Det vises i proposisjonen til at et systematisk
moderniseringsarbeid er satt i gang gjennom regjeringens satsingsområde
«En enklere hverdag for folk flest».
Det pekes i proposisjonen på at viktige tematiske områder
i moderniseringsarbeidet er å
Øke valgfriheten
for innbyggerne
Fjerne tidstyver i arbeidet
Forenkle regelverk
Digitalisere forvaltningen og offentlige
tjenester
Bedre styring og ledelse i forvaltningen
Økt valgfrihet for innbyggerne omfatter ulike
tiltak som vil øke innbyggernes mulighet til å velge selv, blant
annet friere brukervalg i kommunal sektor og større valgfrihet ved
valg av skole eller behandling i helse- og omsorgstjenester (psykisk
helsevern, rusomsorg, brukerstyrt personlig assistanse, rehabilitering).
Tidstyver er et begrep som kan brukes om aktiviteter,
rutiner og uklart språk som skaper unødig tidsbruk for innbyggerne
(«foran skranken»), og om ineffektive løsninger internt i forvaltningen
og unødvendig regelverk («bak skranken»).
Staten har gjennom prosjektet «Klart språk i
staten» jobbet med å stimulere til et bedre og mer brukervennlig
språk i statlige virksomheter. KS har nå fått støtte fra departementet
til å gjennomføre et pilotprosjekt for klart språk i kommunesektoren.
Dårlig språk er anslått å koste staten 300 mill. kroner årlig. Det
er ikke gjort tilsvarende undersøkelser for kommunesektoren, men
det er grunn til å tro at kostnadene for kommunesektoren også er
betydelige.
Enklere regelverk er et viktig bidrag til å
gi en enklere hverdag for folk flest. Den politiske plattformen
lister opp flere konkrete regler som skal forenkles. Blant
annet har regjeringen startet en gjennomgang for å få enklere regler
for behandlingen av plan- og byggesaker. En viktig form for forenkling
er å arbeide for klarere språk i brev og skjemaer fra offentlige
organer og i lover og forskrifter.
Digitalisering av offentlige tjenester og automatisering
av interne arbeidsprosesser er viktig for å forenkle, fornye og
forbedre forvaltningen. I tiden framover vil stadig flere offentlige
tjenester bli tilgjengelige på nett.
Bedre styring og ledelse i forvaltningen er
et sentralt tema. Gjennom systematisk arbeid med å forenkle,
fornye og forbedre offentlig sektor vil vi oppnå at offentlig forvaltning
blir mer opptatt av resultater og gjennomføring.
Det vises i proposisjonen til at kommunene spiller
en avgjørende rolle i å fornye, forenkle og forbedre offentlig sektor.
Mange kommuner har allerede kommet langt i å tenke nytt om hvordan
de kan gi bedre tjenester til sine innbyggere.
Det er gitt støtte til et innovasjonsstudium
for kommunalt ansatte, ved høgskolene på Lillehammer og Gjøvik.
Difi har fått i oppdrag å være kompetansemiljø og
pådriver for innovasjon i offentlig sektor.
For å synliggjøre de gode ideene og å motivere
til innovasjon, skal det sommeren 2014 deles ut en innovasjonspris
til kommunene.
Fylkesmennene har i en årrekke gjennom skjønnstilskuddet
gitt støtte til utviklings- og fornyingsprosjekter i kommunesektoren.
Nytt av 2014 er at kommuner som ønsker å prøve ut innovative tiltak kan
søke fylkesmannen om skjønnsmidler til innovasjons- og fornyingstiltak.
Innovasjonsprosjekter skal i 2014 prioriteres. I tillegg til dette
er det som oppfølging av Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg
bevilget midler til kommunenes innovasjonsarbeid på omsorgsfeltet,
blant annet til utvikling av velferdsteknologi, nye arbeidsmetoder
og faglig omstilling.
