Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven mv. (stønader til
enslig mor eller far og tilleggsstønader til
tiltaksdeltakere)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
Innholdsfortegnelsen til kapittel
15 skal lyde:
Bestemmelser om
formål står i § 15-1generelle
vilkår står i §§ 15-2 til
15-4overgangsstønad står i §§
15-5 til
15-9stønad til barnetilsyn
til enslig mor eller far
som er i arbeid mv. står i §
15-10tilleggsstønader og stønad til skolepenger står
i § 15-11sanksjonsregler står i § 15-12forholdet til andre
ytelser står i
§ 15-13§ 15-3 andre ledd bokstav a) skal lyde:
a) medlemmet oppholder seg i utlandet
i mindre enn seks uker i løpet av en tolv måneders periode, eller
§ 15-4 skal lyde:
§ 15-4 Enslig mor eller far
Stønader etter dette kapitlet kan ytes til et
medlem som er enslig mor eller far og har aleneomsorg for barn.
Som mor eller far regnes også den som på grunn av
dødsfall har fått foreldreansvaret etter barnelova § 38.
Med enslig mor eller far menes et medlem som er ugift,
separert eller skilt. Medlem som lever sammen med en person han
eller hun har barn med eller er skilt eller separert fra, eller
lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten
felles barn, regnes ikke som enslig mor eller far. Dersom medlemmet
er gift, regnes vedkommende som enslig mor eller far når samlivet
er opphørt og ekteskapet er krevd oppløst ved søknad om separasjon
og skilsmisse hos fylkesmannen eller ved at sak er reist for domstolene.
En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når
vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den
andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen
for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd eller andre
nære boforhold. Departementet kan gi forskrifter om hva som anses
som andre nære boforhold.
Medlemmet har selv bevisbyrden for at han eller hun
er enslig mor eller far med aleneomsorg for barn.
§ 15-5 skal lyde:
§ 15-5 Overgangsstønad
Overgangsstønad ytes til et medlem som på grunn
av omsorg for barn er midlertidig ute av stand til å forsørge seg
selv ved eget arbeid, eller først etter en tid med omstilling eller
utdanning kan få et arbeid.
Stønad kan som hovedregel bare innvilges for perioder
fram til ordinær skolestart det året barnet fyller seks år. For
et medlem som er forhindret fra å arbeide på grunn av omsorg for
barn som krever særlig tilsyn, kan det innvilges overgangsstønad
inntil barnet fyller 18 år. Det kan gjøres unntak fra aldersgrensen
i første punktum i forbindelse med forlengelser etter § 15-8 annet
ledd tredje punktum, fjerde ledd og femte ledd.
Et medlem som uten rimelig grunn har sagt opp et
arbeidsforhold de siste seks månedene før søknadstidspunktet, får
ikke overgangsstønad.
§ 15-6 skal lyde:
§ 15-6 Plikt til yrkesrettet
aktivitet
Når det yngste barnet har fylt ett år, er det
et vilkår for rett til overgangsstønad at medlemmet enten
a) er i arbeid som utgjør minst halvparten
av full tid,
b) har meldt seg til arbeids- og velferdsetaten
som reell arbeidssøker,
c) gjennomfører utdanning eller opplæring som utgjør
minst halvparten av full tid som arbeids- og velferdsetaten vurderer
er nødvendig og hensiktsmessig for at medlemmet skal kunne få eller beholde
et arbeid, eller
d) etablerer egen virksomhet, se § 4-6 tredje ledd.
Arbeids- og velferdsetaten skal etter behov innkalle
til samtaler for å vurdere oppfølging av medlemmet og om det skal
settes i verk tiltak med sikte på overgang til arbeid.
Et medlem som er reell arbeidssøker, jf. første ledd
bokstav b), må melde seg hver fjortende dag til arbeids- og velferdsetaten.
Arbeids- og velferdsetaten bestemmer hvordan melding skal skje.
Aktivitetsplikten gjelder ikke hvis medlemmet
er forhindret fra å arbeide på grunn av omsorg for barn som krever
særlig tilsyn som nevnt i § 15-8 tredje ledd.
