Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2013–2014

Dette dokument

  • Innst. 128 S (2014–2015)
  • Kildedok: Meld. St. 4 (2014–2015)
  • Dato: 18.12.2014
  • Utgiver: kontroll- og konstitusjonskomiteen
  • Sidetall: 16

Innhold

Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Sammendrag

Stortingets forretningsorden § 14 nr. 9 bokstav b forutsetter at regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandlingen av representantforslag som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998–1999).

Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak de siste 10 stortingssesjonene

Stortingssesjon

Antall vedtak

2004–2005

171

2005–2006

9

2006–2007

20

2007–2008

24

2008–2009

35

2009–2010

8

2010–2011

7

2011–2012

33

2012–2013

25

2013–2014

82

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene fra stortingssesjonen 2013–2014. Svarene er inntatt i kapittel 2 i meldingen.

I Innst. S. nr. 156 (2000–2001) ga kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at regjeringen senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i kapittel 3.

Regjeringen legger vekt på at Stortinget skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens oppfølging av de enkelte anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger.

Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt tilbakemelding på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodningsvedtakene økte bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre oversikten, er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling av anmodningsvedtak som departementet gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen. Når det er tatt inn en slik redegjørelse om gjennomføringen av vedtakene i en budsjettproposisjon, vil det i denne meldingen bare bli tatt inn en henvisning til den mer utførlige tilbakemeldingen i budsjettproposisjonen.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2013–2014.

1.2 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at antallet anmodningsvedtak har økt de siste årene, og at årets melding redegjør for oppfølgingen av 82 vedtak fattet i sesjonen 2013–2014 og 13 vedtak fra sesjonen 2012–2013.

Komiteen har som ledd i sin behandling sendt brev til de stortingskomiteene som er berørt av anmodningsvedtakene. I stor grad er det disse komiteene som har fremmet forslag til anmodningsvedtak i sine komitéinnstillinger, og det er derfor naturlig at de også vurderer regjeringens oppfølging. Det er vist til uttalelse og merknader fra komiteene under de enkelte vedtak der dette er relevant.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke at vurderingene av om et vedtak er fulgt opp, vil kunne variere fra konkrete faktakonstateringer til mer skjønnsmessige vurderinger. De skjønnsmessige vurderingene vil svært ofte være mer preget av et politisk skjønn, som det er mer naturlig utøves i den enkelte fagkomité og ikke i kontroll- og konstitusjonskomiteen, som ellers ville kunne utvikle seg til å bli en «overkomité» i komitéstrukturen.

Disse medlemmer vil understreke at kontroll- og konstitusjonskomiteens oppgave er å påse at de saker og prosessforløp som Stortinget har ønsket gjennom sine anmodningsvedtak, følges opp.

Disse medlemmer vil også vise til at det enkelte anmodningsvedtak ikke er Stortingets materielle vedtak. Det typiske anmodningsvedtak er en oppfordring om at Stortinget får seg forelagt forslag eller sak fra regjeringen av et bestemt innhold, enten som enkeltsak eller i en mer generell sammenheng. Bakgrunnen for denne arbeidsordningen er at regjeringen er bundet av utredningsinstruksen, prinsippene om sluttført saksbehandling og allmennhetens og interessenters mulighet til å kunne ytre seg i høringsprosesser, før beslutninger av større økonomisk og juridisk betydning for dem det angår, blir fattet.

Disse medlemmer vil i denne sak mer spesifikt henlede oppmerksomheten til merknadene fra Arbeiderpartiets medlemmer i komiteen, hvor man ikke er villig til å utkvittere anmodningsvedtak før de oppfyller Arbeiderpartiets budsjettprioriteringer. Slike overveielser hører til Stortingets ordinære budsjettbehandling og vil derfor ikke være et område for konstitusjonell kontroll.

Komiteen har valgt å kommentere vedtak der den mener oppfølgingen ikke er sluttført eller tilfredsstillende. Vedtak som etter komiteens oppfatning er tilfredsstillende fulgt opp, tas til etterretning og omtales ikke i denne innstillingen. Komiteen viser til at innstillingen omtaler 34 vedtak fra sesjonen 2013–2014, og ni vedtak fra sesjonen 2012–2013.

Komiteen vil be om at regjeringen endrer tidspunktet for fremleggelsen av stortingsmeldingen om oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak. Etter dagens praksis oversendes meldingen i oktober, dvs. relativt kort tid etter at sesjonen det rapporteres på, er ferdig. Komiteen mener det vil være mer hensiktsmessig om meldingen legges frem tre måneder senere – i januar det påfølgende året. Dermed vil det ha gått noe lengre tid etter vedtakene ble fattet, og på det tidspunktet vil formodentlig flere vedtak være fulgt opp. Dersom et anmodningsvedtak er fulgt opp gjennom omtale og/eller bevilgningsforslag i departementets budsjettproposisjon, kan dette omtales og gjengis i Meld. St. 4. Etter komiteens oppfatning vil dette bidra til en mer helhetlig rapportering om oppfølging av Stortingets anmodnings- og utredningsvedtak.

Komiteen ber om at dette gjøres gjeldende slik at neste melding legges frem i januar 2016, og at den omhandler oppfølging av vedtak fattet i 2014–2015.

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2013–2014

2.1 Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

2.1.1 Vedtak nr. 357, 25. februar 2014

«Stortinget ber regjeringen nedsette et bredt sammensatt utvalg som skal foreslå egnede og konkrete tiltak som styrker grunnleggende rettigheter til personer med utviklingshemning sin autonomi, privatliv, familieliv og samfunnsdeltakelse. Mandatet til utvalget må inkludere mål, tiltak, kompetanse, rettssikkerhet, økonomi og styringssystem som sikrer at nasjonale politiske mål innfris.»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler i brev 17. september 2014:

«Regjeringen tar sikte på å nedsette et utvalg i tråd med Stortingets vedtak i inneværende år.»

2.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at det vil bli nedsatt et utvalg inneværende år, og avventer tilbakemelding om dette før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.1.2 Vedtak nr. 440, 5. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen melding til Stortinget om fosterhjemsomsorgen innen utgangen av 2015.»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler i brev 17. september 2014:

«Regjeringen tar sikte på at en melding til Stortinget om fosterhjemsomsorgen legges frem innen utgangen av 2015.»

2.1.2.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at det vil bli fremmet en melding innen utgangen av 2015, og avventer dette før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.1.3 Vedtak nr. 590, 20. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen vurdere incentiver for raskere bosetting av enslige mindreårige asylsøkere i kommunene.»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler i brev 17. september 2014:

«Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

I Prop. 1 S (2014–2015) skriver Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet følgende om oppfølgingen:

«Kommunane har dei seinare åra oppfylt behovet for busetjing av einslege mindreårige flyktningar. Resultata knytte til tidsmåla har òg blitt vesentleg betre dei seinare åra. I 2011 var 27 prosent av dei 618 busette einslege mindreårige flyktningane busette innan tre månader etter at dei hadde fått innvilga opphaldsløyve. I 2013 var 72 prosent av dei 421 busette einslege mindreårige flyktningane busette innan tre månader. I første halvår 2014 var 70 prosent av dei 216 busette einslege mindreårige flyktningane busett innan tre månader. Det er per i dag usikkert om det vil bli nok plassar til busetjing av enslege mindreårige i 2015.

Regjeringa vil styrkje dei økonomiske verkemidla som skal bidra til raskare busetjing av alle flyktningar. Regjeringa føreslår å auke integreringstilskotet og tilskotet til utleigebustadar. Regjeringa føreslår også å auke tilskot 2 i ordninga Tilskot ved busetjing av personar med alvorlege, kjende funksjonshemmingar og/eller åtferdsvanskar. Desse tiltaka skal òg bidra til raskare busetjing av einslege mindreårige flyktningar, sjølv om dette ikkje er særskilde tiltak for einslege mindreårige. Regjeringa vil følgje situasjonen nøye.

