Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endring i lov om merking av forbruksvarer
mv. (forbrukermerkeloven) § 9 første ledd som gjennomfører EUs forordning
om frivillig miljømerking. Ved lovendringen gjennomføres en endring
av gebyrsystemet for merkeordningen.
EU har siden 1992 hatt en ordning med miljømerking
av produkter. Formålet er at forbrukerne gjennom informasjon om
hvordan produktene innvirker på miljøet, skal bli i stand til å
treffe gode miljøvalg. Ordningen skal også stimulere til produksjon
og markedsføring av de produktalternativene som har minst negativ
innvirkning på miljøet.
EU-miljømerket er en frivillig merkeordning. De
som søker om å merke sine produkter, må dokumentere at produktene
tilfredsstiller en rekke strenge helse- og miljøkrav. Stiftelsen Miljømerking
forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet.
Ved beslutning 54/2014 av 8. april 2014 vedtok EØS-komiteen
å endre EØS-avtalens vedlegg XX (miljø), ved å innlemme kommisjonsforordning
(EU) nr. 782/2013 av 14. august 2013. Denne forordningen erstatter
vedlegg III til miljømerkeforordningen med et nytt vedlegg.
Formålet med endringene i gebyrreglene knyttet til
EU-miljømerket er å stimulere til økt bruk av merket, samtidig som
samlede gebyrinntekter blir tilstrekkelig til å dekke kostnadene
til driften av miljømerkeordningen. Justert gebyrsystem skal medføre
at virksomheter som har en høy omsetning av miljømerkede produkter,
i større grad vil bidra med gebyr til søknadsbehandling, kontroll
og tilsyn med EU-miljømerket, enn virksomheter med liten omsetning
av slike produkter. I gjeldende forordning var årsgebyret per produkt
for å benytte merket begrenset til et maksimumsbeløp.
Utenriksdepartementet legger frem en stortingsproposisjon
om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 54/2014
om å innlemme kommisjonsforordning (EU) nr. 782/2013 i EØS-avtalen,
se Prop. 126 S (2013–2014).