Om medlemmet ikke er i yrkesrettet aktivitet etter første
ledd, ytes likevel overgangsstønad hvis barnet ikke har en tilfredsstillende
tilsynsordning og dette ikke kan tilskrives medlemmet selv. Det
samme gjelder dersom den enslige moren eller faren eller barnet har
en sykdom som hindrer yrkesrettet aktivitet. Sykdommen må dokumenteres
med legeerklæring.
Departementet kan gi forskrifter om hvilken utdanning
som kan godkjennes og kravet om å være reell arbeidssøker.
§ 15-8 skal lyde:
§ 15-8 Stønadsperiode
Overgangsstønad kan ytes i tre år til sammen.
Et medlem som tidligere har mottatt overgangsstønad en hel stønadsperiode,
kan innvilges nye stønadsperioder inntil barnet har rett til barnehageplass
etter barnehageloven § 12 a. I forbindelse med fødsel kan det i
tillegg ytes stønad i inntil to måneder før fødselen.
Stønadstiden kan utvides med opptil to år når
den enslige moren eller faren er under nødvendig og hensiktsmessig
utdanning, jf. § 15-6 første ledd bokstav c). Dersom den enslige
moren eller faren har aleneomsorg for flere enn to barn eller fikk
aleneomsorg for barn før fylte 18 år, kan stønadstiden utvides med
opptil tre år. Stønadstiden kan ytterligere forlenges til og med
den måneden et påbegynt utdanningsår avsluttes. Det gis vanligvis
ikke stønad etter at yrkeskompetanse er oppnådd.
Stønadstiden kan utvides inntil barnet fyller
18 år dersom medlemmet er forhindret fra å arbeide fordi barnet
krever særlig tilsyn på grunn av funksjonshemming, sykdom eller
store sosiale problemer. Barnets fysiske eller psykiske tilstand
må dokumenteres av lege. Det må også framlegges dokumentasjon på at
medlemmet er forhindret fra å arbeide som en følge av barnets tilstand.
I direkte tilknytning til en løpende stønadsperiode
kan stønadstiden forlenges med inntil to år dersom medlemmet eller
barnet har en forbigående sykdom som hindrer medlemmet i å arbeide.
Sykdommen må dokumenteres med legeerklæring.
I direkte tilknytning til en løpende stønadsperiode
kan stønadstiden i særlige tilfelle forlenges i inntil seks måneder
i påvente av skolestart, barnetilsyn, et konkret arbeidstilbud eller
etter at medlemmet har meldt seg som reell arbeidssøker ved arbeids-
og velferdsetaten.
Departementet kan gi forskrifter om beregning av
stønadsperiodens lengde, herunder om oppdeling og avkorting av stønadsperioden.
§ 15-9 overskriften skal lyde:
Avkorting mot inntekt
§ 15-11 blir ny § 15-10 og skal lyde:
§ 15-10 Stønad til barnetilsyn til enslig
mor eller far som er i arbeid mv.
Stønad til barnetilsyn ytes til et medlem som
må overlate nødvendig tilsyn med barn til andre på grunn av arbeid
eller at de etablerer egen virksomhet, jf. § 4-6 tredje ledd. Stønaden
er uavhengig av retten til og perioden for overgangsstønad.
Stønad kan ytes til barnet har fullført fjerde
skoleår. For barn som har fullført fjerde skoleår, kan det gis stønad
til tilsyn når barnet må ha vesentlig mer tilsyn enn det som er
vanlig for jevnaldrende, eller når medlemmet på grunn av sitt arbeid
må være borte fra hjemmet i lengre perioder eller på andre tidspunkter
enn det en vanlig arbeidsdag medfører. Stønad til barnetilsyn kan
også gis i inntil ett år når medlemmet har en forbigående sykdom
som hindrer vedkommende i å være i arbeid.
Stønaden er 64 prosent av dokumenterte utgifter til
barnetilsyn opptil de beløp som Stortinget fastsetter. Det gis ikke
stønad når den pensjonsgivende inntekten er større enn seks ganger
grunnbeløpet.