Regjeringa føreslår å oppretthalde refusjonsordninga for kommunale utgifter til barnevernstiltak knytt til einslege mindreårige asylsøkjarar og flyktningar.»

2.1.3.1 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at det ikke er foretatt egne vurderinger av selve spørsmålet om bosetting av enslige mindreårige asylsøkere, men gjort en generell vurdering om styrking av ulike økonomiske insentiver. Flertallet er derfor i tvil om vedtaket kan anses som fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at enslige mindreårige flyktninger blir raskt bosatt ute i kommunene etter å ha fått innvilget opphold i Norge. En ytterligere styrking av de økonomiske virkemidlene vil bidra til en enda raskere bosetting av alle flyktninger, også de enslige mindreårige.

2.2 Finansdepartementet

2.2.1 Vedtak nr. 589, 20. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med den varslede gjennomgangen av bilavgifter vurdere endring av veibruksavgiften, slik at unntak for denne kun gis for drivstoff og drivstoffblandinger som oppfyller bærekraftkriteriene i EUs fornybardirektiv.»

Finansdepartementet uttaler i brev 15. september 2014:

«Finansdepartementet vil omtale arbeidet med den helhetlige gjennomgangen av kjøretøy- og drivstoffavgiftene og anmodningsvedtaket i Prop. 1 LS (2014–2015) Skatter, avgifter og toll 2015.»

I Prop. 1 LS (2014–2015) Skatter, avgifter og toll 2015, skriver Finansdepartementet følgende om anmodningsvedtaket:

«I Sundvolden-erklæringen er det varslet at regjeringen vil foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg. Det arbeides med en slik gjennomgang. Departementet har blant annet mottatt innspill fra en rekke organisasjoner med interesse for bilavgiftene. Innspillene vil bli vurdert. Det tas sikte på å kunne presentere gjennomgangen for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2015.

Stortinget vedtok 20. juni 2014 følgende anmodning til regjeringen (vedtak nr. 589 (2013–2014):

‘Stortinget ber regjeringen i forbindelse med den varslede gjennomgangen av bilavgifter vurdere endring av veibruksavgiften, slik at unntak for denne kun gis for drivstoff og drivstoffblandinger som oppfyller bærekraftskriteriene i EUs fornybardirektiv.’

Anmodningen vil bli fulgt opp i arbeidet med den helhetlige gjennomgangen av kjøretøy- og drivstoffavgiftene.»

2.2.1.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at anmodningsvedtaket vil bli fulgt opp som ledd i departementets arbeid med den helhetlige gjennomgangen av kjøretøy- og drivstoffavgiftene, og at gjennomgangen vil bli presentert for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015. Komiteen avventer dermed utkvittering av vedtaket.

2.2.2 Vedtak nr. 601, 20. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake senest i revidert nasjonalbudsjett 2015 med en vurdering av effektene av de kompenserende tiltakene som er foreslått i Prop. 118 S (2013–2014) og eventuelt foreslå endringer.»

Finansdepartementet uttaler i brev 22. august 2014:

«Finansdepartementet vil sammen med Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet vurdere effektene av de kompenserende tiltakene som er foreslått i Prop. 118 S (2013–2014) og omtale dette i revidert nasjonalbudsjett 2015. Dersom det er grunnlag for det, vil regjeringen også foreslå endringer i tiltakene.»

2.2.2.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at oppfølgingen vil bli omtalt i revidert nasjonalbudsjett 2015, og avventer dette før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.2.3 Vedtak nr. 604, 20. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen vurdere om ekstraordinære tiltak for å styrke forsyningssikkerheten av kraft kan være et godt kompenserende tiltak for næringer som er berørt av endringene i DA-ordningen. Videre ber Stortinget regjeringen vurdere om kompetansehevende tiltak også kan være et formålstjenlig kompenserende tiltak som da må gjelde alle sektorer som blir unntatt fra ordningen med redusert arbeidsgiveravgift.»

Finansdepartementet uttaler i brev 19. september 2014:

«Finansdepartementet vil i samarbeid med Olje- og energidepartementet vurdere om tiltak for å styrke forsyningssikkerheten kan være et godt kompenserende tiltak for næringer som er berørt av endringene i DA-ordningen. Finansdepartementet vil også vurdere om kompetansehevende tiltak kan være et formålstjenlig kompenserende tiltak. Regjeringen vil legge fram vurderingen i revidert nasjonalbudsjett 2015.»

2.2.3.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at oppfølgingen vil bli omtalt i revidert nasjonalbudsjett 2015, og avventer dette før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.3 Helse- og omsorgsdepartementet

2.3.1 Vedtak nr. 503, 17. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen legge fram en nasjonal helse- og sykehusplan for Stortinget, der Stortinget kan behandle de overordnede prinsipper for utvikling og struktur for sykehus og spesialisthelsetjenesten i planperioden.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Regjeringen tar sikte på å legge fram en nasjonal helse- og sykehusplan høsten 2015.»

2.3.1.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at nasjonal helse- og sykehusplan vil bli lagt fram høsten 2015, og avventer dette før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.3.2 Vedtak nr. 506, 17. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen utrede en opptrapping for førstelinjen innen psykiske helsetjenester med fokus på kvalitet, forebygging og samhandling med spesialisthelsetjenesten og med en særlig prioritering av barn og unge.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Primærhelsetjenesten utgjør førstelinjen. Regjeringen vil legge frem en melding om primærhelsetjenesten for Stortinget i 2015. I meldingen vil blant annet forebygging, lavterskel helsetilbud, tjenester til barn og unge, samhandling og kvalitet være tema. Opptrapping av tjenestene vil bli fulgt opp i fremtidige budsjetter.»

2.3.2.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at regjeringen vil legge frem en melding om primærhelsetjenesten i 2015, og at kvalitet, forebygging, samhandling og tjenester til barn og unge vil være blant temaene i meldingen. Komiteen avventer fremleggelse av meldingen før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.4 Justis- og beredskapsdepartementet

2.4.1 Vedtak nr. 385, 3. april 2014

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endringer i lov 20. mai 2005 nr. 28 om straff slik at straffansvar for fullbyrdede overtredelser av §§ 275, 291, 299 og 302 ikke foreldes.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«Vedtaket vil bli fulgt opp i proposisjon om ikrafttredelse av straffeloven 2005, der det er nødvendig å foreta justeringer på flere punkter for å fange opp utviklingen siden 2005 og 2009, se også Prop. 96 L (2013–2014) Endringer i straffeloven 1902 (foreldelse og forvaring), punkt 2.3.»

2.4.1.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at vedtaket vil bli fulgt opp i proposisjon om ikrafttredelse av straffeloven 2005, og avventer fremleggelse av proposisjonen før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.4.2 Vedtak nr. 450, 10. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen forelegge for Stortinget en redegjørelse for hvordan Norge kan bistå naboland som Libanon og Jordan med å håndtere flyktningstrømmen fra Syria, samt en vurdering av hvor mange flere syriske flyktninger Norge kan ta imot i 2014–2015.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«Utenriksdepartementet har det konstitusjonelle ansvaret for å besvare spørsmålet om hvordan Norge kan bistå naboland til land med store flyktningestrømmer. Det vises til Prop. 1 S (2014–2015) for Utenriksdepartementet for omtale av denne delen av anmodningsvedtaket. Prop. 1 S (2014–2015) for Justis- og beredskapsdepartementet vil inneholde en beskrivelse av hvordan vedtaket om en vurdering av hvor mange flere syriske flyktninger Norge kan ta i mot i 2014–2015 vil bli fulgt opp.»

