Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om erstatning for naturskader
(naturskadeerstatningsloven)
Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Formål
Den statlige erstatningsordningen for naturskader har til
formål å yte erstatning etter en naturulykke slik at skadelidte
kan fortsette sin virksomhet.
§ 2 Lovens virkeområde
Det ytes erstatning etter denne loven for naturskade på
fast eiendom og løsøre i Norge. For Svalbard, Jan Mayen og bilandene
gjelder loven i det omfang og med de stedlige tilpasninger Kongen
bestemmer.
Det ytes ikke erstatning dersom det er adgang til å forsikre
seg mot skaden ved en alminnelig forsikringsordning, eller dersom
skadelidte faktisk får dekket skaden av en forsikring.
Loven omfatter ikke skade som rammer avling på rot.
Loven omfatter ikke stormskader på skog. Kongen kan i forskrift
bestemme at slike skader likevel kan dekkes.
Loven omfatter ikke petroleumsvirksomheten.
§ 3 Kretsen av erstatningsberettigede
Eier av fast eiendom og løsøre har krav på erstatning etter
denne loven.
Tomtefestere og andre rettighetshavere kan også kreve erstatning
dersom de kan godtgjøre å ha den økonomiske interessen i og rådigheten
over skadeobjektet. Dette gjelder også i de tilfellene hvor skaden er
skjedd på eiendom som nevnt i tredje ledd.
Skade på eiendom som tilhører staten, en kommune eller
en fylkeskommune erstattes ikke. Det samme gjelder for eiendom som
tilhører selskap, foretak eller stiftelse mv. som er dannet ved
overføring av midler fra stat, kommune eller fylkeskommune, eller
hvor noen av disse har en fremtredende økonomisk interesse.
Kapittel 2 Vilkår for og utmåling av erstatning
§ 4 Erstatningsvilkår
Erstatning ytes ved naturskade som direkte skyldes naturulykke,
så som skred, storm, flom, stormflo, jordskjelv og vulkanutbrudd.
I særlige tilfeller kan det ytes hel eller delvis erstatning
for skader som er en nærliggende følge av naturulykken, selv om
årsakskravet etter første ledd ikke er oppfylt.
Det kan også ytes hel eller delvis erstatning for skade
som direkte skyldes nedbør eller isgang når særlige forhold tilsier
det.
§ 5 Grunnlag for erstatningsutmåling
Erstatningen fastsettes på grunnlag av kostnaden ved nødvendige
tiltak for å føre skadeobjektet tilbake til samme stand som rett
før skadetidspunktet.
Dersom gjenopprettingskostnaden er vesentlig større enn
bruksverdien eller gjenoppretting ikke kan skje av andre grunner,
erstattes den verdiforringelse skaden har medført.
Tapt løsøre erstattes med gjenanskaffelsesverdien på skadetidspunktet.
Til grunn for kostnadsvurderingen legges prisforholdene
på skadetidspunktet.
Utgifter til sikringstiltak erstattes ikke med mindre annet
følger av denne loven.
§ 6 Avkorting
Erstatningen etter § 5 kan nedsettes eller etter omstendighetene
helt nektes når:
a) skaden har rammet eiendom der gjenopprettingskostnaden
overstiger bruksverdien,
b) skadens inntreden eller omfang helt eller delvis skyldes
svak konstruksjon sammenlignet med de påkjenninger eiendommen kan
ventes å bli utsatt for, dårlig vedlikehold eller manglende tilsyn,
c) den skadelidte kan lastes for ikke å ha forebygget skaden
eller hindret skadens omfang,
d) gjenopprettingen medfører en verdistigning på skadeobjektet.
Ved avgjørelse etter første ledd bokstav b og c skal det
legges vekt på den skadelidtes forutsetninger for å innse hvilke
krav som må stilles, skadelidtes mulighet for utbedring av mangelen
og forholdene ellers. Avkorting skal ikke skje hvis den skadelidte bare
er lite å legge til last.
§ 7 Dekning av merkostnader
Det kan etter søknad fra skadelidte ytes tilskudd til dekning
av merkostnader når skaden utbedres på en slik måte at faren for
naturskade minskes.
Kongen kan i forskrift fastsette vilkår og nærmere regler
for dekning av merkostnader.
§ 8 Redningsomkostninger
Det kan ytes erstatning for rimelige og nødvendige utlegg
som skadelidte har hatt for å avverge naturskaden eller for å begrense
skadens omfang.
Kongen kan i forskrift fastsette vilkår og nærmere regler
for dekning av redningsomkostninger.
§ 9 Egenandel og minsteutbetaling
Ved erstatning for naturskade etter denne loven, skal det
trekkes en egenandel fastsatt av Kongen. Kongen kan i forskrift
gi regler om egenandel.
Kongen kan i forskrift gi regler om at dersom erstatningsbeløpet
ikke overstiger et nærmere angitt beløp, skal det ikke utbetales
erstatning.
