Sammendrag
Norges nasjonale
institusjon for menneskerettigheter (NIM) ble etablert ved lov 22. mai
2015 og var først i regulær drift fra 2016. Institusjonen er organisatorisk underlagt
Stortinget, men er for øvrig uavhengig.
Etter lov om nasjonal
institusjon § 1 skal NIM «fremme og beskytte menneskerettighetene
i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning,
internasjonale traktater og folkeretten for øvrig». Etter lovens
§ 11 skal den nasjonale institusjonen årlig avgi en melding til
Stortinget om sin virksomhet og utviklingen av den menneskerettslige
situasjonen i Norge.
Den viktigste grunnen
til å ha en nasjonal institusjon er å belyse de menneskerettslige
utfordringene i Norge, overvåke, samt gi råd til myndigheter og
andre og å informere om menneskerettighetene. Rollen som brobygger
mellom blant annet de ulike ombudene, sivilt samfunn og myndighetene
bidrar til en viktig samordning, overblikk og systematisering av
menneskerettighetsarbeidet nasjonalt.
Etableringen av FN
i 1945 førte også til utviklingen av internasjonale normer for å
beskytte menneskerettighetene, og organer for å håndheve dem. Ideen
om å etablere nasjonale institusjoner for menneskerettigheter oppstod
i den samme tidsperioden, men ble først formalisert da de såkalte
Paris-prinsippene om retningslinjer for nasjonale institusjoner
ble utarbeidet i 1991. FNs generalforsamling ga sin tilslutning
til disse prinsippene i 1993.
I dag finnes det
120 nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner i verden. Av disse
har 78 såkalt A-status, som er den høyeste status en nasjonal institusjon
kan ha. A-status gis til institusjoner som er organisert og opererer
i fullt samsvar med Paris-prinsippene. NIM fikk A-status i mars
2017, noe som var et sentralt mål ved opprettelsen. Denne statusen
gir spesiell tilgang til FN-systemet og fullverdig medlemskap i
det europeiske og globale nettverket, og dermed større gjennomslagskraft
i arbeidet.
Nasjonal institusjon
har et særlig ansvar for nasjonale minoriteter og urfolk. Fra 1. januar
2017 har tidligere Gàldu blitt en integrert del av institusjonens
virksomhet.
Årsmeldingen peker
på sentrale utviklingstrekk og utfordringer innenfor et bredt spekter
av områder, som institusjonen mener kan gi grunnlag for en konstruktiv debatt
om menneskerettighetene. Årsmeldingen består av fire deler: del
1 om «Korte trekk» med en oppsummering, del 2 om «Utviklingstrekk»,
del 3 om «Fordypning» og del 4 «Om oss».
Årsmeldingen for
2017 inneholder i alt 38 anbefalinger og utfordringer fordelt på
13 områder. Her oppsummeres kort hovedtrekkene i disse anbefalingene
og utfordringene:
På ytringsfrihetens
område er det særlig viktig at offentlige myndigheter er oppmerksomme
ikke bare på de muligheter som ligger i våre nye, sosialmediale
offentligheter, men også på hvilke strukturelle utfordringer disse
medfører. NIM anbefaler å prioritere arbeidet med ny medieansvarslov
og de problemstillinger knyttet til det norske mediemangfoldet som
løftes frem i NOU 2017:7. NIM anbefaler også at myndighetene bør utrede
hvilke virkemidler som er tilgjengelige for å imøtegå multinasjonale
kommersielle aktørers makt over det digitale ordskiftet.
I meldingen omtales
også flere temaer knyttet til ytringsfrihet som åpenheten i forvaltningen,
journalistisk innsynrett og kildevern, offentlig ansattes ytringsfrihet
og arbeidet mot hatefulle ytringer.
På asylfeltet er
NIM særlig opptatt av mindreåriges og barns situasjon. NIM anbefaler
at myndighetene må gi enslige mindreårige asylsøkere over 15 år
et likeverdig omsorgstilbud, og at barnets beste konkret må vurderes i
saker når man vurderer om mindreårige asylsøkere skal få midlertidig
eller ordinært opphold. Barn bør ikke fengsles, selv i påvente av
utsendelse – og dersom dette likevel gjøres, må de strenge vilkår
menneskerettighetene stiller til internering, overholdes. Statsløse
barns rettigheter må utredes og sikres bedre enn i dag.
Når det gjelder barns
menneskerettigheter generelt, er ett spørsmål hvordan samværsomfang
skal fastsettes i overensstemmelse med menneskerettighetene. NIM
anbefaler at dette klargjøres i arbeidet med en ny barnevernslov.
Vold og overgrep mot barn er et grunnleggende samfunnsproblem. Myndighetene
bør iverksette effektive tiltak på systemnivå for å forebygge og forhindre
at barn utsettes for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt, samt
tiltak for å avdekke slike forhold på et tidlig stadium. Barn som
har vært utsatt for overgrep, må sikres effektive rettsmidler mot
de menneskerettsbrudd dette kan representere.
Også vold og overgrep
mot eldre er en menneskerettsutfordring. NIM anbefaler at myndighetene
iverksetter effektive tiltak på systemnivå for å forebygge og forhindre
dette.
