Oversikten nedanfor viser budsjettforslaga i Prop.1
S (2013–2014) (regjeringen Stoltenberg II) og Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014) (regjeringen Solberg) for rammeområde 1.
90-postar blir handsama av finanskomiteen utanfor
rammesystemet.
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 1
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | Prop. 1 S med Tillegg 1 |
| | | | |
Utgifter i hele
kroner |
|
Regjering |
20 | | Statsministerens kontor | 95 600 000 | 98 300 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 95 600 000 | 98 300 000 |
21 | | Statsrådet | 151 300 000 | 151 300 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 151 300 000 | 151 300 000 |
24 | | Regjeringsadvokaten | 79 000 000 | 79 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 61 500 000 | 61 500 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 17 500 000 | 17 500 000 |
|
Kommunal- og moderniseringsdepartementet |
503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | 0 | 159 021 000 |
| 70 | Tilskudd | 0 | 159 021 000 |
510 | | Departementenes servicesenter | 0 | 767 801 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 598 239 000 |
| 22 | Fellesutgifter for departementene og
Statsministerens kontor | 0 | 129 962 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 0 | 39 600 000 |
520 | | Tilskudd til de politiske
partier | 0 | 381 412 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 9 874 000 |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 0 | 243 009 000 |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale
organisasjoner | 0 | 31 825 000 |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner | 0 | 69 553 000 |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner | 0 | 19 767 000 |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
ungdomsorganisasjoner | 0 | 7 384 000 |
525 | | Fylkesmannsembetene | 0 | 1 668 625 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 1 492 699 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 0 | 175 926 000 |
530 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | 0 | 889 740 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan
overføres | 0 | 47 000 000 |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres | 0 | 80 000 000 |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres | 0 | 744 400 000 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking, kan
overføres | 0 | 12 340 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 0 | 6 000 000 |
531 | | Eiendommer til kongelige
formål | 0 | 35 635 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 24 565 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 0 | 11 070 000 |
532 | | Utvikling av Fornebuområdet | 0 | 7 100 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 0 | 300 000 |
| 30 | Investeringer, Fornebu, kan
overføres | 0 | 6 800 000 |
533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | 0 | 44 153 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 19 653 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 0 | 24 500 000 |
534 | | Erstatningslokaler
for departementene | 0 | 621 107 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 406 107 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 0 | 215 000 000 |
540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | 0 | 364 255 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 188 827 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 0 | 53 605 000 |
| 22 | Betaling av elektronisk ID og digital
post til private leverandører | 0 | 5 560 000 |
| 23 | Elektronisk ID og digital post, kan overføres | 0 | 116 263 000 |
545 | | Datatilsynet | 0 | 38 264 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 38 264 000 |
546 | | Personvernnemnda | 0 | 1 858 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 1 858 000 |
|
Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet |
1500 | | Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet | 290 845 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 225 102 000 | 0 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 43 951 000 | 0 |
| 22 | Forskning, kan
overføres | 21 792 000 | 0 |
1503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | 159 021 000 | 0 |
| 70 | Tilskudd | 159 021 000 | 0 |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1 668 625 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 492 699 000 | 0 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 175 926 000 | 0 |
1520 | | Departementenes servicesenter | 767 801 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 598 239 000 | 0 |
| 22 | Fellesutgifter for departementene og
Statsministerens kontor | 129 962 000 | 0 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 39 600 000 | 0 |
1530 | | Tilskudd til de politiske
partier | 426 412 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 9 874 000 | 0 |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 282 809 000 | 0 |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale
organisasjoner | 33 125 000 | 0 |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner | 72 353 000 | 0 |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner | 20 567 000 | 0 |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
ungdomsorganisasjoner | 7 684 000 | 0 |
1560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | 364 255 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 188 827 000 | 0 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 53 605 000 | 0 |
| 22 | Betaling av elektronisk ID og digital
post til private leverandører | 5 560 000 | 0 |
| 23 | Elektronisk ID og digital post, kan overføres | 116 263 000 | 0 |
1570 | | Datatilsynet | 38 264 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 38 264 000 | 0 |
1571 | | Personvernnemnda | 1 858 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 858 000 | 0 |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | 891 240 000 | 0 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan
overføres | 47 000 000 | 0 |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres | 80 000 000 | 0 |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres | 744 400 000 | 0 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking, kan
overføres | 13 840 000 | 0 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 6 000 000 | 0 |
1581 | | Eiendommer til kongelige
formål | 47 635 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 24 565 000 | 0 |
| 30 | Større rehabiliteringsprosjekter, kan overføres | 12 000 000 | 0 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 11 070 000 | 0 |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet | 7 100 000 | 0 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 300 000 | 0 |
| 30 | Investeringer, Fornebu, kan
overføres | 6 800 000 | 0 |
1584 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | 44 153 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 19 653 000 | 0 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 24 500 000 | 0 |
1585 | | Erstatningslokaler
for departementene | 621 107 000 | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 406 107 000 | 0 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 215 000 000 | 0 |
|
Statens forretningsdrift |
2445 | | Statsbygg | 1 575 441 000 | 1 443 441 000 |
| 24 | Driftsresultat: | -483 949 000 | -523 949 000 |
| | 1 Driftsinntekter | -3 974 855 000 | -3 974 855 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 1 806 660 000 | 1 766 660 000 |
| | 3 Avskrivninger | 720 000 000 | 720 000 000 |
| | 4 Renter av statens kapital | 62 900 000 | 62 900 000 |
| | 5 Til investeringsformål | 924 594 000 | 924 594 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet | -23 248 000 | -23 248 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan
overføres | 192 000 000 | 200 000 000 |
| 31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 111 500 000 | 36 500 000 |
| 32 | Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres | 166 000 000 | 141 000 000 |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 856 100 000 | 856 100 000 |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres | 593 790 000 | 593 790 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 70 000 000 | 70 000 000 |
| 49 | Kjøp av eiendommer, kan
overføres | 70 000 000 | 70 000 000 |
| | | | |
| | Sum utgifter rammeområde
1 | 7 229 657 000 | 6 751 012 000 |
|
Inntekter i hele
kroner |
|
Inntekter under
departementene |
3021 | | Statsrådet | 300 000 | 300 000 |
| 1 | Leieinntekter | 300 000 | 300 000 |
3024 | | Regjeringsadvokaten | 13 900 000 | 13 900 000 |
| 1 | Erstatning for utgifter i rettssaker | 13 900 000 | 13 900 000 |
3510 | | Departementenes servicesenter | 0 | 95 883 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 0 | 20 500 000 |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester
fra departementene | 0 | 75 383 000 |
3525 | | Fylkesmannsembetene | 0 | 175 881 000 |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 0 | 175 881 000 |
3531 | | Eiendommer til kongelige
formål | 0 | 153 000 |
| 1 | Ymse inntekter | 0 | 153 000 |
3533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | 0 | 2 841 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 0 | 2 841 000 |
3540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | 0 | 7 251 000 |
| 3 | Diverse inntekter | 0 | 3 048 000 |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 0 | 2 205 000 |
| 5 | Tilbakebetaling for bruk av elektronisk
ID og digital post | 0 | 394 000 |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for
elektronisk ID og digital post | 0 | 1 604 000 |
4510 | | Fylkesmannsembetene | 175 881 000 | 0 |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 175 881 000 | 0 |
4520 | | Departementenes servicesenter | 95 883 000 | 0 |
| 2 | Ymse inntekter | 20 500 000 | 0 |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester
fra departementene | 75 383 000 | 0 |
4560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | 7 251 000 | 0 |
| 3 | Diverse inntekter | 3 048 000 | 0 |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 2 205 000 | 0 |
| 5 | Tilbakebetaling for bruk av elektronisk
ID og digital post | 394 000 | 0 |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for
elektronisk ID og digital post | 1 604 000 | 0 |
4581 | | Eiendommer til kongelige
formål | 153 000 | 0 |
| 1 | Ymse inntekter | 153 000 | 0 |
4584 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | 2 841 000 | 0 |
| 2 | Ymse inntekter | 2 841 000 | 0 |
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5445 | | Statsbygg | 924 594 000 | 924 594 000 |
| 39 | Avsetning til investeringsformål | 924 594 000 | 924 594 000 |
5446 | | Salg av eiendom, Fornebu | 200 000 | 200 000 |
| 40 | Salgsinntekter, Fornebu | 200 000 | 200 000 |
| | | | |
| | Sum inntekter rammeområde
1 | 1 221 003 000 | 1 221 003 000 |
| | Netto rammeområde
1 | 6 008 654 000 | 5 530 009 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan:
overskride bevilgninger under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 510 post 1 | kap. 3510 postene 2 og 3 |
kap. 525 post 21 | kap. 3525 post 1 |
kap. 533 post 1 | kap. 3533 post 2 |
kap. 540 post 1 | kap. 3540 postene 3 og 4 |
kap. 540 post 21 | kap. 3540 post 3 |
kap. 540 post 22 | kap. 3540 post 5 |
kap. 540 post 23 | kap. 3540 post 6 |
III
Fullmakt til å pådra forpliktelser knyttet
til sikringstiltak
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan pådra staten forpliktelser på inntil 197,2 mill. kroner
utover budsjettåret, for å gjennomføre sikringstiltak som er omtalt under
kap. 534 Erstatningslokaler for departementene.
