Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Sigbjørn Gjelsvik, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til de foreslåtte endringene i vegtrafikkloven.

Komiteen registrerer at forslaget om å innføre en generell hjemmel i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd til å fastsette i forskrift at kjøretøyfabrikanter og deres kontaktpunkt kan pålegges å gi ut tekniske kjøretøyopplysninger til bruk i kontroll av kjøretøy, legger til rette for innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2019/621.

Komiteen understreker at det er viktig å sikre at verksteder og andre organer får tilgang til nødvendige opplysninger om kjøretøy for å kunne gjennomføre og ha god kvalitet på den periodiske kjøretøykontrollen.

Komiteen vil understreke at foreslåtte endring i vegtrafikkloven og innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen vil bidra til bedre kvalitet i den periodiske kjøretøykontrollen og gjennom det styrke trafikksikkerheten, etterlevelse av miljøkrav og forbrukerrettigheter.

Komiteen registrerer at ingen av høringsinstansene er negative til forslaget

Komiteen merker seg at den foreslåtte endringen i vegtrafikkloven § 19 b om unntak for enkelte personer til å foreta arbeid på kjøretøy er foreslått for å unngå tvil og vil klargjøre bestemmelsen, uten at det innebærer realitetsendringer. To høringsinstanser, Norges Trafikkskoleforbund og Norsk Veteranvogn Klubb, har kommentarer til forslaget. De mener at endringen kan være med på å presisere bestemmelsen, noe som vil være en fordel.

Komiteen er positive til de endringene som er foreslått i vegtrafikkloven § 23 om medansvar for sikring av last.

Komiteen merker seg at departementet har fulgt opp Statens Havarikommisjon (Rapport Vei 2017/03) sin anbefaling, og at formålet er å bidra til mer trafikksikre transporter og bedre trygghet for fører.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter intensjonen i de forslåtte regelendringene og presiseringene, men er skeptisk til den byråkratiseringen det innebærer på kjøretøyområdet at kontrollhjemler gis et større virkeområde enn det formålet med forordningene tilsier. En slik utvidet kontrollhjemmel bør kreve en særskilt begrunnelse. Hva forvaltningen anser som nyttig regulering oppfyller ikke et slikt krav.