2.4.2.1 Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne har merket seg at kapasitet og ressurser hos kommunene, hvorvidt det finnes tilgjengelige boliger og hvorvidt UNHCR har kapasitet til å fremme saker, og videre at det må være tilstrekkelig kapasitet til saksbehandling og gjennomføring av intervjuer i Utlendingsdirektoratet, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og politiet, er alle faktorer som påvirker hva som er mulig. Disse medlemmer viser til at det ikke framgår en vurdering av hvor mange flere syriske flyktninger Norge faktisk kan ta imot i 2014–2015 med hensyn til de faktorene som er nevnt, ut over et forslag til å videreføre antallet fra 2014. Disse medlemmer viser til at det gjennom budsjettforliket ble vedtatt å øke antallet flyktninger til Norge med 500. Disse medlemmer mener derfor vedtaket del 2 ikke kan anses som fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det gjennom budsjettforliket ble vedtatt å øke antallet flyktninger til Norge med 500, og mener derfor at vedtaket er utkvittert.

2.4.3 Vedtak nr. 489, 16. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen fremme en proposisjon til Stortinget om et nasjonalt forbud rettet mot de organiserte formene for tigging, og mot tigging som kan være knyttet til menneskehandel og annen kriminalitet. Saken må fremmes slik at et eventuelt nasjonalt forbud kan være iverksatt før sommeren 2015.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«Anmodningsvedtaket er besvart under vedtak nr. 490.»

Under omtalen av vedtak 490 uttaler Justis- og beredskapsdepartementet:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil i samsvar med Stortingets vedtak nr. 489, høsten 2014 starte arbeidet med en proposisjon, med sikte på å fremme forslag om et nasjonalt forbud mot tigging for Stortinget høsten 2014.»

2.4.3.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at departementet tar sikte på å fremme en proposisjon høsten 2014 i tråd med Stortingets forutsetninger. Komiteen kan imidlertid ikke se at en slik proposisjon er fremmet, og avventer dette før vedtaket utkvitteres.

2.4.4 Vedtak nr. 588, 20. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen sikre den nødvendige fremdrift i konseptvalgutredningen av grensekontrollstasjon ved Storskog i Finnmark.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«Det tas sikte på at en konseptvalgutredning av grensekontrollstasjon ved Storskog skal foreligge våren 2015.»

2.4.4.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at konseptvalgutredningen skal foreligge våren 2015, og avventer dette før vedtaket utkvitteres.

2.5 Klima- og miljødepartementet

2.5.1 Vedtak nr. 473, 12. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med arbeidet med fremtidige klimamål, og i forbindelse med vurdering av hensiktsmessigheten av en klimalov, vurdere nærmere hvordan kontroll og overvåking av måloppnåelse i klimapolitikken kan gjennomføres.»

Klima- og miljødepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Regjeringen vil utrede hensiktsmessigheten av klimalov, og det legges opp til en åpen innspillsprosess, som vil følges opp høsten 2014. Spørsmål knyttet til kontroll og overvåking av måloppnåelse i klimapolitikken vil være en viktig del av arbeidet. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på en egnet måte.»

2.5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at energi- og miljøkomiteen i sitt brev til komiteen av 20. november 2014 har uttalt at den anser at vedtaket følges opp, og viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på en egnet måte.

Komiteen avventer sak fra regjeringen med vurdering av hvordan kontroll og overvåking av måloppnåelse i klimapolitikken kan gjennomføres, før vedtaket kan utkvitteres.

2.5.2 Vedtak nr. 549, 19. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen snarest mulig legge fram forslag til endring av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som sikrer lokal forvaltning innenfor tydelige, nasjonale retningslinjer inntatt i loven.»

Klima- og miljødepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Klima- og miljødepartementet sendte forslag til endringer i regelverket om motorferdsel i utmark på høring 10. juli 2014 med høringsfrist 19. september 2014. Regjeringen tar sikte på å fremme en proposisjon med lovendringsforslag for Stortinget innen utgangen av 2014.»

2.5.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at energi- og miljøkomiteen i sitt brev til komiteen av 20. november 2014 uttaler at den anser at vedtaket følges opp, og viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2014.

Komiteen viser til at den varslede proposisjonen nå er lagt frem for Stortinget, jf. Prop. 35 L (2014–2015) Endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag mv. av 28. november 2014. Komiteen anser dermed at vedtaket er tilfredsstillende fulgt opp.

2.6 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

2.6.1 Vedtak nr. 76, 4. desember 2013

«Stortinget ber regjeringen følge Husbankens låneramme nøye for å vurdere om den er tilstrekkelig, og komme tilbake til Stortinget med forslag til en eventuell økning av lånerammen i revidert nasjonalbudsjett for 2014.»

Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttaler i brev 25. august 2014:

«Kommunal- og moderniseringsdepartementet viser til Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2014, s 39, hvor det redegjøres for regjeringens vurdering av saken. For regjeringen er det en grunnleggende forutsetning at hovedtyngden av boligfinansieringen skal skje gjennom det ordinære private kredittmarkedet, og at lån fra Husbanken målrettes mot prioriterte politiske formål. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har gitt regler for prioritering av lånerammen. Startlån, lån til private barnehager og grunnlån til prioriterte formål, bl.a. utleieboliger til vanskeligstilte og utbedring av boliger for eldre og funksjonshemmede, skal prioriteres høyest. Sammen med disse prioriteringsreglene vil tiltak Husbanken har iverksatt, bl.a. innføring av eksplisitte arealkrav, samt endring av departementets forskrift slik at startlånet målrettes mot personer med langvarige bolig- og finansieringsproblemer, føre til en mer målrettet bruk av lånerammen. Regjeringens vurdering er derfor at Husbankens låneramme er tilstrekkelig for å gi lån til de prioriterte formålene.

Ved behandlingen i Stortinget ble regjeringens tilbakemelding på anmodningsvedtak nr. 76 tatt til orientering, jf. Innst. 260 S (2013–2014) s 73.»

2.6.1.1 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, konstaterer at det var et avvik mellom Husbankens låneramme og innkomne søknader. Flertallet mener derfor at vedtaket ikke er tilstrekkelig fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Stortingets vedtak angående statsbudsjettet som ga Husbanken en låneramme på 20 mrd. kroner, og til at Stortinget ved behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2014 tok redegjørelsen fra regjeringen om Husbanken til etterretning.

2.6.2 Vedtak nr. 453, 10. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til tiltak som sikrer at ny statlig virksomhet som hovedregel legges utenfor Oslo og bygger opp under livskraftige regioner.»

Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttaler i brev 25. august 2014:

«Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015) – Kommunal- og moderniseringsdepartementet.»

2.6.2.1 Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti kan ikke se at det er fremmet forslag om tiltak som sikrer at ny statlig virksomhet som hovedregel legges utenfor Oslo, og anser dermed at vedtaket ikke er fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil legge til grunn at statlig lokalisering må skje ut fra økonomisk rasjonelle kriterier hvori inngår tilgang på kompetent arbeidskraft og hvor brukerne av tjenestene befinner seg.

Disse medlemmer viser for øvrig til at Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår å etablere et statlig valgdirektorat i Tønsberg.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at departementet i budsjettproposisjonen fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttaler om vedtaket at departementet nå gjennomgår retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon, og at de nye retningslinjene vil utgjøre grunnlaget for oppfølging av Stortingets vedtak. Disse medlemmer avventer de nye retningslinjene før anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

2.6.3 Vedtak nr. 454, 10. juni 2014

«Stortinget ber regjeringa utarbeide ein strategi for lokalisering av statlege arbeidsplassar som gjer at ein kan redusere presset i Oslo-regionen og styrke fagmiljø og kompetanse i heile landet.»

Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttaler i brev 25. august 2014:

«Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil redegjere for oppfølginga av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015) – Kommunal- og moderniseringsdepartementet.»

I Prop. 1 S (2014–2015) skriver Kommunal- og moderniseringsdepartementet følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Departementet viser til at den statlige lokaliseringspolitikken kommer til uttrykk gjennom Retningslinjer for lokalisering av statlege arbeidsplassar og statleg tenesteproduksjon. Retningslinjene gjennomgås nå. Formålet er å sikre tilstrekkelige vurderinger av lokaliseringsspørsmålet i ulike endringsprosesser, sikre forutsigbarhet og likebehandling, samt tydeliggjøre kriterier for valg av lokaliteter og prosedyrer for oppfølging av retningslinjene og lokaliseringsbeslutninger. De nye retningslinjene skal sikre en god oversikt over sumvirkninger av ulike endringsprosesser og bidra til at moderniseringsarbeidet i statlig sektor ivaretar Regjeringens mål om å sikre vekstkraftige regioner i hele landet. Et konkret eksempel er at arbeidet med gjennomføringen av valg i Norge vil bli foreslått flyttet ut av Kommunal- og moderniseringsdepartementet til et statlig valgdirektorat i Tønsberg. De reviderte retningslinjene og implementeringen av dem vil utgjøre grunnlaget for oppfølgingen av Stortingets vedtak.»

2.6.3.1 Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti kan ikke se at det er utarbeidet en strategi for lokalisering av statlige arbeidsplasser, og mener således at vedtaket ikke er fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre avventer resultatet av retningslinjene fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

2.6.4 Vedtak nr. 521, 18. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen gjennom de årlige budsjettforslagene foreslå en vekst i kommunenes inntekter som setter kommunene reelt i stand til å bygge ut og styrke kvaliteten på skole og andre velferdstjenester, og i tillegg fullt ut dekke demografi- og pensjonskostnader.»

Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttaler i brev 25. august 2014:

«Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015) – Kommunal- og moderniseringsdepartementet.»

I Prop. 1 S (2014–2015) skriver Kommunal- og moderniseringsdepartementet følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Regjeringen vil følge opp Stortingets vedtak i de årlige budsjettproposisjonene. Regjeringen understreker samtidig at kommuner og fylkeskommuner er rammestyrt og har et selvstendig ansvar for pensjon som en del av lønns- og avtalevilkårene i kommunesektoren. Kommuneopplegget må ses over tid og innpasses innenfor et samlet økonomisk opplegg tilpasset den økonomiske situasjonen. For 2015 innebærer Regjeringens forslag en høyere vekst i kommunesektorens frie inntekter enn det som er nødvendig for å dekke anslåtte demografi- og pensjonskostnader. Dette gir kommunene mulighet for å videreutvikle sitt velferdstilbud. Det er i tillegg rom for en mer effektiv ressursbruk i sektoren. Dersom kommunesektoren klarer å ta ut effektiviseringspotensialet i sektoren, vil tjenestetilbudet kunne styrkes ut over det som følger av inntektsveksten.»

2.6.4.1 Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringens budsjettforslag og mener det ikke er foreslått en vekst i kommunenes inntekter som setter dem reelt i stand til å bygge ut og styrke kvaliteten på skole og andre velferdstjenester. Disse medlemmer mener dermed at anmodningsvedtaket ikke er tilstrekkelig fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til merknadene fra medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet som hevder regjeringens budsjettforslag ikke har «foreslått en vekst i kommunenes inntekter som setter dem reelt i stand til å bygge ut og styrke kvaliteten på skole og andre velferdstjenester». Disse medlemmer mener for det første at utsagnet ikke er innholdsmessig korrekt, men at anmodningsvedtaket uansett må anses endelig utkvittert gjennom det faktum at Stortinget ved behandlingen av statsbudsjettet for 2015 har vedtatt den rammen for kommunesektoren som Stortinget selv har funnet passende.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen i budsjettforslaget for 2015 følger opp de løfter som ble gitt i kommuneproposisjonen for 2015 og at Stortinget nå har vedtatt budsjettrammene for kommunesektoren i 2015.

2.6.5 Vedtak nr. 524, 18. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå oppgavene til fylkeskommunene/et regionalt nivå parallelt med arbeidet med å gi flere oppgaver til kommunene. Dette kan gjøres med utgangspunkt i en sammenstilling fra tidligere utredninger. Stortinget imøteser en melding til Stortinget om dette våren 2015.»

Kommunal- og moderniseringsdepartementet uttaler i brev 25. august 2014:

«Regjeringen har startet arbeidet med en kommunereform, jf. omtale i Kommuneproposisjonen 2015 (Prop. 95 S (2013–2014). Det ene elementet i reformen gjelder overføring av nye oppgaver til mer robuste kommuner. Regjeringen tar sikte på å fremme en melding til Stortinget om dette i vårsesjonen 2015. I den meldingen vil det også bli tatt inn en sammenstilling av tidligere utredninger om regional inndeling og oppgaver til regionalt folkevalgt nivå. Meldingen vil også inneholde en tidsplan for det videre arbeidet med oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak av 18. juni 2014.»

2.6.5.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at det vil bli fremmet en stortingsmelding våren 2015, og avventer dette før vedtaket utkvitteres.

2.7 Landbruks- og matdepartementet

2.7.1 Vedtak nr. 34, 26. november 2013

«Stortinget ber regjeringen utrede behovet for en ordning med kornlager.»

Landbruks- og matdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Landbruks- og matdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

2.7.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at næringskomiteen har uttalt følgende om oppfølgingen av vedtaket:

«Komiteen viser til vedtak nr. 34, 26. november 2013 ‘Stortinget ber regjeringen utrede behovet for en ordning med kornlager’.

Komiteen har registrert at Landbruks- og matdepartementet har redegjort for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015). Regjeringen mener ikke det er grunnlag for en ordning med kornlager.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har merket seg at NILF, den 11. juni 2014, leverte rapporten Notat 2014-12 ‘Marked fra regulering: Vurdering av statlige lagringstiltak for sikker matkornforsyning’ til Landbruks- og matdepartementet. Flertallet har merket seg at rapporten ikke er en sårbarhetsanalyse, men en vurdering av behovet for statlig lagring av matkorn. Flertallet mener det er behov for en mer omfattende risiko- og sårbarhetsanalyse.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet slutter seg til regjeringens vurdering.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne slutter seg til flertallsvurderingen fra næringskomiteen om at det er behov for en mer omfattende risiko- og sårbarhetsanalyse rundt kornlagre.

2.7.2 Vedtak nr. 393, 8. april 2014

«Stortinget ber regjeringen i egnet form fremme forslag for Stortinget om jordvernstrategi.»

Landbruks- og matdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Arbeidet med jordvernstrategien er satt i gang. Det tas sikte på at arbeidet vil bli sluttført innen utgangen av 2015. Viktige tiltak og virkemidler som er nevnt i innstillingen, vil bli vurdert i strategien. Det er behov for å utrede nærmere noen av de mest aktuelle tiltakene for å styrke jordvernet. Det vil derfor bli gjennomført en utredning av tiltak som komiteen har pekt på. Den endelige rapporteringen til Stortinget kan skje i budsjettproposisjonen (Prop. 1 S) høsten 2015 eller i proposisjonen for jordbruksoppgjøret våren 2016 (Prop. XXX S (2015–2016) Jordbruksoppgjøret 2016 – endringer i statsbudsjettet 2016 m.m.).»

