vedtak til lov
om endringer i postloven (pakkepostforordningen,
brukerklagenemnd, offentlig postnummersystem og politiattest)
I
I lov 4. september 2015 nr. 91 om posttjenester
gjøres følgende endringer:
I § 4 skal nr. 3 lyde:
-
3. postsending:
brevpost inntil 2 kg, aviser og blad i abonnement inntil 2 kg og
lettgods inntil 31,5 kg som er påført mottakerens
navn og adresse eller annen entydig identifikasjon, herunder som
er adressert i henhold til liste
I kapittel 1 skal ny § 5 a lyde:
§ 5 a Forskriftsfullmakt – EØS-avtalen
Departementet kan gi forskrift om regler etter
EØS-avtalen som har til hensikt å forbedre pakkeleveringstjenester
over landegrensene.
§ 31 første ledd skal lyde:
Tilbyderen kan kreve fremleggelse av
ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40, ved tilbud om
stilling som medfører behandling av postsendinger. For
ansettelse i særlig betrodde stillinger kan det kreves uttømmende
og utvidet politiattest, jf. politiregisterloven § 41.
§ 35 skal lyde:
§ 35 Offentlig postnummersystem
Postnummersystemet forvaltes som en offentlig
fellesressurs av myndigheten. Postnummersystemet er et system
av sifferserier og tilhørende stedsnavn som deler landet inn i postnummerområder
og sikrer effektiv postomdeling. Omlegging i postnummersystemet
besluttes av myndigheten.
Tilbyder med leveringsplikt skal drifte
det offentlige postnummersystemet og sikre løpende oppdatering av matrikkelen.
Tilbyder med leveringsplikt skal behandle og gjennomføre endringer
og skal offentliggjøre slike på en hensiktsmessig måte.
Ved forvaltning og drift av postnummersystemet
og ved behandling av endringer etter § 35 a og tildelinger etter
§ 36 skal det tas hensyn til ressursbegrensninger, effektiv postomdeling
og konsekvenser for registrerte tilbydere og berørte postmottakere.
Behandlingen skal skje på åpne, objektive og ikke-diskriminerende
vilkår.
Myndigheten og tilbyder med leveringsplikt
er ikke erstatningsansvarlige som følge av omlegginger eller endringer
av postnummersystemet.
Myndigheten kan gi forskrift og fatte enkeltvedtak om
forvaltning og drift av det offentlige postnummersystemet.
Ny § 35 a skal lyde:
§ 35 a Endringer i postnummersystemet
Tilbyder med leveringsplikt skal behandle anmodninger
fra egen virksomhet og fra postmottakere, kommuner og registrerte
tilbydere om endringer i det offentlige postnummersystemet.
Når avgjørelse foreligger, skal den som har
anmodet om endring og registrerte tilbydere uten ugrunnet opphold
gjøres kjent med utfallet av saken.
Dersom endring etter første ledd anses som vesentlig,
skal registrerte tilbydere, Statens kartverk, berørte kommuner og
særlig berørte postmottakere varsles og gis anledning til å uttale
seg før avgjørelse treffes. Fristen for uttalelser skal være minst
én måned.
Myndigheten kan gi forskrifter og fatte enkeltvedtak
om behandling av endringer i postnummersystemet.
Ny § 35 b skal lyde:
§ 35 b Klagerett
Registrert tilbyder kan påklage en avgjørelse
etter § 35 a til myndigheten, jf. § 41. Klagefristen skal være minst
tre uker fra avgjørelse er gjort kjent. Avgjørelser som er påklaget
kan ikke gjennomføres før klagen er behandlet.
Myndigheten kan gi nærmere forskrifter om klageretten
for tilbydere etter første ledd.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Tildeling av postnummer
Myndigheten skal vurdere enhver anmodning
fra en registrert tilbyder om tildeling av eget postnummer.
Tilbyder med leveringsplikt skal gjennomføre
endringen i det offentlige postnummersystemet uten ugrunnet opphold,
jf. § 35 annet ledd.
Myndigheten kan gi forskrift og fatte
enkeltvedtak om tildeling av postnummer.
§ 39 fjerde ledd skal lyde:
Brukere skal opplyses om klageordning
og om klageadgang etter § 41.
§ 41 skal lyde:
§ 41 Klage til myndigheten
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal behandle
klager
-
1. fra brukere
i tvister om posttjeneste med unntak av klager fra forbrukere der
saken har sitt grunnlag i kjøpsavtale og derfor behandles av forbrukermyndigheten,
saker om postkasseplassering og klager som er åpenbart useriøse
eller grunnløse,
-
2. i tvister mellom registrerte
tilbydere av posttjeneste,
-
3. i tvister mellom
eier av postboksanlegg etter § 33 a og tilbyder av posttjeneste,
-
4. fra registrerte tilbydere
på avgjørelse etter § 35 a,
-
5. fra gårdeiere og postkasseeiere
om misbruk av sonenøkler etter behandling etter § 39 annet ledd.
Før klageadgangen etter første ledd
nr. 1 og nr. 5 kan benyttes, må klageren rette klagen til tilbyderen
etter § 39.
Enkeltvedtak etter § 33 som gir en tilbyder
tillatelse til å få tilgang til sonenøkkelsystemer og nøkler utenfor sonenøkkelsystemer,
kan ikke påklages. Myndighetens avgjørelse om avvisning av en sak
etter § 33 kan heller ikke påklages.
Departementet er klageinstans for enkeltvedtak
fattet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet med hjemmel i eller i
medhold av denne lov. Klager fremsettes overfor Nasjonal kommunikasjonsmyndighet,
jf. forvaltningsloven § 32.
Kongen kan gi forskrift om hvem som er klageinstans
i klagesaker av konkurransemessig karakter, jf. § 5.
§ 49 første ledd nr. 2 skal lyde:
-
2. overtrer forskrift
gitt med hjemmel §§ 5 a, 7, 9, 10, 12, 17, 18,
20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 32, 33, 33 a, 34, 42 eller 44
§ 51 nr. 2 skal lyde:
II
Lovens §§ 5 a, 49 første ledd nr. 2 og 51 nr.
2 gjelder straks.
Loven for øvrig gjelder fra den tid Kongen
bestemmer.