Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sissel Knutsen Hegdal, Sigurd Hille og Heidi
Nordby Lunde, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B.
Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til
at finansministeren har uttalt seg om forslag i brev av 14. oktober
2014 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen er i likhet med forslagsstillerne bekymret
for utviklingen i næringen og imøteser tiltak fra regjeringen.
Komiteen viser til at samferdselsminister
Ketil Solvik-Olsen 18. juli 2014 sendte ut en pressemelding hvor
det tydelig fremgår at departementet vil gjennomgå skatte- og avgiftssystemet
for å bekjempe ulovlig kabotasje. Komiteen støtter
dette og imøteser videre arbeid med dette.
Komiteen er kjent med at et godskjøretøy
fra et annet land innen EU/EØS-området kan påta seg tre nasjonale
oppdrag i løpet av syv dager i Norge. Komiteen er
videre kjent med at man på turbilsiden ikke har denne begrensningen
og at man kan operere på midlertidig basis uten at midlertidighetsbegrepet
er nærmere konkretisert eller definert, og at ESA har forhindret
innføringen av en tidsbegrensning på turbilsiden.
Komiteen viser til at det per
juni 2014 er 2 300 arbeidsledige yrkessjåfører og at Statens vegvesens
registreringsstatistikk viser at vi fra 2008 til utgangen av 2012
har hatt en nedgang i antall norskregistrerte lastebiler på 4 449. Komiteen er
også kjent med at i samme periode har potensialet for kabotasje
økt kraftig ved at importen med utenlandske lastebiler økte med
19 pst. og eksporten med 17 pst. i femårsperioden. Komiteen viser
til at dette tilsvarer en vekst på til sammen 1,2 millioner tonn,
eller om lag 80 000 flere utenlandske biler som kjører til/fra Norge med
gods i løpet av et år.
Komiteen er kjent med at det
finnes lite statistikk og andre data vedrørende omfanget av kabotasje
i Norge, men at det ser ut til at de fleste aktørene imidlertid
er enige om at omfanget er stigende, og at bruk av hjemlandets lønns-
og arbeidsvilkår gir utenlandske aktører en betydelig kostnadsmessig
konkurransefordel i det norske markedet. Dette fikk komiteen også
bekreftet av de arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene som
deltok på høringen.
Komiteen viser til at lønningene
for sjåfører i de gamle østeuropeiske landene ligger på 11 til 25
pst. av norsk nivå, og konkurransesituasjonen har medført at en
del norske selskaper allerede har redusert sin virksomhet. Komiteen er
kjent med at dette blant annet har vært en medvirkende årsak til
at det eksempelvis har vært problemer med å skaffe nok klasse 3-busser
for avvikskjøring når togene står eller flyplasser må stenge.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
i september 2013 opprettet en egen arbeidsgruppe for å se nærmere
på kabotasjeproblematikken. Denne gruppen avgav sin innstilling
i mars i fjor og fremmet i alt 24 forslag til tiltak.
Komiteen fikk i høring opplyst
at spørsmålet om merverdiavgiftsplikt for utenlandske transportører
ikke kun dreier seg om like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske transportører,
men også om tap av skatte- og avgiftsinntekter for det norske samfunnet.
Så lenge utenlandske aktører kan «kamuflere» kabotasje som internasjonal
transport og får refundert inngående merverdiavgift på innsatsfaktorer
som drivstoff og verkstedtjenester, kan disse lett ta oppdrag på
bekostning av lokale, skattepliktige selskaper og drive omfattende
verdiskapning uten å yte noe som helst til det norske fellesskapet.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
på egnet måte kartlegge omfanget av kabotasje i det norske transportmarkedet.
2. Stortinget ber regjeringen på egnet
måte legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet
i Norge, svarer merverdiavgift til den norske staten etter norske
regler.
3. Stortinget ber regjeringen på egnet
måte legge til rette for at skattemyndighetene intensiverer kontrollen
med transportnæringen for å hindre skatteunndragelser og ytterligere
konkurransevridning til fordel for utenlandske transportører.»