3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Gunnar
Bakke og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Riksrevisjonens undersøkelse
av Stortingets byggeprosjekt; Prinsens gate 26, nytt post- og varemottak
og innkjøringstunnel, Dokument 3:12 (2016–2017). Bakgrunnen for
Riksrevisjonens undersøkelse var Stortingets vedtak 20. desember
2016 basert på kontroll- og konstitusjonskomiteens hovedkonklusjoner
i budsjettinnstillingen for 2017. Komiteen var svært kritisk
til overskridelsene i forbindelse med utbyggingen av Prinsens gate
26 mv. og problemene med å få tilgang til presis og oppdatert informasjon om
prosjektet.
Følgende konklusjon
ble trukket av komiteen i Innst. 10 S (2016–2017):
«Komiteen konstaterer
at bevilgningen til Stortinget, kap. 41 byggeprosjektet Prinsensgate
26 har et nytt, estimert sluttresultat som i budsjettet for 2017
er på 1,8 mrd. kroner. Dette er 350 mill. kroner i overskridelse
sammenlignet med hva som ble varslet i statsbudsjettet for 2016,
660 mill. kroner over det som ble varslet i statsbudsjettet for
2015 og 1,1 mrd. over forventet kostnad i beslutningsgrunnlaget
fra mai 2013. Dette selv om det ved de ulike milepeler forelå kostnadsanslag
med innbakte sikkerhetsmarginer.
Komiteen mener Stortinget
må ta konsekvensene ved å dekke de forpliktelser som er pådratt
Stortinget som byggherre og vil medvirke til et budsjettforslag som
kan møte disse forpliktelsene. Det forhindrer ikke at det utenom
budsjettbehandlingen fortsatt er sider ved valget av Stortinget
i stedet for Statsbygg som byggherre, beslutningsgrunnlaget, gjennomføringen,
informasjonsgangen og budsjettfullmaktene under hele saksforløpet
som må avklares nærmere.
Komiteen er av den
oppfatning at budsjettoverskridelsene er svært beklagelige og at
det først og fremst er byggherren selv som har ansvaret. De betydelige
avvikene i byggeprosjektet Prinsens gate 26 mv. skyldes alvorlige
mangler i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet.
Presidentskapet
og administrasjonen utgjør funksjonen som byggherre og er ansvarlig
for å informere Stortinget og foreslå de årlige bevilgningene gjennom
budsjettproposisjonene.
Komiteen vil understreke
at komiteen under fjorårets budsjettbehandling reiste kritikk mot
den økte kostnadsrammen som da ble estimert til 1,45 mrd. kroner.
Komiteen var kritisk
til utgiftsveksten og mente Stortinget i større grad burde vært
holdt orientert om at det kunne komme overskridelser.
Komiteen uttrykte
eksplisitt at den fremover måtte holdes orientert om utviklingen
i arbeidet med tanke på eventuelle nye overskridelser.
Komiteen konstaterer
at så ikke har skjedd. En overskridelse på 350 mill. kroner ble
først kommunisert til komiteen som budsjettansvarlig komité, få dager
før budsjettet ble lagt frem. Dette finner komiteen kritikkverdig.
Komiteen tar ikke
stilling til hva som ligger til grunn for de store overskridelsene
på nåværende tidspunkt, men slår fast at det er presidentskapet
som har ansvaret for å ta stilling til dette.
Komiteen er på sin
side kjent med at Riksrevisjonen foretar en gjennomgang av saken,
men vil uavhengig av dette foreslå at Riksrevisjonen setter i gang en
særlig undersøkelse av saken i sin fulle bredde.
Komiteen vil ta
stilling til bakgrunn for overskridelsene og prosessen først når
Riksrevisjonens grundige gjennomgang foreligger.
Stortinget i plenum
kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser,
jf. lov om Riksrevisjonen § 9 sjuende ledd første punktum. På bakgrunn
av de store avvikene i kostnader i forbindelse med byggeprosjektet
fremmer komiteen følgende forslag:
Stortinget ber Riksrevisjonen
om å gjennomgå hele byggeprosjektet Prinsens gate 26 mv.»
Målet med revisjonen
har vært å gjennomgå hele Stortingets byggeprosjekt Prinsens gate
26 mv. Målet er besvart gjennom følgende tre hovedproblemstillinger:
-
Hvilken økonomisk
utvikling og framdrift har Stortingets byggeprosjekt hatt i prosjektperioden?
-
Hva er bakgrunnen
for endring i kostnad, tidsplan og omfang av byggeprosjektet?
-
Har Stortinget fått
dekkende informasjon til rett tid om Stortingets byggeprosjekt?