Det fremgår av proposisjonen at kommunene allerede
i dag opplever utfordringer med å rekruttere arbeidstakere. For
å rekruttere er det nødvendig å ha et godt omdømme, som henger sammen
med et godt arbeidsmiljø, forutsigbare stillinger som unge kan leve
av, og et nærvær som skaper stabile og utviklende arbeidsplasser.
Departementet samarbeider med KS og hovedsammenslutningene
i arbeidslivet om utviklingsprogrammet, Sammen om en bedre kommune,
hvor 104 kommuner deltar med sine lokale prosjekter.
I de fleste av prosjektene ligger også et potensial for
fornying og innovasjon. Det vises i proposisjonen til at man blant
annet trenger en innovativ tilnærming for å løse deltidskulturen
i kommunesektoren. Ett av nettverkene i programmet jobber med innovasjonsmetodikk
knyttet til temaene i programmet. Det betyr at de går grundig inn
i behovet for tjenester.
Programmet har også synliggjort betydningen
av god ledelse. Mange av kommunene jobber med lederutvikling i sine
prosjekter.
Den enkelte enhet er avhengig av resten av organisasjonen
for å få til endringer som varer over tid. Det betyr samtidig at
arbeidet berører alle hovedaktørene i kommuneorganisasjonen: de
ansatte og deres tillitsvalgte, de administrative og faglige lederne,
og de folkevalgte lederne. Programmet har tatt konsekvensen av dette,
ved å sette som en forutsetning for deltakelse at alle tre hovedaktørene
er med på arbeidet.
Av foreløpige resultater i programmet har flere av
kommunene oppnådd reduksjon i sykefraværet og en økning i gjennomsnittlig
stillingsstørrelse. Det har vært en økt aktivitet rettet mot kompetansekartlegging
og -utvikling og intern samordning, samt utprøving av alternative
arbeidstidsordninger. Av utfordringer i arbeidet rapporterer
kommunene forankring og prioritering av utviklingsarbeidet som viktige
generelle utfordringer. Innenfor heltidsarbeidet framheves særlig
motivering av de ansatte og behovet for å organisere arbeidet annerledes
som utfordringer.
Komiteen viser til samarbeidsprosjektet
«Saman om ein betre kommune», der 104 kommunar er med og har hatt
fokus på utviklingsprosjekt. Prosjektet har mellom anna hatt fokus
på deltidskulturen, leiarutvikling og reduksjon i sjukefråvær.
Førebels resultat syner at det har oppnådd resultat i reduksjon av
sjukefråvær og auke i gjennomsnittlege stillingstorleikar.
Komiteen vil at folk skal ha
en god opplevelse i sitt møte med offentlige tjenester og forenkle
hverdagen for de som mottar tjenester og for dem som jobber med
tjenester i det offentlige. Forvaltningen skal ta i bruk digitale
tjenester. Nordmenn er raske til å ta dem i bruk. Da kan ikke offentlig
sektor henge etter.
Komiteen mener forvaltningen
skal være åpen og tilgjengelig, og den skal kommunisere på en klar og
forståelig måte. Digitalisering av offentlig sektor gir bedre, mer
samordnede og raskere tjenester. Samtidig frigjøres fellesskapets
ressurser slik at mer kan brukes til omsorg og velferd. Ved å tilby
selvbetjeningsløsninger kan frigjorte ressurser brukes til å yte bedre
personlig oppfølging der det trengs. Tilgjengelighet handler også
om at den enkelte av oss kan forstå innholdet i tjenesten vi benytter.
Blant annet handler det om at folk flest forstår, rent språklig,
hva som står i offentlig informasjon og skjemaer.
Komiteen mener det er viktig
å fornye og omstille offentlig virksomhet slik at den blir mer effektiv
og bedre for brukerne. De ansatte er den viktigste ressursen for
å få dette til. Komiteens mål er best mulig velferd
og øvrige offentlige tjenester til hele folket, uavhengig av hvem
du er, din bakgrunn, hvor du bor eller størrelsen på lommeboka.
En sterk og moderne offentlig sektor som tilbyr gode, effektive tjenester,
er det viktigste virkemiddelet for å nå dette målet.