2.7.2.1 Komiteens merknader

Komiteen avventer utkvittering av vedtaket, og viser til at næringskomiteen har uttalt følgende om oppfølgingen:

«Komiteen viser til vedtak nr. 393, 8. april 2014 ‘Stortinget ber regjeringen i egnet form fremme forslag for Stortinget om jordvernstrategi’.

Komiteen registrerer at det pågår et arbeid med jordvernstrategi som vil bli lagt fram for Stortinget på egnet måte innen utgangen av 2015.

Komiteen vil understreke at strategien må inneholde virkemidler som har effekt for å ta vare på matjord. Komiteen ser frem til at Stortinget får seg forelagt en jordvernstrategi i løpet av våren 2015.»

2.8 Nærings- og fiskeridepartementet

2.8.1 Vedtak nr. 31, 26. november 2013

«Stortinget ber regjeringen utrede etablering og drift av norsk regelråd med sikte på oppstart og nødvendige bevilgninger i forbindelse med statsbudsjettet for 2015.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Prop. 1 S (2014–2015) for Nærings- og fiskeridepartementet gir en redegjørelse for hvordan anmodningsvedtaket vil bli fulgt opp.»

2.8.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at næringskomiteen har uttalt følgende om oppfølgingen av vedtaket, og anser vedtaket for fulgt opp:

«Komiteen viser til vedtak nr. 31, 26. november 2013 ‘Stortinget ber regjeringen utrede etablering og drift av norsk regelråd med sikte på oppstart og nødvendige bevilgninger i forbindelse med statsbudsjettet for 2015’.

Komiteen har merket seg at forslaget er fulgt opp i forslag til statsbudsjett for 2015.»

2.8.2 Vedtak nr. 32, 26. november 2013

«Stortinget ber regjeringen vurdere en egen såkornfondordning for TTO/inkubatorer i forbindelse med statsbudsjettet for 2015.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Prop. 1 S (2014–2015) for Nærings- og fiskeridepartementet gir en redegjørelse for hvordan anmodningsvedtaket vil bli fulgt opp.»

2.8.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at næringskomiteen har uttalt følgende om oppfølgingen av vedtaket, og anser vedtaket for fulgt opp:

«Komiteen viset til vedtak nr. 32, 26. november 2013 ‘Stortinget ber regjeringen vurdere en egen såkornfond-ordning for TTO/inkubatorer i forbindelse med statsbudsjettet for 2015’.

Komiteen har merket seg at vedtaket er vurdert i forslag til statsbudsjett for 2015.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, har merket seg at regjeringen går mot å innføre en slik såkornfondordning.»

2.8.3 Vedtak nr. 475, 13. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen fremme et forslag som påbyr bruk av flytevest i fritidsbåter der det er barn i båten.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Se felles omtale av anmodningsvedtak nr. 475, 476 og 606 under sistnevnte vedtak.»

2.8.4 Vedtak nr. 476, 13. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen fremme en sak med tiltak for å styrke sikkerheten i sjø/elv/vann, herunder sterkere tiltak mot promillekjøring og fart til sjøs. Stortinget ber regjeringen vurdere innføring av 0,2 som promillegrense for fritidsbåter under 15 meter, samt egne obligatoriske kurs for skippere av raske båter.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Se felles omtale av anmodningsvedtak nr. 475, 476 og 606 under sistnevnte vedtak.»

2.8.5 Vedtak nr. 606, 20. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak i løpet av 2014 om bedret sikkerhet på sjøen, herunder en vurdering av påbud om bruk av flyteutstyr og hvordan dette kan gjennomføres.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Nærings- og fiskeridepartementet følger opp Stortingets vedtak i samarbeid med Samferdselsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet. Spørsmål knyttet til nasjonale fartsgrenser til sjøs hører inn under Samferdselsdepartementets ansvarsområde. Spørsmål knyttet til promillegrense til sjøs hører inn under Justis- og beredskapsdepartementets ansvarsområde, mens krav til flyteutstyr og sertifikater hører inn under Nærings- og fiskeridepartementets ansvarsområde. Departementet vil legge frem en lovproposisjon om endringer i lov om fritids- og småbåter av 26. juni 1998 nr. 47 i løpet av 2014. I lovproposisjonen vil det være naturlig at også spørsmål om nasjonale fartsgrenser, promille, høyhastighetssertifikat og eventuelle andre tiltak for å bedre sikkerheten, herunder holdningsskapende arbeid, omtales.»

2.8.5.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til næringskomiteens uttalelse om oppfølgingen av vedtak 475, 476 og 606 nedenfor, og anser at vedtakene ikke kan utkvitteres:

«Komiteen viser til vedtak nr. 475, 13. juni 2014 ‘Stortinget ber regjeringen fremme et forslag som påbyr bruk av flytevest i fritidsbåter der det er barn i båten’, vedtak nr. 476, 13. juni 2014 ‘Stortinget ber regjeringen fremme en sak med tiltak for å styrke sikkerheten i sjø/elv/ vann, herunder sterkere tiltak mot promillekjøring og fart til sjøs. Stortinget ber regjeringen vurdere innføring av 0,2 som promillegrense for fritidsbåter under 15 meter, samt egne obligatoriske kurs for skippere av raske båter’ og vedtak nr. 606, 20. juni 2014 ‘Stortinget ber regjeringen legge frem en sak i løpet av 2014 om bedret sikkerhet på sjøen, herunder en vurdering av påbud om bruk av flyteutstyr og hvordan dette kan gjennomføres’.

Komiteen har merket seg at regjeringen vil legge frem en lovproposisjon om endringer i lov om fritids- og småbåter av 26. juni 1998 nr. 47 i løpet av 2014. Komiteen har merket seg at regjeringen mener det er naturlig å omtale spørsmålet om nasjonale fartsgrenser, promille, høyhastighetssertifikat og eventuelle andre tiltak for å bedre sikkerheten, herunder holdningsskapende arbeid.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, forutsetter at regjeringen i den varslede saken legger frem konkrete forslag til hvordan et påbud om flyteutstyr kan tas inn i loven slik at det kan gjøres gjeldende for båtsesongen 2015.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen vil følge opp saken som forutsatt av Stortinget og at en sak vil bli fremmet i løpet av 2014.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen vil følge opp saken som forutsatt av Stortinget og at en sak vil bli fremmet i 2014/2015.

2.8.6 Vedtak nr. 496, 16. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Nærings- og fiskeridepartementet har startet arbeidet med å etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet. Arbeidet skjer i samråd med Finansdepartementet. Nærings- og fiskeridepartementet ga 4. juli 2014 Brønnøysundregistrene i oppdrag å utarbeide en rapport med begrunnet forslag til konseptvalg for en løsning som sikrer større åpenhet om eiere av aksjeselskaper, for eksempel i tilknytning til Foretaksregisteret, som gjør det mulig å opprette og oppdatere opplysninger om aksjeeiere (aksjeeierboken) elektronisk. Rapporten skal oversendes til Nærings- og fiskeridepartementet innen 1. november 2014 og skal danne grunnlaget for en beslutning om hvordan en slik løsning bør innrettes. Stortinget vil bli orientert om videre oppfølging av anmodningsvedtaket på egnet måte.»

2.8.6.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at næringskomiteen har uttalt følgende om oppfølgingen av vedtaket, og avventer tiltak før vedtaket kan utkvitteres:

«Komiteen viser til vedtak nr. 496, 16. juni 2014 ‘Stortinget ber regjeringen etablere en offentlig løsning med informasjon om eiere av aksjeselskaper som sikrer større åpenhet, med etablering i løpet av 2015’.

Komiteen har merket seg at det pågår et arbeid og imøteser at tiltaket etableres i løpet av 2015.»

