Søk

Innhold

5. Andre merknader og forslag fremkommet under komiteens behandling

5.1 Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er en situasjon med sterkt økende energipriser som rammer både vanlige folk og bedrifter. Strømprisene er på et ekstremt høyt nivå, drivstoffprisene er høye, og det samme gjelder varslet prisøkning på matvarer. I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett fremmet disse medlemmer forslag om en krisepakke for folk flest med en rekke avgiftsreduksjoner. Elavgiften ble foreslått avviklet, det samme gjelder merverdiavgift på strømforbruk. Videre ble det fremmet forslag om å si nei til Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens forslag om en økning i CO2-avgiften som særlig rammer landets bilister samt norsk industri, og det ble forslått å redusere veibruksavgiften til 1 krone per liter. Disse medlemmer mener at dette ville ha gitt et solid bidrag til å bedre økonomien for både privatpersoner og bedrifter. I tillegg til dette ble det fremmet forslag om både lavere engangsavgift på kjøretøy og reduserte avgifter på grensehandelsutsatte varer. Disse medlemmer mener at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen nå tar landet i feil retning ved å øke både skatter og avgifter. Det er igjen i særlig grad vanlige folk, norske bedrifter og landets bilister som skal betale regningen. Drivstoffprisene økes fra et allerede høyt nivå, og avgiften på biler økes betydelig. Enkeltmodeller øker med så mye som 80 000 kroner i avgift.

Disse medlemmer mener at særlig avgiftsreduksjoner skal prioriteres og må reduseres til et nivå som er på linje med nabolandene våre.

Disse medlemmer vil også vise til følgende forslag som ble fremmet i forbindelse med behandlingen av Innst. 2 S (2021–2022):

«Stortinget ber regjeringen utbetale 4 000 kroner i kontantstøtte til alle landets husstander, for å kompensere for de svært høye strømkostnadene. Dette skal også inkludere separate utleieenheter med eget strømmålepunkt. Dette skal utbetales så fort som mulig, og senest innen utgangen av 2021. Forslaget med inndekning innarbeides i nysalderingen for 2021.»

Disse medlemmer mener det er viktig at det blir tatt grep for å hjelpe befolkningen i situasjonen med høye strømpriser. Samtidig som privatpersoner får problemer med strømregningen, er det store ekstra inntekter til både stat, fylker og kommuner grunnet de høye energiprisene. Disse medlemmer mener at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens varslede grep om at staten skal dekke deler av forbrukernes strømutgifter avgrenset til halvparten av kostnadene ut over 70 øre per kilowattime, langt fra er tilstrekkelig i dagens situasjon. Regjeringens forslag treffer ikke alle dem som bor i borettslag eller sameier, og derfor er Fremskrittspartiets forslag om avgifts- og mva.-reduksjon eller kontantstøtte mye bedre og mer treffsikkert.

Disse medlemmer mener at folk som ikke har mulighet til å dekke de økte utgiftene til strøm, må få hjelp til å dekke regningen i vinter, og disse medlemmer vil legge til rette for dette ved å benytte den kommunale kompensasjonsordningen for lokale bedrifter og utvide denne til også å omfatte støtte til å dekke høye strømutgifter for både privatpersoner og bedrifter. Dette vil være en ordning som administreres av den enkelte kommune. Den kommunale kompensasjonsordningen for lokale virksomheter vil fortsatt ha en viktig rolle som støtte for lokalt næringsliv nå som koronasituasjonen på ny gir innstramninger i samfunnet som rammer næringslivet. Disse medlemmer foreslår å sette av totalt 13 mrd. kroner ekstra til den kommunale kompensasjonsordningen, der også kompensasjon for strømutgifter gjøres til en del av ordningen. Disse medlemmer foreslår at 10 mrd. kroner skal bevilges over innbyggertilskuddet til kommunene – så er det kommunene som etablerer en løsning for å betale ut kompensasjon for strømutgifter til husstander i kommunen.

Disse medlemmer mener det haster med å skaffe forutsigbarhet for utsatte deler av næringslivet når nå koronasituasjonen medfører nye innstramninger i samfunnet. Disse medlemmer legger til grunn at den generelle kompensasjonsordningen for koronastøtte skal videreføres, og registrerer at regjeringen vil gjeninnføre ordningen. Videre mener disse medlemmer at det må etableres en ordning for lønnsstøtte, og registrerer at regjeringen her vil ta initiativ. Disse medlemmer mener at innretningen på ordningen må være annerledes enn tidligere, slik at lønnsstøtte gis for å unngå permitteringer i perioden ordningen virker.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

553

Regional- og distriktsutvikling

68

Kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter, økes med

3 000 000 000

fra kr 3 038 000 000 til kr 6 038 000 000»

«I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

10 000 000 000

fra kr 143 329 720 000 til kr 153 329 720 000»

Komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til den økte smittespredningen av koronaviruset i samfunnet og nye smitteverntiltak fra regjeringen som medfører sviktende inntekter for store deler av næringslivet. Særlig utsatt er serverings-, restaurant- og utelivsbransjen. Disse medlemmer viser til at regjeringen har varslet at de fremmer forslag om 1 mrd. kroner ekstra til den kommunale kompensasjonsordningen for næringslivet ved behov, men det haster med å få penger på plass.

Disse medlemmer mener de hardest rammede kommunene bør tilføres et økonomisk handlingsrom for å kunne gi kompensasjon til lokalt næringsliv som rammes av pandemien. Disse medlemmer foreslår derfor å tilføre kommunesektoren 300 mill. kroner fordelt til kommuner med arbeidsledighet over landsgjennomsnittet, men understreker behovet for at pengene kommer raskt ut til de aktuelle kommunene, og forutsetter at kommunene følger regelverket for offentlig støtte.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

553

Regional- og distriktsutvikling

68

Kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter kan overføres, økes med

300 000 000

fra kr 3 038 000 000 til kr 3 338 000 000»