Den første jernbanestrekningen i Norge ble åpnet i
1854 mellom Kristiania og Eidsvoll. NSB er fortsatt en av landets
mest toneangivende transportbedrifter med enerett på Jernbaneverkets
skinnegang.
Konsernet NSB består av morselskapet NSB BA med dets
fem enheter og tre heleide datterselskaper. Etter stortingsvedtak
av 14. november 1996, ble NSBs tidligere trafikkdel omgjort til
særlovsselskapet NSB BA fra 1. desember 1996. Samtidig
ble forvaltningsorganet Jernbaneverket opprettet, og har ansvaret
for bl.a. å bygge ut og vedlikeholde jernbanenettet.
Endringen i desember 1996 innebærer at NSB BA ikke lenger
er en del av statsforvaltningen, med de til dels tidkrevende beslutningsprosesser
dette medførte. NSB BA bærer nå selv
det forretningsmessige ansvar for driften, og finansierer investeringer gjennom
egen inntjening eller ved låneopptak. I tillegg kjøper
staten tjenester for om lag 1 mrd. kroner på ulønnsomme
strekninger. Eier av NSB BA er staten ved Samferdselsdepartementet,
og samferdselsstatsråden er NSBs generalforsamling. Staten hefter
imidlertid kun for innskutt kapital, og har derved begrenset ansvar
(BA). Den nye styringsformen har mange likheter med et statsaksjeselskap.
NSB-konsernet hadde ved utgangen av 1997 i alt 9 693
ansatte, hvorav 7 751 i NSB BA. Konsernets driftsinntekter
var i 1997 på 6 017 mill. kroner. Resultat før
skatt var på 239 mill. kroner.
Fra 1. juli 1999 blir NSB BA og Jernbaneverket skilt organisatorisk
og økonomisk.
Samferdselsfraksjonen viser til Dokument nr. 8:46 (1997-98),
Innst. S. nr. 136 (1997-98) «Innstilling fra samferdselskomiteen
om forslag fra Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker om å skille økonomisk
og organisatorisk mellom NSB BA, Jernbaneverket og Jernbanetilsynet».
Dette forslaget fikk ikke flertall, men i St.prp. nr. 1 (1998-99)
ble det lagt opp til at det fra 1. juli 1999 gjennomføres
et fullstendig organisatorisk skille mellom særlovsselskapet
NSB BA og det statlige forvaltningsorganet Jernbaneverket, ved at
de to enhetene ikke lenger skal ha samme administrerende direktør.
Styret for Jernbaneverket foreslås avviklet fra samme dato.
Det økonomiske og organisatoriske skille mellom NSB
BA og Jernbaneverket er dermed lovmessig fullført og åpner
i teorien for åpen konkurranse på Jernbaneverkets
skinnegang.
Det har allerede nå vist seg at det er interesserte selskaper
som vil inn og konkurrere med NSB BA. Bratsbergbanen og Flåmsbanen
er eksempler på drift i privat/sameie med NSB
BA.
De jernbanelinjer som ikke drives av NSB BA eller som NSB BA
ikke er interessert i å videreutvikle, tillater
Samferdselsdepartementets forskrifter (fastsatt 10. juli 1997) at
private selskaper starter opp jernbanevirksomhet.
I tillegg sier forskriftene at det tillates med hobbyjernbaner
og Freeways i henhold til EØS-reglene.
Jernbaneloven åpner for en generell konkurransesituasjon
på Jernbaneverkets linjenett mens forskriftene § 2-2
i sin realitet hindrer at interesserte aktører får
adgang til Jernbaneverkets linjenett.
NSB BA overføres fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet,
med den begrunnelse at det ikke bør være samme
departementet som er lovgiver og regulator, som også er
i eierforhold til det selskap som skal konkurrere på linjenettet.