2.8.7 Vedtak nr. 551, 19. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av enkeltpersonforetaks rammevilkår som skattemessige betingelser, sosiale rettigheter, forenklingstiltak, tilgang på kapital og det offentlige virkemiddelapparatets innretning og innsats, med sikte på å senere fremme konkrete forslag til forbedringer.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Nærings- og fiskeridepartementet har startet arbeidet med en gjennomgang av enkeltpersonforetaks rammevilkår. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen av anmodningsvedtaket på egnet måte.»

2.8.7.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at næringskomiteen har uttalt følgende om oppfølgingen av vedtaket, og avventer forslag før vedtaket kan utkvitteres:

«Komiteen viser til vedtak nr. 551, 19. juni 2014 ‘Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av enkeltpersonforetaks rammevilkår som skattemessige betingelser, sosiale rettigheter, forenklingstiltak, tilgang på kapital og det offentlige virkemiddelapparatets innretning og innsats, med sikte på å senere fremme konkrete forslag til forbedringer’.

Komiteen har merket seg at regjeringen har startet en gjennomgang og imøteser konkrete forslag så raskt som mulig.»

2.8.8 Vedtak nr. 552, 19. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen vurdere om det bør utvikles et regelverk som etablerer småbedriften som en egen juridisk enhet, og i tilfelle hvordan det kan gjøres. I tillegg bes det om at rammebetingelser som er spesielt tilpasset små bedrifter, defineres. Stortinget ber om at det i vurderingen særlig tas hensyn til de små bedriftenes behov for enkle regler som ikke medfører unødvendige administrative byrder, og til likebehandling når det gjelder sosiale rettigheter, skatter og avgifter.»

Nærings- og fiskeridepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Nærings- og fiskeridepartementet har startet arbeidet med en vurdering av om det bør utvikles et regelverk som etablerer småbedriften som en egen juridisk enhet. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen av anmodningsvedtaket på egnet måte.»

2.8.8.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til næringskomiteens uttalelse nedenfor, og anser at vedtaket er tilfredsstillende fulgt opp:

«Komiteen viser til vedtak nr. 552, 19. juni 2014 ‘Stortinget ber regjeringen vurdere om det bør utvikles et regelverk som etablerer småbedriften som en egen juridisk enhet, og i tilfelle hvordan det kan gjøres. I tillegg bes det om at rammebetingelser som er spesielt tilpasset små bedrifter, defineres. Stortinget ber om at det i vurderingen særlig tas hensyn til de små bedriftenes behov for enkle regler som ikke medfører unødvendige administrative byrder, og til likebehandling når det gjelder sosiale rettigheter, skatter og avgifter.’

Komiteen har merket seg at regjeringen har startet arbeidet. Komiteen understreker at enklere regelverk for småbedrifter er et viktig næringspolitisk grep og vil understreke viktigheten av at arbeidet raskt gir konkrete resultater.»

2.9 Olje- og energidepartementet

2.9.1 Vedtak nr. 469, 12. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen i plan for utbygging og drift for Johan Sverdrup stille krav om etablering av en områdeløsning som omfatter Gina Krog, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Johan Sverdrup, hvor hele områdets kraftbehov dekkes med kraft fra land, med en tidsplan for gjennomføring.»

Olje- og energidepartementet uttaler i brev 8. september 2014:

«Olje- og energidepartementet vil følge opp vedtaket i forbindelse med behandling av Plan for utbygging og drift (PUD) av Johan Sverdrup. En proposisjon til Stortinget om utbyggingen planlegges lagt frem for Stortinget i vårsesjonen 2015.»

2.9.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at energi- og miljøkomiteen i sitt brev til komiteen av 20. november 2014 uttaler at vedtaket følges opp og at en proposisjon om utbyggingen vil bli lagt frem for Stortinget i vårsesjonen 2015.

Komiteen avventer dermed fremleggelse av proposisjon våren 2015 før vedtaket kan utkvitteres.

2.9.2 Vedtak nr. 470, 12. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen i plan for utbygging og drift for Johan Sverdrup stille krav om at kabelforbindelse mellom de ulike installasjonene på Utsirahøyden etableres i forbindelse med oppstartsfasen av Johan Sverdrup.»

Olje- og energidepartementet uttaler i brev 8. september 2014:

«Olje- og energidepartementet vil følge opp vedtaket i forbindelse med behandling av Plan for utbygging og drift (PUD) av Johan Sverdrup. En proposisjon til Stortinget om utbyggingen planlegges lagt frem for Stortinget i vårsesjonen 2015.»

2.9.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at energi- og miljøkomiteen i sitt brev til komiteen av 20. november 2014 uttaler at vedtaket følges opp og at en proposisjon om utbyggingen vil bli lagt frem for Stortinget i vårsesjonen 2015.

Komiteen avventer dermed fremleggelse av proposisjon våren 2015 før vedtaket kan utkvitteres.

2.9.3 Vedtak nr. 471, 12. juni 2014

«Stortinget ber regjeringen legge flertallets merknader i denne innstillingen til grunn for det videre arbeidet med utviklingen av petroleumsaktivitet på den sørlige Utsirahøyden.»

Olje- og energidepartementet uttaler i brev 8. september 2014:

«Olje- og energidepartementet vil følge opp vedtaket i forbindelse med videre arbeid med utviklingen av petroleumsaktivitet på den sørlige Utsirahøyden, herunder i forbindelse med behandling av Plan for utbygging og drift (PUD) av Johan Sverdrup.»

2.9.3.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at energi- og miljøkomiteen i sitt brev til komiteen av 20. november 2014 uttaler at vedtaket følges opp i forbindelse med behandlingen av PUD av Johan Sverdrup.

Komiteen anser på dette grunnlaget at vedtaket er tilfredsstillende fulgt opp.

2.10 Samferdselsdepartementet

2.10.1 Vedtak nr. 101, 5. desember 2013

«Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi og finansieringsplan for ladestasjoner og infrastruktur for elbil, hvor det blant annet kartlegges ansvarsdeling mellom offentlig og privat sektor.»

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Samferdselsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

Samferdselsdepartementet uttaler følgende i Prop. 1 S (2014–2015):

«Samferdselsdepartementet ba i tildelingsbrevet for 2014 Transnova om å utarbeide et innspill til strategi og finansieringsplan. I oppdraget stod det bl.a.:

‘Finansieringsplanen bør inneholde opplegg for betaling for lading og parkering på ladestasjonene. Det bør etableres samarbeid med bil- og energibransjen. Det bør legges opp til at den private andelen gradvis økes slik at Transnova får frigjort midler til andre satsinger.’

31. mars 2014 leverte Transnova et forslag til nasjonal strategi og finansieringsplan for infrastruktur for elbiler. Forslaget har vært på offentlig høring. Høringsuttalelsene er stort sett positive, og høringsinstansene mener at det er et stort behov for en slik strategi og finansieringsplan. Flere mener likevel at det burde vært et høyere ambisjonsnivå. Videre peker flere på at Nord-Troms og Finnmark burde være en del av strategien. Det er få konkrete innspill knyttet til tekniske løsninger og lokaliseringer av stasjoner. Flere trekker fram at det er viktig med en standardisert/felles betalingsløsning som ikke ekskluderer enkelte brukere.

Regjeringen har vedtatt å avvikle Transnova fra 2015 og overføre Transnovas oppgaver til Enova fra samme tidspunkt. Transnovas oppgaver vil inngå i Enovas ordinære virksomhet innenfor den eksisterende styringsmodellen og finansieres gjennom Energifondet. En finansiering gjennom Energifondet vil legge bedre til rette for mer langsiktig og forutsigbar satsing enn dagens Transnova med årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Dette vil ha betydning for utformingen av strategien.» På denne bakgrunn vil regjeringen legge fram strategien etter at overføringsprosessen er fullført.