IV
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 525 Fylkesmannsembetene,
post 21 Spesielle driftsutgifter, refusjoner av utgifter til fellestjenester
der Fylkesmannen samordner utgiftene.
V
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan:
1. overskride kap. 2445
Statsbygg, postene 30–49, med inntil 175 mill. kroner mot dekning
i reguleringsfondet.
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene
30–49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer,
og medregne ubrukte inntekter fra salg av eiendom ved beregning
av overført beløp.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan omdisponere:
1. under kap. 530 Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen, mellom postene 30–45.
2. under kap. 531 Eiendommer til kongelige
formål, fra post 1 til post 45.
3. under kap. 533 Eiendommer utenfor husleieordningen,
fra post 1 til post 45.
4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene
30, 31, 33, 45 og 49.
5. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene
32 og 34, samt post 49 i de tilfeller det er aktuelt å kjøpe en
eiendom som ledd i gjennomføringen av et kurantprosjekt.
VII
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser
knyttet til investeringsprosjekter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for å
gjennomføre de byggeprosjektene og andre investeringsprosjekter som
er omtalt under kap. 530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen,
kap. 531 Eiendommer til kongelige formål, kap. 532 Utvikling av
Fornebuområdet, kap. 533 Eiendommer utenfor husleieordningen og
kap. 2445 Statsbygg i Prop. 1 S (2013–2014), innenfor de kostnadsrammene
som der er oppgitt.
VIII
Fullmakter i forbindelse med kurantprosjektordningen
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
i 2014 kan:
1. sette i gang byggeprosjekter
under kap. 2445 Statsbygg, post 32, Prosjektering og igangsetting av
kurantprosjekter, uten at disse er omtalt med kostnadsramme overfor
Stortinget, når leietakeren har de husleiemidlene det er behov for
innenfor gjeldende budsjettrammer.
2. pådra staten forpliktelser utover budsjettåret innenfor
en samlet ramme på 1 500 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser
i forbindelse med gjennomføringen av byggeprosjektene under kap.
2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter
og post 34 Videreføring av kurantprosjekter.
IX
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i
2014 kan overskride bevilgningen på kap. 21 Statsrådet, post 1 Driftsutgifter,
for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for regjeringen.
X
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
Komiteen viser til at forslaget til disponering av
ramme 1 frå komiteens fleirtal, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti, og med subsidiær støtte frå Venstre, er
ført opp under Tilråding frå komiteen under kapittel 6 i innstillinga. Dette
forslaget summerer seg til kr 5 557 909 000. Nettobeløpet avviker
frå forslaga i Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Sjå tabell 1a. Regjeringspartia, Kristeleg Folkeparti og Venstre har
inngått ei avtale om statsbudsjettet for 2014. Sjå tabell 1b.
Komiteen viser til at medlemene
frå komiteen frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre ikkje fremmar forslag innanfor den vedtekne ramma, da
dei respektive opplegga frå desse fraksjonane for disponering av
ramme 1 avvik frå det vedtekne nettobeløpet. Sjå tabell 1a. Det
blir vist til Innst. 2 S (2013–3014) hvor dei alternative budsjettforslaga
til Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre går fram.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil stemme imot
forslaget frå fleirtalet til vedtak om løyvingar under ramme 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er opptatt av
at ressursene i offentlig sektor brukes på en effektiv og hensiktsmessig
måte. Vår velstand og velferd er avhengig av at vi bruker ressursene
så effektivt som mulig, gitt de overordnede politiske prioriteringene.
Befolkningens tilfredshet med det offentlige tjenestetilbudet er avgjørende
for tilliten til, og oppslutningen om, fellesskapsløsningene og
den norske velferdsmodellen.
Disse medlemmer viser til at
erfaringer fra digitaliseringstiltak de siste årene viser at gevinstene kan
være betydelige, og disse medlemmer mener effektiv
og innovativ bruk av IKT på alle områder i forvaltningen er et viktig
innsatsområde. Fornying og digitalisering i forvaltningen bidrar
til økt brukerretting og mer effektive arbeidsprosesser. Samtidig må
de grunnleggende forvaltningsverdiene som demokrati, rettssikkerhet,
faglig integritet og effektivitet ligge fast.
Disse medlemmer viser til at
effektiviserings- og fornyingstiltak har blitt gitt bred oppmerksomhet
fra regjeringen Stoltenberg II de siste årene, bl.a. gjennom stortingsmelding
om IKT-politikken, Meld. St. 23 (2012–2013) Digital agenda for Norge. Alle
innbyggerne skal tilbys digital postkasse i 2014, og disse
medlemmer peker på viktigheten av at digitaliseringsprogrammet
følges opp av regjeringen Solberg.
Disse medlemmer har merket seg
at innbyggerundersøkelsen fra 2013 viser at et klart flertall av
innbyggerne er svært tilfredse med å bo i Norge, og resultatene
litt bedre sammenlignet med resultatene i 2010. Samtidig viste undersøkelsen
at innbyggerne mener det er mye «plunder og heft» i møte med det
offentlige. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Stoltenberg II våren 2013 inviterte innbyggerne til å komme med
innspill på hva som kan forbedres og forenkles i innbyggernes møte
med det offentlige. Tiltakene ble presentert i juni i rapporten Enkelt
og greit – 45 tiltak som kan gjøre hverdagen enklere for deg og
meg. Disse medlemmer mener det er viktig at dette
blir fulgt opp av regjeringen Solberg.
Disse medlemmer er opptatt av
at demokratiutvikling gis gode rammevilkår og at regjeringen Solberg
legger til rette for at det norske demokratiet, som er preget av
høy tillit, videreutvikles.
Disse medlemmer viser til at
Direktoratet for økonomistyring i dag har åtte kontorsteder: Oslo, Hamar,
Drammen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Tromsø, med en underliggende
enhet i Vadsø.