Departementet kan gi forskrifter om stønad til barnetilsyn.
§ 15-11 skal lyde:
§ 15-11 Tilleggsstønader og
stønad til skolepenger mv.
Et medlem som gjennomfører utdanning eller opplæring
etter § 15-6 første ledd bokstav c), kan gis tilleggsstønader som
helt eller delvis dekker
a) utgifter til daglige reiser i forbindelse
med utredning eller gjennomføring av utdanningen,
b) utgifter til hjemreiser i forbindelse med utdanningen,
c) nødvendige utgifter til flytting fra hjemstedet
i forbindelse med utdanningen eller i forbindelse med arbeid etter
at utdanningen er gjennomført,
d) nødvendige utgifter til tilsyn for barn og andre familiemedlemmer
i forbindelse med utredningen eller gjennomføring av utdanningen,
e) nødvendige ekstrautgifter til bolig i forbindelse med
utredning, eller gjennomføring av utdanningen,
f) stønad til dekning av dokumenterte utgifter
til læremidler.
Stønad til flytting etter første ledd bokstav
c) kan også gis til et medlem som må flytte fra hjemstedet for å
starte i arbeid på et annet sted. Flyttestønad gis bare når medlemmet
har flyttet i et tidsrom der han eller hun har rett til overgangsstønad
eller innen seks måneder etter at overgangsstønaden falt bort.
Stønad til tilsyn for barn og andre familiemedlemmer
etter første ledd bokstav d) kan også gis til et medlem som står
tilmeldt arbeids- og velferdsetaten som reell arbeidssøker etter
§ 15-6 første ledd bokstav b).
Det kan gis stønad til dekning av skolepenger
mv. med utgangspunkt i satsene for skolepenger fra Statens lånekasse
for utdanning. Utdanning ved private utdanningsinstitusjoner gir
bare rett til stønad i særlige tilfeller.
Tilleggsstønader og stønad til skolepenger mv. gis
bare for tidsrom den enslige moren eller faren har rett til overgangsstønad.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om tilleggsstønadene, og om skolepenger og utdanning ved private
utdanningsinstitusjoner.
§ 15-12 skal lyde:
§ 15-12 Sanksjonsregler
Stønad etter dette kapittelet faller bort en måned dersom
medlemmet uten rimelig grunn sier opp sin stilling, nekter å ta
imot tilbudt arbeid, unnlater å gjenoppta sitt arbeidsforhold etter
endt foreldrepermisjon, nekter å delta i arbeidsmarkedstiltak eller unnlater
å møte ved innkalling til arbeids- og velferdsetaten. Bortfallsperioden
vil trekkes fra den innvilgede stønadsperioden.
Dersom medlemmet har gitt uriktige opplysninger
om forhold som har betydning for retten til stønader etter dette
kapittelet, og han eller hun var klar over eller burde vært klar
over dette, kan medlemmet utestenges fra rett til stønad i inntil
tre måneder første gang og inntil seks måneder ved gjentakelser
i løpet av de siste tre årene. Det samme gjelder dersom medlemmet
har unnlatt å gi opplysninger av betydning for retten til stønad.
Departementet kan gi forskrifter om utestengningstidens
lengde.
Nåværende § 15-14 blir ny § 15-13
I innholdsfortegnelsen til kapittel 16 skal fjerde strekpunkt
lyde:
tilleggsstønader og stønad til skolepenger mv. står
i § 16-9
§ 16-9 skal lyde:
§ 16-9 Tilleggsstønader og stønad
til skolepenger mv.
Til en tidligere familiepleier kan det ytes tilleggsstønader
og stønad til skolepenger mv. etter § 15-11 for at vedkommende
kan komme i arbeid.
§ 16-10 fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Det kan da også gis stønad til barnetilsyn etter
§ 15-10 og tilleggsstønader og stønad til skolepenger mv. etter
§ 15-11.
I innholdsfortegnelsen til kapittel 17 skal femte
strekpunkt lyde:
stønad til barnetilsyn, tilleggsstønader og stønad
til skolepenger mv. står i § 17-9
§ 17-9 skal lyde:
§ 17-9 Stønad til barnetilsyn,
tilleggsstønader og stønad til skolepenger mv.
