsmeldingen,
jf. Innst. 222 S (2011–2012), som skulle være regjeringens svar
på utfordringen. Det kom ingen konkrete løfter og regjeringspartiene stemte
ned samtlige av Venstres 25 konkrete forslag for å løse den økende
fattigdommen vi dessverre ser blant barn og barnefamilier i Norge.
Det var og er etter dette medlems syn svært skuffende. Dette medlem foreslår
å bevilge samlet om lag 1 mrd. kroner til ulike tiltak for å bekjempe
fattigdom, nasjonalt og internasjonalt. Bl.a. flere målrettede tiltak som
å bevilge 425 mill. kroner til å øke sosialhjelpssatsene med ca.
20 pst. eller tilsvarende 1 090 kroner mer per mnd. for en enslig
sosialhjelpsmottaker. Dette medlem foreslår også
en økt satsing på ulike rusrelaterte tiltak på 80 mill. kroner,
60 mill. kroner i ulike tiltak for å hjelpe vanskeligstilte inn
i arbeidsmarkedet, og 40 mill. kroner til ulike tiltak for å hjelpe
barn og unge med skrivevansker og for å motvirke «drop-out» av videregående
skole.
Dette medlem foreslår videre
at Norge skal ta imot 500 flere kvoteflyktninger, 75 mill. kroner
til økt vedlikehold av fylkesveinettet, en rekke tiltak for å styrke
vilkårene for frivillige organisasjoner – både skattemessig og ved
økte bevilgninger, tiltak som sikrer villaksen, og 1 000 flere barnehageplasser
enn i regjeringens opplegg slik at også barn født etter 1. september
får rett til plass etter fylte 1 år. Dette medlem foreslår
også å endre regelverket knyttet til svangerskapsrelaterte sykdommer
slik at det offentlige betaler sykelønn for hele sykdomsperioden. Det
vil være et målrettet likestillingstiltak.
Dette medlem viser for øvrig
til omtale av og begrunnelse for de ulike omprioriteringer under
de respektive kapitler i denne innstilling og nødvendige lovendringer
i Innst. 475 L (2012–2013).
Venstres forslag til endringer i revidert nasjonalbudsjett
for 2013 er som følger:
Dep. | Kap.post | Formål | Bokført (mill.
kr) |
| | | |
Del I: Påplusninger/satsinger | |
KD | 225.51 (ny post) | Samarbeidstiltak skole/barnevern. | 15,0 |
KD | 226.21 | Pilotprosjekt barn og ungdom med skrivevansker. | 15,0 |
KD | 257.70 | Styrking av program for basiskompetanse
i arbeidslivet. | 10,0 |
KRD | 571.60 | Styrking av helsesøstertjenesten. 250
nye stillinger. | 63,0 |
KRD | 571.60 | Øke de statlige veiledende satsene i
sosialhjelpen med 20 pst fra 1.7. | 425,0 |
KRD | 571.60 | Kommunalt barnevern (omfordelt fra statlig). | 75,0 |
KRD | 581.78 | Boligtilskudd, etablering av utleieboliger
og innføring av ordningen med «Hjemkjøp». | 15,0 |
AD | 605.01 | Omfordeling av 2000 tiltaksplasser fra
«ordinære» til «nedsatt arbeidsevne». | 6,5 |
AD | 621.63 | Tiltak for vanskeligstilte grupper på
arbeidsmarkedet | 10,0 |
AD | 621.63 | Utstyrslån og lokale fattigdomstiltak | 15,0 |
AD | 621.70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner
til gjennomføring av fritidsaktiviteter for barn i lavinntektsfamilier | 20,0 |
AD | 634.21 | Økt ramme for Funksjonsassistanse og
styrking av ordningen (gjøres permanent) med arbeids- og utdannelsesreiser
for funksjonshemmede. | 15,0 |
AD | 634.76 | Styrke ordningen med tidsubestemt lønnstilskudd. | 25,0 |
HOD | 718.70 | Forebygging, rus | 15,0 |