Regjeringen Solberg foreslår i Prop. 1 S Tillegg 1
(2013–2014) at kontorene i Drammen, Kristiansand, Tromsø, Hamar
og Vadsø legges ned. Disse medlemmer er opptatt av
å opprettholde kompetansen og arbeidsplassene på disse stedene og
støtter ikke den varslede sentraliseringen av Direktoratet for økonomistyring.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er viktig å skape en enklere
hverdag for folk flest gjennom forenkling av lover og regler og
fjerning av unødvendige og særnorske forbud og påbud. Disse
medlemmer mener samfunnet må bli mindre byråkratisk, og
at enkeltmennesket bør ha større frihet til å styre eget liv uten
innblanding fra politikere og byråkrater.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at fellesskapets ressurser skal brukes mest mulig
effektivt for å sikre alle gode velferdstjenester. Offentlig sektor
skal virke stabiliserende på arbeidsmarkedet, og det offentlige
skal være en moderne arbeidsgiver. Disse medlemmer viser
til at en velfungerende offentlig sektor bidrar til å øke konkurransekraften
i norsk økonomi. Disse medlemmer støtter regjeringen
Solbergs arbeid med å forbedre offentlige tjenester og ta i bruk
mulighetene for modernisering og bruk av IKT. Disse medlemmer mener
regjeringen Solbergs digitaliseringspakke vil fjerne dobbeltarbeid,
frigjøre tid og gjøre offentlige tjenester mer tilgjengelige for
innbyggere og næringsliv.
Disse medlemmer mener at Fylkesmannens adgang
til å overprøve folkevalgtes skjønn må reduseres ved at muligheten
til å overprøve kommunale vedtak begrenses til legalitetskontroll
og klagebehandling. Teknologiske muligheter og bedret tilgang på
informasjon gjør også at fylkesmennenes aktiviteter kan effektiviseres.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at effektivisering, fornying og modernisering av offentlig sektor
er avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket og for å
forvalte fellesskapets ressurser på en god måte. Utgangspunktet
for fornyingsarbeidet må være å sikre en god og verdig velferd for
kommende generasjoner og å ta på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen gir
oss. Høyere levealder og lavere fødselstall fører til at antall
eldre øker i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Effektivisering,
omstilling og fornying er helt nødvendig for å sikre nok arbeidskraft innenfor
viktige velferdsområder i årene framover.
Dette medlem mener at statens
krav til kommunenes rapportering må forenkles. Fellesmidlene må
i større grad benyttes til aktiv tjenesteyting, og byråkratiet utover
det nødvendige må reduseres.
Under regjeringen Stoltenberg II har det vært
en sterk vekst i offentlig byråkrati. Dette medlem mener
at det er viktig å ha en kritisk innstilling til et voksende byråkrati. Dette
medlem mener det må være et politisk mål å jobbe for et
enklere, mer oversiktlig og effektivt byråkrati.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre i behandlingen av finansinnstillingen, jf. Innst. 2 S
(2013–2014), primært foreslo å bevilge 5 280 009 000 kroner under
rammeområde 1, som er 250 000 000 kroner mindre enn det som følger
av regjeringen Solbergs forslag i Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Dette medlem viser til at Venstres
helhetlige alternative statsbudsjett for 2014, jf. finansinnstillingen
(Innst. 2 S (2013–2014)), tar utgangspunkt i budsjettforslaget fra
regjeringen Stoltenberg II, jf. Prop. 1 S (2013–2014), samt regjeringen
Solbergs tilleggsproposisjon, jf. Prop 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Dette medlem viser til at Venstres
primære forslag til bevilgninger på ramme l ikke fikk flertall ved
behandlingen av finansinnstillingen. Dette medlem viser
til at regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre har inngått
en avtale om statsbudsjettet for 2014, noe som medfører at Venstre danner
flertall med nevnte øvrige partier for rammene på statsbudsjettet
for 2014. Venstres primære standpunkt, slik det fremgår av Venstres
alternative statsbudsjett, er dog synliggjort i merknader til det enkelte
kapittel og generelle merknader i denne innstillingen.
Dette medlem mener at det offentlige
er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv. Like
klart er det at næringslivet er avhengig av en velfungerende offentlig
sektor. Ikke minst er gode skoler nødvendig for at norske bedrifter
skal kunne fortsette å hevde seg i kunnskapsindustrien, og et godt
barnehagetilbud er viktig for deltagelsen i yrkeslivet. For dette
medlem er det likevel et mål at veksten i det offentliges
utgifter må være lavere enn veksten i samfunnet for øvrig.
Det ytes stor innsats fra ansatte i offentlig
sektor, som vi alle er avhengige av. Men systemene må reformeres
for å bedre tjenestene for borgerne. Å ta i bruk ny teknologi i
offentlig sektor er en del av dette. Bedre samordning mellom forvaltningsnivåer
og forenkling er en annen del av det. I tillegg mener dette
medlem at det er en del å hente på å utfordre offentlig sektor
til å konkurrere mer, både med seg selv og med andre. Dette
medlem vil særlig peke på potensialet vi har i frivillig
sektor, som ofte har et idealistisk formål og engasjement som mobiliserer
til innsats.
Dette medlem mener videre at
det er en stor utfordring at offentlig sektor stadig blir større
og mer omfattende og at den statlige kontroll og statlige oppgaver
blir flere. Dette medlem ønsker både å flytte oppgaver
ned til kommuner og regioner og en mer effektiv offentlig sektor
og stat.
Dette medlem viser til at offentlig
forvaltning som stor kunde og bestiller kan bidra til konkurranse
som skjerper og utvikler norske tjenester, produsenter og leverandører.
Det offentlige bør føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling
av tilbydere. Det bør også stilles krav til at alle produkter som det
offentlige kjøper er de beste på markedet når det gjelder miljøegenskaper.
Dette medlem vil legge til rette
for omfattende bruk av elektronisk handel, også innenfor det offentlige.
I løpet av neste stortingsperiode bør minst halvparten av alle offentlige
innkjøp gjøres elektronisk, og ressursene frigjøres til å yte bedre
tjenester i stat, fylker og kommuner. En rapport som Menon har gjort
på vegne av Akademikerne viser at det er et stort innsparingspotensial
i mer profesjonalitet i offentlige innkjøp. Rapporten konkluderer
med et årlig innsparingspotensial på mellom 30 og 45 mrd. kroner.
Nøkkelord er ifølge rapporten innovasjon, kompetanse og kultur i
offentlig sektor.
Dette medlem mener at det offentlige
har et særlig ansvar for å tilrettelegge for at personer med nedsatt
funksjons- og/eller arbeidsevne kan delta i yrkeslivet, og mener
at offentlig sektor må være langt mer ambisiøs i sine tiltak på
dette området i årene som kommer.
Tabell 1a. Samanlikning av regjeringa Solbergs
forslag på rammeområde 1, med regjeringa Stoltenberg IIs forslag,
budsjettforliket og dei alternative budsjetta frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, inkludert dei
endringane som har skjedd under behandlinga i komiteen. Tabellane
må lesast med utgangspunkt i at det er gjort endringer i departementsstrukturen.