2.10.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til omtale i budsjettproposisjonen, og avventer fremleggelse av strategi før vedtaket kan utkvitteres.

2.10.2 Vedtak nr. 400, 24. april 2014

«Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal plan for elektronisk kommunikasjon.»

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 19. september 2014:

«Samferdselsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen i Prop. 1 S (2014–2015).»

Samferdselsdepartementet uttaler følgende i Prop. 1 S (2014–2015):

«Samferdselsdepartementet utarbeider en nasjonal plan for elektronisk kommunikasjon som berører ulike problemstillinger. Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget med innholdet i en slik plan. Regjeringen har som ambisjon at dette kan legges fram før utgangen av 2015.»

2.10.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til omtale i budsjettproposisjonen, og merker seg at det er regjeringens ambisjon å legge frem en nasjonal plan før utgangen av 2015, og avventer dette før vedtaket kan utkvitteres.

2.10.3 Vedtak nr. 513, 17. juni 2014

«Stortinget ber regjeringa fremje ein strategi for bruk av offentleg-privat samarbeid i utbygging av infrastrukturtiltak, og orientere Stortinget om denne på eigna måte.»

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Samferdselsdepartementet vil gjere greie for oppfølginga av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

Samferdselsdepartementet uttaler følgende i Prop. 1 S (2014–2015):

«Regjeringa arbeider med ein strategi for bruk av offentleg–privat samarbeid i utbygging av infrastrukturtiltak for framtidige OPS-prosjekt, og vil komme tilbake til Stortinget på eigna måte.»

2.10.3.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med strategi, og avventer dette før vedtaket utkvitteres.

3. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2012–2013

3.1 Arbeids- og sosialdepartementet

3.1.1 Vedtak nr. 419, 19. mars 2013

«Regjeringen bes sikre at lovverket gir den enkelte mulighet til informert samtykke slik at det blir klart for den enkelte hvilken informasjon som kan hentes inn dersom vedkommende søker om en stønad fra det offentlige.»

Arbeidsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:

«Arbeidsdepartementet har igangsatt et arbeid med å vurdere hvordan reglene i folketrygdloven om Arbeids- og velferdsetatens kontrollvirksomhet best kan speile de personvernhensyn som gjør seg gjeldende. I den forbindelse vil Stortingets vedtak nr. 419 følges opp. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

Arbeids- og sosialdepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Personopplysningslovens regler er en viktig del av Arbeids- og velferdsetatens arbeidsgrunnlag og framgår av etatens rundskriv. Anmodningsvedtaket reiser spørsmål om å supplere bestemmelsene i folketrygdloven slik at personvernhensynet reflekteres på en bedre måte enn i dag. Dette vil kunne omfatte avklaring av de behandlende organenes kontrollvirksomhet, den enkeltes plikter som søker eller mottaker av ytelser og behovet for bedre informasjon til den enkelte. Departementet vurderer mulighetene for slike suppleringer av loven med utgangspunkt i Datatilsynets merknader ved ulike anledninger og vil vektlegge en god dialog med Datatilsynet. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte.»

3.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at departementet uttaler at Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen på egnet måte, og avventer dette før vedtaket kan utkvitteres.

3.1.2 Vedtak nr. 420, 19. mars 2013

«Stortinget ber regjeringen i samarbeid med arbeidslivets parter komme tilbake til Stortinget med en vurdering av konsekvensene av en heving eller fjerning av 70-årsgrensen i arbeidslivet i løpet av våren 2014.»

Arbeidsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:

«Arbeidsdepartementet har iverksatt en utredning av aldersgrensene i arbeidsmiljøloven. Utredningen omfatter både lovens 70-årsregel og muligheten for lavere bedriftsfastsatte grenser. Sentrale spørsmål i utredningsarbeidet er hvorvidt aldersgrensene i arbeidsmiljøloven bør fjernes, heves eller endres på annen måte. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren 2014.»

Arbeids- og sosialdepartementet uttaler i brev 5. september 2014:

«Regjeringen viser til Arbeids- og sosialdepartementets høringsnotat 25. juni 2014 med forslag til endringer i arbeidsmiljølovens regler om opphør av arbeidsforhold grunnet alder og adgangen til å ha lavere bedriftsinterne aldersgrenser. I høringsbrevet omtales også forskning og annen kunnskap om sammenhengen mellom alder, aldersgrenser og deltakelse i arbeidslivet. Arbeidslivets parter og ulike interesseorganisasjoner ble konsultert i en tidlig fase av departementets utredningsarbeid, blant annet ved en referansegruppe med departementet på embetsnivå. De fremmet sine innspill i et møte 3. mai 2013, samt i etterfølgende skriftlige innspill. Høringsforslagene var også tema i møtet mellom arbeids- og sosialministeren og partene i Arbeidslivspensjonspolitisk Råd den 10. juni 2014. Høringsfristen var opprinnelig 25. september, men er utvidet til 9. oktober 2014. Regjeringen tar deretter sikte på å legge fram en lovproposisjon om saken.»

3.1.2.1 Komiteens merknader

Komiteen avventer proposisjon om saken før vedtaket kan utkvitteres.

3.2 Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

3.2.1 Vedtak nr. 106, 5. desember 2012

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om en fremdriftsplan for å nå den vedtatte visjonen om et universelt utformet samfunn frem mot 2025.»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler i brev 13. september 2013:

«Utarbeiding av en framdriftsplan vil bli vurdert i arbeidet med utvikling av ny handlingsplan for universell utforming, som etter planen vil bli lagt fram i 2014. Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler i brev 17. september 2014:

«Stortinget vil bli orientert om oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2014–2015).»

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler følgende i Prop. 1 S (2014–2015):

«Regjeringa har sett igang eit arbeid for å utvikle ein handlingsplan for universell utforming som skal gjelde for perioden 2015–2019. Planen skal ha houvdvekt på IKT og velferdsteknologi. Regjeringa vil vurder korleis oppmodingsvedtaket eventuelt kan bli følgd opp i denne samanhang.»

3.2.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i statsbudsjettet for 2015 uttaler at de i forbindelse med arbeidet med handlingsplan for universell utforming, vil vurdere hvordan anmodningsvedtaket «eventuelt» kan bli fulgt opp i denne sammenhengen. I anmodningsvedtaket bes regjeringen legge frem «forslag om en fremdriftsplan» for å nå visjonen om et universelt utformet samfunn frem mot 2025. Komiteen avventer et slikt forslag til fremdriftsplan for dette arbeidet før vedtaket kan utkvitteres.

3.3 Helse- og omsorgsdepartementet

3.3.1 Vedtak nr. 412, 19. mars 2013

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en legemiddelmelding med en ny, helhetlig gjennomgang av hele legemiddelpolitikken.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 10. september 2013:

«Regjeringen tar sikte på å legge fram en legemiddelmelding våren 2015.»

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 20. august 2014:

«Regjeringen tar sikte på å legge fram en legemiddelmelding våren 2015.»

3.3.1.1 Komiteens merknader

Komiteen avventer fremleggelse av meldingen før vedtaket utkvitteres.

3.4 Justis- og beredskapsdepartementet

3.4.1 Vedtak nr. 83, 4. desember 2012

«Stortinget ber regjeringen synliggjøre hvilke vurderinger som har blitt gjort med hensyn til vedtaket som ble fattet i Prop. 65 L (2011–2012) vedrørende opprettelse av en offeromsorg.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 9. september 2013:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2013–2014).»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«Dette vedtaket må ses i sammenheng med Politisk plattform for en regjering utgått av Høyre og Fremskrittspartiet. På side 17 i denne plattformen står det at regjeringen vil ‘utrede etableringen av et nasjonalt kompetansesenter for offer- og pårørendeomsorg’. Justis- og beredskapsdepartementet arbeider med oppfølgingen av dette.»

