Ved EØS-komiteens beslutning nr. 88/2014 av 16.
mai 2014 ble vedlegg XIII (Transport) i EØS-avtalen endret for å
innlemme europaparlaments- og rådsforordningene (EF) nr. 1071/2009 om
innføring av felles regler med hensyn til vilkårene som må oppfylles
for å utøve yrket som transportør på vei og om opphevelse av rådsdirektiv
96/26/EF, (EF) nr. 1072/2009 om felles reglar for tilgang til den
internasjonale marknaden for godstransport på veg og (EF) nr. 1073/2009
om felles regler for adgang til det internasjonale markedet for
transport med turvogn og buss og om endring av forordning (EF) nr. 561/2006.
Samlet er disse forordningene om felles regler om
yrkes- og markedsadgang for person- og godstransport på veg omtalt
som vegpakken.
Forordningene viderefører langt på veg gjeldende
regelverk på området, men konsoliderer og harmoniserer dette ytterligere.
Det stilles noe strengere krav for adgang til yrket for transportører,
og det legges til rette for bedre kontroll med at vilkårene for
yrkes- og markedsadgang er oppfylt. Det legges også til rette for
et bedre samarbeid mellom ansvarlige myndigheter på tvers av landegrensene.
I henhold til EØS-komiteens beslutning nr. 88/2014
av 16. mai 2014 skal EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport) endres.
EØS-komiteens beslutning inneholder en innledning og fem artikler.
Gjennomføring av forordningene i norsk rett
har nødvendiggjort lovendringer, som ble vedtatt 3. juni 2013 i
henhold til Prop. 124 L (2012–2013) om endringar i yrkestransportlova
(gjennomføring av forordning (EF) nr. 1071/2009, 1072/2009 og 1073/2009
og endringar i organiseringa av løyvestyresmaktene mv.)
EØS-komiteens beslutning anses å være en sak av
særlig viktighet. Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Forordning 1071/2009 om yrkesadgang innen vegtransport
gjelder for alle som har løyve til å drive som transportør på veg
og for alle som søker om slikt løyve. For godstransport vil forordningen
gjelde for transport med motorvogn eller motorvogn med tilhenger
med en tillatt totalvekt på 3,5 tonn, om ikke nasjonalstaten bestemmer noe
annet. For persontransport gjelder forordningen for transport med
motorvogn som er konstruert for transport av flere enn ni personer inkludert
sjåfør.
Forordning 1072/2009 om felles regler om adgang
til det internasjonale markedet for godstransport på veg gjelder
for internasjonal godstransport og midlertidig kabotasje på veg som
blir utført av EØS-transportører innen EØS. Kabotasje er nasjonal
transport som blir utført i et land der transportøren ikke er hjemmehørende.
Forordning 1073/2009 om felles regler for adgang
til det internasjonale markedet for transport med turvogn og buss
gjelder for internasjonal persontransport på veg i og utenfor rute
innen EØS, med kjøretøy som er konstruert for transport av flere
enn ni personer inkludert sjåfør. Forordningen regulerer adgangen
til tosidig transport, transittransport, tredjelandstransport innen
EØS og midlertidig kabotasje.
Forordningene vil bl.a. medføre administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige ved opprettelsen og senere
ved drift og vedlikehold av det elektroniske registeret over vegtransportører.
Kostnadene til opprettelsen av registeret er dekket under de ordinære
bevilgningene til Vegdirektoratet.
Ved søknad om løyve må søkeren betale et saksbehandlingsgebyr.
For den enkelte næringsdrivende vil konsekvensen
bli at kravene for yrkesadgang blir noe skjerpet, og det nye regelverket
kan føre til hyppigere kontroller av om vilkårene til yrkes- og
markedsadgang er oppfylt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Kari Raustein, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop.