Komiteen vil at brukerne og tjenestene
skal være i fokus. Rapporteringskrav, regler og rutiner som bidrar
til unødvendig byråkratisering og detaljstyring som går på kvaliteten
løs, vil komiteen være kritiske til.
Komiteen vil forbedre og forsterke
offentlig velferd og tjenester, slik at de er lett tilgjengelig
for alle. Gode insentiver er viktig for å sikre at vi bruker fellesskapets
ressurser på en effektiv og god måte, der kreativ medvirkning fra
de ansatte og kompetent, inkluderende ledelse står sentralt. Tillit
mellom initiativrike medarbeidere og ledelse er avgjørende for
å bedre forvaltningen og tilbudet til befolkningen. Kontroll- og
rapporteringsrutiner må være hensiktsmessige, for å fremme effektivitet
og bedre løsninger, unngå misbruk av samfunnets ressurser og bekjempe
korrupsjon.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
viser til regjeringa sitt arbeid med å fornye, forenkle og forbetre
offentleg sektor. Dette arbeidet skal bidra til enklere og betre tenester
for brukarane, og hensiktsmessig bruk av fellesskapet sine ressursar.
Slik fleirtalet ser det, er utvikling av moderne
IKT-løysingar avgjerande for å lukkast i dette arbeidet. Direktoratet
for forvaltning og IKT (Difi) skal vere ein pådrivar for innovasjon
i offentleg sektor, og skal i 2014 legge særleg vekt på kommunesektoren.
Gjennom skjønnstilskottet får kommunane støtte til innovasjons-
og moderniseringstiltak, blant anna utvikling av nye nettbaserte
tenester. Slike tilbod bidreg til å gjere kommunale tenester meir
tilgjengelege og reduserer avstandsulempene for brukarane.
Vidare er det løyvd særskilde midlar til utvikling av velferdsteknologi
som bidreg til betre tenester og meir tryggleik for brukarar og pårørande. Fleirtalet meiner
det er viktig at regjeringa vidarefører arbeidet med å utvikle nye
teknologiske løysingar som kan gi brukarane betre tenester, meir
informasjon og enklare tilgang til kommunale tilbod.
Flertallet mener at effektivisering,
fornying og modernisering av offentlig sektor er avgjørende for
å sikre velferden for enkeltmennesket og for å forvalte fellesskapets
ressurser på en god måte. Utgangspunktet for fornyingsarbeidet må
være å sikre en god og verdig velferd for kommende generasjoner og
å ta på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen gir oss.
Høyere levealder og lavere fødselstall fører til at antall eldre
øker i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Effektivisering,
omstilling og fornying er helt nødvendig for å sikre nok arbeidskraft
innenfor viktige velferdsområder i årene framover.
Flertallet mener at statens krav
til kommunenes rapportering må forenkles. Fellesmidlene må i større
grad benyttes til aktiv tjenesteyting, og byråkratiet utover det
nødvendige må reduseres.
Flertallet mener at det er viktig
å ha en kritisk innstilling til et voksende byråkrati. Flertallet mener
det må være et politisk mål å jobbe for et enklere, mer
oversiktlig og effektivt byråkrati.
Flertallet peker på at IKT er
en essensiell del i arbeidet for en mer effektiv forvaltning. Flertallet mener
det er behov for bedre koordinering mellom statlige etater, mellom
stat og kommuner, og kommunene imellom ved utvikling og implementering
av nye IKT-løsninger, for å sikre at systemene «snakker sammen»,
og for å forhindre at det utvikles systemer med overlappende funksjonalitet.
Videre mener flertallet det må
stilles mer gjennomgående krav om at det skal gjennomføres kost-nytte-analyser
ved initiering av et prosjekt, slik at kostnader og kompleksitet
i prosjektene kan begrenses. Det bør også være føringer for gjennomføring
av prosjekter når det gjelder prioritering av krav, standardisering,
anskaffelse og gevinstrealisering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
regjeringen viderefører regjeringen Stoltenberg II sitt arbeid med forenkling,
forbedring og fornying av offentlig sektor, blant annet gjennom
utviklingsprogrammet «Sammen om en bedre kommune».
