2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til Dokument 3:12 (2017–2018)
Riksrevisjonens undersøkelse av Skatteetatens kontroll med prising
av transaksjoner i interessefellesskap over landegrensene.
Komiteen viser til at økt
global handel foretatt av internasjonale selskaper har aktualisert
utfordringen med at overskudd flyttes ut av Norge som selskapsinterne
transaksjoner over til land med lavere skattesatser. For å forhindre
skatteflukt skal internprising etter norsk lovgivning skje etter
armlengdeprinsippet, hvor priser og vilkår for varer og tjenester
skal settes som om de var inngått mellom uavhengige parter.
Målet med Riksrevisjonens
undersøkelse har vært å vurdere resultatene og virkemiddelbruken
av Skatteetatens kontroll med prising av transaksjoner i interessefellesskap
over landegrensene.
Riksrevisjonens
hovedfunn og anbefalinger er:
-
Skatteetaten gjennomfører
få kontroller av internprising, men de kontroller som gjennomføres,
medfører betydelige inntektskorrigeringer. Riksrevisjonen anbefaler
at det vurderes flere kontroller.
-
Gjennomføringstiden
for internprisingssaker er lang, og det er uklare tidsfrister. Riksrevisjonen anbefaler
at plikten til å levere nødvendig dokumentasjon om internprising
og frister klargjøres. I tillegg bør det vurderes om sanksjonsmidlene
i internprisingssaker er tilstrekkelige.
-
Finansdepartementet
har ikke god nok oversikt over de skattemessige effektene av internprisingskontrollene,
og denne bør forbedres.
Komiteen viser
til at Skatteetatens kontroller fra 2009 til 2016 har medført inntektskorrigeringer
i størrelsesordenen 79 mrd. kroner eller om lag 10 mrd. kroner årlig.
Selv om beløpene ikke nødvendigvis medfører en tilsvarende umiddelbar
økt skatteinngang, fordi inntektskorrigeringene kan bli redusert
ved klage eller domstolsbehandling eller at inntektskorrigeringene
går til reduksjon av fremførbare underskudd, vil dette på sikt styrke
skattegrunnlaget.
Komiteen vil
peke på at det de siste årene har vært en rekke avsløringer av hvordan
internasjonale selskaper har prøvd å unndra seg beskatning i Norge. Unndragelse
av skatt gir utfordringer for opprettholdelse av vårt velferdssamfunn
og kan samtidig være med å finansiere kriminell virksomhet.
Komiteen mener
det er viktig å intensivere arbeidet for å sikre skattegrunnlaget
og for å hindre konkurransevridning i forhold til norske selskaper.
Et annet aspekt er at tapet av skatteinntekter, som kan komme opp
i milliardklassen, også kan forverre konkurransesituasjonen for
norske bedrifter. Komiteen viser
videre til årsrapporten fra Skatteetatens Transfer Pricing-avdeling
i 2017, som viser at det etterregnede beløp i de 85 endelige vedtakene
bare i årene 2015–2017 beløper seg til 5,326 mrd. kroner. Det er
med andre ord i sum betydelige beløp det er snakk om, selv om det
er relativt små ressurser som er brukt i arbeidet.
Komiteen vil
fremheve viktigheten av at dette arbeidet videreføres både for å
sikre skattegrunnlaget og for å hindre konkurransevridning i forhold
til norske selskaper.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
mener at det gjennomføres for få kontroller med internprising, og
at det derfor er en mulighet for at staten over tid kan tape betydelige
skatteinntekter som resultat av de betydelige inntektskorrigeringene
som følge av de gjennomførte kontrollene. De anbefaler derfor at
Finansdepartementet vurderer om omfanget av internprisingskontroll
er tilstrekkelig og gitt den nødvendige prioritet.
Komiteen har merket seg at
statsråden mener at Skatteetaten er nærmest til å vurdere sin ressurs-
og virkemiddelbruk basert på risiko og vesentlighet og derfor er
best egnet til å prioritere ressursene mellom de ulike oppgaver
og områder. Finansdepartementet har derfor gått bort fra å styre
Skatteetaten når det gjelder antall kontroller.
Et annet spørsmål
er om vektingen av risiko- og vesentlighetsvurderinger på internprisingsområdet
fanger opp risikoen på området. Skatteetaten arbeider med å utvikle
et landsdekkende system for risikovurdering og utvelgelse av kontrollobjekter
(Risk Management System), hvor utvelgelsen av kontrollobjekter i
hovedsak skjer i den enkelte driftsenhet. Etter Riksrevisjonens vurdering
er utvelgelsen ikke god nok fordi driftsenhetene baserer kontrollutvelgelsen
på ulik vekting av risiko.
Komiteen har merket seg at
Skatteetaten fra 1. januar 2019 vil bli omorganisert slik at dagens
geografiske inndeling i regioner vil bli erstattet med enheter med
landsdekkende ansvar for hver sine fagområder. Ansvaret for internprising
vil bli lagt til en egen internprisingsseksjon som vil få et landsdekkende
ansvar.