HOD | 732.70 | Div. rus-relaterte tiltak i regi av
helseforetak | 35,0 |
HOD | 732.72 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse
Sør-Øst | 21,6 |
HOD | 732.73 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse
Vest | 7,6 |
HOD | 732.74 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse
Midt | 5,7 |
HOD | 732.75 | Økt behandlingskapasitet rus, Helse
Nord | 5,1 |
HOD | 763.71 | Tilskudd til frivillig arbeid mot rus | 25,0 |
HOD | 764.60 | Psykisk helsearbeid i kommunene | 50,0 |
HOD | 764.72 | Forskning og forebygging, psykisk helse | 20,0 |
HOD | 764.72 | Tilskudd til FonteneHus | 10,0 |
BLD | 821.62 | Gratis kjernetid i barnehager | 25,0 |
BLD | 857.60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 20,0 |
BLD | 857.70 | Økt tilskudd til Røde Kors prosjekt
«Ferie for alle» | 15,0 |
BLD | 858.72 (ny
post) | Kompetansepott, barnevern | 50,0 |
FAD | 1560.01 | 100 ekstra tranieeplasser for funksjonshemmede
i statsforvaltningen | 5,0 |
Sum: Fattigdomsbekjempelse | 1019,5 |
| |
KD | 225.60 | Tilskudd/vedlikehold Sogn Jord- og hagebruksskole
(økologisk landslinje) | 5,0 |
KD | 225.78 (ny post) | Rådgivning (generell styrking + studieplan
for treårig profesjonsutdanning) | 20,0 |
KD | 226.21 | Økt statlig delfinansiering av videreutdanning
av lærere og utvide ordningen med 1 500 flere lærere fra høsten
2013. | 150,0 |
KD | 226.21 | Prøveprosjekt med ekstra lønn for doktorgradsutdannede
i skolen, samt forberedelse av innføring av flere karriereveier
for lærere. | 25,0 |
KD | 226.60 | Prøveordning i Hedmark med tilskudd
til kommuner (belønningsordning) som viser framgang/resultater på
nasjonale prøver. | 10,0 |
KD | 226.63 (ny post) | Kompetanseår/lærerløft | 150,0 |
KD | 226.64 (ny post) | Rekrutteringstiltak (stipend, seniortiltak) | 25,0 |
KD | 226.71 | Tilskudd til Vitensenter Sør og VilVite-senteret
i Bergen | 10,0 |
KD | 226.76 (ny post) | Leksehjelp | 150,0 |
KD | 260.50 2410.50 2410.72 | 1000 flere studieplasser | 36,5 13,5 0,3 |
KD | 260.50 260.70 | Basiskompensasjon universitet og høyskoler.
Samlet 100 mill. | 92,5 7,5 |
KD | 260.50 | 500 nye stipendiatstillinger. | 151,0 |
KD | 260.50 | 100 nye postdokstillinger | 30,2 |
KD | 260.50 | Forsøk med femårig lærerutdanninger
ved høgskolene i Østfold og Oppland | 10,0 |
KD | 270.75 | 418 nye studentboliger | 100,0 |
KD | 281.70 | Kompetanseutviklingsfond, Hedmark | 5,0 |
KD | 285.52 | 50 nye nærings-phd | 7,6 |
KD | 285.52 | NFR | 50,0 |
KD | 285.52 | Tilskudd til Regionalt Forskningsfond
Innlandet. | 10,0 |
KD | 285.53 | Forskning klima/fornybar energi | 50,0 |
KD | 285.54 | Utstyrsetterslep | 50,0 |
KD | 2410.50 2410.72 | Studiestøtte, 11 mnd. | 0,0 0,0 |
KD | 2410.70 | Endre dagens ordninger med ikke-behovsprøvd
utstyrsstipend, med et behovsprøvd stipend på 600 kr pr. mnd. | 2,2 |
KD | 2410.50 2410.71 2410.72 | Freshman-år + første års utdannelse
i ikke-vestlige land | 6,2 8,1 0,2 |
NHD | 920.50 | Næringsrettet forskning | 75,0 |
Sum: Skole/utdanning/forskning | 1250,8 |
| |
FKD | 1062.21 | Oljevernberedskap | 25,0 |
SD | 1301.50 | Forskning, hydrogen og biodrivstoff | 10,0 |
SD | 1301.72 | Hurtigladestasjoner og støtte til hydrogenfyllestasjonser
