1.1 Sammendrag
Mange virksomheter
opplever manglende etterspørsel, bortfall av oppdrag og brudd i
verdikjeder grunnet utbruddet av koronavirus. Situasjonen kan føre
til midlertidige likviditetsproblemer og underskudd i bedriftene.
Det vil være uheldig for norsk økonomi om slike midlertidige problemer
gjør det vanskelig å videreføre ellers levedyktig virksomhet.
Regjeringen fremmer
derfor forslag til målrettede skatteendringer for å bedre situasjonen
for næringslivet. Disse tiltakene er en del av de samlede strakstiltakene
(fase 1) som regjeringen legger frem som følge av virusutbruddet,
se Prop. 52 S (2019–2020). Det fremgår der at regjeringen de nærmeste
ukene og månedene vil jobbe med andre konkrete tiltak for bransjer
og bedrifter som er spesielt hardt rammet av virusutbruddet (fase 2).
Om det viser seg at virusutbruddet får mer omfattende økonomiske
effekter og bringer økonomien inn i en ny lavkonjunktur, vil regjeringen
vurdere bredere tiltak for å opprettholde aktiviteten i økonomien
(fase 3). Tiltak som vurderes for fase 2 og 3, kan også omfatte
ytterligere skattetiltak, særlig tiltak med sikte på å bedre likviditeten.
Regjeringen legger
vekt på at de økonomiske virkemidlene som settes inn i alle disse
fasene, bør være målrettede, kunne iverksettes raskt og ha virkning
raskt. Det legges også vekt på at skattetiltakene ikke skal bryte med
grunnleggende prinsipper for utforming av skattesystemet. Reglene
for næringsbeskatning bør være forutsigbare og stabile over tid.
Det er viktig for å sikre gode rammebetingelser for næringsvirksomhet
i Norge. Tiltakene rettet mot å dempe effekten av virusutbruddet bør
ikke hindre nødvendig omstilling. De bør være målrettede og godt
tilpasset den situasjonen vi nå står overfor. Det innebærer at tiltak
ideelt sett bare bør treffe bedrifter som under normale markedsforhold
er lønnsomme.
Regjeringen foreslår
en midlertidig adgang til å tilbakeføre inntil 30 mill. kroner av
selskapsunderskudd i 2020 mot beskattet overskudd de to foregående
årene. I dag må slike underskudd fremføres og trekkes fra mot fremtidige
overskudd. Skatteverdien av underskudd i 2020 vil bli utbetalt til
bedriftene ved skatteoppgjøret i 2021. Med sikker refusjon av underskuddenes
skatteverdi kan det være lettere for selskapene å få kortsiktige
lån i en overgangsperiode, og tiltaket vil således kunne ha umiddelbar
virkning på selskapenes likviditet. Tiltaket er næringsnøytralt,
men vil særlig komme de mest utsatte bedriftene til gode. Den relativt
høye beløpsgrensen gjør at de fleste lønnsomme små og mellomstore
bedriftene med underskudd i 2020 kan få full nytte av ordningen.
På usikkert grunnlag er det anslått et påløpt provenytap i størrelsesorden
3,5 mrd. kroner i 2020, som blir bokført i 2021. Over tid vil det
kortsiktige provenytapet bli motsvart av høyere skatteinntekter
senere år.
Regjeringen foreslår
videre en midlertidig ordning med utsatt betaling av formuesskatt
på virksomhetsformue for inntektsåret 2020. Den foreslåtte ordningen gjelder
personlige skattytere som eier regnskapspliktig virksomhet med negativt
årsresultat for inntektsåret 2020. Ordningen innebærer at skattyter
kan søke om ett års utsatt innbetaling av formuesskatten for inntektsåret
2020 når den forfaller til betaling i 2021. Skattytere som kan sannsynliggjøre
at virksomheten vil gå med underskudd i 2020, kan søke om fritak
for forskuddstrekk eller forskuddsskatt for virksomhetsformue for
de gjenstående betalingsterminene i 2020. Det vil bedre likviditetssituasjonen
til virksomhetene ved at bedrifter med underskudd kan la være å
betale utbytte til eiere for å dekke formuesskatt. Eiere som får
utsatt formuesskatten, vil dessuten ha større mulighet for å støtte
bedriften. På usikkert grunnlag anslås provenytapet i 2020 til om
lag 400 mill. kroner bokført. Provenytapet er midlertidig og vil
motsvares av økte skatteinntekter i senere år. Skatteinntektene
anslås å øke med om lag 380 mill. kroner bokført i 2021 og med 20
mill. kroner bokført i 2022.
De økonomiske konsekvensene
av virusutbruddet synes å være spesielt store for luftfarten. Som
en midlertidig lettelse til flyselskapene foreslår regjeringen å
oppheve flypassasjeravgiften for flygninger i perioden fra 1. januar
2020 til og med 31. oktober 2020. Fra 1. november 2020 vil flygninger
være avgiftsbelagt. Provenytapet ved forslaget anslås til 1 560
mill. kroner påløpt og bokført i 2020 sammenlignet med saldert budsjett.