8 S (2014–2015).
Komiteen har merket seg at forordningene (EF)
nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EF) nr. 1073/2009 om felles
regler om yrkes- og markedsadgang for person- og godstransport på veg,
omtalt som vegpakken, har som mål å konsolidere og harmonisere felles
regelverk på området. Komiteen bemerker at vegtransportbransjen
i Norge har siden inngåelsen av EØS-avtalen blitt mer liberalisert
og konkurransen fra andre EØS-land har økt betydelig, noe som har
gitt transportnæringen i Norge særskilte utfordringer. Komiteen er positiv
til innstrammingene i vegpakken, som gjør at det stilles strengere
krav for adgang til yrket for transportører, og at det legges til
rette for bedre kontroll med at vilkårene for yrkes- og markedsadgang
er oppfylt. Komiteen har også merket seg at det legges
til rette for et bedre samarbeid mellom ansvarlige myndigheter på tvers
av landegrensene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at formålet her er å presisere
regelverket for transportnæringen samt legge grunnlag for et bedre
fungerende marked. Videre bedres kontrolladgangen med at de grunnleggende
vilkårene for næringsvirksomheten er oppfylt også der transportører
opererer i flere land. Disse medlemmer vil fremheve
behovet for et effektivt transportmarked med likeverdige konkurransebetingelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil påpeke at gjennomføring
av forordningene i vegpakken gir verktøy som styrker tiltakene mot
ulovlig transport som regjeringen lanserte i juli 2014. Disse
medlemmer ser svært positivt på at det blir opprettet et
nasjonalt løyve- og foretaksregister, og at Norge tilslutter seg
ERRU (European Register og Road Transport Undertakings). Disse
medlemmer ser at dette kan bli et verktøy for å kontrollere
at bedrifter overholder lover og regler. Disse medlemmer vil
bemerke at en mer effektiv overvåking av foretak som driver virksomhet
i flere europeiske land, forhåpentligvis også vil kunne forebygge
skatte- og avgiftsunndragelser, smugling, skatte- og avgiftskriminalitet
og sosial dumping. Disse medlemmer vil påpeke viktigheten
av at forordningene følges opp med økt kontroll, at ulike kontrollmyndigheter
samarbeider om kontrollene, og at det sanksjoneres mot regelbrudd. Disse
medlemmer understreker viktigheten av at registrene er tilgjengelige
for alle kontrollinstanser, og i Norge vil dette bl.a. si Statens
vegvesen, Arbeidstilsynet, politiet, skatteetaten og tollvesenet. Disse
medlemmer vil også poengtere at mer systematisk bruk av
elektroniske registre kan redusere administrasjonskostnader og effektivisere
kontrollene.
Disse medlemmer viser til at
i fortalen til forordning 1072/2009 og 1073/2009 går det fram at
en arbeidstaker på kabotasjeoppdrag i Norge omfattes av EUs utstasjoneringsdirektiv. Disse
medlemmer vil vise til at det betyr at alle arbeidstakere
fra EØS-området som utfører transportoppdrag i Norge, er underlagt
norske lønns- og arbeidsvilkår. Disse medlemmer vil
videre vise til at dette innebærer at om tariffavtalene for gods
og turbil blir allmenngjort i Norge, vil disse vilkårene bli gjeldende
for alle som utfører kabotasjeoppdrag i landet.