i Oslo og Akershus, Transnova | 30,0 |
SD | 1301.75 | Tilskudd til videreføring av Nord-Norge-linjen | 15,0 |
SD | 1320.30 | Sykkelveier, universell utforming, trafikksikkerhetstiltak | 30,0 |
SD | 1330.60 | Belønningsordning, kollektivtransport | 100,0 |
SD | 1330.61 (ny
post) | Tilskudd til særskilte kollektivtransport-tiltak
i storbyområder | 75,0 |
SD | 1330.62 (ny
post) | Belønningsordning, sykkel | 25,0 |
SD | 1350.23 | Jernbane. Drift og vedlikehold | 50,0 |
SD | 1350.30 | Jernbane. Investering i linjen. | 100,0 |
SD | 1350.30 | Elektrifisering, Bratsbergbanen | 10,0 |
SD | 1351.70 | Gjenåpning: Lokaltog Rakkestad-Sarpsborg
fra 1.11. | 3,2 |
MD | 1410.54 | Artsdatabanken m.m. | 10,0 |
MD | 1420.21 | Villaks/ørret (gyro, genbank, fredede
vassdrag etc mv) | 25,0 |
MD | 1420.30 | Statlig erverv av friluftsområder | 20,0 |
MD | 1420.35 | Skogvern | 20,0 |
MD | 1429.72 | Vedlikehold, kulturbygg | 15,0 |
MD | 1429.74 | Fartøyvern | 15,0 |
OED | 1825.50 | Energifondet | 50,0 |
OED | 1825.60 (ny
post) | Tilskudd til utvikling av varmeenergi | 50,0 |
OED | 1833.50 | CLIMIT (forskning fangst og lagring
av CO2) | 50,0 |
OED | 1833.21 | Diverse CO2-håndteringstiltak | 100,0 |
Sum: Klima/miljø/kollektivtransport | 828,2 |
| |
KRD | 572.60 | Økt lærlingetilskudd > 5.000,- | 45,0 |
AD AD | 2650.71 2650.72 | Styrke selvstendig næringsdrivendes
sosiale rettigheter | 100,0 4,5 |
NHD | 900.74 (ny
post) | Etablering og drift av norsk Regelråd | 20,0 |
NHD | 928.71 (ny post) | Tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats,
SkatteFUNN | 40,0 |
NHD | 2421.50 | Utvide tilskuddsordning for vekstbedrifter | 20,0 |
NHD | 2421.50 | Ny tilskuddsordning for innovative offentlige
anskaffelser | 25,0 |
NHD | 2421.76 | Miljøteknologi-ordningen | 40,0 |
NHD NHD | 2421.51 2421.53 | Innovasjonsbro. | 75,0 |
NHD | 2426.70 | Økte program-midler, SIVA | 30,0 |
FKD | 1020.01 | Ressursforskning, Havforskningsinstituttet | 10,0 |
FKD | 1050.75 | Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene | 15,0 |
Sum: Næring | 424,5 |
| |
UD | 100.71 | Tilskudd til bistandsorganisasjoner
og prosjekter knyttet til romfolk i Romania | 10,0 |
UD | 166.73 | Bistand, klima- og skogsatsing | 70,0 |
KD | 231.52 (ny post) | Rekrutteringspakke, førskolelærere | 25,0 |
KUD | 315.86 (ny post) | «Herreløs arv» tilfaller frivillige
org. | -2,0 |
KUD | 324.70 | Ekstrabevilgning, vedlikehold Den Nationale
Scene, Bergen | 5,0 |
KUD | 326.78 | Bibliotek | 15,0 |
KUD | 328.70 | Verdensarvstatus, vikingmonumenter i
Vestfold | 2,0 |
KUD | 328.78 | Tilskudd til Konservativen m.m., Halden | 2,0 |
JD | 440.01 441.01 | Generell styrking av politiets innsats
mot vold, gjengkriminalitet m.m. | 20,0 20,0 |
JD | 440.01 | Politiets utlendingsenhet (økt tvangsretur) | 25,0 |
JD | 490.01 491.01 | Raskere saksbehandling av oppholds-
og asylsøknader | 15,0 15,0 |
JD | 490.72 | Frivillig returordning for asylsøkere/flyktninger
med avslag | 15,0 |
JD JD JD JD JD BLD BLD BLD BLD BLD BLD BLD | 490.01 3490.03 3490.06 490.73 490.75 820.01 3821.01 3821.02 821.60 821.61 822.60 854.65 | 500 flere kvoteflyktninger | 7,0 -2,4 -3,4 3,4 2,4 4,1 -40,1 -0,9 70,6 0,4 5,5 4,5 |
