Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at regjeringen i
proposisjonen foreslår endringer i legemiddelloven § 6. Lovendringen
legger til rette for rabattavtaler mellom legemiddelindustrien og
staten for legemidler som finansieres over blåreseptordningen, jf.
folketrygdloven § 5-14. Komiteen viser til at formålet
er å sikre befolkningen likeverdig og rask tilgang til effektive
legemidler til lavest mulig pris.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for proposisjonen er regjeringens forslag til tiltak i Meld. St. 28
(2014–2015) Legemiddelmeldingen, hvor regjeringen foreslo å utrede
hvilke endringer i regelverket, herunder opphevelse av forbudet mot
etterskuddsvise rabatter, som er nødvendig for å legge til rette
for prisrabatter for legemidler som finansieres av folketrygden.
En samlet komité støttet dette i Innst. 151 S (2015–2016).
Komiteenviser
til at det i dag utvikles mange nye legemidler til behandling av
store pasientgrupper med sykdommer som hjerte-karsykdommen, kreft,
infeksjoner og nevrologiske sykdommer. Komiteen peker
på at de årlige budsjettvirkningene vil bli store dersom disse legemidlene
tas i bruk i helsetjenesten og bruken dekkes over offentlige budsjetter. Komiteen mener
det er fare for at totalkostnadene for nye legemidler vil bli så
store at offentlig finansiering av disse vil kunne fortrenge mer
kostnadseffektiv behandling og dermed føre til et samlet dårligere
helsetilbud til befolkningen. Komiteen støtter dermed
at det er behov for å se på hvilke muligheter som finnes for å redusere
prisene og dermed totalkostnadene.
Komiteen peker på at det i dag
er oppstilt et forbud i legemiddelloven mot etterskuddsvise rabatter. Komiteen mener
at for å utnytte de tilgjengelige legemidlene best mulig, bør det legges
til rette for å fremforhandle avtaler, inkludert rabatter, for legemidler
som finansieres av folketrygden. Komiteen støtter
imidlertid regjeringens vurdering av behovet for at myndighetene
fortsatt har tilgang på informasjon om legemiddelpriser, ettersom
det vil være behov for å regulere pris og avanse på legemiddelområdet. Komiteen peker
blant annet på tidligere erfaringer med at rabatter ble skjult gjennom avtaler
mellom legemiddelindustrien og apotekkjedene om å etablere ytelser
for markedsstøtte, opplæring mv. Komiteen mener at
en opphevelse av forbudet mot etterskuddsvise rabatter vil kunne
medføre at prisopplysningene ikke gjenspeiler de reelle prisene
i markedet, og støtter dermed at en viderefører forbudet, men presiserer
at forbudet ikke gjelder for avtaler i forbindelse med offentlig
finansiering av legemidler.
Komiteen viser videre til at
legemiddelloven § 6 i dag begrenser bruk av refusjonskontrakter til
de situasjonene der det er risiko for at et legemiddel vil forskrives
til flere pasienter enn forutsatt. Videre er bruken begrenset til
legemidler som innvilges forhåndsgodkjent refusjon. Komiteen støtter
forslaget om at det offentlige og legemidlets rettighetshaver kan
inngå en refusjonskontrakt om offentlig finansiering av et legemiddel. Komiteen viser
til at bruk av refusjonskontrakter er et mulig virkemiddel for å utnytte
konkurransen mellom ulike legemidler og for å få budsjettkontroll.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at åpenhet
om legemiddelpriser diskuteres i NOU 2014: 12 Åpent og rettferdig
– prioriteringer i helsetjenesten, og at det vises til at Norge
og andre land står overfor en avveining mellom å betale en høy listepris
og ha åpenhet om prisen, eller å forhandle om rabatter og øvrige
vilkår og akseptere at det ikke er full åpenhet om rabatter og vilkår. Disse
medlemmer erkjenner at dette er et dilemma. Økt bruk av
rabattavtaler og refusjonskontrakter kan bidra til å redusere åpenheten
rundt kostnader for legemiddelbehandling som finansieres av det
offentlige. Disse medlemmer mener dette er betenkelig av
flere årsaker, som at allmennheten ikke får innsyn og at verdien
av offentlig legemiddelstatistikk reduseres. Disse medlemmer viser til
at ved åpenhet om kostnader og beslutninger knyttet til ny teknologi
og nye legemidler, vet alle aktører hva som er premissene for vurderinger
og beslutninger. Manglende åpenhet rundt dette fører til at både
pasienter, media og allmennheten ikke kan vurdere om det foregår likebehandling,
eller om prioriteringene er rettferdige og forutsigbare.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det må være et klart mål for Norge å sikre et internasjonalt legemiddelmarked
med åpenhet om avtaler for pris og refusjon, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
et internasjonalt arbeid for å sikre åpenhet i legemiddelmarkedet.»