Disse medlemmer er opptatt av
at norsk transportnæring på vei skal ha konkurransedyktige vilkår
for å trygge arbeidsplasser gjennom levedyktige transportbedrifter. Disse
medlemmer er bekymret for sjåførenes arbeidssituasjon, ikke
minst de mange utenlandske sjåfører som både opplever lav lønn og
som blir utsatt for forhold de i mange tilfeller ikke har kompetanse eller
utstyr til å håndtere. Disse medlemmer vil påpeke
en ubalanse i EUs direktiver og forordninger på transportområdet
hvor det primære målet er et felles europeisk transportmarked for
å effektivisere transportvirksomheten og senke transportkostnadene. Disse medlemmer deler
selvsagt denne målsettingen, men vil påpeke at konsekvensen med
avregulerende tiltak rammer arbeidstakerne og norske transportbedrifter
om ikke tydelige avbøtende tiltak settes inn. Disse medlemmer vil
blant annet vise til arbeidsgruppen som ble satt ned for å komme
med konkrete forslag til bekjempelse av ulovlig kabotasje av den
forrige regjeringen, og til arbeidsgruppens anbefaling i «Rapport
om kabotasje på veg i Norge» som ble overlevert til regjeringen
26. mars 2014. Disse medlemmer viser til at det i
rapporten ble påpekt at flere av bestemmelsene i vegpakken var så
uklare at dette vil representere en utfordring for kontrollvirksomheten. Disse
medlemmer vil også påpeke at andre land har varslet nasjonale fortolkninger
av bestemmelsene i forordning 1073/2009 knyttet til turbegrepet
og begrepet midlertidighet for turvogn og buss. Disse medlemmer vil
også gjennom forordning 1071/2009 understreke kravet om at man skal måtte
være en juridisk person for å etablere seg for å drive forretning
i Norge. Disse medlemmer mener at departementet nå
bør bruke muligheten til å tydeliggjøre flere sentrale begreper, og
viser her til «Rapport om kabotasje på veg i Norge».
Disse medlemmer ber om at regjeringen grundig
vurderer hvilke tiltak man kan gjøre på nasjonalt nivå for å fremme
konkurranse på like vilkår blant seriøse transportører, og sikre
lønns- og arbeidsforhold for transportarbeidere. Disse medlemmer mener
at innføringen av vegpakken i norsk rett er riktig tidspunkt for
å gjøre en slik jobb.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
også vise til Representantforslag 18 S (2013–2014) om innføring
av nye tiltak mot sosial dumping og kriminalitet i transportsektoren
og de forslagene fremmet i saken, jf. Innst. 163 S (2013–2014) og
Stortingets vedtak i saken.
Komiteen viser til
at utkast til innstilling, datert 9. desember 2014, har vært forelagt
utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Komiteen har mottatt
følgende uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen i brev datert
18. desember 2014:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 9. desember
vedrørende Prop. 8 S (2013-2014) Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 88/2014 av 16. mai 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordningene (EF) nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EF)
nr. 1073/2009 om felles regler om yrkes- og markedsadgang for person-
og godstransport på veg, og har følgende merknader:
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
slutter seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til
innstilling til Prop. 8 S (2013-2014) og har ingen ytterligere merknader.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til fellesmerknad fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, samt egen merknad fra Arbeiderpartiet og støtter disse. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at selv om det framgår
av fortalen til forordning 1072/2009 og forordning 1073/2009 at
utstasjoneringsdirektivet «finder anvendelse på en transportvirksomhed,
der udfører cabotagekørsel», blir dette utfordrende å gjennomføre
i praksis både for gods- og persontransport.
Disse
medlemmer viser til at det har vist seg vanskelig nok å
kontrollere lønns- og arbeidsvilkår for grupper av utstasjonerte
som er på oppdrag i Norge sammenhengende i måneder. Kabotasje-sjåfører
som er her noen dager av og til, må nødvendigvis kontrolleres enkeltvis
og er ansatt i utenlandske selskap som ofte kan være vanskelig å
oppspore.
Disse medlemmer viser til
arbeidet med å allmenngjøre tariffavtalene innen veitransporten og
støtter dette. Disse medlemmer vil likevel understreke
at om dette skulle skje, vil ikke dette alene løse utfordringene
bransjen står overfor, og det er et politisk ansvar å bidra med
kontrollressurser for å gjøre allmenngjøringen effektiv. Det er
også utfordrende at aktører vil forsøke å finne smutthull for ikke
å bli omfattet av allmenngjorte tariffavtaler.»
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 88/2014 av 16. mai 2014 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordningene (EF) nr. 1071/2009, (EF) nr. 1072/2009 og (EF)
nr. 1073/2009 om felles regler om yrkes- og markedsadgang for person-
og godstransport på veg.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 6.
januar 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Ingvild Kjerkol |
leder | ordfører |