Komiteen viser
til at målet er å styrke Skatteetatens arbeid med internprising,
herunder gi mulighet for felles risikovurderinger, kontrollutvelgelse
og helhetlig virkemiddelbruk. Komiteen vil også vise til
at Stortinget i 2016 kom fram til et skatteforlik som også la et grunnlag
for det videre arbeidet med internprising. Komiteen viser til at dette
etter statsrådens syn vil styrke Skatteetatens arbeid med internprising,
herunder gi mulighet for felles risikovurderinger, kontrollutvelgelse og
helhetlig virkemiddelbruk.
Undersøkelsen viser
at Skatteetaten i mange saker må innhente ytterligere informasjon
fra selskapene i flere omganger, og at selskapene i flere tilfeller
bryter lovfastsatte frister. I tillegg gir etaten ofte utsatt frist.
Riksrevisjonen viser
til at saksbehandlingstiden for samtlige internprisingssaker i gjennomsnitt
er to år fra oppstart av kontroll til vedtak om etterberegning.
Etter Riksrevisjonens mening kunne Skatteetatens ressursbruk i en
del tilfeller vært mer effektiv dersom selskapene hadde gitt etaten
riktige og fullstendige opplysninger raskere. En uheldig konsekvens
av lang saksbehandlingstid er at det blir startet færre nye kontrollsaker. Komiteen deler
disse vurderingene.
Komiteen viser
til at Riksrevisjonen mener sanksjonsmulighetene brukes lite, og
at tvangsmulkten vurderes som lite relevant i internprisingssaker. Komiteen støtter
denne konklusjonen og mener det er viktig å finne riktige sanksjonsmidler
i disse sakene som sørger for fremdrift og avklaring. Finansdepartementet
bør så snart som mulig finne fram til egnede sanksjons- og virkemidler.
Komiteen vil
også fremheve at internprisingsområdet er avhengig av internasjonalt
samarbeid, og at regelverket for beskatning bygger på internasjonalt
utviklede retningslinjer.
Komiteen viser
til at Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD)
har vært en pådriver i arbeidet, og Norge må gjennom sitt medlemskap fortsatt
jobbe for mer samarbeid på dette området. Målet med samarbeidet
må være at selv om undersøkelsene kan ta lang tid på grunn av spørsmål
om dobbeltbeskatning i Norge og i utlandet, skal saksbehandlingstiden
gå ned som følge av klarere regelverk landene i mellom.
Komiteen viser
til at dette gjør at slike saker tar tid, og at det ofte kan oppstå
problematikk om dobbeltbeskatning i Norge og i utlandet.
Undersøkelsen viser
at selskapene på internprisingsområdet i mange tilfeller ikke gir
fullstendige opplysninger, slik at Skatteetatens fastsettingsarbeid
blir vanskelig. Ufullstendige opplysninger fører i mange tilfeller
til at Skatteetaten må bruke mye ressurser og lang tid på å få fastsatt
riktig skatt.
Komiteen har forståelse for
at internprisingssaker omfatter skjønnsmessige vurderinger av fastsetting av
internpriser, og at det er vanskelig og ressurskrevende å sannsynliggjøre
at betingelsene for å ilegge tilleggsskatt er oppfylt. Komiteen vil
fremheve viktigheten av at slike saker er godt opplyst, og at Skatteetaten
må vurdere den virkemiddelbruk som er best egnet for å oppnå dette,
herunder virkemidler for å bidra til oppfyllelse av dokumentasjonsplikten.
Skattedirektoratets
rapportering til Finansdepartementet har ikke omfattet skattemessige
effekter av inntektskorrigeringer i internprisingssaker, som blant
annet endret skatteinntekt og selskapenes eventuelle oppbygging
av skattemessig framførbare underskudd. Departementet har heller
ikke sikret slik informasjon gjennom evalueringer eller analyser.
Opplysninger om beløpsmessige effekter av inntektskorrigeringene
etter opprinnelig vedtak vil være svært nyttig informasjon for å
styrke departementets oppfølging av internprising.
Riksrevisjonen vurderer det derfor som kritikkverdig
at Finansdepartementet ikke har sikret seg opplysninger gjennom
egne evalueringer eller analyser av de skattemessige effektene av
inntektskorrigeringer i internprisingssaker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til denne vurderingen.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens anbefalinger om at Finansdepartementet:
-
Vurderer om omfanget
av internprisingskontroll er tilstrekkelig og gitt den nødvendige
prioritet.
-
Bidrar til at et
nasjonalt system for bedre risikohåndtering og utvelgelse av internprisingssaker
for kontroll blir ferdigstilt.
-
Vurderer om sanksjonsmidlene
i internprisingssaker er tilstrekkelige.
-
Bidrar til å klargjøre
hva selskapenes plikter innebærer med hensyn til å levere nødvendig
dokumentasjon om internprising innen lovgitt frist.
-
Sørger for å ha
god nok oversikt over de endelige skattemessige effektene på skattegrunnlaget
av kontrollene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser
til at statsråden fremhever at Finansdepartementet ikke styrer Skatteetaten
når det gjelder proveny. Målet for Skatteetaten er fastsettelse
av riktig skatt til rett tid og etterlevelse av skattereglene. Dersom
Skatteetaten skulle styres etter et mål om størst mulig proveny,
kunne dette ha uheldige insentiver. Målet er derfor ikke størst
mulig proveny, men det vil kunne inngå som et element i en risiko-
og vesentlighetsvurdering av om det skal foretas internpriskontroller.