Berre postar med avvik er med. Avvikstall i parentes. I heile tusen
kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 | Prop. 1 S | H, FrP, KrF | A, Sp, SV | V |
| | | | | | | |
Utgifter rammeområde
1 (i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens kontor | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 98 300 | 95 600 (-2 700) | 98 300 (0) | 95 600 (-2 700) | 98 300 (0) |
503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 159 021 | 0 (-159 021) | 159 021 (0) | 0 (-159 021) | 159 021 (0) |
510 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 598 239 | 0 (-598 239) | 598 139 (-100) | 0 (-598 239) | 598 239 (0) |
| 22 | Fellesutgifter for departementene og
Statsministerens kontor | 129 962 | 0 (-129 962) | 129 962 (0) | 0 (-129 962) | 129 962 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 39 600 | 0 (-39 600) | 39 600 (0) | 0 (-39 600) | 39 600 (0) |
520 | | Tilskudd til de politiske
partier | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 9 874 | 0 (-9 874) | 9 874 (0) | 0 (-9 874) | 9 874 (0) |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 243 009 | 0 (-243 009) | 273 009 (+30
000) | 0 (-243 009) | 243 009 (0) |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale
organisasjoner | 31 825 | 0 (-31 825) | 31 825 (0) | 0 (-31 825) | 31 825 (0) |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner | 69 553 | 0 (-69 553) | 69 553 (0) | 0 (-69 553) | 69 553 (0) |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner | 19 767 | 0 (-19 767) | 19 767 (0) | 0 (-19 767) | 19 767 (0) |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
ungdomsorganisasjoner | 7 384 | 0 (-7 384) | 7 384 (0) | 0 (-7 384) | 7 384 (0) |
525 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 492 699 | 0 (-1 492 699) | 1 490 899 (-1
800) | 0 (-1 492 699) | 1 442 699 (-50
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 175 926 | 0 (-175 926) | 175 926 (0) | 0 (-175 926) | 175 926 (0) |
530 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 30 | Prosjektering av bygg | 47 000 | 0 (-47 000) | 47 000 (0) | 0 (-47 000) | 47 000 (0) |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter | 80 000 | 0 (-80 000) | 80 000 (0) | 0 (-80 000) | 80 000 (0) |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter | 744 400 | 0 (-744 400) | 744 400 (0) | 0 (-744 400) | 744 400 (0) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 12 340 | 0 (-12 340) | 12 340 (0) | 0 (-12 340) | 12 340 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 6 000 | 0 (-6 000) | 6 000 (0) | 0 (-6 000) | 6 000 (0) |
531 | | Eiendommer til kongelige
formål | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 24 565 | 0 (-24 565) | 24 565 (0) | 0 (-24 565) | 24 565 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 11 070 | 0 (-11 070) | 11 070 (0) | 0 (-11 070) | 11 070 (0) |
532 | | Utvikling av Fornebuområdet | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 300 | 0 (-300) | 300 (0) | 0 (-300) | 300 (0) |
| 30 | Investeringer, Fornebu | 6 800 | 0 (-6 800) | 6 800 (0) | 0 (-6 800) | 6 800 (0) |
533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 19 653 | 0 (-19 653) | 19 653 (0) | 0 (-19 653) | 19 653 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 24 500 | 0 (-24 500) | 24 500 (0) | 0 (-24 500) | 24 500 (0) |
534 | | Erstatningslokaler
for departementene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 406 107 | 0 (-406 107) | 406 107 (0) | 0 (-406 107) | 406 107 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 215 000 | 0 (-215 000) | 215 000 (0) | 0 (-215 000) | 215 000 (0) |
540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 188 827 | 0 (-188 827) | 188 627 (-200) | 0 (-188 827) | 158 827 (-30
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 53 605 | 0 (-53 605) | 53 605 (0) | 0 (-53 605) | 53 605 (0) |
| 22 | Betaling av elektronisk ID og digital post
til private leverandører | 5 560 | 0 (-5 560) | 5 560 (0) | 0 (-5 560) | 5 560 (0) |
| 23 | Elektronisk ID og digital post | 116 263 | 0 (-116 263) | 116 263 (0) | 0 (-116 263) | 116 263 (0) |
545 | | Datatilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 38 264 | 0 (-38 264) | 38 264 (0) | 0 (-38 264) | 38 264 (0) |
546 | | Personvernnemnda | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 858 | 0 (-1 858) | 1 858 (0) | 0 (-1 858) | 1 858 (0) |
1500 | | Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 225 102 (+225
102) | 0 (0) | 225 102 (+225
102) | 0 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 43 951 (+43
951) | 0 (0) | 43 951 (+43
951) | 0 (0) |
| 22 | Forskning | 0 | 21 792 (+21
792) | 0 (0) | 21 792 (+21
792) | 0 (0) |
1503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 0 | 159 021 (+159
021) | 0 (0) | 159 021 (+159
021) | 0 (0) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 1 492 699 (+1
492 699) | 0 (0) | 1 492 699 (+1
492 699) | 0 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 175 926 (+175
926) | 0 (0) | 175 926 (+175
926) | 0 (0) |
1520 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 598 239 (+598
239) | 0 (0) | 598 239 (+598
239) | 0 (0) |
| 22 | Fellesutgifter for departementene og
Statsministerens kontor | 0 | 129 962 (+129
962) | 0 (0) | 129 962 (+129
962) | 0 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0 | 39 600 (+39
600) | 0 (0) | 39 600 (+39
600) | 0 (0) |
1530 | | Tilskudd til de politiske
partier | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 9 874 (+9 874) | 0 (0) | 9 874 (+9 874) | 0 (0) |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 0 | 282 809 (+282
809) | 0 (0) | 282 809 (+282
809) | 0 (0) |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale
organisasjoner | 0 | 33 125 (+33
125) | 0 (0) | 33 125 (+33
125) | 0 (0) |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner | 0 | 72 353 (+72
353) | 0 (0) | 72 353 (+72
353) | 0 (0) |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner | 0 | 20 567 (+20
567) | 0 (0) | 20 567 (+20
567) | 0 (0) |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
ungdomsorganisasjoner | 0 | 7 684 (+7 684) | 0 (0) | 7 684 (+7 684) | 0 (0) |
1560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 188 827 (+188
827) | 0 (0) | 188 827 (+188
827) | 0 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 53 605 (+53
605) | 0 (0) | 53 605 (+53
605) | 0 (0) |
| 22 | Betaling av elektronisk ID og digital post
til private leverandører | 0 | 5 560 (+5 560) | 0 (0) | 5 560 (+5 560) | 0 (0) |
| 23 | Elektronisk ID og digital post | 0 | 116 263 (+116
263) | 0 (0) | 116 263 (+116
263) | 0 (0) |
1570 | | Datatilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 38 264 (+38
264) | 0 (0) | 38 264 (+38
264) | 0 (0) |
1571 | | Personvernnemnda | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 1 858 (+1 858) | 0 (0) | 1 858 (+1 858) | 0 (0) |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 30 | Prosjektering av bygg | 0 | 47 000 (+47
000) | 0 (0) | 42 000 (+42
000) | 0 (0) |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter | 0 | 80 000 (+80
000) | 0 (0) | 80 000 (+80
000) | 0 (0) |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter | 0 | 744 400 (+744
400) | 0 (0) | 744 400 (+744
400) | 0 (0) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 0 | 13 840 (+13
840) | 0 (0) | 13 840 (+13
840) | 0 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0 | 6 000 (+6 000) | 0 (0) | 6 000 (+6 000) | 0 (0) |
1581 | | Eiendommer til kongelige
formål | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 24 565 (+24
565) | 0 (0) | 12 565 (+12
565) | 0 (0) |
| 30 | Større rehabiliteringsprosjekter | 0 | 12 000 (+12
000) | 0 (0) | 12 000 (+12
000) | 0 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0 | 11 070 (+11
070) | 0 (0) | 11 070 (+11