§ 10 Reduksjon i erstatningene
ved større
naturulykker
Hvis det etter en større naturulykke ikke bevilges tilstrekkelige
midler til å dekke de krav som de skadelidte har etter lovens bestemmelser,
kan erstatningen reduseres. Allerede fastsatte og ikke utbetalte
erstatninger for skader som inntraff før ulykken, kan reduseres
i samme grad. Det skal likevel tas hensyn til om dette vil være
urimelig overfor skadelidte som har pådratt seg forpliktelser for
å få skaden gjenopprettet. Det kan gjennomføres tilsvarende reduksjoner i
erstatningene for skader som inntreffer senere i det løpende og
det kommende budsjettåret. Vedtaket kan ikke påklages.
Kapittel 3 Avgjørelsesmyndighet, krav til
søknaden, saksbehandling m.m.
§ 11 Ansvarlig myndighet
Statens landbruksforvaltning avgjør søknader om naturskadeerstatning
etter denne loven.
§ 12 Innsending av søknad og
søknadsfrist
Søknad om erstatning rettes til Statens landbruksforvaltning
på fastsatt skjema innen tre måneder etter at skaden har skjedd.
Er søknadsfristen oversittet, kan søknaden behandles dersom særlige
grunner taler for det.
§ 13 Dokumentasjon og taksering
Skadelidte skal gjennom søknaden dokumentere at det foreligger
en naturskade og hvilke kostnader som er nødvendige for å gjenopprette
skaden.
Statens landbruksforvaltning kan innhente takst når det
anses nødvendig for å opplyse saken.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om søknadens innhold
og om taksering.
§ 14 Utbetaling og bruk av erstatningen
Erstatning til gjenoppretting av skaden utbetales når skadelidte
kan dokumentere at gjenoppretting er skjedd. Skadelidte kan etter
søknad få utbetalt erstatningen til fri rådighet dersom det foreligger
særlige grunner. Erstatningen bortfaller dersom gjenoppretting ikke
er skjedd innen tre år etter at erstatningen ble endelig fastsatt.
Statens landbruksforvaltning kan etter søknad fra skadelidte forlenge
fristen.
Det kan utbetales forskudd på erstatningen etter søknad
fra skadelidte. Utbetalingen kan gjøres betinget av at skadelidte
dokumenterer at forskuddet skal anvendes i tråd med erstatningsvedtaket.
Vedtak om forskudd kan ikke påklages.
Utbetaling av erstatning til fri rådighet og erstatning
etter § 5 andre og tredje ledd skjer straks vedtaket er fattet.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om vilkår,
dokumentasjon og kontroll for utbetaling av erstatningen.
§ 15 Tvist om hvem som har rett
til erstatning
Ved tvist om hvem som har rett til naturskadeerstatning,
går eier foran fester og andre rettighetshavere. Dette gjelder ikke
dersom fester eller rettighetshaver etter avtale eller rettskraftig
avgjørelse har rett til å gjenopprette skaden.
Har både eier og fester eller annen rettighetshaver rett
til erstatning, kan rettighetshaverne ikke motsette seg at hele
erstatningen utbetales til den som har gjenopprettet skaden.
§ 16 Regress
Dersom handlinger eller unnlatelser fra tredjeperson har
bidratt til at skadeomfanget har blitt mer omfattende enn det ellers
ville ha vært, går skadelidtes eventuelle erstatningskrav mot tredjepersonen over
på staten i den utstrekning det utbetales erstatning etter denne
loven.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om behandlingen
av krav etter første ledd, herunder bestemmelser om forhåndsvarsel.
§ 17 Tilbakebetaling
Dersom en skadelidt har mottatt erstatning i strid med
redelighet og god tro, kan beløpet kreves tilbakebetalt.
Feilaktig utbetalt erstatning kan også kreves tilbakebetalt
dersom skadelidte eller noen som har handlet på skadelidtes vegne,
har gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger, eller når skadelidte
har fått dekket tapet på annen måte. Det samme gjelder dersom utbetalingen
skyldes feil fra Statens landbruksforvaltning eller annet organ
som foretar utbetaling på vegne av Statens landbruksforvaltning.
§ 18 Overdragelse og transport
av erstatning
Krav om erstatning etter denne lov kan ikke overdras uten
samtykke fra Statens landbruksforvaltning. Krav om erstatning kan
ikke gjøres til gjenstand for utlegg, eller arrest, eller inndras
i konkursbo eller insolvent dødsbo.
Erstatningsbeløpet kan transporteres til den som skal stå
for gjenopprettingen av skaden.
§ 19 Forenklet saksbehandling
ved store
naturulykker
Kongen kan i forskrift bestemme at reglene i §§ 13 og 14,
og forskrifter gitt med hjemmel i disse, kan fravikes ved store
naturulykker som har rammet et stort område og et stort antall personer.
Kapittel 4 Klage- og søksmålsadgang
§ 20 Klage
Skadelidte kan klage over vedtak etter denne lov til Klagenemnda
for naturskadesaker. Fristen for å klage er tre uker etter at vedtak
om erstatning er mottatt. For øvrig gjelder bestemmelsene i forvaltningsloven
kapittel VI med mindre annet følger av loven her.