KRD | 551.60 | Tilskudd til Hedmark fylkeskommune –
arbeidsinnvandring fra land utenfor EU/EØS. | 5,0 |
KRD | 571.60 | 1000 flere barnehageplasser | 69,0 |
KRD | 2412.01 | Styrke Husbankens avdeling for bygging
av tilpassede boliger/universell utforming i Trondheim | 5,0 |
AD | 640.01 | Styrke Arbeidstilsynet | 5,0 |
AD | 2650.70 | Fritak for arbeidsgivers ansvar for
sykepenger for kvinner ved svangerskap. | 135,0 |
HOD | 719.79 | Styrke varslingstjenesten for pollenspredning | 1,0 |
HOD | 732.82 | Utvidelse av lånerammer for regionale
helseforetak | 16,0 |
HOD | 732.84 (ny
post) | Rentekompensasjon for IKT-investeringer
i regionale helseforetak | 20,0 |
HOD | 764.73 | Flere rehabiliteringsplasser for forsvars-/krigsveteraner | 10,0 |
FKD | 1062.70 | Tilskudd, Redningsselskapet | 10,0 |
LMD | 1144.77 | Tingvoll Økopark | 4,0 |
SD | 1320.63 (ny
post) | Vedlikehold fylkesvegnettet | 75,0 |
FIN | 1600.01 | Styrke de etiske retningslinjene i SPU | 2,0 |
Sum: Diverse tiltak | 649,1 |
| |
Sum: Påplusninger: | 4172,1 |
| | | |
Del II: Kutt/omprioriteringer | |
FAD | 1510.01 | Rammekutt fylkesmannsadm. | -25,0 |
FAD | 1560.01 | Utskilling og salg av gamle Statskonsult
fra Direktoratet for forvaltning og IKT | -40,0 |
FAD | 1590.01 | Utsette etablering av ny felles internettportal
for Den norske kirke | -13,3 |
FAD | 2445.33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekt,
Statsbygg | -35,0 |
FAD | 2445.49 | Kjøp av eiendom Statsbygg | -70,0 |
BLD | 855.01 | Kutt i statlig, regionalt barnevern
(Bufetat) | -75,0 |
KUD | 335.71 | Tak i pressestøtten på 30 mill. pr.
avis | -22,9 |
UD | 153.78 | Omprioritering Latin Amerika-bistand | -70,0 |
JD | 400.01 410.01 440.01 466.01 | Implementering av datalagringsdirektivet | -0,4 -6,0 -2,0 -2,0 |
JD | 430.01 | Forsøk med soning med elektroniske fotlenker | -40,0 |
JD | 440.01 | DNA-register | -15,0 |
JD | 490.21 | Mindrekostnader, asylmottak som følge
av økte bevilgninger til saksbehandling og raskere retur. | -20,0 |
KRD | 551.60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional
utvikling. | -150,0 |
KRD | 552.72 | Gå mot regjeringens forslag om å utvide
Bolyst-programmet med 20 mill | -20,0 |
AD AD | 605.01 634.76 | 2 000 færre ordinære tiltaksplasser | -13,0 -73,0 |
AD | 614.01 | Videreføring av driftsutgifter ved boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse | -25,0 |
AD | 2541.70 | Utvide antall ventedager fra 3 til 5 | -62,0 |
AD | 2541.70 | 1 000 færre ledige som følge av vårt
samlede opplegg. | -90,0 |
AD | 2542.70 | Forenkling i lønnsgarantiregelverket | -10,0 |
BLD | 844.70 | Mindrebehov av kontantstøtte som følge
av 1000 flere barnehageplasser | -2,7 |
NHD | 909.73 | Avvikling av nettolønnsordningen for
sjøfolk | -535,0 |
LMD | 1150.50 | Avvikling av tilskudd til skogsbilveier
og skogplanting under Landbrukets utviklingsfond (LUF) | -50,0 |
LMD | 1150.77 | Fjerning av subsidier til pelsdyrfor | -12,0 |
OED | 1810.21 | Kartlegging, petroleumsaktivitet Jan
Mayen og Barentshavet | -65,0 |
OED | 1833.21 | Terminering av fullskala renseanlegget
for CO2 på Mongstad | -400,0 |
HOD | 2751.70 | Redusert apotekavanse 1 prosentpoeng | -33,0 |
