Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i denne proposisjonen
endringer i smittevernloven og helseberedskapsloven som skal legge
til rette for å sikre forsvarlige beredskapshjemler også etter 1. juli
2023.
Smittevernloven har per i dag ikke en generell hjemmel
som gjør det mulig å gi forskrifter om isolering (utover syv dager
av gangen) og smittekarantene. Under koronapandemien fastsatte Stortinget
midlertidige forskriftshjemler i smittevernloven om blant annet
isolering og smittekarantene knyttet til covid-19. Disse bestemmelsene
oppheves 1. juli 2023. Departementet foreslår en hjemmel i smittevernloven
som gjør det mulig, ved alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom
sykdom, å gi forskrifter om isolering, smittekarantene og andre
begrensninger i bevegelsesfriheten. Hjemmelen gir Kongen mulighet
til å fastsette forskrifter om isolering og smittekarantene, men
bare så lenge det er nødvendig og forholdsmessig i lys av den til
enhver tid gjeldende situasjonen, jf. de grunnleggende kravene til smitteverntiltak
i smittevernloven § 1-5.
Departementet foreslår videre å endre helseberedskapsloven
ved å inkludere markedsaktørene for medisinsk utstyr, slik at de,
i en beredskapssituasjon, kan pålegges omlegging av driften og omsetningsrestriksjoner.
Departementet presiserer at bestemmelsene som foreslås
i denne proposisjonen også vil inngå i den helhetlige revisjonen
av regelverket om helseberedskap og smittevern. Det innebærer at
bestemmelsene senere vil kunne bli endret som følge av dette arbeidet.
Forslaget om en generell og permanent forskriftshjemmel
om isolering og smittekarantene i smittevernloven § 4-3 a medfører
i seg selv ikke økonomiske og administrative konsekvenser. Det er
forskriftene som eventuelt fastsettes i medhold av bestemmelsen
som eventuelt har økonomiske og administrative konsekvenser. Forslaget
om endring i helseberedskapsloven § 1-3 medfører kun begrensede
økonomiske og administrative konsekvenser for virksomheter som omsetter og
produserer medisinsk utstyr, ved at de omfattes av plikten til å
varsle etter helseberedskapsloven § 2-3 første ledd. Forslaget om
permanent forskriftshjemmel i helseberedskapsloven § 5-2 medfører
i seg selv ikke økonomiske og administrative konsekvenser. Det er
en forlengelse av forskriften som fastsettes i medhold av bestemmelsene
som eventuelt vil ha økonomiske og administrative konsekvenser.
Dersom omsetningsrestriksjoner overfor aktører som omsetter og produserer
medisinsk utstyr tas i bruk kan det innebære økonomiske og administrative
konsekvenser for apotek, bandasjister, omsettere og produsenter
av denne typen produkter. Avhengig av tiltaket, kan Legemiddelverket
og Helsedirektoratet ha begrensede forvaltningskostnader knyttet
til blant annet forberedelse, gjennomføring og oppfølging av vedtak.
Dette inkluderer kommunikasjon med relevante aktører og pasienter.