Proposisjonen inneholder forslag til endring
i straffeprosessloven § 222 a første ledd. Formålet med endringen
er å tydeliggjøre i lovteksten at besøksforbud kan nedlegges til
beskyttelse ikke bare for bestemte personer, men også for en nærmere
avgrenset krets av personer. Med det gjøres det klart at påtalemyndigheten
i forbindelse med en fotballkamp kan forby en person å oppholde
seg på og i umiddelbar nærhet av stadion og på bestemte skjenkesteder
i en kommune de dagene en bestemt klubb spiller kamp. Forslaget innebærer
en lovfesting av allerede gjeldende rett. I Høyesteretts ankeutvalgs
kjennelse av 20. juni 2014, inntatt i Rt. 2014 s. 641, la ankeutvalget
til grunn at påtalemyndigheten i medhold av straffeprosessloven
§ 222 a kan nedlegge besøksforbud til beskyttelse for en nærmere
avgrenset krets av personer. Tilsvarende tolkning er også tidligere
lagt til grunn i rettspraksis. Dette fremgår imidlertid ikke klart av
ordlyden i straffeprosessloven § 222 a første ledd. Med den foreslåtte
endringen vil nevnte bestemmelse gi et mer dekkende uttrykk for
hva som er gjeldende rett.
Det foreslås også at det presiseres i lovteksten
at besøksforbud kan nedlegges dersom det er grunn til å tro at en
person ellers vil begå ordensforstyrrelser som er særlig belastende
for en annen person.
Forslaget er i det vesentlige en kodifisering
av allerede gjeldende rett og departementet legger til grunn at
det ikke medfører vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Hvis tydeliggjøringen av hjemmelsgrunnlaget i straffeprosessloven
§ 222 a medfører en økning i antall besøksforbud, vil dette isolert
sett kunne føre til økt arbeidsmengde for politiet, påtalemyndigheten
og domstolene. Styrkingen av hjemmelsgrunnlaget vil på den annen
side kunne virke arbeidsbesparende for de samme aktørene ved at
ordensproblemer og kriminalitet forebygges.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, støtter de lovendringene som fremkommer
av Prop. 43 L (2014–2015) angående endringer i straffeprosessloven (besøksforbud).
Proposisjonen inneholder forslag til endring i straffeprosessloven
§ 222 a første ledd.
Komiteen vil understreke at formålet
med forslaget er å tydeliggjøre i lovteksten at besøksforbud kan
nedlegges til beskyttelse ikke bare for bestemte personer, men også
for en nærmere avgrenset krets av personer.
Komiteen er innforstått med at
dette er en lovfesting av allerede gjeldende rett og at påtalemyndigheten
i forbindelse med en fotballkamp kan forby en person å oppholde
seg på og i umiddelbar nærhet av en stadion og på bestemte skjenkesteder
i en kommune de dagene en bestemt klubb spiller kamp.
For øvrig viser komiteen til
Prop. 43 L (2014–2015), som er dekkende for komiteens syn.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i straffeprosessloven (besøksforbud)
I
Lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
(straffeprosessloven) § 222 a første ledd skal lyde:
Påtalemyndigheten kan nedlegge
besøksforbud dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil
a) begå en straffbar handling overfor en annen
person,
b) forfølge en annen person,
c) på annet vis krenke en annens fred, eller
d) begå ordensforstyrrelser som er særlig belastende
for en annen person.
Slikt forbud kan også nedlegges til beskyttelse
for en nærmere avgrenset krets av personer. Forbudet kan
nedlegges dersom den som forbudet skal beskytte, har begjært det,
eller allmenne hensyn krever det. § 170 a gjelder tilsvarende.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen, den 12. mars 2015
Hadia Tajik | Jorodd Asphjell |
leder | ordfører |