070) | 0 (0) |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 0 | 300 (+300) | 0 (0) | 300 (+300) | 0 (0) |
| 30 | Investeringer, Fornebu | 0 | 6 800 (+6 800) | 0 (0) | 6 800 (+6 800) | 0 (0) |
1584 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 19 653 (+19
653) | 0 (0) | 19 653 (+19
653) | 0 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0 | 24 500 (+24
500) | 0 (0) | 24 500 (+24
500) | 0 (0) |
1585 | | Erstatningslokaler
for departementene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | 406 107 (+406
107) | 0 (0) | 406 107 (+406
107) | 0 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0 | 215 000 (+215
000) | 0 (0) | 215 000 (+215
000) | 0 (0) |
2445 | | Statsbygg | | | | | |
| 24 | Driftsresultat: | -523 949 | -483 949 (+40
000) | -523 949 (0) | -513 949 (+10
000) | -523 949 (0) |
| | 2 Driftsutgifter | 1 766 660 | 1 806 660 (+40
000) | 1 766 660 (0) | 1 776 660 (+10
000) | 1 766 660 (0) |
| 30 | Prosjektering av bygg | 200 000 | 192 000 (-8
000) | 200 000 (0) | 192 000 (-8
000) | 200 000 (0) |
| 31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter | 36 500 | 111 500 (+75
000) | 36 500 (0) | 111 500 (+75
000) | 36 500 (0) |
| 32 | Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter | 141 000 | 166 000 (+25
000) | 141 000 (0) | 171 000 (+30
000) | 141 000 (0) |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter | 856 100 | 856 100 (0) | 856 100 (0) | 856 100 (0) | 756 100 (-100
000) |
| 49 | Kjøp av eiendommer | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 0 (-70 000) |
| | Sum utgifter rammeområde
1 | 6 751 012 | 7 229 657 (+478 645) | 6 778 912 (+27 900) | 7 187 657 (+436 645) | 6 501 012 (-250 000) |
Inntekter rammeområde
1 (i hele tusen kroner) |
3510 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 2 | Ymse inntekter | 20 500 | 0 (-20 500) | 20 500 (0) | 0 (-20 500) | 20 500 (0) |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester fra
departementene | 75 383 | 0 (-75 383) | 75 383 (0) | 0 (-75 383) | 75 383 (0) |
3525 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 175 881 | 0 (-175 881) | 175 881 (0) | 0 (-175 881) | 175 881 (0) |
3531 | | Eiendommer til kongelige
formål | | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | 153 | 0 (-153) | 153 (0) | 0 (-153) | 153 (0) |
3533 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 2 | Ymse inntekter | 2 841 | 0 (-2 841) | 2 841 (0) | 0 (-2 841) | 2 841 (0) |
3540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | | | | |
| 3 | Diverse inntekter | 3 048 | 0 (-3 048) | 3 048 (0) | 0 (-3 048) | 3 048 (0) |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 2 205 | 0 (-2 205) | 2 205 (0) | 0 (-2 205) | 2 205 (0) |
| 5 | Tilbakebetaling for bruk av elektronisk
ID og digital post | 394 | 0 (-394) | 394 (0) | 0 (-394) | 394 (0) |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for elektronisk
ID og digital post | 1 604 | 0 (-1 604) | 1 604 (0) | 0 (-1 604) | 1 604 (0) |
4510 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 0 | 175 881 (+175
881) | 0 (0) | 175 881 (+175
881) | 0 (0) |
4520 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 2 | Ymse inntekter | 0 | 20 500 (+20
500) | 0 (0) | 20 500 (+20
500) | 0 (0) |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester fra
departementene | 0 | 75 383 (+75
383) | 0 (0) | 75 383 (+75
383) | 0 (0) |
4560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | | | | |
| 3 | Diverse inntekter | 0 | 3 048 (+3 048) | 0 (0) | 3 048 (+3 048) | 0 (0) |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 0 | 2 205 (+2 205) | 0 (0) | 2 205 (+2 205) | 0 (0) |
| 5 | Tilbakebetaling for bruk av elektronisk
ID og digital post | 0 | 394 (+394) | 0 (0) | 394 (+394) | 0 (0) |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for elektronisk
ID og digital post | 0 | 1 604 (+1 604) | 0 (0) | 1 604 (+1 604) | 0 (0) |
| | | | | | | |
4581 | | Eiendommer til kongelige
formål | | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | 0 | 153 (+153) | 0 (0) | 153 (+153) | 0 (0) |
4584 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 2 | Ymse inntekter | 0 | 2 841 (+2 841) | 0 (0) | 2 841 (+2 841) | 0 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde
1 | 1 221 003 | 1 221 003 (0) | 1 221 003 (0) | 1 221 003 (0) | 1 221 003 (0) |
| | Sum netto rammeområde
1 | 5 530 009 | 6 008 654 (+478 645) | 5 557 909 (+27 900) | 5 966 654 (+436 645) | 5 280 009 (-250 000) |
Tabell 1B. Budsjettforliket.
Samanlikning av regjeringa Solberg sitt forslag på ramme 1 med budsjettforliket. Berre
kapittel med avvik frå regjeringa sitt forslag er med. I heile tusen
kronar.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 | Budsjettforliket |
| | | | |
Utgifter rammeområde
1 (i hele tusen kroner) |
510 | | Departementenes servicesenter | | |
| 1 | Driftsutgifter | 598 239 | 598 139 (-100) |
520 | | Tilskudd til de politiske
partier | | |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 243 009 | 273 009 (+30
000) |
525 | | Fylkesmannsembetene | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 492 699 | 1 490 899 (-1
800) |
540 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | |
| 1 | Driftsutgifter | 188 827 | 188 627 (-200) |
| | Sum utgifter rammeområde
1 | 6 751 012 | 6 778 912 (+27 900) |
Inntekter rammeområde
1 (i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde
1 | 1 221 003 | 1 221 003 (0) |
| | Sum netto rammeområde
1 | 5 530 009 | 5 557 909 (+27 900) |
Komiteen har ingen merknader
til dei kapitla som ikkje er omtala nedanfor, og viser til Prop.1
S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Forslag 2014: kr 98 300 000 Saldert budsjett 2013:
kr 91 450 000
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget
i Prop. 1 S (2013–2014) som ble fremmet av regjeringen Stoltenberg
II med en bevilgning på 95,6 mill. kroner til Statsministerens kontor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen Solberg styrker den overordna koordineringen
og oppfølgingen av sikkerhets- og beredskapsarbeidet på tvers av
departementene, og derfor foreslår en økning.
Flertallet støtter regjeringen
Solbergs forslag.
Forslag 2014: kr 381 412 000 Saldert budsjett 2013:
kr 378 214 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1530.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til disse partiers budsjettavtale for 2014 som øker støtten
til de politiske partiene med 30 mill. kroner sammenlignet med Prop.
1 S Tillegg 1 (2013–2014), og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Solberg i
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) har foreslått en reduksjon av de
samlede tilskudd til politiske partier på 45 mill. kroner sammenlignet
med Prop. 1 S (2013–2014). Disse medlemmer viser
til at den statlige partistøtten i Norge er høy i europeisk målestokk,
og har hatt en betydelig vekst de siste 40 årene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 S Tillegg 1 (2013–2014) hvor regjeringen Solberg foreslår å kutte
støtten til de politiske partiene med 45 mill. kroner. Disse
medlemmer vil peke på at de politiske partiene i Norge er
medlemsorganisasjoner og at den brede forankringen har stor betydning
for demokratiet i Norge. De politiske partiene har en nøkkelrolle
i å bidra til høy valgdeltakelse, og disse medlemmer vil
særlig understreke den viktige rollen de politiske ungdomspartiene
har i å bidra til deltakelse og engasjement blant unge velgere. Disse
medlemmer mener det er svært positivt at de politiske ungdomsorganisasjonene
de siste årene har fått langt flere medlemmer. Dette er en styrke
for demokratiet og disse medlemmer mener derfor det
er svært uheldig at de politiske ungdomspartiene får et kutt i støtten
som vil ramme aktivitet og rekrutteringen av ungdom til politikken.