Krav om sakskostnader etter forvaltningsloven § 36 avgjøres
av Statens landbruksforvaltning. Avgjørelsen kan påklages til Klagenemnda
for naturskadesaker.
Kongen er klageinstans for avgjørelser Statens landbruksforvaltning
tar om partsinnsyn etter forvaltningsloven kapittel V i saker etter
loven her. Det samme gjelder for avgjørelser Statens landbruksforvaltning
tar etter offentleglova, dersom innsynskravet knytter seg til en
sak etter loven her.
§ 21 Klagenemnda for naturskadesaker
Klagenemnda for naturskadesaker skal bestå av fem medlemmer
med personlige stedfortredere. Klagenemnda oppnevnes av Kongen for
fem år av gangen. Klagenemnda skal bestå av to jurister og tre fagkyndige.
Klagenemndas leder skal være jurist.
Klagenemnda er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt
underordnet Kongen og departementet. Kongen eller departementet
kan ikke gi instruks om eller omgjøre Klagenemndas utøving av myndighet
i enkeltsaker.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om Klagenemndas
sammensetning og organisering.
§ 22 Søksmålsadgang
Søksmål kan ikke reises med mindre skadelidte har benyttet
adgangen til å klage til Klagenemnda for naturskadesaker. Søksmål
må reises innen tre måneder etter at skadelidte har mottatt nemndas
vedtak.
Kapittel 5 Ikrafttredelse, overgangsbestemmelser og
endringer i andre lover
§ 23 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 24 Overgangsbestemmelser
Naturskader som er meldt inn til lensmann, namsfogd eller
politistasjon med sivile rettspleieoppgaver før lovens ikrafttredelse,
oversendes Statens landbruksforvaltning for videre behandling. Reglene i
lov 25. mars 1994 nr. 7 om sikring mot og erstatning for naturskader
legges til grunn for erstatningsvedtaket så langt de passer. Dersom
rettskraftig lensmannsskjønn foreligger, legges dette til grunn
for erstatningsvedtaket.
Klagesaker som ikke er behandlet før lovens ikrafttredelse,
behandles av Klagenemnda for naturskadesaker. Klagenemnda skal legge
reglene i lov 25. mars 1994 nr. 7 om sikring mot og erstatning for
naturskader til grunn for sitt vedtak så langt de passer.
§ 25 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 25. mars 1994 nr. 7 om sikring mot og erstatning
for naturskader gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde: Lov om sikring
mot naturskader.
Overskriftene til kapittel 1 til 4 oppheves. Det
samme gjelder overskriftene til §§ 3, 7, 11, 18, 20, 23 og 24.
§§ 1 til 19 oppheves.
§ 20 første ledd skal lyde:
Kommunen plikter å treffe forholdsregler mot naturskader
slik som bestemt i plan- og bygningsloven § 11-8 tredje ledd bokstav
a og § 28-1, samt ved nødvendige sikringstiltak. Med naturskade
menes naturskade slik det fremgår av naturskadeerstatningsloven
§ 4 første ledd.
§ 24 sjette ledd oppheves. Nåværende sjuende og åttende
ledd blir sjette og sjuende ledd.
2. I lov 16. juni 1989 nr. 70 om naturskadeforsikring
gjøres følgende endringer:
§ 1 fjerde ledd skal lyde:
Er det nedlagt bygge- og deleforbud etter lov
om sikring mot naturskader § 22, gis ikke erstatning for skade
på byggverk som siden er oppført på vedkommende område, eller for
løsøre som befinner seg i byggverket når skaden er av slik art som
vedtaket gjelder.
§ 2 skal lyde:
Er det tvil om det foreligger naturskade etter § 1 første
ledd eller om betingelsene for nedsettelse eller nektelse av erstatning
etter § 1 tredje ledd, er til stede, kan forsikringsselskapet eller
den sikrede forelegge spørsmålet for Klagenemnda for naturskadesaker,
jf. naturskadeerstatningsloven § 21. Selskapet skal underrette
sikrede om hans rett etter bestemmelsen her. Klagenemndas vedtak
kan ikke påklages.
Hvis forsikringsselskapet ved behandlingen av en skadesak
finner at et område er særlig utsatt for skred eller annen naturskade,
jf. lov om sikring mot naturskader § 20, skal
det snarest underrette vedkommende kommune om dette.
§ 3 fjerde ledd skal lyde:
Oppstår det tvil om det er inntruffet én eller flere naturkatastrofer,
kan forsikringsselskapet eller den sikrede forelegge spørsmålet
for Klagenemnda for naturskadesaker, jf. naturskadeerstatningsloven § 21.
Selskapet skal underrette sikrede om hans rett etter bestemmelsen
her. Klagenemndas vedtak kan ikke påklages.
3. I lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr oppheves
§ 11 fjerde ledd annet punktum.4. I lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast
eigedom skal § 30 nr. 27 lyde:
27. Lov 25. mars 1994
nr. 7 om sikring mot naturskader.