Til Odelstinget.
Det foreslås et nytt annet ledd i straffeprosesslovens § 193 slik at det blir enklere for politiet å foreta ransakinger for å undersøke om mistenkte personer er i ulovlig besittelse av stikkvåpen eller skytevåpen. Det foreslåtte tillegget har følgende ordlyd: «På offentlig sted kan det foretas ransaking av personer når det er (rimelig) grunn til å undersøke om vedkommende er i besittelse av våpen.»
Fra første halvår 1997 til første
halvår 1998 økte antall anmeldte legemsbeskadigelser
med kniv med 15,4 pst., fra 136 til 157. Antall anmeldte legemsbeskadigelse
med skytevåpen økte fra 9 til 15, anmeldte trusler
med kniv økte med 18,1 pst. fra 265 til 313, og anmeldte
trusler med skytevåpen økte med 36,1 pst. fra
157 til 215. Dette statistiske materialet underbygget det generelle
inntrykket som vi får fra media som nesten daglig kan fortelle
om alvorlige episoder, inkludert drap, foretatt med kniv eller skytevåpen.
I enkelte ungdomsmiljøer i Oslo er det vanlig at skoleungdom
helt ned i alder under den kriminelle lavalder daglig går
med kniv eller skytevåpen på seg når
de er på byen, til tross for forbudene mot å bære kniv
eller skytevåpen på offentlig sted i straffelovens § 352a
og våpenlovens § 27b. Når ustabil ungdom bærer
våpen skal det ofte lite til før disse blir brukt. Dersom
antall personer som bærer på seg stikkvåpen eller
skytevåpen blir redusert vil også risikoen for
alvorlige episoder der våpen blir brukt bli redusert.
I dag kan politiet bare foreta ransaking for å kontrollere
at bæreforbudet mot våpen overholdes dersom det
er mer sannsynlig at den mistenkte har våpen eller kniv
på seg enn at han eller hun ikke har det, og først
må jourhavende politiembedsmann forespørres. Polititjenestemenn
kan også foreta ransaking uten tillatelse fra påtalemyndigheten
når det er sterk mistanke om en handling som kan medføre
straff i mer enn 6 måneder. Denne muligheten kan bare brukes
i forbindelse med mistanke om ulovlig besittelse av skytevåpen,
fordi straffen for å bryte knivforbudet er for lav, og
det kreves en betydelig sannsynlighetsovervekt for at det er begått
en straffbar handling. I brev fra statsråd Aud-Inger Aure
til Riksadvokaten blir det sågar presisert at det ikke
er nok at vedkommende har tilknytning til et kriminelt miljø.
Det forslaget som legges frem er identisk med Riksadvokatens
forslag i brev til justisminister Aud-Inger Aure 1. juli 1998. Det
foreslås et nytt annet ledd i straffeprosesslovens § 193,
med følgende ordlyd: «På offentlig sted
kan det foretas ransaking av person når det er (rimelig)
grunn til å undersøke om vedkommende er i besittelse
av våpen.» En slik bestemmelse vil senke kravet
til mistankens styrke, men det vil fortsatt kreves konstaterbare
og etterprøvbare opplysninger som tyder på at
vedkommende bærer våpen. En slik ransaking vil
kunne gjennomføres av polititjenestemann uten forutgående
beslutning av påtalemyndigheten, - noe som Riksadvokaten
mener er en forutsetning for nødvendig effektivitet, men
polititjenestemannen vil altså ikke kunne stanse tilfeldige
personer på gaten for å foreta stikkprøvekontroll.
I brevet fra Riksadvokaten pekes det også på muligheten
av å utvide visitasjonsadgangen som er hjemlet i politiloven.
I svarbrevet fra justisminister Aud-Inger Aure til Riksadvokaten
29. juli 1998 konkluderer justisministeren med at det er relativt
stor fare for at Riksadvokatens forslag, som taes opp i dette dokumentet,
er i strid med artikkel 8 i den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.
Det er en meget tvilsom påstand - noe som også påpekes
i Riksadvokatens svarbrev.