Riksrevisjonen
la frem sin undersøkelse 6. juni 2017. Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen
har funnet betydelig svikt i planleggingen og gjennomføringen av
Stortingets byggeprosjekt.
Riksrevisjonens
undersøkelse oppsummeres med følgende hovedkonklusjoner:
-
Byggeprosjektet
har hatt en kraftig kostnadsøkning som bare delvis kan forklares
med at prosjektet har endret karakter.
-
Det er lagt mer
vekt på tidsplan og funksjonalitet enn på å sikre kostnadskontroll.
-
Prosjektorganiseringen
har ikke vært tilpasset prosjektets kompleksitet og omfang.
-
Mangelfulle utredninger
ligger til grunn for kostbare valg.
-
Bedre kvalitetssikring
kunne ha avdekket svakheter ved byggeprosjektet.
-
Stortinget mangler
et regelverk som skal sikre god og effektiv gjennomføring av store
byggeprosjekter.
-
Utvidelse av avtalen
om prosjektering fulgte ikke anskaffelsesregelverket.
-
Stortingets beslutninger
om å bevilge penger til prosjektet er tatt på et ufullstendig grunnlag.
-
Det er behov for
klargjøring av roller og ansvar mellom organene i Stortinget i administrative saker.
Komiteen mener
hovedfunnene er svært alvorlige og bekrefter det komiteen skrev
i sin budsjettinnstilling om at de svært betydelige overskridelsene
skyldes alvorlige mangler i planleggingen og gjennomføringen av
prosjektet. Det er byggherren selv som har ansvaret, og presidentskapet
og administrasjonen har funksjonen som byggherre og er ansvarlig
for å informere Stortinget og foreslå de årlige bevilgningene gjennom
budsjettproposisjonene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har fremhevet og presentert for komiteen fire områder de finner
problematiske:
-
Riksrevisjonen ser
det som problematisk at Stortingets presidentskap ikke sørget for
å sikre tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til planlegging og
gjennomføring av et så stort og komplekst byggeprosjekt.
-
Riksrevisjonen mener
at det ikke har vært gjennomført kvalitetssikring i tråd med reglementet for
økonomistyring i staten. Riksrevisjonen mener dette er problematisk,
og at en slik kvalitetssikring kunne avdekket svakheter i prosjektet.
-
Riksrevisjonen ser
det som problematisk at Stortingets administrative ledelse ikke
fulgte anskaffelsesregelverket ved utvidelsen av avtalen om prosjektering.
-
Riksrevisjonen mener
at det er problematisk at Stortinget i plenum ved budsjettbehandlingen
for 2014 ikke fikk informasjon om at kostnaden på prosjektet ville
øke, all den tid kostnadsøkningen var kjent for administrativ ledelse
minst en uke før stortingsbehandlingen.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens vurderinger og mener det er gjort et grundig
og godt arbeid fra Riksrevisjonens side som underbygger både konklusjonene
og de fire områdene som Riksrevisjonen finner særlig problematiske.
Komiteen vil i det følgende
bruke samme betegnelser som Riksrevisjonen: presidentskapet om de for
sesjonen valgte stortingsrepresentanter til disse tillitsverv, Stortingets
administrative ledelse som fellesbetegnelse på presidentskapet og
administrasjonen under presidentskapets ansvar, samt administrasjonen
som spesifikk betegnelse administrasjonen som ledes av en ansatt
direktør.
Komiteen ser svært alvorlig
på at Stortingets administrative ledelse ikke har vært i stand til
å håndtere et så stort byggeprosjekt.
Komiteen viser til Riksrevisjonen
som mener det er behov for klargjøring av roller og ansvar mellom
organene i Stortinget i administrative saker, og er enig i det.
Når Stortinget behandler saker som bevilgende myndighet etter Grunnloven,
må det legges til grunn at den eller de som tilrettelegger for behandlingen,
har et ansvar for å legge frem alle opplysninger som er nødvendige
for en forsvarlig behandling. Mangelen på opplysninger om kostnadsoverskridelser
fra Stortingets administrative ledelse medførte at kontroll- og
konstitusjonskomiteen ikke la frem en forsvarlig budsjettinnstilling
til Stortinget i plenum.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at det er problematisk at Stortinget i plenum ikke fikk informasjon
om at kostnadene ville øke ut over det som var meldt i budsjettforslaget,
selv om kostnadsøkningen var kjent for presidentskapet før Stortinget
vedtok budsjettet. Stortingets administrative ledelse fratok dermed
Stortinget i plenum mulighet til å foreta en selvstendig vurdering
av virkningen av de vedtak som skulle fattes. Stortinget fikk heller
ikke informasjon om at kostnadsøkningen oversteg terskelverdien for
når man bør hente inn ekstern kvalitetssikring av kostnadsoverslag
og styringsopplegg. Det er etter komiteens mening svært alvorlig.
