Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Bygging av Stad skipstunnel

Dette dokument

  • Innst. 389 S (2020–2021)
  • Kildedok: Prop. 97 S (2020–2021)
  • Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetall: 2
Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om å bygge Stad skipstunnel, med fastsettelse av kostnads- og styringsramme for prosjektet. Målet med prosjektet er å bedre fremkommeligheten og tryggheten for sjøtransport som skal passere Stadlandet.

Det vises i proposisjonen til at Stortinget ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021 vedtok å bevilge 75 mill. kroner til Stad skipstunnel. Det vises videre til at flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen i Innst. 13 S (2020–2021), jf. Prop. 1 S (2020–2021) for Samferdselsdepartementet, uttalte at den var innforstått med at regjeringen ville fremme en investeringsproposisjon om Stad skipstunnel. Forslag om å bygge Stad skipstunnel blir på denne bakgrunn lagt fram som egen sak for Stortinget.

Departementet foreslår å igangsette bygging av Stad skipstunnel innenfor en samlet kostnadsramme på 4 090 mill. kroner, med en styringsramme på 3 450 mill. kroner, inkludert merverdiavgift (oppgitt i 2021-kroner).

Det vises i proposisjonen blant annet til at det i forbindelse med kvalitetssikring gjennomført i november 2020 ble utarbeidet en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse. Denne viser at prosjektet er samfunnsøkonomisk ulønnsomt, med en netto nytte på -2 350 mill. kroner. Nåverdien av kostnadene utgjør 3 000 mill. kroner, mens nytten er beregnet til 650 mill. kroner. Nytten består av verdien av redusert reise-/ventetid (320 mill. kroner), redusert drivstoff/miljøutslipp (240 mill. kroner), nytt næringsareal (60 mill. kroner) og redusert ulykkesrisiko (30 mill. kroner).

En oppdatert vurdering av ikke-prissatte effekter foretatt av Kystverket i 2019, viser i tillegg at de forventede positive nyttevirkningene som ikke er prissatt i den samfunnsøkonomiske analysen, samlet sett er vurdert til å ha relativt liten betydning sammenliknet med de tallfestede nyttevirkningene. Videre er ikke-prissatte negative virkninger av prosjektet vurdert til å ha middels betydning totalt sett og er knyttet til kulturmiljø, naturressurser, nærmiljø, landskap og naturmangfold.

Det vises til proposisjonen for en nærmere beskrivelse av prosjektet, utbyggingskostnadene og de samfunnsøkonomiske konsekvensene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til regjeringens framlagte proposisjon om bygging av Stad skipstunnel, Prop. 97 S (2020–2021).

Stadhavet er et svært værutsatt område med havstrømmer, vind og utfordrende bølgeforhold og sjøgang for skipsfarten. Det har derfor vært et stort og langvarig påtrykk fra ulike hold for å få realisert Stad skipstunnel.

Komiteen viser til at målet med Stad skipstunnel er å forbedre framkommeligheten for sjøfarende og øke tryggheten for sjøtransport som må passere Stadlandet. Hensikten er videre at skipstrafikken skal kunne passere Stad i henhold til planlagte tider og uten unødvendige forsinkelser. Videre er målet for tryggheten at risikoen for personskader og tap av liv ikke skal være større enn gjennomsnittlig risiko langs norskekysten.

Den planlagte tunnelen vil kunne tilby om lag 80 pst. av den ordinære kysttrafikken en gjennomgående farled i beskyttet indre farvann.

Komiteen viser til at Stad skipstunnel er omtalt i Nasjonal transportplan 2018–2029 med en investeringsramme på 2 874 mill. kroner. Etter Kystverkets gjennomgang i 2019 med forslag til kostnadsreduserende tiltak ble det gjennomført en kvalitetssikring, ferdig i 2020, som slo fast at kostnadsrammen var 3 298 mill. kroner og styringsrammen 2 782 mill. kroner i 2021-kroner uten merverdiavgift. Prosjekterings- og anleggsfasen ble estimert til fem år.

Komiteen viser videre til at tilrådingene fra kvalitetssikrer ligger betydelig over overslaget fra Kystverket, og på denne bakgrunn foreslår regjeringen at kostnadsrammen settes til 4 090 mill. kroner og styringsrammen til 3 450 mill. kroner.

Komiteen støtter oppstart av Stad skipstunnel i tråd med forslaget i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Stad skipstunnel er et prioritert prosjekt i Nasjonal transportplan 2018–2029. Disse medlemmer er fornøyd med at regjeringen med dette fremmer en egen proposisjon som følger opp Nasjonal transportplan og danner grunnlaget for oppstart og gjennomføring av prosjektet. Stad skipstunnel vil ha stor betydning for sjøsikkerheten i et svært værhardt område og vil bidra til økt forutsigbarhet og trygghet for sjøtransporten langs kysten. Disse medlemmer merker seg den store optimismen prosjektet skaper lokalt, både med hensyn til å bruke sjøveien til å knytte sammen regionen og med hensyn til de mulighetene som ligger i å utvikle dette til et spennende reiselivsprodukt. Disse medlemmer er opptatt av at det legges til rette for et godt samarbeid med lokale og regionale myndigheter og næringslivet for å sikre en god anvendelse av overskuddsmassene og for å sikre at Stad skipstunnel gir størst mulig samfunnsnytte.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er tilfreds med at utbyggingen av Stad skipstunnel nå endelig kommer i gang. Skipstunnelen vil gjøre båttrafikken langs kysten tryggere og tjene næringsliv og folk flest i hele landsdelen. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i sine respektive forslag til statsbudsjett i flere år har foreslått oppstart av prosjektet. Stad skipstunnel er et prosjekt som er blitt planlagt og utredet i flere tiår, og det er derfor på høy tid at det nå blir realisert.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for Vestlandet og næringslivet langs kysten, og er svært glade for at oppstart endelig er sikret. Prosjektet er prioritert i gjeldende NTP, og disse medlemmer var derfor skuffet da regjeringen valgte å ikke legge inn penger til det i sitt forslag til statsbudsjett for 2021.

Disse medlemmer er derfor svært glade for at Fremskrittspartiet fikk gjennomslag for å prioritere midler til prosjektet i avtalen med regjeringspartiene om statsbudsjettet for 2021. Uten påtrykk fra Fremskrittspartiet ville Stad skipstunnel fortsatt hatt en uavklart fremtid. Disse medlemmer er tilfreds med at innbyggere og næringsliv på Vestlandet og langs kysten nå får den lenge etterlengtede tunnelen.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2021 kan starte opp investeringsprosjektet Stad skipstunnel innenfor en kostnadsramme på 4 090 mill. kroner. Fullmakten gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Samferdselsdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammen i senere år.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4. mai 2021

Helge Orten

Ingalill Olsen

leder

ordfører