Til en gjenlevende ektefelle kan det ytes
a) stønad til barnetilsyn etter § 15-10,
b) tilleggsstønader og stønad til skolepenger mv.
etter § 15-11.
Stønad til barnetilsyn etter § 15-10 eller § 15-11 første
ledd bokstav d) gis for barn som ble forsørget av ektefellene
i fellesskap, og for fellesbarn som er født senere. Det er et vilkår
at den gjenlevende forsørger barna.
For fosterbarn (se barnevernloven § 4-22) kan det ytes
stønad til barnetilsyn etter § 15-10 eller § 15-11 første
ledd bokstav d) når den gjenlevende har forsørget barnet
de siste to årene eller oppfostringen tok til før dødsfallet.
§ 22-10 første ledd bokstav d) oppheves
§ 22-10 tredje ledd bokstav d) skal lyde:
d) stønad til barnetilsyn (§§ 15-10 og
17-9)
§ 22-10 fjerde ledd bokstav c) skal lyde:
c) tilleggsstønader og stønad til skolepenger
mv. (§§ 15-11, 16-9 og 17-9)
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
gjøres følgende endringer:
§ 5-43 første ledd bokstav d nr.
7 og 8 skal lyde:
7. stønad til barnetilsyn etter §§ 15-10,
17-9 og 17-10
8. tilleggsstønader og stønad til skolepenger
mv. etter §§ 15-11, 16-9, 17-9 og 17-10
III
I lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester
(arbeidsmarkedsloven) gjøres følgende endringer:
§ 12 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om forsøk med arbeidsmarkedstiltak.
§ 13 skal lyde:
§ 13. Ytelser til gjennomføring
av arbeidsmarkedstiltak mv.
Deltakere i arbeidsmarkedstiltak kan få tiltakspenger
dersom de ikke mottar lønn fra tiltaksarrangør eller har rett til
å få dekket utgifter til livsopphold på annen måte. Departementet
gir forskrifter om vilkår for og størrelsen på tiltakspengene, herunder
om i hvilke tiltak deltakerne kan få tiltakspenger. Departementet
kan gi forskrifter som fraviker første punktum.
Tiltaksdeltakere som mottar tiltakspenger, kan
få tilleggsstønad til dekning av utgifter de har på grunn av tiltaksdeltakelsen,
dersom de ikke har rett til å få dekket utgiftene etter annen lov,
avtale eller praksis. Det kan også gis tilleggstønad til en tiltaksdeltaker som
ikke får utbetalt tiltakspenger på grunn av at han eller hun er
innsatt i fengsel, og til en tiltaksdeltaker som deltar i et tiltak
som gir rett til tiltakspenger som en del av et kvalifiseringsprogram,
jf. kapittel 4 i lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester
i arbeids- og velferdsforvaltningen. Tiltaksdeltakere som deltar
i et tiltak som gir rett til tiltakspenger, men mottar dagpenger
under arbeidsløshet etter folketrygdloven kapittel 4, kan få stønad
til dekning av reiseutgifter. Departementet kan gi forskrifter om
vilkårene for og størrelsen på tilleggsstønadene.
Departementet kan gi forskrifter om ytelser til
tiltaksarrangører, arbeidsgivere, arbeidstakere og personer under
utdanning, herunder om vilkår for og størrelsen på ytelsene og om
arbeidsgivers lønnsplikt overfor deltakere i tiltak, og om at arbeidssøkere
kan få stønad som fremmer geografisk mobilitet og fleksibilitet
på arbeidsmarkedet.
§ 15 skal lyde:
§ 15. Hvor krav om stønad skal
settes fram
Krav om stønad i forbindelse med arbeidsmarkedstiltak etter
kapittel 5 i denne loven, settes fram for det lokale Nav-kontoret, med
mindre Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer noe annet.
Departementet kan gi forskrifter om når krav må være
satt fram.
IV
Loven trer i kraft 1. januar 2016. Departementet kan
gi forskrifter om overgangsordninger.