Komiteen mottok brev fra presidentskapet 8. juni
2017, hvor det hevdes at Riksrevisjonens omtale av at presidentskapet
satt på informasjon om budsjettoverskridelser som hadde betydning
for budsjettbehandlingen uten at det ble videreformidlet til komiteen
eller Stortinget for øvrig, er feilaktig. Riksrevisjonen ble av
komiteen bedt om å kommentere presidentskapets brev, og i svar samme
dag tilbakeviste Riksrevisjonen presidentskapets påstand. Denne
korrespondansen følger som vedlegg 1–3 til denne innstillingen.
Komiteen vil vise
til presidentskapets uttalelser på side 113 i rapporten hvor presidentskapet
skriver om hvorfor Stortinget ved budsjettbehandlingen høsten 2014
ikke ble forelagt opplysninger presidentskapet på det tidspunktet
hadde om økt kostnadsramme:
«Det må forutsettes
at disse spørsmålene er avklart før saken fremlegges for bevilgningsvedtak
i plenum. Det gjelder også spørsmålet om kulverten, der presidentskapet
fikk seg forelagt forslag om ny plassering samme dag som Stortingets
budsjett for 2014 ble behandlet. Det understrekes at budsjettet
for 2014 ikke ble berørt av dette vedtaket. Beslutningen ville ikke
ha betydning før senere budsjettår, og var derfor korrekt inkludert
i budsjettet for 2015.»
Etter komiteens mening
viser dette på en god måte hvordan Stortingets presidentskap ikke
oppfyller sin opplysningsplikt overfor Stortinget i plenum. Komiteen mener
dette er svært kritikkverdig.
Komiteen har merket seg at
Stortingets presidentskap mener at Riksrevisjonens rapport ikke
gir et dekkende bilde av saken, ettersom omfanget av prosjekteringsfeil
ikke er inkludert i saken, jf. brev av 16. mai 2017 til Riksrevisjonen
fra Stortingets presidentskap. Komiteen viser til at Riksrevisjonens svar
på dette er at uavhengig av de feil som måtte vært gjort av leverandørene,
vurderer Riksrevisjonen at Stortingets egen oppfølging av prosjektet
er en viktig årsak til den kraftige kostnadsøkningen. Komiteen deler
Riksrevisjonens vurdering.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
skriver:
«Det at Riksrevisjonen
ikke har gått inn i dette kan imidlertid ikke forstås slik at det
ikke kan ligge et ansvar for kostnadsoverskridelser hos de prosjekterende
og utførende entreprenører.»
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering.
Komiteen mener Riksrevisjonen
har gjort en grundig og god undersøkelse i samsvar med de arbeidsmetoder
som alltid brukes. Komiteen fastslår at
Riksrevisjonen har bekreftet komiteens merknader i budsjettinnstillingen
for 2017, og at Riksrevisjonen har dokumentert årsakene til budsjettoverskridelsen
i pakt med det Stortinget ba om. Funnene Riksrevisjonen har gjort,
er svært alvorlige, og komiteen mener
Stortingets presidentskap har opptrådt sterkt kritikkverdig.
De anbefalinger
som Riksrevisjonen legger frem, bør følges opp. Særlig vil komiteen peke
på at det må foretas en grundig gjennomgang av roller og ansvar
mellom organene i Stortinget i administrative saker.
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber presidentskapet følge opp Riksrevisjonens anbefalinger og foreta
en grundig gjennomgang av roller og ansvar mellom organene i Stortinget
i administrative saker.»
Komiteen mener
også Stortinget bør ta lærdom av feilene fra prosessen og gjennomføre
tiltak for å hindre at slike feil skjer igjen. Komiteen viser til at Stortinget
også på 1980-tallet hadde et større byggeprosjekt rundt bygging
av nytt garasje- og serviceanlegg, uten at det ble utarbeidet en
evalueringsrapport fra denne prosessen. Riksrevisjonen skriver også
at administrasjonen ikke er kjent med erfaringer fra prosjektet. Komiteen mener
at det i dette tilfellet bør lages en slik evalueringsrapport, og
at Stortinget bør sørge for at lærdommen fra dette prosjektet blir
videreført inn i senere prosjekter.
På den bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber presidentskapet sørge for at det i etterkant av byggeprosjektet
lages en evalueringsrapport med læringspunkter Stortinget kan ta
med seg inn i senere byggeprosjekter.»