Videre bør myndighetene
iverksette en ny og egen handlingsplan overfor vold og overgrep
i samiske samfunn. En slik handlingsplan må sørge for mer forskning på
temaet og forankres i det samiske samfunn, ved bruk av fagpersoner,
sivile organisasjoner og Sametinget. NIM anbefaler også at myndighetene
av eget tiltak bør gjennomgå Tysfjord-sakene på individnivå for
å vurdere om staten har ivaretatt sin positive forpliktelse til
å beskytte de fornærmede i hver konkret sak, og hvis dette ikke
er tilfellet, sikre at de fornærmede gis en «effective remedy» etter
EMK artikkel 13.
Det kan oppstå utfordringer
knyttet til ivaretakelsen av menneskerettslige standarder ved den
faktiske gjennomføringen av tvangsbruk i helse- og omsorgssektoren,
blant annet på institusjoner for psykisk helsevern og barnevern.
Det er avgjørende at personalet som forvalter tvangsregelverket,
har god kunnskap om menneskerettslige standarder. En særlig utfordrende
form for tvang er elektrokonvulsjonsbehandling uten samtykke.
Når det gjelder urfolk
og nasjonale minoriteter, anbefaler NIM at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
bør initiere undersøkelser av befolkningens holdninger til de nasjonale
minoritetene rom/sigøynere og tater/romani. HL-senterets forskning
om holdningene til jøder og muslimer er en god modell. I tillegg
bør regjeringen følge opp tater-/romaniutvalgets forslag gjennom
konkrete tiltak, herunder gjennom midler til utvikling av læremidler
for å øke kunnskapen om tater-/romanifolkets kultur og språk. For
å sikre klageordningene ved overgrep mot disse gruppene bør myndighetene
styrke og finansiere klagemekanismene hos Likestillings- og diskrimineringsombudet
og Sivilombudsmannen samt iverksette tiltak for å gjøre klageordningene bedre
kjent blant de nasjonale minoritetene. Dette bør skje på deres egne
språk.
På feltet religions-
og trosfrihet angir NIM to særlige utfordringer. Samvittighetsfrihet
i arbeidslivet fører med seg komplekse problemstillinger – også
menneskerettslige. Det kan være behov for at myndighetene ser nærmere
på enkelte av dilemmaene som pekes på av Samvittighetsutvalget,
og herunder vurderer behovet for ny eller endret lovgivning. Det
har vært fremlagt forslag om ny trossamfunnslov og om å forby eller
regulere religiøs bekledning. Dersom lovforslagene skulle bli innført,
vil det kreve en forsvarlig oppfølging fra statens side. Det bør
legges opp til jevnlige evalueringer av både lovverket og den fremtidige
håndhevelsen for å sikre at de menneskerettslige rammene ivaretas
på en tilfredsstillende måte.
På feltet næringsliv
og miljø bør myndighetene prioritere arbeidet med å styrke og samstemme
veiledningen som gis om menneskerettigheter til næringslivsaktører,
slik regjeringens handlingsplan fra 2015 tilsier. Myndighetene bør
også vurdere å foreta en mer helhetlig utredning av eventuelle behov
for endringer i norsk lovgivning i lys av den internasjonale utviklingen
på feltet næringsliv, menneskerettigheter og miljø.
Innen rettspleien
fører manglende ressurser til at kravet til å få sin sak avgjort
innen rimelig tid utfordres, og brytes, både i sivile saker og i
straffesaker. Myndighetene må sørge for at domstolene er organisert
og finansiert på en måte som ivaretar de krav borgerne etter Grunnloven
og EMK har på å få avgjort sine saker for domstolene innen rimelig
tid.
Utelukkelse fra fellesskap
i fengslene er et helseproblem. NIM anbefaler at kriminalomsorgen
prioriterer implementeringen av retningslinjene for utelukkelse fra
fellesskap. Kriminalomsorgen bør gjennomgå beslutninger om utelukkelse
på grunn av bemannings- og bygningsmessige forhold for å vurdere
i hvilken grad beslutningene faktisk er forbeholdt akutte tilfeller,
og ikke skyldes varige ressurs- og bemanningsproblemer. NIM støtter
også Sivilombudsmannens anbefaling om at sentrale myndigheter bør
iverksette tiltak for å sikre at langtidsisolerte ved Ila fengsel
og forvaringsanstalt får et behandlingstilbud, og at deres isolasjon
avbrytes.
NIM støtter også
Riksadvokatens ambisjon om å følge opp kvalitetsundersøkelsen over
behandling av voldtektssaker med nye undersøkelser i årene fremover. Det
vil gi grunnlag for å måle utviklingen og virkningen av iverksatte
tiltak på grunnlag av tidligere funn. NIM anbefaler at det iverksettes
tiltak for å avhjelpe de systemiske svakhetene ved behandlingen
av voldtektssaker og saker om mishandling i nære relasjoner som
undersøkelsen har avdekket.
Norge har allerede
godt menneskerettslig vern mot vilkårlig frihetsberøvelse og det
som kan karakteriseres som tvungne forsvinninger. Av hensyn til
styrket rettighetsbeskyttelse internasjonalt anbefaler NIM imidlertid
at Norge ratifiserer FNs konvensjon om beskyttelse mot tvungen forsvinning
(CED).
NIM ser med bekymring
på at enkelte menneskerettsutfordringer vedvarer, eller også fortsetter
i negativ retning, tross institusjonens anbefalinger. NIM peker derfor
på flere anbefalinger i de tidligere årsmeldingene som ikke er fulgt
opp.