Disse medlemmer mener regjeringen
Solbergs budsjett inneholder en rekke kutt som svekker demokratiet. Disse
medlemmer mener at de foreslåtte kuttene i pressestøtte,
kulturbudsjettet og støtten til frivillige organisasjoner og politiske
partier vil svekke meningsmangfoldet og viktige ytringsarenaer,
og frykter at dette vil kunne ha negative konsekvenser for den offentlige
debatten som er en av grunnpilarene i demokratiet vårt. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at de politiske partiene
har høy tillit, og advarer mot en utvikling hvor det polititikken
kommersialiseres og gjøres ytterligere avhengig av donasjoner og
private gaver. Disse medlemmer viser til Prop. 1
S (2013–2014) og Innst. 2 S (2013–2014) og støtter regjeringen Stoltenberg
IIs forslag til bevilgninger.
Komiteen viser til at ungdoms
engasjement og deltakelse i politisk arbeid er viktig for et levende
og aktivt demokrati.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener ungdomsorganisasjonene
må skjermes fra kutt i partistøtten.
Forslag 2014: kr 1 668 625 000 Saldert budsjett 2013:
kr 1 596 571 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1510.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), og har ingen
merknader til de respektive regjeringenes forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og
Venstre. Her tas en del av innsparingene gjennom reduksjoner i statlig
administrasjon. For kap. 525 post 1 innebærer dette en reduksjon
på 1,8 mill. kroner sammenlignet med Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteens medlem fra Venstre ønsker både
å flytte oppgaver ned til kommunene, og en mer effektiv offentlig
sektor og stat. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det på denne bakgrunn foretas et rammekutt innen
fylkesmannsadministrasjonen på 50 mill. kroner – tilsvarende 3 pst.
Forslag 2014: kr 889 740 000 Saldert budsjett 2013:
kr 477 740 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1580.
Komiteen viser til
at staten direkte eller indirekte gjennom forskjellige offentlige
institusjoner eier en stor bygningsmasse. Komiteen mener
det er fordelaktig at Stortinget på egnet måte gis en totaloversikt
over bygninger som forvaltes av Statsbygg med akkumulert vedlikeholdsetterslep,
plan for å komme à jour med manglende vedlikehold og prioriteringer
sett over tid – altså over flere budsjettår.
Forslag 2014: kr 35 635 000 Saldert budsjett 2013:
kr 72 879 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1581.
Komiteen noterer seg
at arbeidet med å rehabilitere Slottsplassen har gått raskere enn
planlagt og er blitt sluttført i 2013, jf. Prop. 9 S (2013–2014) Endringer
i statsbudsjettet 2013 under Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Forslag 2014: kr 7 100 000 Saldert budsjett 2013:
kr 5 300 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1582.
Komiteen mener at
hele Fornebuområdet er viktig for å skape både boligutvikling, næringsliv, nye
arbeidsplasser og storbyutvikling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at da Stortinget i 1992 fattet vedtak om
flytting av hovedflyplassen til Gardermoen, ble det lagt til grunn
at Fornebuområdet skulle gi plass både til næringsvirksomhet og
et stort antall boliger. Etter at det ble lagt ned innsigelse mot
Bærum kommunes reguleringsplan med kun 5 000 boliger, fastsatte
Miljøverndepartementet at det skal bygges 6 000 boliger på Fornebu,
med begrunnelse i at det er et stort underskudd av boliger i Oslo-regionen. Flertallet mener
utbyggingstempoet og den beskjedne boligutbyggingen på Fornebu så
langt er bekymringsfull. Flertallet mener at kommunene
må utarbeide boligplaner for langsiktig og helhetlig arealanvendelse,
boligbygging og utvikling av infrastruktur og samferdsel basert
på forventet befolkningsutvikling og kommunenes tomtetilgang. Flertallet ber
derfor regjeringen om å legge til rette for en bedre dialog mellom
Oslo kommune, Bærum kommune, Akershus fylkeskommune og staten med tanke
på en helhetlig planlegging av transportløsninger og boligutbygging.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
en prosess som sikrer en bedre utnyttelse av Fornebuområdet og som
kan gi flere boliger og en bedre kollektivtilknytning.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har ingen øvrige merknader, og slutter
seg til regjeringens forslag.
Forslag 2014: kr 44 153 000 Saldert budsjett 2013:
kr 34 258 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1584.
Komiteen viser til
at budsjettkapitlet omfatter eiendommer som forvaltes av Statsbygg,
men som ikke gir leieinntekter av betydning, såkalte ikke-inntektsgivende
eiendommer. Komiteen viser til at dette kapitlet
omfatter kulturhistorisk verdifulle eiendommer, med samlet bygningsareal
på ca. 31 000 kvm.
Komiteen viser til regjeringen
Stoltenberg IIs og regjeringen Solbergs forslag, jf. Prop. 1 S (2013–2014),
jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), og støtter dette.
Forslag 2014: kr 621 107 000 Saldert budsjett 2013:
kr 0
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1585.
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2012–2013) vedr. erstatningslokaler for departementet
etter angrepet mot regjeringskvartalet 22. juli 2011. Komiteen ser
det som hensiktsmessig at utgifter til leie og sikringstiltak i
de privateide erstatningslokalene holdes utenfor Statsbyggs egen
eiendomsdrift.
Komiteen har ingen øvrige merknader,
og slutter seg til de respektive regjeringenes forslag, jf. Prop.
1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Forslag 2014: kr 364 255 000 Saldert budsjett 2013:
kr 350 885 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1560.
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), og støtter
de respektive regjeringenes forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, viser til at posten i Prop. 1
S (2013–2014) er økt med 7,4 mill. kroner til etablering av direktoratet
som tilsyn for universell utforming av IKT-løsninger. Det er også
satt av økte midler som skal brukes til veilednings-, opplærings-
og rådgivningstiltak rettet mot offentlige innkjøpere som en oppfølging
av handlingsplanen for miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det offentlige
har et særlig ansvar for å tilrettelegge for at personer med nedsatt
funksjonsevne og/eller arbeidsevne kan delta i arbeidslivet. Disse
medlemmer mener det er viktig å legge til rette for at flere
med nedsatt funksjonsevne kan arbeide i statsforvaltningen, og disse medlemmer synes
det er bra at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
(FAD) i tildelingsbrevene for 2013 har bedt om at underliggende virksomheter
tar inn minimum én person med nedsatt funksjonsevne under 30 år
på praksisplass per 100 ansatte i perioden 2013–2014. Disse
medlemmer understreker betydningen av at dette også følges
opp av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i kommende
år.
Komiteens medlem fra Venstre mener at
det offentlige har et særlig ansvar for å tilrettelegge for at personer
med nedsatt funksjons- og/eller arbeidsevne kan delta i yrkeslivet. Dette
medlem viser i så måte til forslag fra Venstre om en rekke
tiltak for å få flere i arbeid, omtalt under rammeområde 7 og 9
i finansinnstillingen. Dette medlem mener det er
viktig å legge til rette for at flere med nedsatt funksjonsevne
kan arbeide i statsforvaltningen, og viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det bevilges 10 mill. kroner til 100 ekstra trainee-plasser for
funksjonshemmede i statsforvaltningen.