Artikkel 8 i den europeiske menneskerettighetskonvensjonen har
følgende ordlyd: «Everyone has the right to respect
for his private and family life, his home and his correspondence.»
I artikkelens pkt. 2 listes det imidlertid opp en rekke unntak: «There
shall be no interference by a public authority with the exercise
of this right except such as is in accordance with the law and if
necessary in a democratic society in the interests of national security, public safety, or the economic well-being
of the country, for the prevention of disorder
or crime, for the protection of health or morals, or for the protection
of the right and freedoms of others.»
Artikkel 8 i menneskerettighetskonvensjonen har vært
benyttet i forhold til spørsmål som gjelder rettigheter
for homoseksuelle, telefontapping, datainnsamling, respekt for familieliv,
og respekt for hjem og korrespondanse. Den er til nå ikke
blitt benyttet i forbindelse med spørsmål om ransaking
på offentlig sted for å bekjempe og forebygge
kriminalitet. Norsk lov inneholder da også allerede i dag
en rekke inngrep mot privatpersoner i form av visitering, som er minst
like ubehagelige i forhold til privatlivets fred som den foreslåtte
ransaking bygget på mistanke om ulovlig kniv- eller våpenbesittelse.
Det bør være nok å nevne at våpenloven
gir politiet adgang til å kontrollere oppbevaring av lovlige
våpen i folks private hjem uten at det foreligger noen
mistanke om lovbrudd, at vegtrafikkloven gir politiet anledning
til å foreta alkoholtester av personer som ikke er
mistenkt for å kjøre ulovlig, at tolloven gir
tollbetjenter anledning til å kroppsvisitere folk etter
stikkprøvemetoden, og at luftfartsloven gir anledning til å kontrollere
alle personer «som befinner seg på landingsplassen.».
Det virker derfor søkt av justisministeren å avvise
Riksadvokatens forslag med bakgrunn i en tilfeldig, og sannsynligvis
feilaktig, gjetning om at den foreslåtte ransakingstillatelsen
er i strid med den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Det
er all grunn til å være enig med Riksadvokaten
som påpeker at «ikke enhver abstrakt fare for
krenkelse bør føre til at ellers velbegrunnet
og hensiktsmessige tiltak avvises.»
Justisministeren viser videre til artikkel 8(2) i den europeiske
menneskrettighetskonvensjonen inneholder et krav om at inngrepet
må være nødvendig i et demokratisk samfunn,
og tolker dette slik at inngrepet må skyldes et presserende
samfunnsmessig behov og være proporsjonalt i forhold til
behovet, noe hun mener er tvilsomt når det gjelder Riksadvokatens
forslag. Det må sies å være et forbausende
resonnement. Det kan ikke være noen tvil om at den økende
voldskriminaliteten som blir utøvet ved hjelp av kniv eller
skytevåpen er så alvorlig at det er et presserende
samfunnsmessig behov å få gjort noe med. Dessuten
kan det neppe være tvil om at det faktum at enkelte personer
som mistenkes for å ha våpen ulovlig blir kontrollert
av politiet er et bagatellmessig inngrep selv for de personene som
viser seg å være uskyldige, sett i forhold til
nytteverdien av forslaget. At en norsk justisminister mener det
motsatte tyder på manglende forståelse for kriminalitetsproblemet
i vårt samfunn.
Det er grunn til å merke seg at Riksadvokaten mener
at det vil representere en betydelig forbedring og effektivisering
dersom politiet i større grad får hjemmel til å kontrollere
om personer som oppholder seg på offentlig sted bærer
med seg stikkvåpen eller skytevåpen, og at han
presiserer at forslag om dette bør vurderes så raskt
som mulig.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov av 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten
i straffesaker (Straffeprosessloven).
I.
I lov av 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker
(Straffeprosessloven) gjøres følgende endring:
§ 193, nytt annet ledd skal lyde:
På offentlig sted kan det foretas
ransaking av person når det er (rimelig) grunn til å undersøke
om vedkommende er i besittelse av våpen.
II.
Denne lov trer i kraft straks.
20. november 1998.