Disse medlemmer viser til regjeringen
Solbergs politiske plattform der det står:
«regjeringen mener i utgangspunktet at produksjon
av velferdstjenester skiller seg lite fra andre tjenester»
og at det derfor er
«helt nødvendig at konkurranse blir et gjennomgående
element i offentlig virksomhet.»
Disse medlemmer er helt uenig
i et slikt utgangspunkt. Ressursene fellesskapet bruker på velferd,
bør gå til best mulig kvalitet på tjenestene. Kvaliteten påvirkes
blant annet av arbeidsvilkårene til de ansatte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti ønsker ikke anbudsprosesser der det konkurreres
på ansattes lønns- og arbeidsvilkår. På kjerneområder som helse,
skole og eldreomsorg skal det være gode offentlige tilbud som omfatter
alle. Hvordan vi organiserer dette tilbudet, avhenger av hva som
er best for innbyggerne.
Flertallet mener grunnleggende
velferdstjenester ikke skal privatiseres eller kommersialiseres. Ideelle
velferdstilbydere et nyttig supplement til det offentlige tilbudet.
Mange ideelle aktører har lang erfaring, høy kompetanse og stort
engasjement, og kan både bidra med nye løsninger og være en pådriver
for utvikling i det offentlige tilbudet. Sosiale entreprenører kan
bringe med seg erfaringer og perspektiver som vil supplere og fornye
det offentlige tilbudet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at bruk
av markedsprinsipper i offentlig sektor skal være begrunnet i at
man vil styrke tjenestetilbudet til beste for alle og ikke svekke
arbeidstakernes rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
kommersialisering og privatisering kan medføre hemmelighold og at viktige
kvalitetsindikatorer ikke er offentlig tilgjengelig med begrunnelse
i bedriftshemmeligheter. Disse medlemmer mener åpenhet
rundt mangfoldet av metoder, innovasjon og nyskapning vil kunne
bidra til videreutvikling av tjenestetilbudet. Disse medlemmer er
derfor bekymret for blant annet manglende åpenhet rundt bemanning
ved private sykehjem i Oslo.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag
som, uavhengig av kommunal eller ikke-kommunal drift, sikrer full
åpenhet rundt sentrale kvalitetsindikatorer, herunder bemanningssituasjonen,
ved tjenester kommunene har ansvaret for.»
Disse medlemmer vil påpeke at
«Sammen om en bedre kommune» må videreføres og forsterkes. Dette
er en god måte å utvikle moderne kommuner på. Disse medlemmer vil
påpeke at det er behov for forsterkede tiltak for å tilby hele stillinger til
alle som ønsker det. Disse medlemmer vil også understreke
at det er behov for endringer i styringa og måle systemet i kommunene,
for å styrke fagligheten, medbestemmelse fra ansatte og brukere og
for å fjerne tidstyver.
Disse medlemmer mener offentlige
oppgaver løses best når de ansatte har tid og mulighet til å bruke
sitt faglige skjønn i arbeidet sitt. Mange ansatte opplever i dag
at deres faglige handlingsrom begrenses av byråkratiske krav eller
markedsprinsipper som griper inn i deres arbeidshverdag. Tiden den
ansatte bruker i møtet med eleven, pasienten eller andre innbyggere
blir spist opp av andre og mindre viktige oppgaver – enten det er
i skolen, i barnehagen, i helsevesenet, i politiet eller i Nav.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
derfor tiden er inne for en tillitsreform, der de ansattes faglige
handlingsrom styrkes på bekostning av markedsprinsipper og byråkratisk
kontroll. Dette medlem sier nei til privatisering
av offentlige tjenester, og vil redusere antall mål og rapporter
i det offentlige. Grunnbemanningen i det offentlige må styrkes,
slik at de ansatte får bedre tid til sine kjerneoppgaver. God kommuneøkonomi er
avgjørende for å nå dette målet.