3.4.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelse om at departementet arbeider med oppfølging av anmodningsvedtaket, og avventer mer konkret oppfølging før vedtaket kan utkvitteres.

3.4.2 Vedtak nr. 417, 19. mars 2013

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endringer i regelverket som sikrer tiltak som reduserer muligheten for å kunne opprette falsk identitet i Norge.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 26. august 2013:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil omtale oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2013–2014).»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«ID-forvaltningen er i dag fragmentert, med store utfordringer for en rekke aktører på ulike samfunnsområder. Regjeringen har derfor nedsatt et tverrdepartementalt utvalg som foretar en helhetlig gjennomgang av ID-problematikken. Regjeringen vil på bakgrunn av utvalgets anbefalinger ha det nødvendige grunnlag for å avgjøre hvilke regelendringer og andre tiltak som bør foreslås.

I samarbeidsavtalen mellom regjeringspartiene og V og KrF er det for øvrig avtalt følgende for utlendingsfeltet:

Det åpnes for adgang til økt registrering og bruk av biometriske data.

Lagringstid for biometriske data forlenges til ti år etter behandlet asylsøknad.

Justis- og beredskapsdepartementet arbeider videre med å utforme konkrete forslag til regelendringer og andre endringer for oppfølging av dette. I tillegg arbeider Finansdepartementet med noen relevante justeringer i Folkeregisterloven som oppfølging av ovennevnte.»

3.4.2.1 Komiteens merknader

Komiteen avventer fremleggelse av forslag om endringer i regelverket før vedtaket utkvitteres.

3.4.3 Vedtak nr. 515, 6. juni 2013

«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige lovforslag for å styrke Sivilombudsmannens rolle overfor forvaltningen ved å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som hjelpeintervenient ved søksmål.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 26. august 2013:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil sende på høring et lovforslag om å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som partshjelper ved søksmål. Et høringsforslag vil fortrinnsvis bli behandlet sammen med andre forslag til endringer i tvisteloven.»

Justis- og beredskapsdepartementet uttaler i brev 22. september 2014:

«Justis- og beredskapsdepartementet vil sende på høring et lovforslag om å tillate at Sivilombudsmannen opptrer som partshjelper ved søksmål.»

3.4.3.1 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at saken enda ikke er sendt på høring, og kan således ikke utkvittere vedtaket.

3.5 Kunnskapsdepartementet

3.5.1 Vedtak nr. 528, 10. juni 2013

«Stortinget ber regjeringen legge fram en stortingsmelding om studiekvalitet i høyere utdanning.»

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 22. august 2013:

«Kunnskapsdepartementet viser til omtale i Prop. 1 S (2013–2014).»

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 2. september 2014:

«Kunnskapsdepartementet har satt i gang flere prosjekter og tiltak med mål om økt kvalitet i høyere utdanning. Dette omfatter blant annet utvikling av indikatorer for god kvalitet, en gjennomgang av finansieringen av universitets- og høyskolesektoren og arbeidet med en melding til Stortinget om strukturen i sektoren. Departementet viser til omtale i Prop. 1 S (2014–2015). Kunnskapsdepartementet har også gitt Forskningsrådet i oppdrag å få gjennomført en forskningsbasert evaluering av kvaliteten i høyere utdanning. Stortingets anmodning om å legge fram en egen melding til Stortinget om studiekvalitet vil vurderes i etterkant av at disse tiltakene er gjennomført, da en slik melding ville måtte bygge på resultatene av dette arbeidet.»

3.5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen avventer fremleggelse av stortingsmelding før vedtaket kan utkvitteres.

3.6 Utenriksdepartementet

3.6.1 Vedtak nr. 698, 21. juni 2013

«Stortinget ber regjeringen snarest legge fram en sak om ratifikasjon av tilleggsprotokollen om individklagerett til FNs barnekonvensjon.»

Utenriksdepartementet uttaler i brev 21. august 2013:

«Det vises til vedtak nr. 64, hvor Stortinget ber regjeringen gjennomføre en utredning som synliggjør fordeler og ulemper ved å ratifisere tilleggsprotokollen om individklageretten til FNs barnekonvensjon innen våren 2013. Utredningen forelå 3. juni 2013 og ble sendt på alminnelig høring 19. juni 2013, med høringsfrist 19. september 2013.

Det vises videre til stemmeforklaringene som ble fremmet av Kristelig Folkeparti, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet under vedtak nr. 698, som ber om at høringsrunden går sin gang før regjeringen legger saken frem for Stortinget. I lys av stemmeforklaringene vil Utenriksdepartementet følge opp vedtak nr. 698 når høringsrunden er avsluttet.»

Utenriksdepartementet uttaler i brev 8. september 2014:

«I innstillingen fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2012–2013, merker komiteen seg (med ref. til brev fra Utenriksdepartementet av 21. august 2013 om status i behandlingen av saken) at en utredning av saken forelå i juni 2013 og at denne var sendt på høring. ‘Komiteen avventer saken som skal legges frem for Stortinget før anmodningsvedtaket kvitteres ut.’

Siste merknad etter den omfattende høringsrunden kom inn i november 2013. Etter at departementet hadde gjennomgått høringsmerknadene og var i gang med å forberede svar på vegne av regjeringen, fremmet Trine Skei Grande og Terje Breivik (V) den 9. april et representantforslag (Dokument 8:53 S (2013–2014)) om at ‘Stortinget ber regjeringen sikre at norske barn får lik tilgang til å få overprøvd brudd på barnekonvensjonen gjennom å legge frem en sak om tilslutning til tredje tilleggsprotokoll til FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen)’.

I forbindelse med utenriks- og forsvarskomiteens behandling av dokument 8-forslaget, meddelte utenriksministeren 16. mai d.å., ved brev til komiteen, regjeringens syn på spørsmålet om norsk tilslutning til barnekonvensjonens tilleggsprotokoll om individuell klagebehandling. Stortingets behandling av dokument 8-forslaget er satt til 11. november d.å.»

3.6.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til brev fra utenriks- og forsvarskomiteen om oppfølgingen av vedtaket, der det uttales følgende:

«Den 9. april fremmet stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Terje Breivik et representantforslag (Dokument 8:53 (2013–2014)) om at ‘Stortinget ber regjeringen sikre at norske barn får lik adgang til å få overprøvd brudd på barnekonvensjonen gjennom å legge frem en sak om tilslutning til tredje tilleggsprotokoll til FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen)’. Utenriks- og forsvarskomiteen viser til brev fra Utenriksdepartementet med uttalelse om saken 16. mai 2014, Innst. 24 S (2014–2015) jf. Dokument 8:53 (2013–2014) og vedtaket i saken som ble gjort i Stortinget 11. november 2014: ‘Stortinget ber regjeringen legge fram sak om barnekonvensjonens tilleggsprotokoll om individklagerett i løpet av 2015.’

Utenriks- og forsvarskomiteen avventer fremlegging av saken før anmodningsvedtaket kan anses fulgt opp på en tilfredsstillende måte.»

Komiteen viser til dette og avventer utkvittering av vedtaket til regjeringen har lagt frem en sak, i tråd med både anmodningsvedtaket av 21. juni 2013 og vedtaket ved behandling av representantforslag om samme sak. Komiteen vil påpeke at det er uheldig at oppfølgingen har tatt lang tid.

4. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Meld. St. 4 (2014–2015) – om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2013–2014 – vedlegges protokollen.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. desember 2014

Martin Kolberg

Gunvor Eldegard

leder

ordfører