Dette medlem viser til at Venstre
ikke støttet innlemmingen av Statskonsult i Direktoratet for forvaltning
og IKT (Difi), men var av den oppfatning at arbeidsoppgavene som
Statskonsult utførte like gjerne kunne vært konkurranseutsatt og
utført av andre enn et statlig organ. Dette medlem mener
fortsatt at dette burde vært gjort, og viser til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det foreslås å skille ut og selge det gamle Statskonsult
i 2014. En slik operasjon mener dette medlem potensielt
vil kunne innbringe om lag 40 mill. kroner.
Komiteen viser til
at traineeordningen for personer med høyere utdanning og nedsatt
funksjonsevne er viktig for å bidra til at offentlig sektor kan
lykkes bedre med å inkludere medarbeidere med nedsatt funksjonsevne
og dermed få nytte av deres kompetanse. Ordningen gir verdifull
arbeidserfaring, og den gir virksomhetene erfaring med rekruttering
og tilrettelegging for kompetente medarbeidere med nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser
til at det har vist seg vanskelig å rekruttere traineer til alle
utlyste stillinger. Det tas sikte på å utlyse nye traineeplasser
høsten 2014. I den forbindelse vil komiteen be regjeringen
om at man søker å få med flere virksomheter, øker antall stillinger
og søke bredere for å få tak i kvalifiserte kandidater.
Forslag 2014: kr 38 264 000 Saldert budsjett 2013:
kr 37 753 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1570.
Komiteen viser til
at økende bruk av elektroniske hjelpemidler fører til at vi legger
igjen stadig flere elektroniske spor, og behandling av personopplysninger
forekommer i svært mange sammenhenger. Gode ordninger for personvern
er avgjørende for å ivareta den grunnleggende retten til privatliv.
Komiteen minner om at lagringen
av personopplysninger ikke styres utelukkende av hva som er hensiktsmessig
fra et sektorsynspunkt, for eksempel administrative fordeler for
en etat. Lagring av personlige opplysninger er ikke berettiget hvis
det ikke klart kan dokumenteres at lagringen er nødvendig – at den
er formålstjenlig veid opp mot kravet til proporsjonalitet. I proporsjonalitetsvurderingen
ligger en vurdering av hvilken nytte man har av at opplysningene
lagres, og ut fra hvor stort inngrep lagringen representerer. Graden
av hvor personlige opplysningene er, og det potensielle skadeomfang
hvis de kommer på avveie påvirker også proporsjonalitetsvurderingen.
Jo tidligere i en prosess personvern settes på dagsordenen, jo lettere
og rimeligere er det å ivareta personvernhensyn.
Komiteen vil understreke at et
sterkt vern om den enkeltes privatliv er avgjørende for frihet og
for demokratiet. Frihet forutsetter vern mot utilbørlig registrering,
overvåking og inngripen i privatlivet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
legger til grunn at regjeringen Solberg vil fremme forslag som ivaretar disse
hensynene.
Etter et annet flertalls,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mening trenger personvern
et høyere beskyttelsesnivå enn i dag.
Komiteen vil understreke
at borgerrettighetene skal vernes like godt i den digitale som i
den analoge verden. Stadig mer av vår hverdag og av private og offentlige
aktørers virksomhet skjer på nett og ved hjelp av elektronisk kommunikasjon.
Utviklingen av nye løsninger gjør at presset mot personvernet blir stadig
sterkere. Det må derfor stilles strenge krav til lagring, bruk og
videreformidling av informasjon som er innhentet elektronisk, uavhengig
av aktør.
Komiteens medlem fra Venstre mener at
kravet til at kameraovervåking skal være «nødvendig» må skjerpes
inn, og at det bør innføres meldeplikt til kommunen om slik overvåking. Dette medlem mener
det vil være fornuftig å gi kommunene anledning til å fastsette
avgift for kameraovervåking, og legger til grunn at regjeringen
vil vurdere dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til eget forslag i Representantforslag 9 S (2013–2014) om en kommisjon
som skal undersøke og vurdere den samlede overvåkningen som norske
borgere er utsatt for.
Forslag 2014: kr 1 858 000 Saldert budsjett 2013:
kr 1 833 000
Grunnet endringar i departementsstrukturen er nummereringa
endra frå kap. 1571.
Komiteen viser til
at Personvernnemnda behandler klager over vedtak truffet av Datatilsynet.
Komiteen legger til grunn at
Personvernnemnda kan utøve sin virksomhet også ved noe økt pågang
innenfor rammen av den foreslåtte bevilgning.
Forslag 2014: kr 1 443 441 000 Saldert budsjett 2013:
kr 1 778 324 000
Komiteen viser til
Prop. 1 S (2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteen viser til Prop. 1 S
(2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), og støtter regjeringens
forslag om å øke kravet til Statsbyggs driftsresultat med 30 mill.
kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), der det fremgår at underpost 24.2
økes med 50 mill. kroner, øremerket ekstraordinært vedlikehold på
fengselseiendommene. Det foreslås at avsetningen til dette formålet
reduseres med 10 mill. kroner, og at driftsresultatet økes med tilsvarende
beløp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
regjeringens forslag, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), om å
redusere tilskuddet til øremerket ekstraordinært vedlikehold på
fengselseiendommene med 10 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til Prop. 1 S (2013–2014), og støtter regjeringen Stoltenberg IIs
forslag om å bevilge 36,5 mill. kroner til ombygging av Ila fengsel
og forvaringsanstalt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014), der det vises til at
det under kap. 2445 post 30 er foreslått å bevilge 60 mill. kroner
til videre prosjektering av nytt beredskapssenter, jf. Prop. 1 S
(2013–2014) Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Flertallet viser til at et felles
beredskapssenter for politiets helikoptertjeneste, beredskapstroppen
og hundetjenesten, herunder bombegruppen og krise- og gisselforhandlingstjenesten,
skal styrke politiets beredskap og responstid, og gi flere synergieffekter
i form av bedre ressursutnytting, muligheter for samtrening, felles
administrative funksjoner og en positiv faglig utvikling.
Det fremgår av omtalen i Justis- og beredskapsdepartementets
Prop. 1 S (2013–2014) at Oslo politidistrikt har foreslått endringer
i planene sammenlignet med det som lå til grunn da Statsbygg etter
oppdrag fra departementet vurderte alternative lokaliseringer for
nytt beredskapssenter, og at senteret i det nye forslaget er utvidet.
Flertallet viser til at det er
gjennomført et rom- og funksjonsprogram, og at det nå foreligger
et forslag til byggeprogram for nytt beredskapssenter som er anslått
å gi en økning på over 70 pst. i bruttoareal i forhold til det som
ble lagt til grunn i Statsbyggs rapport. En slik betydelig økning
innebærer at det både vil bli dyrere og ta lengre tid å etablere
et nytt beredskapssenter. Videre er det utarbeidet en risiko- og
sårbarhetsanalyse (ROS-analyse) som grunnlag for klassifiseringsnivå
etter objektsikringsforskriften, som også forventes å innebære særskilte merutgifter
til sikringstiltak.
På bakgrunn av ROS-analysen og de begrensninger
høy tomteutnyttelse på Alna vil medføre for mulighet til å ivareta
eventuelle senere behov, vil regjeringen vurdere om det er mulig
å utvide tomten noe. Det vil parallelt med videre prosjektering
og kvalitetssikring også bli vurdert mulige alternative løsninger
for nytt beredskapssenter. Regjeringen Solberg vil komme tilbake
til Stortinget om saken på egnet måte, noe flertallet støtter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter bygging
av beredskapssenteret på Alnabru som ble lagt fram i statsbudsjettet
og i Stortingets oppfølging av Gjørv-kommisjonen. Det bør legges
opp til en mest mulig effektiv framdrift i byggeprosjektet, og disse medlemmer advarer
mot at man nå utsetter gjennomføringen ved å utrede nye alternativer
slik regjeringen Solberg nå varsler.