HOD | 2752.70 | Økning i egenandelstak 1 med 200 kr
for alle | -100,0 |
HOD | 2752.70 | Økning i egenandelstak 1 med ytterligere
400 kr for personer med inntekt over 500 000,- | -30,0 |
SD | 1370.70 | Kjøp av «ulønnsomme» posttjenester | -100,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Avvikling av gratis frukt og grønt i
ungdomsskolen | -5,0 -102,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Reversering av lovfestet og -pålagt
kommunal leksehjelp (omfordeles til frivillig) | -4,7 -204,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Reversering av timetallsutvidelse 2010 | -1,6 -72,0 |
KD KRD | 228.70 571.60 | Reversering av lovfesting av en times
kulturskoletilbud 1.-4.trinn/SFO | -1,6 -71,4 |
KD KRD | 228.71 572.60 | Endre dagens ordninger med ikke-behovsprøvd
utstyrsstipend, med et behovsprøvd stipend på 600 kr pr. mnd. | -23,2 -359,9 |
FIN | 2309.01 | Innføre ordning med momsnøytrale innkjøp
i staten | -250,0 |
FIN | 2309.01 | Ostehøvelkutt i departementene | -100,0 |
FIN | 2309.01 | Avvikle ordningen med eksportstøtte
til osteproduksjon | -65,0 |
FIN | 1638.21 | Mindre kjøp av klimakvoter | -315,0 |
FD | 1710.47 | Nybygg og nyanlegg, Forsvaret | -50,0 |
Sum: Kutt/omfordeling | -3832,7 |
| | | |
Del III: Endringer i skatte- og avgiftsopplegget | |
FIN | 5501.72 | Økt maksimalt skattefradrag for gaver
til frivillige organisasjoner fra privatpersoner til 25.000,- og
fra bedrifter inntil 100.000 kr. | -25,0 |
FIN | 5501.72 | Øke skattepliktig fordel av kjøp av
aksjer i egen bedrift til 10.000,- | -40,0 |
FIN | 5501.72 | Øke det årlige sparebeløpet i individuelle
pensjonsordninger til 40.000,- og innføre symmetrisk beskatning | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Økning av satsen for skattefradrag i
BSU-ordningen fra 20 pst til 28 pst samt heve årlige sparebeløp
til 25.000 og det totale sparebeløp til 300.000. | -120,0 |
FIN | 5501.72 | Innføre rett til skattefradrag på inntil
50.000 kroner for energieffektiviseringstiltak i egen bolig. | -100,0 |
FIN | 5501.72 5501.70 5700.71 | Skattefritak for arbeidsgiverfinansiert
månedskort (kollektivtransport) | -483,0 -72,0 -135,0 |
FIN FIN | 5501.72 5700.71 | Øke beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt
i frivillige organisasjoner til 8.000,- | -10,0 -3,0 |
FIN | 5700.72 | Øke beløpsgrensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
til 50.000 per ansatte/500.000 per frivillig organisasjon | -8,0 |
Sum: Skattelette lønns- og pensjonsinntekt | -996,0 |
| |
FIN | 5506.70 | Fjerne hele arveavgiften | -100,0 |
Sum: Endringer i arveavgiften | -100,0 |
| |
FIN | 5501.72 | Forskuttere regjeringens forslag om
startavskrivningssatser saldogruppe d > 10 pst. | -150,0 |
FIN | 5501.72 | Økte avskrivningssatser saldogruppe
d til 25 pst. | -530,0 |
FIN | 5501.72 | Øke avskrivningssatsen for maskiner
med 5 pst under forutsetning av investeringen har påvist miljøeffekt
og medfører økt energieffektivisering | -50,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Heve prosjektgrensene til
8 mill. for bedriftsinterne og 12 mill. for eksterne prosjekter. | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Fjerne ordningen om maksimal
