Til Odelstinget.
Den private eiendomsretten har et grunnlovfestet vern gjennom
eierens krav på full erstatning ved ekspropriasjon,
jf. Grunnloven § 105. Prinsippene om full erstatning
ved ekspropriasjon og forbudet mot tilbakevirkende lover er to grunnleggende
rettssikkerhetsgarantier i vårt samfunn. For forslagsstillerne er
det et viktig utgangspunkt at ingen skal risikere å tape
det de eier, uten tilfredsstillende kompensasjon.
Forslagsstillerne har registrert at Høyesteretts praksis
den senere tid har medført at innholdet i grunneiernes
erstatningsrettslige vern på noen punkter er blitt svakere
enn forutsatt av Stortinget da ekspropriasjonserstatningsloven
ble vedtatt i 1984. Forslaget tar sikte på å rette
opp en skjevhet i loven slik den lyder i dag.
Justiskomiteen fremmet forslag om flere lovendringer ved Innst.
O. nr. 65 (1996-97). Saken ble behandlet i Odelstinget 13. mai
1997, hvor komiteens flertallsforslag ble vedtatt, med unntak for
den foreslåtte endringen av ekspropriasjonserstatningsloven § 5.
Forslagsstillerne fremmer dette forslaget på nytt.
Det lovforslaget tar sikte på å holde utenfor påregnelighetsvurderingen,
er imidlertid ikke enhver offentlig plan. Lovforlaget gjelder «den
reguleringsplan eller annen offentleg plan som det vert oreigna etter».
Det er koblingen mellom reguleringsplan og ekspropriasjon forslaget
retter seg mot; den manglende rettssikkerhet ved at reguleringsmyndigheten selv
får bestemme hva ekspropriasjonserstatningen skal
bli.
Høyesterett har hatt flere ekspropriasjonssaker til behandling
de siste årene. Blant annet den såkalte «Nedre
Foss»-saken fra 1. juli 1998 Rt. 1998
s. 1140, hvor Høyesterett avslo erstatning med
bakgrunn i at innløsningskravet var en reguleringsplan
som utla eiendommen på Nedre Foss til friområde.
Dommen er avsagt under dissens (4-1) med hensyn til erstatningsfastsettelsen,
hvor den dissenterende dommeren uttaler:
«Å rive vekk det økonomiske fundament
som ligger i eierposisjonen til slike eiendommer, ved at det offentlige
får erverve dem til en pris som baseres på den
verdi de måtte ha når utnyttelsen er begrenset
ved en friområderegulering, fremstår for meg som
helt uakseptabelt og i strid med vederlagsloven og med Grunnloven § 105». Rt.
1998 s. 1140 og 1158
I tillegg til denne avgjørelsen kom Høyesterett
til et lignende resultat i en dom fra 16. februar 1999. Rt.
1999 s. 213 Også i denne saken blir en offentlig
reguleringsplan brukt som begrunnelse for at ekspropriasjonserstatningen
settes etter verdien av tomten regulert til friområde,
og ikke tomteverdien.
Den nevnte rettspraksisen viser at «Totendommen» fra
1996 Rt. 1996 s. 521 (Også omtalt som ”Lena-dommen”) ikke
har fått den innvirkning som flere forutsatte ved behandlingen
av forslaget forrige gang. Det avgjørende må være
hvordan inngrepet påvirker eiendommen, ikke hva samfunnet
har som mål med inngrepet.
Rettstilstanden gjør at det derfor er nødvendig å ta saken
opp på nytt.
Forslagsstillerne mener at rettspraksis har utviklet
seg slik at grunneiere kan risikere å bli rammet urimelig
hardt av offentlige reguleringer. Hensynet til forutsigbarhet og
hensynet til likebehandling av grunneiere tilsier en justering av
loven.
Den foreslåtte endringen av ekspropriasjonserstatningsloven § 5
vil ikke medføre at skjønnsretten kan fastsette
erstatning etter tomteverdien over alt. Fremdeles skal hovedregelen
i § 5 gjelde om at det skal tas utgangspunkt i «den
påreknelege utnytting som det røynleg er grunnlag
for etter tilhøva på staden».
Det skal ses bort fra verdiendringer som alene følger
av den reguleringsplan eller annen offentlig plan det blir ekspropriert
på grunnlag av. Det skal således verken tas hensyn
til verdireduksjoner eller verdistigninger som følger
av planen alene.
Ut fra likhetsbetraktninger finner forslagsstillerne det urimelig
at ekspropriater som får ekspropriert sin eiendom på grunnlag
av en reguleringsplan skal stilles erstatningsmessig dårligere
enn andre ekspropriater. Dette poenget understrekes ytterligere
av at det kan være noe tilfeldig hva et område
er regulert til. Det er også betenkelig at myndighetene
gjennom sine reguleringsplaner kan bestemme hvilken erstatning grunneierne
skal ha krav på.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov av 6. april 1984 nr. 17 om vederlag ved
oreigning av fast eigedom.
I.
I lov av 6. april 1984 nr. 17 om vederlag ved
oreigning av fast eigedom, gjøres følgende endring:
§ 5 tredje ledd skal lyde:
Det skal ikkje takast omsyn til verdiendringar som
kjem av oreigningstiltaket, eller den reguleringsplan eller annan
offentleg plan det vert oreigna etter, eller av gjennomførde
eller planlagde investeringar eller verksemd som har direkte samanheng
med oreigningstiltaket.
II.
Denne lov trer i kraft straks.
8. juni 1999.