1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Forsvarsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til en ny bestemmelse i lov 12. august 2016 nr. 77 om verneplikt og tjeneste i Forsvaret m.m. (forsvarsloven) om erstatning for vernepliktige inne til førstegangstjeneste.

Vernepliktige inne til førstegangstjeneste er i dag omfattet av flere erstatnings- og forsikringsordninger. Av disse er det kun lov 16. juni 1989 nr. 65 om yrkesskadeforsikring (yrkesskadeforsikringsloven) som sikrer dekning for skadelidtes hele og fulle tap. I noen situasjoner har man sett at førstegangstjenestegjørende som har skadet seg under tjenesten ikke har oppfylt kravet om at skaden må skje «i arbeid» i yrkesskadeforsikringsloven § 10, eller at skaden ikke regnes for å være en yrkesskade etter samme lovs § 11. For å sikre at førstegangstjenestegjørende ikke blir stående med store økonomiske tap etter å ha skadet seg under tjenesten, foreslår departementet en ny erstatningsbestemmelse i forsvarsloven § 33 a.

Den foreslåtte bestemmelsen skal gi vernepliktige inne til førstegangstjeneste erstatningsdekning for skader som har oppstått under aktivitet innenfor forlegning, leirområde og tilsvarende, tjenestereiser, reise i forbindelse med velferdspermisjon klasse A, frie permisjonsreiser og innkallings- og dimisjonsreiser og frivillige kurs, opplæring og aktiviteter som arrangeres eller betales av Forsvaret.

Av lovforslaget fremgår det at erstatningen skal utmåles som om skaden var en yrkesskade etter yrkesskadeforsikringsloven. Ordningen skal administreres av Statens pensjonskasse.

I tillegg til en ny bestemmelse i forsvarsloven § 33 a, foreslår departementet en endring i forsvarsloven § 64. Departementet har foreslått at § 33 a tilføyes i § 64, som sier at forvaltningslovens regler om saksbehandling, klage og omgjøring av enkeltvedtak ikke gjelder.

1.2 Bakgrunnen for lovforslaget

1.2.1 Ny regel om erstatning for vernepliktige inne til førstegangstjeneste

Det eksisterer i dag flere erstatningsordninger som kan gi vernepliktige inne til førstegangstjeneste erstatning dersom de skader seg. Disse fremgår av forsvarsloven, lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) og yrkesskadeforsikringsloven. I tillegg er det gitt utfyllende regler om erstatning i forskrift 16. juni 2017 nr. 779 om verneplikt og heimevernstjeneste (vernepliktsforskriften).

I enkeltsaker har man sett at førstegangstjenestegjørende som har skadet seg i løpet av tjenestetiden, har fått avslag på krav om erstatning etter yrkesskadeforsikringsloven. Dette har vært tilfellet for skader påført på fritiden, typisk på velferdsarrangementer i regi av Forsvaret, da disse ikke regnes for å ha skjedd «i arbeid» og dermed faller utenfor lovens dekningsområde, jf. yrkesskadeforsikringsloven § 10.

Ombudsmannen for Forsvaret har i sin årsberetning for 2019, Dokument 5 (2019–2020), s. 13 gitt uttrykk for at dagens erstatningsordninger ikke gir et tilstrekkelig vern for de vernepliktige når disse påføres skader på fritiden, mens de er inne til førstegangstjeneste:

«Behandling av enkeltsaker, blant annet gjennom Statens Pensjonskasse, viser at det ikke er gitt at en vernepliktig får skadeserstatning dersom dette ikke har skjedd innenfor tjenestetiden. For eksempel ved velferdsarrangementer mv. Prinsippet må være at når du er inne til førstegangstjenesten, skal du være forsikret hele døgnet gjennom hele tjenesteperioden. Nemnda forutsetter at dette løses.»

Også Forsvaret og Tillitsvalgtordningen for Forsvaret (TVO) har reist spørsmål ved om dagens erstatningsdekning er god nok.

1.3 Økonomiske og administrative konsekvenser

Lovforslaget vil medføre økte utbetalinger til erstatningsberettigede som etter dagens regelverk har et begrenset erstatningsvern. Hvor høye utbetalinger det vil være snakk om er vanskelig å beregne, men på bakgrunn av tallene for årene 2018, 2019 og 2020 har Statens pensjonskasse forsiktig anslått at de økte utbetalingene ville ligget i størrelsesorden 5–10 mill. kroner per år. Ettersom den foreslåtte regelen ikke vil gjelde alle skader som oppstår mens den førstegangstjenestegjørende er i tjeneste, er det antatt at de økte utbetalingene vil bli mindre enn 5–10 mill. kroner per år. Utgiftene vil dekkes innenfor Forsvarets gjeldende budsjettrammer, kap. 1720 post 1 Driftsutgifter. Det foreslås i første omgang at dette løses ved at Forsvaret gir SPK en belastningsfullmakt. Etter noen år, når det foreligger et forsvarlig grunnlag for prisfastsettelse, foreslås å øke premien som Forsvaret betaler til Statens pensjonskasse for dekning etter yrkesskadeforsikringen.

Det er ikke antatt at endringen vil medføre noen særskilt merbelastning for Statens pensjonskasse, all den tid de allerede behandler erstatningskrav fra vernepliktige etter forsvarsloven § 33 og yrkesskadeforsikringsloven. Forsvarsdepartementet antar derfor at endringen ikke vil få administrative konsekvenser.