timesats på 530 kroner. | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Fjerne begrensningen på
antall timer egne ansatte kan godskrive ordningen. | 0,0 |
FIN | 5501.72 | Skattefunn: Ekstra kriterium for fradrag
for FoU knyttet til klima, miljø og energieffektivisering på hhv
2 mill. kroner for bedriftsintern støtte og 4 mill. for bedriftsekstern
støtte. | 0,0 |
FIN | 5700.72 | Ingen arbeidsgiveravgift, nye lærlinger
fra 1. juli 2013 | -70,0 |
FIN | 5700.72 | Fjerne arbeidsgiveravgift for de første
tre årene for foretak med færre enn 5 ansatte | -50,0 |
FIN | 5501.72 | Heve maksimalt sparebeløp i OTP for
enkeltpersonforetak til 6 pst | -300,0 |
FIN | 5501.72 | Endre regler for forskuddsskatt-innbetaling
for selvstendig næringsdrivende. | 0,0 |
Sum: Skattelette næringsliv | -1150,0 |
| |
FIN | 5538.70 | Økt bensinavgift, ca 10 pst | 230,0 |
FIN | 5538.71 | Økt autodieselavgift, ca 10 pst | 520,0 |
FIN | 5538.71 | Reversering av økt autodieselavgift
for biodiesel | -140,0 |
FIN | 5542.70 | Øke grunnavgiften i fyringsolje med
1 kr literen. | 455,0 |
FIN | 5543.70 | Økt CO2-avgift
på mineralske produkter med 10 øre literen | 275,0 |
FIN | 5543.70 | Oppheve fritak for CO2-avgift
på mineralske produkter som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven | 60,0 |
FIN | 5560.70 (ny
post) | Miljøavgift på plastposer, kr 1,00 pr
pose | 400,0 |
FIN | 5560.80 (ny
post) | Ny miljøavgift på flyreiser etter tysk
modell | 1000,0 |
Sum: Økte miljøavgifter | 2800,0 |
| |
FIN | 5521.70 | Omlegging av matmomsen: Null moms på frukt og grønt og økologiske
matvarer. Full moms på all øvrig mat, men
den generelle mva-satsen reduseres fra 25 til 24 prosent. | -450,0 |
FIN | 5521.70 | Ingen mva. på leasing/langtidsleie av
el-biler | -5,0 |
FIN | 5521.70 | Mva-fritak for leasing av batterier
til el-biler | -1,0 |
FIN | 5521.70 | Heve omsetningsgrensen til 2 mill. kroner
for rett til årlig oppgavetermin vedr mva. | 0,0 |
FIN | 5521.70 | Heve grensen for avgiftsfri import til
500,- | -30,0 |
FIN | 5521.70 | Heve plikt til momsregistrering for
allmennyttige og veldedige organisasjoner til 500.000,- | -1,5 |
Sum: Endringer momssystemet | -487,5 |
| |
FIN | 5526.70 | Økt avgift på brennevin(sbasert drikke)
60 øre vol.pst/liter | 40,0 |
FIN | 5526.70 | Redusert avgift på vin og «pol-øl» (alkoholdig
drikk mellom 4,7 og 22 volumprosent) 60 øre vol.pst/liter | -135,0 |
FIN | 5531.70 | Heve tobakksavgiftene med 5 pst | 110,0 |
Sum: Øvrige skatte- og avgiftsforslag | 15,0 |
| |
Sum alle skatte- og avgiftsforslag | 81,5 |
| | | |
Del IV: Utbytte og inntekter | |
NHD | 5656.85 | Økt utbytte Statkraft > 90 pst | 170,5 |
NHD | 5656.85 | Økt utbytte Entra Eiendom > 65 pst | 124,5 |
SD | 5611.85 | Mindre utbytte NSB | -120,0 |
FIN | 5309.29 | Salg av statlig eiendom | 100,0 |
Sum: Økte inntekter | 275,0 |
| | | |
Del V: Låneordninger, fondsavsetninger,
kapitalutvidelse m.m. |
KD | 2410.90 | 1000 flere studieplasser | 40,8 |
KD | 2410.90 | 11 måneders studiestøtte | 0,0 |
KD | 2410.90 | Freshmanår mv. | 33,1 |
NHD | 950.96 | Gå mot kapitalutvidelse i Investinor. | -500,0 |
Sum: Låneordninger mv. | -426,1 |