Komiteen viser til Prop. 1 S
(2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 S (2013–2014) og Innst. 2 S (2013–2014), og støtter regjeringen
Stoltenberg IIs forslag om en bevilgning på 75 mill. kroner til
oppstart av nytt arkivbygg på Tynset for Arkivverkets sentraldepot
og Norsk helsearkiv. Disse medlemmer viser videre
til at KS1 (Kvalitetssikring av konseptutvalg) var ferdig i 2011
og slo fast at samling av sentraldepot med allerede vedtatte helsearkiv
til Tynset var absolutt best både økonomisk og fra et arkivfaglig
ståsted, og slo fast det store behovet for sentraldepot, jf. personvernhensyn og
lignende. Beslutningen om å bygge sammen sentraldepot og helsearkiv
på Tynset høsten 2011 bygger på KS1. Disse medlemmer mener
det er beklagelig at dette prosjektet nå foreslås stoppet. Disse
medlemmer viser til at Tynset kommune har lagt ned mye arbeid
og investert om lag 40 mill. kroner for å kunne ta imot arkivene. Disse
medlemmer viser videre til at KS2-prosessen (Kvalitetssikring
av styringsgrunnlag samt kostnadsoverslag) som nå pågår, og etter
planen skal være ferdig til jul, er en kvalitetssikring av byggeprosjektet
som er kommet fram i samspillkontrakten mellom Statsbygg og entrepenøren
Hent, og overlevert departementet 1. september 2013. Disse
medlemmer mener prosjektet må fortsette som opprinnelig
planlagt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til den store innsatsen
og investeringen Tynset kommune har lagt ned i forbindelse med dette
prosjektet, og er urolig for den usikkerhet som har blitt skapt
vedrørende den fremtidige lokaliseringen av Arkivverkets sentraldepot
og Norsk helsearkiv. Flertallet legger til grunn
at lokaliseringen for nybygg for Arkivverkets sentraldepot og Norsk
helsearkiv ligger fast også etter fullført kvalitetssikring av styringsunderlag
og kostnadsoverslag (KS2).
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det alltid skal gjennomføres ekstern kvalitetssikring
(KS2) for store statlige byggeprosjekt før forslag om bindende kostnadsrammer
legges frem for Stortinget. Flertallet vil understreke
at årsaken til utsettelsen som nå skjer for Arkivverkets sentraldepot
og Norsk helsearkiv på Tynset er at regjeringen Stoltenberg II fremmet
saken for Stortinget uten en fullført KS2. Når en slik ekstern kvalitetssikring
er gjennomført vil regjeringen Solberg komme tilbake til Stortinget.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen stadfeste lokalisering av
nybygg for Arkivverkets sentraldepot og Norsk helsearkiv på Tynset,
forutsatt at fullført kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag
tilsier bygging av et eventuelt nybygg.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår en oppstartbevilgning
på 5 mill. kroner til stiftelsen Saemien Sitje – sørsamisk museum
og kultursenter, og viser til nærmere omtale under kap. 561 Tilskudd
til samiske formål.
Komiteen viser til Prop. 1 S
(2013–2014) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at regjeringen Solberg har foreslått om lag 500 mill. kroner
i økte bevilgninger til forskning og innovasjon sammenliknet med
regjeringen Stoltenberg IIs budsjettforslag. Videre viser flertallet til
at vekstfremmende skattelettelser og økte bevilgninger til samferdsel
vil legge til rette for næringsutvikling i hele landet, herunder
i nord. Videre påpeker flertallet at bevilgningen
til kompensasjon for bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift til
Nordland og Troms fylkeskommuner ble redusert med 72,4 mill. kroner
i regjeringen Stoltenberg IIs budsjettforslag. Flertallet støtter
regjeringen Solbergs forslag om å øke bevilgningen med 20 mill. kroner
for å reversere deler av reduksjonen. Dette gir en økning i utviklingsmidlene
til Nordland og Troms fylkeskommuner, midler som bl.a. vil kunne
brukes til å styrke Bodø og Tromsø som regionale sentra av betydning
for utviklingen av Nord-Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 S (2013–2014), og støtter regjeringen Stoltenberg IIs forslag om
en bevilgning på 25 mill. kroner til oppstart av nybygg for Framsenteret
i Tromsø.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Stoltenberg II i Prop. 1 S (2013–2014) ga en oppstartbevilgning
på 25 mill. kroner til nybygg for Framsenteret – Nordområdesenter
for klima og miljøforskning i Tromsø. Framsenterets bygg huser et forskningssamarbeid
som består av en rekke forsknings- og forvaltningsinstitusjoner
med tyngdepunkt innen arktiske miljøspørsmål. Senteret består av
500 forskere fra 20 institusjoner som driver tverrfaglig forskning
mellom naturvitenskap, teknologi og samfunnsvitenskap.
Disse medlemmer vil understreke
at behovet for utvidelse av bygget ved Framsenteret er stort, og
at behovet for arealer blir stadig mer prekært. Disse medlemmer stiller
seg derfor uforstående til at regjeringen Solberg i Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014) trekker den aktuelle bevilgningen til nybygg for Framsenteret.
Dette vil ikke bare få konsekvenser for norsk forvaltning og næringsliv
i nord, men også ha utenrikspolitiske ringvirkninger. Disse
medlemmer undres også over begrunnelsen fra regjeringen
Solberg, hvor man påstår at prosjektering av bygget ikke er klar. Disse
medlemmer er kjent med at Framsenteret har meldt at man
kan starte opp byggingen i 2014.
Komiteens medlem fra Venstre deler vurderingen
om at det er behov for utvidelse av bygget ved Fram-senteret. Dette
medlem legger til grunn at regjeringen Solberg vil komme
tilbake til Stortinget med en oppdatert prioriteringsliste for igangsetting
av kurantprosjekter allerede i revidert nasjonalbudsjett for 2014.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at det bevilges betydelige summer til ulike ordinære byggeprosjekter
og investeringer under Statsbyggs portefølje. Det er derfor grunn
til å tro at en mindre bevilgning i 2014 bare vil medføre enkelte
mindre forsinkelser på ulike prosjekter, jf. tidligere slike faseforsinkelser
i forbindelse med bevilgninger over ulike budsjett. Dette framgår
også av svarene fra Finansdepartementet til Venstres finansfraksjon
i forbindelse med forarbeidet til Stortingets behandling av statsbudsjettet
for 2014.
Dette medlem viser på denne bakgrunn
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det bevilges 100 mill.
kroner mindre samlet under ulike byggeprosjekter enn det regjeringen
legger opp til.
Komiteens medlem fra Venstre viser videre
til at det i budsjettalternativet tas til orde for at det ikke bør
avsettes en eksplisitt bevilgning på 70 mill. kroner til kjøp av
eiendom under Statsbygg. Dette medlem viser til særskilt
vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens eiendommer, hvor
det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten eier. En rekke
av disse eiendommene kan det åpenbart stilles spørsmålstegn om hensiktsmessigheten
av eierskapet til. I svar på spørsmål fra Venstre i forbindelse
med budsjettbehandlingen i 2010 skrev også departementet at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det
vil da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem viser for øvrig
til at Statsbygg fortsatt har anledning til kjøp av eiendommer selv uten
en eksplisitt bevilgning på 70 mill. kroner, bl.a. gjennom forslag
til overskridelsesfullmakt VII og omdisponeringsfullmakt VIII, jf.
finansinnstillingen.