Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sissel Knutsen Hegdal, Sigurd Hille og Heidi Nordby Lunde, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslag i brev av 14. oktober 2014 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen er i likhet med forslagsstillerne bekymret for utviklingen i næringen og imøteser tiltak fra regjeringen.

Komiteen viser til at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 18. juli 2014 sendte ut en pressemelding hvor det tydelig fremgår at departementet vil gjennomgå skatte- og avgiftssystemet for å bekjempe ulovlig kabotasje. Komiteen støtter dette og imøteser videre arbeid med dette.

Komiteen er kjent med at et godskjøretøy fra et annet land innen EU/EØS-området kan påta seg tre nasjonale oppdrag i løpet av syv dager i Norge. Komiteen er videre kjent med at man på turbilsiden ikke har denne begrensningen og at man kan operere på midlertidig basis uten at midlertidighetsbegrepet er nærmere konkretisert eller definert, og at ESA har forhindret innføringen av en tidsbegrensning på turbilsiden.

Komiteen viser til at det per juni 2014 er 2 300 arbeidsledige yrkessjåfører og at Statens vegvesens registreringsstatistikk viser at vi fra 2008 til utgangen av 2012 har hatt en nedgang i antall norskregistrerte lastebiler på 4 449. Komiteen er også kjent med at i samme periode har potensialet for kabotasje økt kraftig ved at importen med utenlandske lastebiler økte med 19 pst. og eksporten med 17 pst. i femårsperioden. Komiteen viser til at dette tilsvarer en vekst på til sammen 1,2 millioner tonn, eller om lag 80 000 flere utenlandske biler som kjører til/fra Norge med gods i løpet av et år.

Komiteen er kjent med at det finnes lite statistikk og andre data vedrørende omfanget av kabotasje i Norge, men at det ser ut til at de fleste aktørene imidlertid er enige om at omfanget er stigende, og at bruk av hjemlandets lønns- og arbeidsvilkår gir utenlandske aktører en betydelig kostnadsmessig konkurransefordel i det norske markedet. Dette fikk komiteen også bekreftet av de arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene som deltok på høringen.

Komiteen viser til at lønningene for sjåfører i de gamle østeuropeiske landene ligger på 11 til 25 pst. av norsk nivå, og konkurransesituasjonen har medført at en del norske selskaper allerede har redusert sin virksomhet. Komiteen er kjent med at dette blant annet har vært en medvirkende årsak til at det eksempelvis har vært problemer med å skaffe nok klasse 3-busser for avvikskjøring når togene står eller flyplasser må stenge.

Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet i september 2013 opprettet en egen arbeidsgruppe for å se nærmere på kabotasjeproblematikken. Denne gruppen avgav sin innstilling i mars i fjor og fremmet i alt 24 forslag til tiltak.

Komiteen fikk i høring opplyst at spørsmålet om merverdiavgiftsplikt for utenlandske transportører ikke kun dreier seg om like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske transportører, men også om tap av skatte- og avgiftsinntekter for det norske samfunnet. Så lenge utenlandske aktører kan «kamuflere» kabotasje som internasjonal transport og får refundert inngående merverdiavgift på innsatsfaktorer som drivstoff og verkstedtjenester, kan disse lett ta oppdrag på bekostning av lokale, skattepliktige selskaper og drive omfattende verdiskapning uten å yte noe som helst til det norske fellesskapet.

Komiteen fremmer følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen på egnet måte kartlegge omfanget av kabotasje i det norske transportmarkedet.

  • 2. Stortinget ber regjeringen på egnet måte legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet i Norge, svarer merverdiavgift til den norske staten etter norske regler.

  • 3. Stortinget ber regjeringen på egnet måte legge til rette for at skattemyndighetene intensiverer kontrollen med transportnæringen for å hindre skatteunndragelser og ytterligere konkurransevridning til fordel for utenlandske transportører.»